Parlando
1964/7.-8., 30.-32. p.
Tudományos kutatás és zenei nevelés
Ha
közelebbről megvizsgáljuk az ISME-konferencia
előadásait, beszámolóit, meg kell állapítanunk, hogy tudományos problémák
viszonylag kis számban szerepeltek benne. Azok az összejövetelek, viták
azonban, amelyeknek során ilyen kérdések szóba kerültek, mind azt
bizonyították, hogy elméleti munka nélkül, szigorúan és kizárólagosan a
mindennapi gyakorlatra támaszkodva a zenei nevelés ügye hamarosan elsekélyesedik,
zsákutcába jut.
A
Tudományos kutatás és zenei nevelés munkacsoportjában öt előadás,
illetve beszámoló hangzott el, amelyek néhány érdekes problémát tartalmaztak.
Fontos, hogy Szakosztályunk és a kartársak szélesebb rétegei általában foglalkozzanak ezekkel s ezért nem érezzük feleslegesnek
ezeket bővebb en ismertetni.
Elsőnek
az NSZK-beli Michael Alt előadását említjük a zenei nevelés néhány
kutatási feladatáról. Szerinte a tudományos zenepedagógia előtt négy
fontos kutatási terület áll: a zenepedagógiai vonatkozású határozatokban való
jártasság, a tanterv átszervezése átfogó oktatási egységgé, a zeneoktatási és
zenetanítási formák önállóságának kérdései és a módszertan viszonya az
oktatáshoz.
E
kérdések megoldásához sajátos módszereket kell kidolgozni. Ma még sajnos, nem
tartunk ott, hogy pl. szerves egységbe foglaljuk pedagógiai elveinket; ennek
egyik fő oka, hogy nem kezeljük ezeket megfelelő kritikával, és ezért
nem is találunk bennük összefüggést, törvényszerű kapcsolatot. Bizonyos,
hogy az általános pedagógiai elvből kell itt is kiindulnunk: az elemi élményből,
az egyszerűből és erre építeni a fejlettebbet, a bonyolultabbat. Ezt
pedig össze kell kapcsolnunk egy szilárdan kiépített szemleleti alappal.
Szükséges
azonban, hogy e kérdésekkel mindig igényes tudományossággal foglalkozzunk. Ez
végső fokon az elmélet és gyakorlat szoros és szerves kapcsolatát jelenti;
ezt szolgálja az összehasonlító zenepedagógiai kutatómunka.
Rendkívül
tanulságos volt Paul Michel (NDK) beszámolója a Német Demokratikus
Köztársaságban folyó zenepszichológiai kutatások néhány kérdéséről. Itt
mindnyájan tapasztalhattuk, hogy a tudományos szocializmusból kiindulva olyan
érdekes és értékes eredményhez jutunk, amelyekről azonnal megállapíthatjuk:
valóban a jövőbe mutatnak.
Már
hosszabb ideje annak, hogy az NDK-ban kiterjedt zenepszichológiai kutatások
folynak. Ez a kutatómunka zenepedagógusok és pszichológusok szoros
együttműködésén alapul és legfőbb célja a zenekultúra
magasrendűségének, színvonalának fejlesztése s az ehhez vezető utak
kidolgozása. Természetes dolog, hogy e munkához új kutatási módszerekre van
szükség.
A
polgári zenepszichológiai kutatók kétségtelenül nagy és jelentékeny munkát végeztek
e téren is, de alapelveik kiindulópontjaik vitathatósága miatt az általuk elért
eredményeket, szigorú kritikával kell átvizsgálnunk. Az eredmények helyességének
legjobb próbája: a gyakorlat. Az eddig végzett kutatások alapján mindenesetre
megállapítható, hogy a legszilárdabbnak, leginkább megdönthetetlennek
elfogadott tételek legtöbbje nem állta ki az idő próbáját: e téren sincsenek
örök és megváltoztathatatlan igazságok és törvények.
E
zenepszichológiai kutatások eredményeként bebizonyítást nyert, hogy a zenei
tehetség nem születik az emberrel; csupán a zenei hajlam, vagy készség. A zenei
tehetség a környezet és az egyéniség kölcsönhatásának eredménye. A
zenepedagógus feladata tehát nem lehet az, hogy tétlenül várja, míg egy-egy
zenei tehetség feltűnik, hanem az, hogy kifejlessze egy általános zenei
tevékenység kialakításával. Ez a felismerés szakít tehát a régi polgári felfogással:
hogy a zenei tehetség az egyénnel született, eleve meglevő vagy meg nem
levő tulajdonság. E felfogás tagadja azt is, hogy a zenei tehetség
bizonyos társadalmi osztályok vagy rétegek „természetes” adottsága; ugyanúgy tagadja
azt a nézetet, hogy léteznek zenei és nem-zenei nemzetek. A zenei hajlam minden
egészséges egyénnél megvan és a zenekultúra elérhető mindenki számára: ez
a szocialista kulturális forradalom egyik fontos elméleti és gyakorlati
felismerése; és ezt bizonyítják a Német Demokratikus Köztársaságban folyó zenepszichológiai
vizsgálatok is.
Az
NDK-beli zenepszichológiai kutatások foglalkoztak az egyes korosztályok
zenei képességeivel is. E kutatások fontos eredménye, hogy mindeddig az óvodáskorú
és az alsó osztályú iskolás gyermekek zenei felfogóképességét alaposan alábecsülték.
A muzikalitás az egészen fiatal gyermekeknél lényegesen magasabb, mint eddig
általában hitték. Új zenepedagógia kidolgozása vált tehát szükségessé, amely
tényt is tekintetbe veszi.
A
zenepszichológiai kutatások szervesen belekapcsolódnak azokba a tudományos
vizsgálatokba, amelyeket a zenei recepció terén folytatnak. E vizsgálatok
lényege: a zene élményszerű megértésének és az erre való nevelésnek törvényszerűségeit
tisztázni és a további nevelőmunka érdekében felhasználni. (Ez a
kutatómunka természetesen magában foglalja a zenekultúra helyét a sokoldalúan
képzett szocializmust építő nép életében.)
Az
iskoláskorú gyermekek zenei tehetsége volt egyik fontos témája Fratitisek Lysek
előadásának. Lysek azzal kezdte fejtegetéseit,
hogy a muzikalitás fogalma máig sem tisztázódott megnyugtató módon.
Beszámolóját azzal folytatta, hogy elmondta: milyen eredményeket ért el
kutatásai során, amelyeket a brnói gyermekkórus tagjain végzett. Munkájának
eredményeképpen megállapította, hogy a zeneiség nem önálló tulajdonság, hanem
egyéb szellemi képességekkel és általában az intelligenciával függ össze. Igen
érdekes és fontos az a felismerés, hogy a 6-10 éves gyermekeknél kétszer olyan
gyorsan fejlődik az intonáció-érzék, mint a 10-14 éveseknél (amennyiben
ezek nem tanulták még meg az eddigi osztályokban). Ebből ugyanis az következik,
hogy az iskoláskorú gyermekek nevelését a tonalitások felismerésére már az
első osztályokban kell elkezdeni. További vizsgálatok bebizonyították,
hogy a tonális-érzék: konvenció. Nyilvánvaló tehát, hogy az egészen fiatal
gyermekek az atonális zenét is tényként fogadják el, ha idejekorán konkrét
zeneművekkel ilyen irányú zenei élményekben részesítik őket.
A
brnói gyermekkórusban végzett gyakorlati munka során beigazolódott, hogy a fiúk
mutálása idején az énekeltetés szüneteltetése – helytelen dolog. A hangváltozás
idején olyan énekszólamokat kell a fiatalokkal énekeltetni, amelyek az adott
életkornak és hangfekvésnek megfelelnek. Ez azért is fontos lenne, mert a zenei
aktivitás megsokszorozza a zenei élményeket.
Rendkívül
fontos szerepe van tehát e téren is a zenepedagógusnak. Munkája elengedhetetlen
tényezője a szocialista társadalom érzelmi kultúrája formálásának.
Irvin Cooper (USA) témája
részben kapcsolódott Frantisek Lysek
előadáshoz: a mutáló hang problémáival kapcsolatos kutatásairól számolt
be. Az USA-ban végzett ilyen irányú vizsgálatok bebizonyították, hogy a mutáló
hangú fiatalok énekeltetése helyes, ha hangterjedelmüknek megfelelő
szólamokat énekelhetnek. Ezért különösen a fiatal zeneszerzőknek kellene
az ilyen éneklésre alkalmas kórusműveket komponálniuk.
Kikuju Kojima (Japán), a
zenei képzéssel kapcsolatos tudományos kutatásokról számolt be, amelyeket
Japánban hajtottak végre. A fiatal gyermekeken végzett vizsgálatok eredményeképpen
megállapítottak, hogy a korai iskoláskorú gyermekek melódiaalkotó fantáziája
igen nagymértékben fejleszthető. Megállapítást nyert továbbá, hogy adott
verssorra könnyebb melódiát szerkeszteni, mint anélkül,
mert a szöveg ritmusa eleve megadott zenei tényező és segítséget nyújt a
dallamalkotó fantáziának. Általában könnyebb előre megadott, akár bonyolult
ritmus és harmónia segítségével melódiákat komponálni, mint e támaszok nélkül.
Bebizonyosodott az is, hogy a gyermekek mindig alkotó lendülettel, alkotó
kedvvel dolgoznak.
A
munkacsoport záró vitájában meggyőző módon jelentkeztek azok a
fő problémák, amelyek az egyes referátumokban és előadásokban szerepeltek.
A záró vitában a résztvevők száma nem volt nagy, a kialakult beszélgetés
azonban előbbre vitte a zenepedagógia ügyét.
Elsősorban
a zenei tehetség kérdésének tisztázása foglalkoztatta a megjelenteket. Arra a
belátásra kell jutni, hogy objektív tudományos viták útján ezt a fogalmat
részletesebben és egyértelműbben kell
meghatározni, mint ahogyan ez eddig történt.
Felmerült
egy másik, nem kevésbé fontos kérdés is: megfelelő didaktika kidolgozása a
zenetörténet és a zeneesztétika tanításában. A tapasztalat azt mutatja ugyanis,
hogy e mellék-tanszakokat sokan még ma is mellékes tanszakoknak tekintik. A
zenetörténet és a zeneesztétika tanításának során be kell bizonyítani a
hallgatóknak, hogy ezek az ismeretek segítik őket abban, hogy jobban,
helyesebben és céltudatosabban dolgozzanak, jobban megértsék az egyes
zeneművek művészeti és etikai értékeit, tartalmát s ennél fogva
képesek legyenek ezeket az eddiginél jobban előadni – és betanítani. Az
ilyen irányú képzés lehetővé teszi, hogy a zenetanulók zenei eszközökkel
valóban adekvát módon fejezzék ki gondolataikat és érzéseiket.
Sajnos,
az egyébként élenjáró magyar zenepedagógia e téren nem mutat példát. A magyar
zenepedagógiai szakemberek előadásai – bármily magas színvonalat képviseltek
is – szinte következetesen mutatták az idegenkedést az elméleti és elvi kérdésektől,
állásfoglalástól az eszmék harcában. Ez pedig huzamosabb ideig nem maradhat
így. Minden magyar zenepedagógusnak szem előtt kell tartania, hogy olyan
korban élünk, amelyben egy az eddigitől alapvetően különböző
társadalmi rend építésében veszünk részt. Ebből következik, hogy egészen
új gondolkodású és érzésű emberekre van szükség. Ilyen emberek nevelésében
a zenepedagógusok igen nagy szolgálatot tehetnek a társadalomnak – de
jelenthetnek akadályt is e magasrendű cél elérésének útjában, ha nincsenek
tudatában nagy feladatuknak.
Mindebből
adódik az a tény, hogy a Budapesten megrendezett ISME-konferencia
nemcsak általában a zenepedagógus-társadalom, hanem a mi Szakosztályunk elé is
egész sor feladatot állított.
Ha
ezeket a feladatokat, akár részben is megoldjuk, elmondhatjuk, hogy az ISME-konferencia a mi számunkra, Szakosztályunk számára is
rendkívül hasznos. volt.
Lesznai Lajos