Parlando
1964/9., 4.-8. p.
AZ ISME ELŐADÁSAIBÓL
Lapunk
hasábjain folyamatosan közöljük, illetve ismertetjük az ISME kongresszuson
elhangzott legjelentősebb előadásokat. Elsőként dr. Ujfalussy Józsefnek a „Hivatásos zenész-képzés” c.
munkaközösségben elhangzott előadását adjuk közre.
Az
esztétika tanítása a hivatásos zenészképzésben
Az
esztétikus a maga gondjaival, skrupulusaival nem mindig szívesen látott vendég
ott, ahol mindenkinek ezer gyakorlati teendővel van tele a keze. Mégis
szeretném szíves figyelmüket egy néhány percre igénybe venni, hogy ennek a
gazdag műsorú tanácskozásnak az elején újból feltegyem a kérdést: milyen
általánosabb célt szolgál ez a gyakorlati tevékenység, mindannyiunk szép és
fáradságos zenei nevelő hivatása; mi a szerepe az embernevelésben, és ezt
a célt hogyan tudatosíthatja nevelőben, neveltben egyaránt esztétikai
színvonalon.
Természetes,
hogy a kérdés egész tartalmának a kifejtésére a rendelkezésemre álló percek alatt nem vállalkozhatom. Ezért – kérem – engedjek
meg, hogy megítélésem szerint talán legfontosabb mozzanatát, az ember érzelmi
kultúrájának művészi alakítását válasszam ki, és ebből az aspektusból
közeledjem az általánosabb kérdéshez.
***
Elöljáróban
mindjárt kénytelen vagyok elidőzni az érzelmek esztétikai problémájánál,
a kifejtés igénye nélkül ugyan, de mégis röviden elmondva a legfontosabbakat.
Az
érzékenyebb füleket már most megüthette előző mondatomnak egy
látszólagos ellenmondása. Az érzelmek esztétikai problémájáról beszéltem, már
pedig a köztudomás szerint az esztétika végső fokon filozófiai,
ismeretelméleti diszciplína, az érzelmek pedig a pszichológiai vizsgálat körébe
tartoznak. Nem fából vaskarika-e az érzelmek esztétikai, azaz gnószeológiai jelentőségéről beszélnünk? Igaz,
hogy a köztudatban az érzelmek a pszichológia címszavánál szerepelnek, mégis,
alig beszélünk valamiről többet a művészettel és az esztétikával kapcsolatban,
mint éppen az érzelmekről. Ezzel elismerjük az érzelmek esztétikai,
általánosabb értelemben ismeretelméleti jelentőségét, és igazunk van.
Hiszen az egész pszichológiának van egy – egyáltalán nem jelentéktelen – ismeretelméleti
aspektusa. De mi csak maradjunk egyelőre az érzelmeknél.
Ha
ismeretelméleti vonatkozásban beszélünk róluk, már eleve feltételezzük, hogy
nem csupán elszigetelten szubjektív tudattartalmak, hanem objektív
jelentőségük is van. És valóban, akár a mindennapi tapasztalatok
meggyőzhetnek arról, hogy az érzelmek valójában nem egyebek, mint élményeink,
a bennünket környező világgal való kapcsolataink szubjektív vetületei. Forrásuk
tehát nem pusztán tárgyi világunk, környezetünk, hanem a bennünket egész
környezetünkhöz, életünk tényeihez fűző sokrétű viszonyok. Ezeket
a tényeket érzelmeink vonatkoztatják szüntelenül létünkre és létünk tudatára.
Érzelmeink
konkrét élmény tartalmának lényeges faktorai azok az objektív tények, amelyekre
érzelmeinkkel reflektálunk. A maguk sajátos módján tehát az érzelmek is tájékoztatnak
bennünket külső világunkról, sőt, nemcsak tájékoztatnak, hanem közvetlenül
ők váltják: ki belőlünk azokat a cselekvéseket, amelyekkel a ránk
ható élményekre válaszolunk.
Talán
nem túlzás és nem váratlan logikai ugrás ezek után mindjárt arra utalni, hogy
az érzelmek: éppúgy lehetnek igazak és hamisak, lehetnek helyesek és
félrevezetőek, mint világunkról való akármilyen más tudásunk. Ha
érzelmeink helyesen tájékoztatnak bennünket környező világunkhoz
fűződő viszonyainkról, cselekedeteink is helyesek és
célszerűek lesznek. Ha hamis érzelmek vezetnek félre, ha illúziókba
ringatjuk magunkat a világban elfoglalt valóságos helyünk, funkciónk, kapcsolataink
felől, akkor könnyen cselekszünk helytelenül, magunkra és másokra nézve
ártalmasan.
Kapcsolataink
tárgyi világunkkal nem közvetlenek és egyediek, hanem társadalmi közvetítéssel
jönnek létre. Érzelmi világunkat is elsősorban az emberekkel, közösségünkkel
való kapcsolatok sokfélesége szabja meg. Igaz, hogy az érzelem-típusokat
összefoglalhatjuk bizonyos nagyon általános kategóriákba, mint öröm, bánat,
irigység, szánalom, és még ki tudja, hány hasonló általánosságot sorolhatnék
fel. Az is igaz másfelől, hogy ezek az általános érzelem-típusok minden
egyedi megnyilvánulásukban árnyalatilag másak és másak. Az egyedi esetek és a
legáltalánosabb típusok közvetítőiként azonban itt is jellemzőek a
különös érzelem-típusoknak azok a közbeeső kategóriái, amelyek az egyes és
az általános között az átmeneteket, az érintkezést fenntartják. Meghatározott
közösség meghatározott objektív viszonylatai a közösség tagjaiból hasonló szituációban
nagyjából hasonló érzelmi magatartást váltanak ki. Ezek a társadalmi
szintű, meghatározott viszonyok között szükségszerű érzelem-típusok
adják egy-egy közösség, embercsoport, egy-egy történelmi korszak eszmevilágának
érzelmi töltését, indítják a közösség tagjait bizonyos körülmények között egységes
cselekvésre.
Ezek
a társadalmi érzelmek, amelyeket akár tipikus érzelmeknek is nevezhetnék, magyaráznak
meg olyan művészi furcsaságokat, amelyek pusztán pszichológiai úton alig
érthetőek. Diderot Színész-paradoxonának ismert
problémáját, hogy tudniillik a színész a színpadon saját érzelmeit. valósítja-e
meg játék közben, vagy valaki másét, esetleg a szerzőét, csak ez a megoldás
elégíti ki. A művész ugyanis – akár alkotó, akár reprodukáló – nem saját
egyéni érzelmeit, főként nem saját pillanatnyi hangulatait állítja
színpadra, hanem azokat, amelyek őt, mint a közösség tagját eltöltik, és a
hozzá hasonlókkal bizonyos vonatkozásban összefűzik A
zenetörténészek is sokszor elcsodálkoznak azon, hogy Mozart olyan súlyos
személyes körülmények között olyan felszabadult örömmel ünnepelhette az emberi
boldogságot. Természetes, hiszen Mozart nem egyéni bajait vitte a Varázsfuvola
színpadára, hanem az eszmét megvalósulásán örvendő polgári társadalom
optimizmusát szólaltatta meg a finálék himnikus hangjában. Hasonló példákkal a
művészetek története bőven szolgálhat.
Az
egyes ember érzelmi világának és a közösség érzelmeinek kapcsolata, egymáshoz
való viszonya próbaköve egyben a közösség erkölcsi, etikai arculatának.
döntő pillanatokban egységes magatartásának, vagy egyéni érdekekben való
szétforgácsolódásának. Egy társadalom érzelmi kultúrájának érzékenysége,
rugalmassága, kifinomultsága vagy műveletlensége nemcsak a közösség
tagjainak egymáshoz való viszonyát, a társadalmi érintkezésformáit, az etikát
és az etikettet határozza meg, hanem eldöntheti sorsfordulók alkalmával az
egész közösség sorsát. Az egyes ember illúziói, önmaga felől táplált hamis
érzelmei is sokat árthatnak a közösségi életben. De még veszélyesebbek egy
egész társadalom illúziói, önmaga történelmi helyzetéről, a világ mibenlétéről
és benne a maga szerepéről kialakított helytelen érzelmei. A belőlük
fakadó cselekvések akár történelmi katasztrófához is vezethetnek.
***
Az
eddig elmondottak talán meggyőzhettek arról, hogy egy társadalom és a
társadalom tagjainak érzelmi kultúrája nem gyerekjáték, hanem sorsdöntő
faktor lehet. Az érzelmi nevelés tehát az egész nevelői munka rendkívül
fontos köre, fontosabb, mint általában hiszik. Második kérdésünket úgy
fogalmazhatjuk: mi közük van a művészeteknek, köztük éppen a zenének az
érzelmekhez, milyen szerepet vállalhatnak az érzelmi nevelés munkájában?
A
művészi alkotásnak nem az a feladata, hogy világunkat puszta tárgyi
objektivitásában, önmagában mutassa be. Ez a tudomány dolga. A művészetet
az érdekli, hogy milyen ez a világ a mi számunkra. Szemlélete antropocentrikus,
az egész világot az emberre vonatkoztatva, az embert pedig, a többi emberhez
való társadalmi viszonylatai szerint állítja elénk. Láttuk az előbb, hogy
érzelmeink forrásai éppen ezek az embert emberhez és egész világához
fűző sokrétű kapcsolatok. A következő logikai lépésben
világossá válik, hogy a művészetek nem embertelen és érzelmetlen, hanem
emberi és érzelmileg telített, azaz ránk vonatkozó világot alkotnak.
Az
érzelmeknek fontos tulajdonsága, hogy nehéz őket puszta fogalmi közléssel,
racionális logikai úton formálni. Tapasztalás, empíria és szenzuális élmények
sokkal közvetlenebbül és hatásosabban alakítanak érzelmeket, módosítanak érzelmi
magatartásokat. Ezt jól tudja minden pedagógus, aki az élmény és a példaadás
nevelő erejét többre becsüli az erkölcsi prédikációnál. A művészetek
sajátossága azonban az is, hogy nem fogalmi úton közölnek, hanem közvetlen
érzéki tapasztalás számára formálják meg világképüket, a közvetlen élmény erejével
hatnak a szemlélőre, mutatják a világot ilyennek vagy olyannak, közvetlen
emocionális élményt váltanak ki.
Készen
áll az ellenérv: akkor hát miért nem magának az életnek a tényeivel neveljünk?
Mi szükség van a művészi közvetítésre? Hiszen a napi tapasztalás még sokkal
közvetlenebbül hat ránk, még sokkal erősebben emocionál,
mint a művészi úton közölt tények.
Először
is nem bizonyos, hogy a véletlen tapasztalás hatásosabb
érzelmi forrás, mint a művészi feldolgozás. A mindennapi élet a maga élményeit
véletlen halmazban zúdítja ránk, nem keres lényegi összefüggések után, nem
különböztet jellemző és nem jellemző, fontos és jelentéktelen között.
Könnyen megeshetik, hogy lényeges dolgok mellett közönyösen megyünk el, lényegteleneknek
nagy fontosságot tulajdonítunk. A művészet a lényegi összefüggések
sugarában csoportosítja a jelenségeket, értékrendjüket is eszerint érzékelteti.
A kiválasztott jellemző mozzanatokat sokoldalú és lényegre mutató
összefüggéseik szerint teszi érzéki megjelenésükben is emlékezetessé. Gondoskodik
tehát róla, hogy a jelenségeket érzelmileg is valóságos hierarchiájuk szerint
vegyük tudomásul és értékeljük.
Másodszor,
a reális élet többnyire teljes felelősséggel és rizikóval állít döntés
elé, tényei közvetlenül személyes fizikai vagy társadalmi, erkölcsi létünket
érintik. A művészet azonban megadja a puszta érzelmi átélés lehetőségét,
az egzisztenciális rizikó nélkül. Ebből az érzelmi átélésből fakad a
műalkotás erkölcsi hatása, a katharzis élménye.
Ha a hőssel átéltük az elbukást, nem szükséges magunknak is elpusztulnunk.
Éppen az átélés kímélhet meg tőle. A művészi élmények segítenek tehát
abban, hogy mindennapi életünk tényeinek tanulságával, pedagógiai hasznával
élni tudjunk.
A
zene ugyan nem a tárgyi világ fogalmilag elkülöníthető és meghatározható
jelenségeit állítja elénk, tárgyszerűsége – mint Lukács György írja – határozatlan.
A zene hangjai afféle kiterjedés és tárgyi tulajdonságok nélküli, jelképes
tárgyak, de éppen ez által még jobban mutatják a művészetnek azt a
sajátosságát, hogy a világot jellemző összefüggései, viszonylatai szerint
állítja elénk. A zenei hangok sokrétű kapcsolatai, a zenei történés logikájának
módosulásai valójában az ember világára jellemző viszonyulási módok
hallható másai. A viszonylatok átélésének, tehát érzelmeinknek sajátos logikája
azért valósul meg a zenei összefüggésekben a legteljesebben és a
legközvetlenebbül, mert a dolgok tárgyi természete a legkevésbé akadályozza,
töri meg szabad kibontakozását.
Ez
a foglalata a művészet, közelebbről a zene érzelmi
jelentőségének, ezért fontos és nagy felelősségű módja az
érzelmi kultúra kialakításának a zenei nevelés.
***
Ezek
előrebocsátásával kísérelhetjük meg a választ utolsó kérdésünkre, arra,
amely leginkább érinti előre jelzett tárgyunkat: mit kell tennie a gyakorló
zenepedagógusnak azért, hogy a zene érzelmi-esztétikai nevelő ereje a
tanítási gyakorlatban érvényesüljön?
Ezt
a kérdést már többször nekem szegezték kollégáim, mégpedig olyan formában: mi
egyebet is kell még tenniük azon kívül, hogy a rájuk bízott gyereket a zenei
megvalósítás, a zenei reprodukálás technikai és stiláris gyakorlatába
lelkiismeretesen bevezetik?
Természetesen
felesleges és reménytelen dolog volna, ha a zenét tanuló gyerekeknek esztétikai
bölcselkedésekkel szegnők kedvét. A műalkotás érzékletes valósága itt
is százszor többet ér, mint a legbölcsebb esztétikai fejtegetés. A kérdés csak
az, hogy a zenetanulás gyakorlatát hogyan emeljük a puszta technikai készség
fölé, hogyan hasznosítsuk magát a zenei anyagot az esztétikai, érzelmi nevelés
szolgálatában.
Hadd
éljek hasonlattal. A nyelvtanítás bizonyos technikai készség begyakoroltatása
érdekében válogatja ki mondatait, olvasmányait. De ezek a mondatok, olvasmányok
egyben jelentenek is valamit, bevezetnek a tanult nyelv gondolkozásmódjába,
sőt, nyelvi-irodalmi kultúrájának sajátosságaiba is.
Ugyanígy
áll a dolog a zenében. A nagy mesterek technikai gyakorlatai, mint amilyenek
Bach invenciói, a Wohltemperiertes Klavier prelúdiuma és fúgái, Schumann kis zongoradarabjai –
a kor, a mester zenéjének nem pusztán technikai reprodukálását gyakoroltatják
be, hanem egyben foglalatai a zenéjére jellemző stiláris, ezáltal tartalmi
jellemvonásoknak. A Wohltemperiertes Klavier nem pusztán duxok és comesek, subjectumok és contra-subjectumok gyűjteménye, hanem gazdag spektruma
a kor és Bach jellemző műfajainak, a műfajokban tipikussá
sűrűsödött érzelmi magatartásoknak, emberi viszonylatoknak.
Vagy
idézzünk huszadik századi példát. Bartók kis zongoradarabjai, Hegedűduói
vagy Mikrokozmosza a technikai elsajátítással együtt feltárják Bartók egész
zeneszerzői világát, bevezetnek művészetének jellemző stiláris
tulajdonságaiba, megismertetnek nagy művei tétel-típusainak, szerkezeti és
tartalmi sajátosságainak műhely titkaival. Tanításuk közben aligha van eleinte
más dolgunk, mint hogy a hasonló zenei típusok stiláris jegyeire, azok karakterisztikumaira felhívjuk a tanuló figyelmét,
rávezessük, hogy maga is felfedezze a zenei tipológia összefüggéseit, ne
pusztán technikai, hanem egyben zenei, stiláris tudatossággal tájékozódjék
művészi élményeiben. Szerencsésen egészítheti ki a zenei felfedezéseket néhány,
más művészetek alkotásaiból vett példa, amelyek egy-egy kor
hasonló gondolatköreinek, érzéstípusainak rokon megnyilvánulásaira
figyelmeztetnek.
Semmiképpen
sem lehet továbbá az esztétikai tudatosítás csupán az egyik vagy a másik
tantárgy feladata. A zenetörténeti tanulmányok történeti módon tudatosíthatják
az ösztönösségből fokozatosan kiemelkedő élménykapcsolatokat,
összefüggéseket, az összhangzattani és formatani tanulmányok pedig rendszerezésükhöz,
stílusjegyek szerinti általánosításukhoz adhatnak segítséget. A fontos az, hogy
a tantárgyak együttesen alakítsák ki a leendő muzsikus esztétikai kultúráját,
és minden technikai elem stiláris, tartalmi és művészi funkciója, tehát
esztétikai jelentése szerint kerüljön helyére kialakuló zenei világában.
Csak ilyen
előzmények után lehet értelme a zenei tudatosítás betetőzéséül a rendszeres
esztétikai oktatásnak.
dr. Ujfalussy József