Parlando
1964/9., 1.-3. p.
Sokrétű feladatok az új tanévben
A Zenepedagógus
Szakosztály terveiről
A
magyar zenepedagógia a közelmúltban nem egy ízben került a világ zene- oktatási
szakemberei érdeklődésének középpontjába, - legszembetűnőbben
éppen a Budapesten megrendezett VI. ISME konferencia alkalmával. Ez a
rendkívüli jelentőségű nemzetközi tanácskozás a magyar zenepedagógusokra
nem csekély munkát hárított és – nem mi, hanem a külföldi résztvevők
mondják egyöntetűen – a konferencia előkészítésén, alapos és körültekintő
szervezésén meglátszott, hogy az ISME tanácskozás személy szerint is minden
magyar zenepedagógus szívügye volt.
Ezt
a visszapillantást azért tesszük elöljáróban, mert az Országos Zenepedagógus
Szakosztály munkafeladatai a most induló tanévben fokozottan sokrétűek és
– éppen az ISME konferencia határozati javaslata, tanulságai következtében – minden
eddiginél fokozottabb felelősséget kívánnak meg az előkészítésben,
véghezvitelben egyaránt.
A
Szakosztályt munkában a nyári hónapok sem jelentettek szünetet. Az ISME konferencia
utáni hetek az 1964-65. tanév munkatervének előkészítése jegyében teltek
el. A Titkárság július 15-én tárgyalta meg az új tanév szakosztályi munkájának
irányelveit és konkrét feladatait úgy, hogy elképzeléseit már előre
egyeztette a Művelődésügyi Minisztérium Művészetoktatási
Osztályával és a Zeneművész Szövetség pedagógiai bizottságával.
Az
1964-65. tanév szakosztályi munkáinak centrumában két jelentős esemény
áll: egyrészt az alsó fokú zeneoktatási reform záró munkáiban, valamint a
középfokú zeneoktatási reform tantervi és szervezeti kérdéseinek
kidolgozásában való közreműködés, másrészt hazánk felszabadulása 20.
évfordulójának a magunk munkaterületén való méltatása, megünneplése.
Az
alsó fokú zeneoktatási reform
országos vitái – mint arról
korábban beszámoltunk – igen termékenyek voltak és szinte valamennyi
zenepedagógus részvételével zajlottak le. A Szakosztály körzeti vezetői gondoskodtak
a tantervi vitákon felmerült észrevételek, javaslatok jegyzőkönyvi
rögzítéséről. A jegyzőkönyveket a Minisztériummal egyidejűleg a
Szakosztály is megkapta és a Titkárság még a nyári szünidő alatt intézkedett,
hogy szakmai tagozataink vezetőségei a tantervi viták írásos anyagát kézhez
vegyék, véleményezzék. Amikor ezek a sorok megjelennek
a szakmai tagozatok vezetőségei már szövegezik a Szakosztály javaslatait a
Központi Tantervi Bizottság tervezetéhez. Természetszerűen a szakmai
tagozat véleményét a Szakosztály Titkársága, majd Választmánya is megtárgyalja,
mielőtt az még a KTB elé kerül.
A
szakiskolai tantervi reform – amely egyrészt kapcsolódik az alsó fokú tantervi
reformhoz, másrészt megerősíti és korszerűsíti a szaktanárképzést
– tervezetét a Minisztérium által létrehozott szaktárgyi bizottságok a tanév
folyamán kimunkálják. Szakosztályunk gondoskodik az így elkészített tervezet
országos vitáinak megrendezéséről úgy, hogy arra még a tanévzárás
előtt sor kerüljön. A Választmány egyébként napirendre tűzte a szakiskolai
reform – beleértve a szaktanárképzés reformjának – irányelveinek megvitatását a
Minisztérium művészetoktatási osztályának előzetes tájékoztatója
alapján.
A
korszerű továbbképzés érdekében
is rögzítette már elképzeléseit a
Szakosztály titkársága. A Szakosztály az eddigi jól bevált gyakorlat szerint az
új tanévben is megrendezi központi előadásait. Az előadássorozat
tematika tervezete azzal a meggondolással készült, hogy szélesítse
zenepedagógusaink ismeretvilágát egyrészt a zeneesztétika
fejlődéstörténetében, másrészt századunk jelentősebb zenei törekvései,
különösképpen a legújabb irányzatok tekintetében. Ezen kívül az előadássorozat
keretén belül a társas zenélés módszertanáról és a salzburgi Orff-Schulwerk tanfolyamáról tervezünk ankétot, illetve
élménybeszámolót. A sorozat előadóiul dr. Zoltay
Dénest (zeneesztétika), Szelényi Istvánt és Pongrácz Zoltánt
(modern zenei irányzatok), Sándor Frigyest (társas zenélés) és Deményi
Juditot (Orff-Schulwerk tanfolyam) kérjük fel. A
központi előadásokra a fővárosi zenepedagógusokon kívül ezentúl is meghívjuk a Szakosztály megyei vezetőit és a
SZB. titkárokat; a vidéki zenepedagógusok részére az előadásokat magnószalagra
is felvesszük.
A
zeneiskolai szakszervezeti bizottságok által rendezendő továbbképzéshez
Szakosztályunk – ugyancsak az eddig jól bevált gyakorlat szerint – előadókat
tud biztosítani a zenetörténet, zeneesztétika tárgykörében, valamint methodikai témakörökben.
A
Zenepedagógus Szakosztály második közgyűlésének határozata kiemelte a népművelési
munka,
az iskolán kívüli zenei nevelés
fontosságát. A határozat értelmében
Szakosztályunk vállalta, hogy a zeneismertetés módszereinek felmérése,
értékelése, a legcélravezetőbb módszerek kialakítása érdekében ankétot
rendez neves szakemberek és az illetékes intézmények, társadalmi szervek
(Művelődésügyi Minisztérium, Népművelési Intézet,
Zeneművész Szövetség, TIT) részvételével.
Szakosztályunk
életében egyre jelentősebbé válnak
a nemzetközi kapcsolatok.
Az
évek óta kiépült együttműködés és tapasztalatcsere útjait tovább járjuk:
immár ötödik alkalommal küldünk zenepedagógusokat tanulmányútra a
Szovjetunióba. Ez alkalommal 30 vonóstanárból áll az október 3-án Kijevbe és
Moszkvába induló csoportunk, akik közül nyolc szakiskolai tanár. Számukra
különösen fontos és időszerű a szovjet tanulmányút, mert tapasztalataikat
a szakiskolai tantervi reform kidolgozásában is hasznosítani tudjuk.
Az
ISME konferencia alkalmával kapcsolatot építettünk ki a Lengyel Zeneművészeti
Szövetséggel, személy szerint Hanna Lachert-tel,
a Szövetség főtitkárával. A szívélyes kapcsolatok kölcsönös dokumentáció
cserével (a Szövetség, illetve a Szakosztály alapszabálya, munkájának
ismertetése, sajtóanyag stb.) indultak meg, várható, hogy személyes tapasztalatcsere
vonatkozásában is kifejlődnek.
A
felszabadulás 20. évfordulója
zenepedagógiai vonatkozásban is
alkalmat nyújt az ünnepi megemlékezésre: zeneoktatásunk felszabadulás óta
megtett útjának felmérésére, ebből következőleg a ránk váró feladatok
gondos előkészítésére és tervszerű megoldására. Úgy tervezzük, hogy a
Parlando a felszabadulás évfordulóján ünnepi
számban jelenik meg. Az ISME konferencia alkalmával német és orosz nyelven
megjelentetett külön szám mintájára a felszabadulási ünnepi szám szerkesztését
erre a célra alakítandó bizottság intézi.
A
Zenepedagógus Szakosztály – együttműködve a Zeneművész Szakszervezet
Elnökségével – segítséget nyújt jelentősebb zenei intézményeink
munkájához, hogy a felszabadulás óta elért eredményeiket maradandó módon
megörökítsék évkönyvek kiadásával, kiállítások, zenei seregszemlék rendezésével
stb.
A
Szakosztály vezető szerveinek munkája
is gazdagodik az 1964-65. tanévtől
kezdődően. A második közgyűlés határozata értelmében a
Szakosztály tagsága által választott szakmai tagozatok vezetőségei a
gyakorlatban is megkezdik munkájukat. Ez a munka az alsó fokú tantervi tervezet
áttanulmányozásával és véleményezésével már meg is indult. A tagozatok
vezetőségei a tanév elején mérik fel speciális feladataikat, amelynek
középpontjában – mint erről már a Választmány június 2-i ülésévei
kapcsolatban korábban beszámoltunk – a tanszakok módszertani továbbképzése,
előadások, ankétok, zenei bemutatók rendezése áll. – A Szakosztály
Választmánya, a már korábban említett feladatok (alsó és középfokú tantervi
reform) mellett visszapillantásként értékeli az ISME konferencia tanácskozásait
és eseményeit, különös tekintettel a magyar zeneoktatás soron következő
feladataira; foglalkozik továbbá a felszabadulásunk 20. évfordulójával
kapcsolatos szakosztályi feladatokkal, valamint a Pécsett megrendezendő
VIII. Kamarazenei 'Fesztivál előkészítésével.
A
Szakosztály életében tehát eseménydús időszakra van kilátás. Tegyük hozzá,
hogy a felsorolt tervek még nem is jelentik a szakosztályt munka egészét,
hiszen a Választmány ülésén még várhatóan új tennivalók is jelentkezhetnek. A
Zeneművész Szakszervezet Elnökségének segítségével – és a jó
együttműködést folytatva a Zeneművész Szövetséggel, valamint a
Minisztérium művészetoktatási osztályával – joggal bizakodhatunk az
előttünk álló sokrétű, felelősségteljes munka sikeres elvégzésében.
Bizakodásunk alapja az a lelkes és odaadó hivatásérzet, amely Szakosztályunk
tagságát és minden zenepedagógust eltölt. Mindennek éppen az elmúlt
időszak határainkon messze túlható eseményei adták ékes bizonyítékát, így
zenepedagógusaink felelősségérzetére, lelkes, odaadó munkájára az új tanévben
is méltán számíthatunk.
Kollár Endre