Parlando
1964/9., 17.-19. p.
Miben más a muzsikus, mint a többi ember?
Fasang Árpád
tanévnyitó beszéde a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolában
Sokszor
halljuk – zenészektől néha dicsekedve, másoktól kissé elmarasztalólag
–, hogy a muzsikus más ember, mint a többi. Még felnőtt muzsikusok számára
is tisztázandó kérdés, miben áll ez a „más”, de még inkább a fiatalok számára,
akik még könnyebben fejleszthetik magukban a hasznos jó tulajdonságokat, a nemkívántakat pedig levethetik.
Nézzünk
hát szembe a kérdéssel, miben vagyunk mi mások?
A
probléma elemzését az teszi bonyolulttá, hogy az emberben nem külön
jelentkeznek a jellemét meghatározó alaptulajdonságok és azok, amelyek a muzsikus
mivoltából következnek. Vagy talán maga az a tény, hogy valaki a muzsikus
pályát választja, már egy jellemző sajátság? Bizonyára az. De szeretném
hinni, hogy nálunk ma ez már nem jelent mást, mint amit egy matematikus vagy orvos
pályaválasztásán értünk jellem és hivatás összefüggésében.
Azt,
hogy nálunk és ma, külön kell hangsúlyoznom, mert 50, 60
esztendővel ezelőtt a muzsikuspálya választása egyenlő volt a
kisebbrendűség tudatos beismerésével. Rendkívül tanulságos számunkra az,
ahogy Kodály Zoltán emlékszik vissza pályaválasztásának gondjaira. Eősze László Kodályról írott könyvében ezt írja: „Apja
és anyja a zene szeretetére nevelték őt, de nem zenésznek szánták, jobb
életet akartak biztosítani fiúknak. A zenei pályát nem tekintik komoly,
tekintélyt és megélhetést biztosító foglalkozásnak”. Majd Kodály szavait idézi:
„Tanáraim
nézete is ez volt, akik nekem nagy tudományos jövőt jósoltak, egyik gyermekkori
barátomnak pedig, aki később karnagy lett, mindig így adták tudtul
rosszallásukat: »Tebelőled csak zenész lesz«.”
Az
akkori magyar társadalom szemében tehát már a zenészi pálya választása valami
másodrendűségnek számít. Eszerint a felfogás
szerint a zenész valóban más, méghozzá negatív értelemben, kevesebb, mint a
többi ember. Mi lehet az oka annak, hogy a zenészekről ilyen vélemény alakulhatott
ki? Nyilván volt ennek történelmi előzménye. Kiindulásul azt az állapotot
vegyük, melyben a muzsikusság még nem specializálódott kenyérkereső
foglalkozássá, Ehhez nem kell feltétlenül az osztálytársadalmat
megelőző ősközösségbe mennünk példáért. Ugyanezzel a képlettel
találkozunk a spontán muzsikálás alkalmain ma is: mulatságon, kiránduláson,
lakodalomban stb. Ennek lényege, hogy a jó énekes kiválik környezetéből.
Társai e tekintetben önként elfogadják különbnek. Hallgatnak rá, mennek utána.
Ennyiben más, mint a többi. De csak ennyiben. Változik a helyzet, amikor a muzsikusság
foglalkozássá, kenyérkeresetté specializálódik. Itt egy újabb erő hat alakitólag a muzsikusra, a kenyéradó szándékai. És
ettől az erőtől nem függetleníthette magát egyetlen muzsikus
sem. Ha meg akarta tartani pozícióját, kenyerét, azt kellett tennie, amit
gazdája kívánt. Már akkor is igaz volt – ha nem is tudták –, hogy a lét
határozza meg a tudatot. A muzsikus létét és egyben tudatát is kenyéradó
gazdája határozta meg. A szabad művészből alkalmazottá vált muzsikus
sorsa ettől kezdve attól függ, ki a gazdája. Az osztálytársadalom minden
fokán ez a helyzet, a görög-római hisztrióknál éppúgy,
mint az igriceknél, kobzosoknál. Ez a viszony az osztálytársadalom lényegéből
fakad. Tulajdonképpen mit sem változik a helyzet Bach életében, később
Monteverdinél a Mantuai herceg udvarában, vagy Haydnnél, Mozartnál. Bachnak el kellett tűrnie, hogy
az arnstadti konzisztórium leckéztesse meg, hogyan
orgonáljon. Azt is megérte, hogy a lipcseiek csak szükségből választják
meg orgonistának. „Ha már Grauptnert nem kaphattuk
meg, be kell érnünk Bach-al”, árulkodik a korabeli
jegyzőkönyv. Haydn a világ legtermészetesebb dolgának vette, hogy az
Eszterházyak cselédsége közt a helye. Mozart már nehezen viseli el ugyanezt.
Atyjának írott levelében panaszkodik erről a tűrhetetlen helyzetről.
Meg is kísérli, hogy kitörjön belőle. Nem tudta, hogy amikor ezt teszi,
vesztébe rohan. Abban bízott, hogy tehetségével, munkájával olyasféle önálló
polgári egzisztenciát biztosít magának, mint a kora orvosa, ügyvédje, vagy
legalább, mint egy mesterember. Az akkori társadalmi helyzet ezt azonban még
nem tette lehetővé. Zenéjét meghallgatták, de mihelyt meg is akart abból
élni, értetlenséggel, közönnyel, vagy éppen ellenséges magatartással találkozott.
Beethoven is sokat küzdött önálló művészi egzisztenciájáért. Mégis
rászorult a főurak évjáradékaira. Ezen a tényen mit sem változtat az, hogy
Beethoven ezt olyan fejedelmi öntudattal vette, mint ami neki jogos jussa.
Liszt Ferenc volt az első muzsikus, aki önálló egzisztenciát biztosított
magának művészetéből. Megélt hangversenyeiből. Ez azonban még az
ő korában is csak kivételnek számított.
Az
osztálytársadalomban a muzsikus az élet perifériájára került. Fontosabb hivatások
kerülnek fölébe. Pedig a muzsikusok minden időben igyekeztek a maguk fontosságát
hangsúlyozni. Ez a hangsúlya klasszikus kapitalizmusban lett a legerősebb.
Művészileg is kedvezett neki a romanticizmus. (Érdemes lenne egyszer e két
tényezőt összefüggéseiben megvizsgálni, azaz felfedni a klasszikus kapitalizmus
és a romanticizmus kapcsolatait.)
A
romanticizmusra általában az jellemző, hogy nem bírja elviselni az
egyszerűt, a hétköznapit, a megszokottat, csak szuperlatívuszokban tud
gondolkodni. A romanticizmus teremti meg azt a művésztípust, amely végletes
módon hangsúlyozza ki, hogy ő „más ember”, mint a többi. És ezt nemcsak
képességeire érti, hanem elvárja, hogy emberi mivoltában is másnak tekintsék E
kor művészéről kilométerekről
meglátszott, hogy művész. A maguk fontosságát, sőt különlegességét
külsőleg is, magatartásban is hangsúlyozni igyekeztek. Erre kényszerítette
őket a szabad verseny, mert érvényesülésük most már nemcsak attól függött,
hogy milyen tehetségesek, milyen felkészültek, hanem attól is, hogyan tudják
ezt elhitetni. Akiből ugyanis ez utóbbi képesség hiányzott, az lemaradt a
kevésbé tehetségesek mögött. Ezt látjuk Mozart esetében is és csak ezzel
magyarázható, hogy az idős Beethoven érdemeit hogyan homályosíthatta el
Rossini csillogása. Ez a kor, a klasszikus kapitalizmus, a mindenkire ráerőszakolt
szabad verseny nyilván sokat rontott a muzsikusok jellemén is. A létért való
küzdelem olyan tulajdonságokat hozott felszínre bennük, mint a mindenáron való
érvényesülési vágy, az ezzel járó törtetés, az intrika, mások eredményeinek
lebecsülése, vagy éppen tagadása. Találóan jegyzi meg egy nagy gondolkodónk,
hogy ebben a korban a művészi pálya „jellemromboló” pálya volt. Sietek
megjegyezni, hogy ez a kor nemcsak a művészek jellemét rontotta, hanem mindenkiét.
Csak a művészek hibái szembetűnőbbek, hiszen életük inkább a
nagy nyilvánosság előtt zajlik le, mint bárki másé. A muzsikus pálya „iparbetegségei”
tehát egyrészt a társadalmi viszonyokból, a kibontakozó kapitalizmusból,
másrészt ennek megfelelőjéből, a romanticizmusból táplálkoztak Ez a
torzított művésztípus került be azután a köztudatba. Nyomai még ma is
fellelhetőek. Ennek felszámolását magunkban kell elkezdenünk, hogy korunk
társadalmától is igényelhessük e hibás megítélés megváltoztatását.
Ehhez
nagy példáink vannak Bartók és Kodály emberi és művészi magatartásában.
Pedig ők sokkal kedvezőtlenebb társadalmi viszonyok közt ismerték fel
és valósították meg a modern művész típusát, mint amilyen körülmények
között számunkra nyílik arra lehetőség. Melyek azok a főbb jellembeli
tulajdonságok, amikben fölébe nőnek koruk társadalmának és példát mutatnak
a ma is felnövekvő nemzedékek számára?
Mindkettőjűket
nagy elhatározások fűtik. A fiatal Bartók egyik levelében ezt írja édesanyjának:
„Én részemről egész életemben minden téren mindenkor és minden módon egy
célt fogok szolgálni: a magyar nemzet és a magyar haza javát.”
Hogy
ez náluk nemcsak szalmaláng, afféle ifjúi lelkesedés volt, azt az is mutatja, milyen
komolyan készültek fel hivatásukra. Rendkívül szigorú mértéket állítottak fel
önmagukkal szemben. Az a zenei elmaradottság, amit az akkori Magyarországon
tapasztaltak, nem törte le őket, sőt, még szívósabbá tette
elhatározásukat. Bartók egy 1905-ben írott levelében olvashatjuk: „Távol állunk
még attól, hogy startra készek legyünk. Dolgozni, tanulni: dolgozni, tanulni és
harmadszor is dolgozni, tanulni. Így elérhetünk valamit.” Nagy szándékaikat
csak ilyen erős akarattal tudták megvalósítani. Így fejlődhetett ki
bennük a modern művész egy igen fontos jellemzője, a művész és
tudós szintézise. Bámulatos az a tudatosság, ahogy egész életükben törekedtek
erre. Kodály e programjukat így fogalmazta meg: „Nemcsak
a tudomány különféle ágai tartoznak össze, hanem a tudomány és művészet
sem lehet el egymás nélkül. A tudós annál különb, minél több van benne a
művészetből és viszont. Intuíció, fantázia nélkül a tudós legfeljebb
téglahordója lehet tudományának. A művész pedig szoros belső rend,
szerkesztő logika nélkül megreked a művészet peremén.” Ugyancsak
Kodály mondotta Bartókról, de akár önvallomásnak is beillik: „Abból az
emberfajtából való, amely örök elégedetlenségtől hajtva mindent meg akar
változtatni, mindent szebbé, jobbá akar tenni, amit csak a Földön talál.
Ebből kerülnek ki a művészet, tudomány nagyjai, a nagy felfedezők,
feltalálók, politikában a nagy forradalmárok, Columbusok,
Galileik, Kossuthok, akik mind másképp hagyták maguk
után a világot, mint ahogy találták. Természetesen sok az elégedetlen; aki
szeretné megváltoztatni a világot, de nem tudja. Bartók tudta… És valahányszor előadják egy művét, egy percre
Magyarországra is gondolnak, ha nem többet, annyit, mégsem lehet utolsó ország,
ahol ilyesmi megterem.”
Bartók
és Kodály nem sáncolták körül magukat művészetükben azzal, hogy mi muzsikusok
egészen mások vagyunk, mint a többi ember. Sőt, nemcsak művészetüket,
az azzal rokon területeket vették birtokba, de elsajátították mindazt, amit korszerű
műveltségnek nevezünk. Erre a műveltségre az is jellemző, hogy
ez aktív erő. Nem vonul vissza a maga elefántcsonttornyába. Ott él az
emberek közt, mert csak így válik hatékonnyá. Nem vonja ki magát kora
problémáiból, harcaiból, sem kényelemből, sem gyávaságból, sem azon a
címen, hogy ő más ember. Ez a magatartás, végső konzekvenciája annak
a magaslatnak, ahova művészileg, emberileg, etikailag és a tudományokban
eljutott.
Az
elmondottakból szinte következik a kérdés: milyen legyen a szocialista
társadalom muzsikusa? Az első követelmény nyilván az, hogy nem különítheti
el magát a társadalomtól azzal, hogy ő más ember, mint a többi. A maga
területén azonban a legkülönbnek kell lennie. Ebben legyen más, mert csak így járulhat
hozzá ő is valamivel a társadalom összprodukciójához.
És ezt a mást, képességeit, tudását nem fitogtatja, hanem szolgál vele, éppen
úgy, mint ahogy ő is igénybe veszi mások szolgálatait, az orvosét, vagy
akár a bolti kiszolgálóét és azokét, akik mindennapi életünk szükségleteit
előteremtik. Nem különül el a társadalomtól, mert így elszigetelődik,
magára marad, sőt feleslegessé válik. A meg nem értett művész, aki az
utókor elismerésére számít, a romanticizmus alakja. Ebbe a hamis mártíromságba
még csak önigazolásból se ringassuk magunkat. Ma már erre semmi szükség sincs.
Hasznossá kell tennünk magunkat, mint ahogy minden hivatás társadalmi értékét
annak hasznossága adja. Ez nem a művészet lebecsülése és nem a művész
megalázása, sőt művészet és művész számára az egyetlen megoldás,
a legmegtisztelőbb feladat.
Ernst
Fischer osztrák esztétikus érdekes könyvet írt „A
nélkülözhetetlen művészetről”. Szinte folytatni lehetne egy másik
kötetben azzal a címmel „A nélkülözhetetlen
művészről”. Akarjunk ilyenek lenni!
Használjuk
fel ezt a tanévet is arra, hogy minél alkalmasabbakká váljunk erre.
Az
utóbbi időkben évnyitó vagy évzáró ünnepélyeken aprópénzre váltottam
ezeket a gondolatokat és konkrét módon soroltam fel azokat a hétköznapi
tennivalókat, amelyek az iskolai munka során ránk várnak. Engedjék azt hinnem,
hogy megértették mindazt, amit ezekben a beszédekben elmondottam. Bízom ifjúságunkban,
hiszem, hogy túlnyomó többségükben képesek arra, hogy olyan muzsikusokká
váljanak, akik épülő új társadalmunkban nemcsak megtalálják a helyüket,
nemcsak beleférnek a szocialista társadalomba, hanem felkészültségükkel,
munkájukkal annak megvalósulását gyorsítják.
Ehhez
a munkához kívánok valamennyiüknek kitartó
szorgalmat, jó egészséget és gazdag eredményeket.