Parlando
1964/9., 20.-23. p.
A romanticizmus
A
történetbölcselet megalapítója, Giovanni Battista Vico
volt az első, aki 1725-ben megjelent Principi d’una scienza nuova
d’intorno alla commune natura delle nazioni című könyvében
az emberiség történetének hármas beosztását: az ókort, középkort és újkort;
vagyis az antiqua aetas, media aetas és haec aetas fogalmát, az újkori
történettudomány világába bevezette. A történetnek ez a korszakbeosztása – sok
vita ellenére – azóta is hasznosnak bizonyult. Ezzel a periodizálással élünk –
nagyvonalú osztályozás esetén – az általános művészettörténet tudományában
is. S a korszakokban megnyilvánuló egységet talán ma még világosabban is
látjuk, mint a régebbi századok történettudománya láthatta azt. Sejtjük egyben
azt is, hogy az újkornak nevezett periódus, amely a 15. században
kezdődött, a 19. század folyamán valamiképpen a végéhez érkezett. S úgy
véljük, hogy a mi századunk minden vonatkozásában már valamilyen új történelmi
korszaknak, valamilyen új és nagy periódusnak a kezdetét jelenti. Az öt
évszázad, amelyet így újkornak nevezünk, valóban szervesen egységes egésznek
tűnik. A korszaknak vázlatos vonásokkal való jellemzése mégsem könnyű
feladat. A művészettörténetben talán akkor jutunk leghamarább eredményre,
ha az újkor művészetét az ókor és középkor
művészetével vetjük egybe. A két utóbb említett korszak művészete a
világmindenségből indult el s az emberi élet s az embert körülvevő
világ ábrázolását ebből a forrásból törekedett megoldani. Az újkor
művészete ezzel szemben az időközben magára eszmélt embert állította
a művészet világának középpontjába s innen igyekezett a természetet, a
világmindenséget is a maga eszközeivel megragadni, meghódítani. A kétfajta
szemlélet különbözik abban is, hogy az ókor és középkor művészete a
világot kész és lezárt egységnek látta, az újkoré ezzel szemben folytonos
változásban s átalakulásban levőnek. A régebbi korok művészi formálását
ezért a mérték s a határok megtalálásának igyekezete, az újkorét pedig a határtalanság,
a végtelenség megéreztetésére való törekvés jellemezte. Az ókori és középkori
művészet középponti problémája ezért a forma megtalálása, az újkorié az
erőkifejtés, a dinamizmus, Az előbbiben valamiképpen az egységből
bomlanak ki a részletek, s a rend szabja meg a művészi szabadságot, az
utóbbiban inkább a részletekből születik meg az egység s a művészi rendet
a szabadság teremti meg.
Az
újkori művészet, az új művészi szemlélés- és alkotásmód kialakítása
nem volt könnyű feladat. Az új utak keresése során egyrészt a múlttal való
teljes szakítás, másrészt a múlt már elért eredményeinek értékesítése,
továbbfejlesztése látszott inkább célravezetőnek. Az utóbbi szemlélet is
megoszlott abban, hogy ezeket az értékeket csupán az ókorban, vagy csak a középkorban,
vagy esetleg mindkét korszakban kell-e keresni. Az élet és világ újfajta művészi
ábrázolása új és hatalmas távlatokat nyitott meg az újkor művészei részére
s a művészi szabadságnak sok esetben korlátlan s határtalan
lehetőségeket biztosított. Az alkotóerőbe vetett fanatikus hit
azonban gyakran megoldhatatlan problémák végrehajtására is vállalkozott, amelyek
így már kezdetükben is a megvalósíthatatlanság sorsára voltak ítélve. De nem
sikerült az újkornak a művészetek végső egységét s hivatásunknak a
társadalmi és kulturális élet egészében betöltendő szerepét sem kielégítő
módon megoldania. Bizonyos azonban, hogy a kor legjobbjai ezeknek a céloknak a
megvalósításáért fanatikus erővel és hittel harcoltak. Ez a harc és
küzdelem az újkor egészének keretében igen változatos eredménnyel járt. Ez is magyarázza,
hogy a kor képe nem az egyenletes alakulás, hanem inkább a forradalmi
változások nyugtalan benyomását tárja elénk.
A
harc és küzdelem több egymás után következő szakaszban bontakozott ki. Az
első a renaissance kora. Itt az új élet- és
művészetelmélet – megtermékenyítve az ókori kultúra csodálatos
eredményeitől – már világosan magára eszmélt. A múlttal, kivált a középkor
művészetével való szakítás azonban még nem sikerült teljesen. Nagyszabású
alkotásaiban inkább a lendület frissessége, mint az újfajta szemlelet
határozott és végleges megformálása jelenti az értéket. A második kor az irodalomtörténetben
felvilágosodásnak, a többi művészetekben barokknak nevezett
szakasz. Az újkori művészetszemlélet itt már minden vonatkozásában s
erejében megszületett s a művészet minden területén sikerrel érvényre is
jutott. Az alkotóerőbe vetett hit lázas lendülettel vette birtokába a
művészet sok és újfajta lehetőségét s nyugtalan, sokszor lázadó
energiáját hatalmas műalkotásokban élte ki. A barokk művészet
mozgalmassága a klasszikus korban jutott el a megnyugvás művészi
magaslatára. Az újkori művészet sokféle irányú törekvése ebben a korban
már emelkedett s magasrendű szintézisben egyesült. De a korszak, kivált
annak utolsó évtizedei, egyben a hanyatlás csíráit is magában hordozta. A
művészi alkotások mondanivalójában mindjobban a formaprobléma vált
uralkodóvá s ez a művészeti élet s alkotás fokozatos megmerevedését
eredményezte. A művészek a formai kereteket mind szűkebbeknek s mind
nyomasztóbbaknak kezdték érezni, s így – a Sturm und Drang
és az újhumanizmus átmeneti időszakai után - elkövetkezett a romantika
korszaka. Ez az új művészeti irány az ember és a természet elevenebb,
teljesebb s gazdagabb ábrázolására törekedett. A 19. század második felének
művészete azonban elfordult ettől az iránytól is, s a valóság
természetesebb s közvetlenebb tolmácsolásának fontosságát hirdette a realizmus,
majd pedig a naturalizmus mozgalmának nevében. Ez a két utóbbi irányzat
azonban már az újkornak nevezett öt évszázados történelmi korszak végét s
századunk új művészetének előkészítését jelenti.
Mindezt
azért láttam szükségesnek elmondani, hogy rámutassak arra: a romantika művészete
csupán egyik szakasza az újkor művészetének. A hanyatló klasszicizmus
reakciójaként született meg és bontakozott ki; s utolsó évtizedeinek egyoldalúságai
vezettek nemcsak magának a romantikának, hanem az öt évszázados újkori
művészetnek felbomlásához. Kerek képet erről a művészeti korról
csupán ebbe a szerves egységbe való beillesztettségben alkothatunk magunknak.
Kiszakítottan ebből az egységből csak töredékes kép rajzolódhat meg
róla, amely rendesen vagy magasztaló eszményítéséhez, vagy elmarasztaló
eltorzításához vezethet. A magam részéről arra szeretnék törekedni, hogy a
romantika művészetét ilyen organikus szemlélet keretében minél
egységesebben és teljesebben jellemezhessem.
A
romantika – ahogyan már említettem – a klasszicizmus reakciójaként
jelentkezett.
A
klasszicizmus zárt formálásra s világos tagolásra törekszik, a romantikát a
lélek szabad szárnyalása s az élet és az embert körülvevő valóság végtelen
gazdagsága ragadja magával. Ott a keretek megmerevedésének, itt a forrnák
végtelenbe veszésének veszélye fenyeget. Ott az érzelmek áradását az értelem
ereje fegyelmezi, itt az emóció a rációt magáról lerázni igyekszik, Ott a műalkotás
tárgyát az egyetemesen emberi eszmények, itt az egyedien szubjektív mondanivalók
jelentik. A klasszicizmus az ember és a világ termékeny feszültséget
teremtő poláris szembeállítása, a romantika az élet és a természet
egybeolvasztása. Az előbbiben a művészet valamilyen mértékű arisztokratizmusa,
az utóbbiban jó szándékú, hittel teli demokratizmusa uralkodik. A klasszicizmus
a művészetben a magasabb rendű élet gazdagításának csupán egyik
eszközét, a romantika az élet egyedüli és legfőbb célját látja. Az
előbbi eszményképe az esztétikai műveltségben is fejlett morális személyiség,
az utóbbié az emocionális megszállottság hatalmába került zseniális individuum.
A romantika szemében a művészet tehát az egyéniség kibontakoztatásának
legfőbb eszköze. Az élet és a világ ábrázolásában nem annyira a tárgyi
adottságok érdeklik, inkább·abban telik öröme, hogy a valóságot lelkének
tükrözésében lássa, visszhangját hallja. Ebben az örömében mozgalmas fantáziája
sokszor a végtelenbe ragadja. Ezért fordul oly szívesen el a mindennapi élet
egyformaságától, s távoli világok csodálatos tájaiban gyönyörködik. Ez a világ
lesz mindennapi élete, de ebben a szemléletben a mindennapi élet is addig nem
ismert vonásokat tár fel részére. A közönséges így rejtelmessé, a jól ismert titkokat
rejtő ismeretlenné, a véges végtelenné változik szemében, s ezzel megszületik
a mese, a kaland, az álom, az éjszaka, s az időben és térben elsüllyedt
világok csodálatos poézise. Mindezek a józan szemlélő részére hét
pecséttel elzárt titkok, a romantikus művész számára azonban sokatmondó,
néha mindent megsejtető valóság. Az élet és a világ így a romantika
szemében sokkal több, mint a mindennapi szemlélet hiszi; nem tárgyak, hanem a
valóság titkait megfejtő szimbólumok.
A
művészetek tárgyi világának ezzel a kitágulásával együtt jár a
kifejező- eszközök meggazdagodása is. A művészetek nyelvének
érzékletes árnyaltsága, meleg és telt hangzása, bensőségesen izzó meghittsége
csodálatos változatosságában bontakozik ki itt. Az irodalom és költészet szavai
és mondatai, a képzőművészetek vonalai, színei és formái, a
zeneművészet melódiái, harmóniái és ritmusai mámoros csengéssel-bongással
szólnak hozzánk. Mindez megteremti a hullámzó, lebegő, tünékeny, alig
megragadható hangulatok és érzelmek művészi kifejezésének a lehetőségét.
A romantika művészete azonban nemcsak a lélek addig ismeretlen tájait
fedezi fel. A maga elmélyültebb megismerése segíti embertársai lelkének,
élményvilágának érzékenyebb átélésében, a mások lelkében élő s addig
hozzáférhetetlennek látszó hangulatok, indulatok, szenvedélyek bensőségesebb
megismerésében.
A
művészi mondanivaló érzékeny differenciáltsága a műalkotás megformálásában
a nagyobb szabású építkező munkát, a koncentráltabb alakítást s a szisztematikusabb
tagolást természetesen igen megnehezíti. Ebből következik, hogy a
romantikus művészet igazi értékét nem az építkező formálásban, hanem
inkább a részletek nagy gonddal, sok színnel s meleg szeretettel megoldott
megmunkálásában kell keresnünk. A romantikus szemlélet szerint a művész életformájának
egysége fontosabb, mint a mű formájának az egysége. A műalkotás formája
véleményük szerint így sohasem lehet teljesen befejezett s csupán a tökéletességre
való törekvés örökké reménytelen vágyát fejezheti ki. Ezért találkozunk
műveik világában oly gyakran az improvizációkkal, fantáziákkal,
arabeszkekkel, sőt a fragmentumokkal és az aforizmákkal is.
Az
embertársak már említett jobb megértése, az egymáshoz való közelebb kerülés, az
emberi kapcsolatok melegebbé és bensőségesebbe válása, valamint a
művészi életformának egyetemes emberi életformává emelése jelentős
változást eredményezett a művészek társadalmi és gazdasági helyzetében is.
Fontos szerepe volt ebben – sok egyéb, művészeten túli tényező
mellett – a technika fokozatos fejlődésének. A művész megszűnik
exkluzív körök esetleg magasrendű művészi szükségletének kielégítésére
igénybevett alkalmazott lenni. Hivatása ennél sokkal jelentősebb,
egyetemesebb, magasztosabb. A társadalmi élet irányításának fontos feladatát
kell vállalnia. A művészek helyi kötöttsége megszűnik, hatásuk mind
szélesebb körökre terjed ki. Megszületik a művészeti életben a
művészi nyilvánosság fogalma, s megszületnek ennek a nyilvánosságnak az új
fórumai: színház, zenés színpad, hangversenydobogó, múzeum, kiállítási csarnok,
amelyek most már mindenki, vagy legalábbis nagyobb tömegek részére megnyitják
széles kapuikat. Megváltozik ezzel az alkotómunka aspektusa is. A művész
már nem az általa ismert, hanem a teljesen ismeretlen közönség részére alkot.
Ez a közönség mind jobban tágul: kezdetben hazájának népe, majd fokozatosan az
emberiség egésze.
Szekeres Kálmán
(Folytatása
következik)