Parlando
1964/9., 10.-13. p.
Zongoratanítás kezdőfokon
Hét-kilenc
éves gyermekeket zenére tanítani nem könnyű és nem lebecsülendő
feladat. A kezdet kezdetén mindig felmerül a kérdés, hogyan is induljunk el?
A
győri Zeneművészéti Szakiskola zongoratanár képzőjében a
módszertan és a gyakorlati oktatási órákon, az évek folyamán felmerült néhány,
érzésem szerint fontos, olyan újabb részletkérdés, amelynek megbeszélése
nagyobb nyilvánosságot is megérdemel.
I.
Frazeálás.
Dinamika. Formatani alapelemek
Dallamokat
növendékünk csak akkor fog szépen előadni tudni, ha a zongorán a zenei
hangzás eleve elképzelése után megtalálja a megvalósításhoz szükséges adequát mozgásokat. A tanári előjátszások, a számos
ismétlés, gyakorlás után kialakul a növendék billentési
készsége, vagyis az a képessége, hogy a helyesen alkalmazott mozgások sorozata
alkalmazkodni fog a belülről elképzelt és a zenei
fantáziában belülről hangzó hangzásképhez a zongorán való megszólaltatáskor
is.
E
darab eléneklése alkalmával meggyőzzük a tanulót, hogy az ívvel
összefogott fél-periódust egy levegővel, egy lélegzetre kell elénekelni.
Nyilvánvalóvá fog válni, hogy zongorázáskor is ilyenformán kell a darab fél-periódusait
megvalósítani, mert így lesznek a legaton belül a fél-periódusok
hangjai összefoglaltak. Minden fél-periódus kezdő hangjával, a levegővétellel
összekapcsoltan, újra el kell a mozgást indítani. Mivel ez a mozgásforma
természetes, az összefoglalás ösztönösen, magától ki fog alakulni. A fél-periódusok
zárlatában a második egy gondolatnyit önkénytelenül meg fog rövidülni
a levegővétel és az ezzel összefüggő, a kart felfelé vivő mozgás
miatt. A kar és a kéz fel fog emelkedni, már csak azért is, hogy a
következő fél-periódus kezdő hangjához a kar a szükséges lendületet
felvegye és az új fél-periódust így elindítsa. A gyakorlatban azonban hibás
volna a kéz felemelését tudatosítani, mert itt valójában csak annyi szünet
keletkezik, mint a vonóváltásnál, hegedülés közben. Egyébként is példánk
eljátszásakor a tanuló ösztönösen rátalál majd a helyes mozgásra, mivel a fél-periódus
végek és kezdetek találkozásakor három esetben hangismétlés van.
Ebben
a formailag is érdekes népdalban az első fél-periódus két olyan tripodikus frázisból tevődik össze, amelyek zárlatában
a második helyén szünet van. Nyilvánvaló, hogy ilyen
esetben a zongorán való megszólaltatáshoz a 3-ik és 6-ik ütem első hangjai
nem fognak semmit sem, még önkénytelenül sem, megrövidülni, hiszen a felfelé,
majd lefelé irányuló mozgás elvégzésére rendelkezésükre áll a szünet. A
szünetet olyan mozgással kell kitölteni, hogy a kar felemelkedésének a szünet
elején kell elkezdődnie, tetőpontját pedig úgy kell a szünetben
elérnie, hogy a visszaérkezés a következő új frázis elindításához éppen annak
első hangjára essék. E bonyolultnak tűnő mozgási folyamat
tudatosítása szükségtelen, tanítási hiba volna. A növendéket ösztönössége
rávezeti a helyes megoldásra.
Bonyolulttá
teszi az előadást a zenei történés hosszú megszakíthatatlansága és a
súlyos helyre eső szünet. A két részlet mozgásbeli összekapcsolása viszont
ennek ellenére is hasonló mozgásfunkciókat követel, épp úgy, mint az
előző példában. Bartók - Reschofszky:
A
staccato hangoknak, karakterükből
következően, ténylegesen meg kell rövidülniük. Ez a mozgásban úgy
nyilvánul meg, hogy a lendítések határozottabbakká válnak. A lendítések
intenzitása, viszonylagos mértéke megnövekszik. Mivel ez a mozgás igen hasonlít
a hangismétléseket megszólaltató mozgásformához, növendékünket markánsabb staccato-jelleg megéreztetésére és realizálására,
ebből kiindulva, könnyen megtaníthatjuk.
A
jó előadáshoz nemcsak a pontos ritmus tartása, a tiszta hangzás, a jó
mozgások biztosította szép hangvétel szükséges, hanem a színes dinamikai
árnyaltság és a világos formai tagolás is. Tulajdonképpen mindezen
előadásbeli elemek összessége alkotja a helyes frazeálást, ebből jön
létre „művészi” zongorázás.
A
dinamikai rajz iránti igényt már a külön kezes játék alkalmával, már a
legelső népdal zongorázásakor támasszuk fel. Ilyen egyszerű muzsika
persze nem foglalhat magában óriási crescendókat és decrescendókat.
De a népdal is mindig emberi érzelmeket fejez ki és a zenében megnyilvánuló
érzelmi kifejezés, a karakternek megfelelő hangszínt és hangerőt követel
meg. Az első feladat a dinamikai megformálásban a mf, p, és f egymástól
való viszonylagos elhatárolása lehet. Sokkal később kerülhet sor a pp-ra
és ff-ra. De itt se feledkezzünk meg arról, hogy
kisgyermekkel dolgozunk és a dinamikai fokozatok mindig relatívok.
Csak egy-egy féle p-ról, vagy f-ról
lehet szó a növendék adott fizikai lehetőségein és a játszandó darab adott
zenei lehetőségein belül. Ez azt jelenti, ne essünk a „nagy hang”
erőszakolásának hibájába, amely csak rossz mozgási beidegződéshez, a
rettegett „rázáshoz” vezethet, – viszont, ha előjátszunk ne „billentyűzzünk”,
ne „pötyögjünk” a zongorán. A mi természetesen hangzó zongorázásunk után a növendék
a maga természetének megfelelően arányítani fogja hangerejét. Így az
ő viszonylagos testi adottságának megfelelően játéka éppoly színes és
árnyalt lesz, mint a mienk.
A erescendo-decrescendo
viszony bonyolultabb érzelmi-indulati elemek zenei-dinamikai tükröződése.
A növendék tananyagában a stúdium kezdetén nincsenek ilyen érzelmileg
bonyolultabb művek. Még a Mikrokozmosz I. darabjai sem bírják el a dinamikai
árnyalás ilyen fokozatait, vagy csak esetleg ritkán, kivételesen. (24. Pastorale, 27. Szinkópák, 31. Tánc kánonformában, 32. Dór-hangsor,
34. Fríg-hangsor.)
A
dinamikai fokozatok első megszerkesztésére igen alkalmas a teraszos dinamikai
rend és a visszhang-hatás (echo
Ezzel
a fogással a regiszterek hangzást karakter-különbségét is egyszerre megéreztetjük.
Vagy amint „Bartók: Mikrokozmosz I. 23. – Imitáció és fordításá”-ban láthatjuk.
Az
imitáció fordításában visszhangozza az eredeti témát. De lehet megfordítva is.
A „suttogva” elmondott témát a megfordítás „hangosan” mondja el.
Formálhatunk
állandóan fejlődő dinamikai teraszokat is.
A cresc.-decresc. hatást is megéreztethetjük, ha csirájában
is. Itt nyomatékosan meg kell jegyeznünk, hogy a dinamikai kifejezés túlzott
erőltetése kisgyermekeknél mesterkélt játékhoz vezet. A tanár saját
játékának, a gyermek által át nem élt, hanem majmoltan utánzott kópiáját kapja
vissza. A dinamikai igény csak a tanulás későbbi éveiben szokott
kialakulni és az ehhez szükséges készség is akkor fejlődik hozzá.
A
helyes frazeálással kapcsolatban növendékünk figyelmét a darab részleteinek, és
azok összefüggéseinek megformáltságára állandóan fel kell hívni. Tárjuk fel a
formarészek egymáshoz való kapcsolatát, vonjuk meg ez által a darab
karakterisztikus vonásait. A formai építkezés vonatkozásait kapcsoljuk össze a
zene érzelmi-indulati tartalmának vonatkozásával. Így rakjuk le az elmélyült zenei
előadás és értés alapjait már a kezdetkor. Az elemzésekhez járuló
szakkifejezések használatától se riadjunk vissza. Ilyen fogalmakkal, mint
motívum, frázis, fél-periódus, periódus, imitáció, ellenpont, kánon,
növendékünknek tisztában kell lennie. Csak arra vigyázzunk, hogy
kifejezéseinket egyértelműen, helyesen használjuk. Ne kavarjuk össze a
motívumot a frázissal, az imitációt a kánonnal, hanem egy bizonyos kifejezést
állandóan arra a fogalmi meghatározásra alkalmazzunk, amit ténylegesen is fed.
Magyarázatainkban sosem szabad elszakadnunk a gyakorlattól, a mondottakat a
tárgyalt részletek megszólaltatásával kell bizonyítanunk. Sok előjátszás,
kevés, de nagyon tartalmas és a gyermek értelmi képességeit meg nem haladó,
színes szöveg gyümölcsöző munkát eredményez.
Hegedűs András
(Folytatása
következik)