Parlando
1964/9., 25.-26. p.
A
PÉCSI LISZT FERENC ZENEMŰVÉSZETI SZAKISKOLÁT
Lehet-e
szebb, jobb, biztatóbb, ígéretesebb annál, minthogy egy gazdag hagyományokkal,
nagy zenei múlttal rendelkező városban az ifjúság a zenei élet
letéteményese, s annak legjelentősebb intézménye – a Zeneművészeti
Szakiskola – a zenei élet központja? Méghozzá olyan jelentős központja,
amelynek kiváló belső műhelymunkája az egész városra jótékonyan
kisugárzik, munkássága a város zenei életének egészével
erős szálakkal egybefonódik? Pécs, amely büszkén vallja magát a művészetek
városának, amely oly gyakran volt az elmúlt évtizedek folyamán országos
jelentőségű események kezdeményező színhelye, amely az elmúlt tanévben
emlékezett állami zeneoktatása fennállásának s napjainkig tartó folyamatosságának
175. évfordulójára, büszke lehet jelenére is: ilyen ifjúsággal, ilyen
intézménnyel rendelkezik.
A
Liszt Ferenc Zeneművészeti Szakiskola nemcsak helyileg fekszik a város
szívében. A gyakorlat legvalóbb értelmében maga az életerősen lüktető,
irányító, új meg új véráramot adó eleven szív. Ezt
nemcsak a pécsiek érzik és vallják. Így látja a belföldi látogató és a külföldi
vendég. Még az sem szükséges észleléséhez, hogy napokat töltsön el a város lüktető életében. Elég, ha Antal György igazgató íróasztala előtt
ülve barátságos beszélgetés során bontakozik ki előtte a kép.
A
pécsi szakiskolának az 1963/64-es tanévben több mint 40 tanára és 266 növendéke
volt. Közülük 86 a tanárképzősök száma. A növendékek előtt nyitva
állt valamennyi tanszak. S nagyszerűek voltak az arányok. A 62
zongoristával szemben például 69 volt a vonósok és 92! a
fúvós növendékek száma. Ez mindennél többet mond. Valamint az is, hogy a
szakiskola négymegyés körzetének zeneiskolásai közül – különösen a fúvós
tanszakon – milyen sok tehetséges falusi gyereket vettek fel.
A
tanárok növendékeikben nem táplálnak művészi allűröket. A koncertpódiumokról
– nagyon helyesen – a katedrára irányítják figyelmüket. A szakiskola
legfőbb célkitűzése: a növendékek adottságaihoz képest a legmagasabb
szakmai tudással párosult maximális pedagógiai készség kialakítása. Röviden: jó
tanárok nevelése.
A
szakiskola oktató-nevelő tevékenysége nem korlátozódik csupán az órák
belső műhelymunkájára. Átfogóbb, szélesebb körű. Az alsó fokú zeneoktatás
szempontjából nagy jelentőségű a kamaramuzsika, a társas zene kiemelt
helye a növendékek belső zenei életében. Így jellemezte ezt Antal György:
a kamarazene erőssége a szakiskola belső zenei életének.
A
közös muzsikálás általánosságban nagy szerepet kap. Például a karéneklés terén.
A gimnazisták a leánykarban énekelnek. Az idősebb növendékek a Liszt Ferenc kórus tagjai. S ez egyúttal
már kilépést jelent az iskola falai közül is, hiszen a kórus a Városi
Művelődési Házé. Azt tartják: pécsi specialitás – talán egyetlen más
város szakiskolájának növendékei sem fonódnak úgy egybe a város hivatásos és
öntevékeny zenei életével, mint a pécsiek.
Az
elmúlt tanévben a városi szimfonikus zenekarban az iskola tanárain és végzett növendékein
kívül 22 növendék játszott. Az intézet zenekara is rendszeresen részt vesz a
város zenei életében. Önálló koncerteket adnak, fellépnek a Filharmónia
ifjúsági hangversenyein. Sőt, a körzet városait is felkeresik.
Megállapodás
jött létre az egyetemi és szakiskolai KISZ szervezet között: a növendékek
rendszeresen koncerteznek az Egyetem aulájában.
Nincs
a városban olyan öntevékeny együttes, amelynek munkáját ne segítenék. De kiemelkedően
jó, széleskörű – s korántsem formális – a kapcsolat a város
vezetősége és a szakiskola igazgatója, valamint tanári kara között. Részt
vesznek a különböző művelődéspolitikai bizottságokban, irányítják,
segítik tevékenységüket.
A
szakiskola tanára – Agócsy László - irányítja, vezeti például az országos
hírű Pécsi Éneklő Ifjúság
mozgalmát. S nem véletlen, hogy Pécsett hatezer „Ifjú Zenebarát” van.
Vannak
gondjaik is. Kicsi az épület. Egy általános iskola épületének negyedrészében, 9
tanterem, 5 bérelt terem áll rendelkezésükre.
De
sokkal több az örömük. Övék a város hangversenyéletében oly jelentős szerepet
játszó, most már orgonával is rendelkező, kitűnő akusztikájú
Liszt-terem. A velük egy épületben levő iskolába telepítik át a zenei
általános iskolát. Új kezdeményezés: ez lesz a gyakorló iskolájuk.
A
tanári kar jó felkészültségű, törekvő fiatal muzsikusokból áll. Alig
van utazó tanár, csaknem mindannyian pécsi lakosok. Jól érzik magukat Pécsett.
Egy kivételével valamennyi tanárnak főbérleti lakása van, s ez nemcsak az
intézet vezetőségét, hanem a város vezetőit is dicséri.
Örömük
még: a tanárok nagyfokú önállósága, az egyre szélesedő tanári
önkormányzat.
Sok,
példamutatóan szép elgondolás, még több megvalósult terv jellemzi a pécsi Liszt
Ferenc Zeneművészeti Szakiskolát. Kívánjuk, hogy gondjaik megszűnjenek,
örömeik, eredményeik gyarapodjanak.
Varga Károly