Parlando 1964/10.,
3.-5. p.
AZ ISME
ELŐADÁSAIBÓL
Új
zene a magyar hangszeres oktatásban
—
Sándor Frigyes előadása —
Az
előadó bevezetésében hangsúlyozta, hogy a konferencia központi témája
jegyében kívánja vázolni az új zene szerepét és felhasználásának módjait a
magyar hangszeres oktatásban. – Ez a téma szűkebb, mintha az egész magyar
zenei nevelésről szólnánk. A szűkítésnek kettős oka van. Az
egyik az, hogy ez a kisebb szektor is nagy anyagót rejt, kitölti egy
előadás kereteit, másfelől pedagógiai tapasztalataim, élményeim
erről a területről valók, s ezeket tartom hitelesebbeknek.
A
magyar hangszeres oktatás sajátos helyzetének megvilágítása céljából mégis szót
kell ejtenem egész zenei nevelésünk fejlődésének egyes vonásairól.
Magyarországon
a századfordulóig a zenei nevelés idegen mintákat követett.
Nemzeti
zenénk ősrétege, a magyar nép zenéje – történelmi viszonyaink
következtében – rejtett és társadalmilag elszigetelt volt. Csak a falvak népe
ismerte és éltette.
A
magyar zenepedagógia megújhodása Bartók és Kodály fellépésével kezdődött.
Ők tárták fel az ősi népzenét és ebben a zenében a magyar gyermekzenei
anyanyelvére talált. A két nagy alkotó és tudós felismerte sorsdöntő
tennivalóit a nevelés érdekében. Az ifjúság számára írt műveik
művészi és pedagógiai értéke felbecsülhetetlen. Bartók „Gyermekeknek”
sorozata, a Mikrokozmosz, a 44 Hegedűduó, Kodály gyermekkarai,
énekgyakorlatai, a Gyermektáncok, az Epigrarnrnák – mind megannyi remekmű;
hangvételük magyar és mégis európai, zenei megjelenésük modern és mégis
szervesen kapcsolódik fél évezred zenéjéhez. Ez a szemlélet, Bartók és
Kodály nevelési szemlélete hat át ma is bennünket. Zeneoktatási gyakorlatunkban
világosan megmutatkozik pedagógiai nézetünk: Az új zene megközelítéséhez,
játékmódjainak kialakításához a népzenénkből kibontakozó új műveket
tekintjük az alapvető tananyagnak.
Bartók
és Kodály nagy gondolatai, nemzetnevelő eszméi a II. világháború
előtt csak lassan-lassan törtek utat. 1945 után a gyökeres társadalmi
átalakulás végre tág teret nyitott a haladó, forradalmi eszmék megvalósítása
számára. Lelkes és gondolkodó zenepedagógusok százai indulhattak el azon az
úton, amelyet Bartók és Kodály jelölt ki. A magyar népzene feltárt kincsei
páratlan értékű anyagává váltak a zeneszerzői és zenepedagógiai
alkotómunkának. Általánosan elterjedt a relatív szolmizáció módszere a
hallásképzésben és ehhez kapcsolódva a felszínre törtek a hangszeres képzés
újabb, vagy eddig csak szűk körben kipróbált módszerei. A népzene
ritmikája, metrikája, dallamfordulatai új technikai megoldásokat követeltek,
sőt, a hangszeres technika múltbeli, vulgarizált fogalma is átalakult,
kibővült. Az újabb, szélesebb fogalmazásban a technika mindazon játékmozdulatok
koordinált összessége, amellyel a zenét a hangszeren megszólaltatjuk. A
technika akkor magasrendű, ha szervesen bontakozik ki az egyén
képességeiből és differenciált, művészi kifejezésre alkalmas. Az
ilyen értelemben vett technika fő eleme maga a hangképzés, a hang
szépsége, a dinamikailag, ritmikailag kifejező dallamformálás. A technika
többi elemei: a gyorsaság, a megerőltető nehézségek leküzdése, a „par
excellence” hangszeres virtuozitás nem vesztett jelentőségéből, de
csak része a kifejező játéktechnika egészének.
A
szolfézs lényegileg más módszereihez és a technika új követelményeihez képest a
régebbi alsó fokú hangszeres iskolák elavultak. A korszerű hangszeres
iskolák felépítésénél kettős feladatot tartottunk szem előtt. Egyfelől: a gyermek zenei anyanyelvéből kiindulva
nyissunk kapukat a nagy stílusok és egyben a mai zene felé; a modern zene
megközelítéséhez használjuk fel a népzene sajátosságait, mint például a modális
sorok tágabb tonalitását, az ebből adódó harmóniai lehetőségeket, a
változó metrikát, a magyar népdalhoz, mint monódiához jól illő
ellenpontozást stb. Másfelől – és pedig a hangszeres képzés
feladatában –, alapozzuk meg a tartalom és stílus szempontjából kifejező,
az új zene játékformáira is alkalmas technikát. Tudjuk jól, a zenei
nevelés és a hangszeres képzés irányát döntően befolyásolják, vagy éppen
meghatározzák a tanulás első éveiben szerzett hallási és mozgási
beidegzések. Ezért éveken keresztül kulcsprobléma volt az új alsó fokú iskolák
kérdése. A magyar zeneszerzők legjobbjai, mint társszerzők vettek
részt az iskolák zenei anyagának megtervezésében és közös koncepció alapján,
méltó gonddal és szeretettel komponálták meg műveiket a hangszeres iskolák
számára. Olyan intenzív, mélyreható együttműködés alakult ki az alkotók és
a pedagógusok között, amely, azóta is változatlanul él és – úgy érzem – a
magyar zenei élet egyik értékes sajátossága. Az új hangszeres iskolák azóta minden szakra elkészültek. Többük már 10 éves, vagy
még régebbi múltra tekinthet vissza. Éppen most folyik az alsó fokú zenetanítás
anyagának és tantervének országos vitája, amely arra hivatott, hogy központi
irányítással leszűrje az elmúlt évek tanítási tapasztalatait és
megfelelően revidiálja a tananyagot. Bizonyára lesznek többirányú változtatások,
de az iskolák koncepciójának alapvető szempontjai nem változtak.
Az
előadó ezután néhány hangzó példával érzékeltette azt az utat, amelyet
alsó fokú hangszeres iskoláink az új zene irányában (a népzenéből
kiindulva) követnek.
Először
népdalfeldolgozások hangzottak fel. A feldolgozások a vonós és fúvós
hangszerekre is többszólamúak, illetve harmonizáltak, duók formájában. A
második szólam többször jóval meghaladja a népdal előadásának nehézségeit.
Ezt a szólamot az iskolák többnyire a tanárra bízzák s céljuk az, hogy a
darabokat ritmikailag, harmóniailag élményszerűbbé tegyék. Az ezt
követő dallamok közül egy-egy a szomszéd népek dalaiból való volt, Dávid
Gyula, Járdányi Pál, Jenei Zoltán, Kadosa Pál, Szervánszky Endre és Veress
Sándor feldolgozásában.
A
népdalfeldolgozásokat a zongoraiskolából 6 kis etűd követte. Majd a
hegedűiskolából néhány kis darab, utána egy szonatina-tétel, azután a
fuvolaiskolából egy kis etűd és egy igényesebb duó hangzott el. (A hallott
darabok és etűdök Dávid Gyula, Járdányi Pál, Kadosa Pál, Sugár Rezső
és Szervánszky Endre művei voltak.)
—
A zeneszerzők és a pedagógusok közös munkájának másik jelentős
eredménye, hogy a hangszeres iskolák mellett a pedagógiai célú műveknek
egész irodalma született az elmúlt 15 év alatt. Szóló-darabok,
kamarazeneművek, ifjúsági zenekarra írt művek hosszú sora készült
meghatározott tanulmányi fokra, meghatározott céllal. Stílusukat a
zeneszerzők egyéni invenciója teszi színessé, változatossá. A
Zeneművészek Szövetsége nagy gonddal segíti az alkotók és a pedagógusok
együttműködését. Keretében egy külön bizottság alakult, amely figyelemmel
kíséri a pedagógiai igényeket, javaslatot tesz egyes állami megrendelésekre, és
a megrendelt vagy felajánlott műveket elbírálja. A bizottság véleményét a
Zeneműkiadó Vállalat is figyelembe veszi. A Szövetség az új
művekből évente többször rendez bemutató hangversenyeket. A darabokat
gyermekek mutatják be, és a meghívott tanárok és szerzők közösen vitatják
meg a műveket a zenei tartalom és a gyakorlati használhatóság
szempontjából.
Ebből
a nagy anyagból nehéz a választás. Egy részük alsó fokra, másik részük
középfokra való.
Az
előadó ezután három műből mutatott be tételeket. Sugár
Rezső alsó fokra szánt Trióját, majd Kadosa Pál fuvola-zongora
szonátájából és Hajdu Mihály zongoraszonatinájából egy-egy tételt. Közülük
kettő kamarazenemű. Ezzel a választással utalt arra, hogy oktatásunkban az utóbbi években különös hangsúlyt kapott már
alsó fokon is a társas zenélés, mint cél, de egyben mint módszer is.
Sándor
Frigyes ezután arra utalt, hogy előadásának
témája a zenei nevelésnek csak egyik részterületére – csak a hangszeres
oktatásra – terjed ki. Ebben a keretben is főként az alsó fokú tanítás
kérdésével foglalkozik. – A gyermekévek nevelési problémái azért álltak
előtérben, mert úgy véljük, hogy az egyéni műveltség és a haladó
világkultúrába olvadó nemzeti zenekultúra magvait a gyermekkorban kell
elhinteni. Ahogyan és amit ott megnyitunk, aszerint
tárulnak fel a fejlődés távlatai. A gyermeknek olyan zenét kell
nyújtanunk, amely elevenen kapcsolódik múlthoz és jelenhez.
Közép-
és felsőfokú oktatásunk problematikája természetszerűleg más,
szélesebb, összetettebb – ha mégannyira is óhajtunk támaszkodni a kezdeti évek
tanítási tendenciájára. Itt már döntő szerepe van annak, hogy fiatal
művésznövendékeink, tanárjelöltjeink egyénileg hogyan rezonálnak korunk
zenéjére, mennyire képesek disztingválni a különböző alkotói áramlatok között.
A pedagógiai irányításnak a tanulás e későbbi időszakában az egyénhez
alkalmazkodó, végtelenül bonyolult feladatai vannak. A repertoár, a tananyag
megválasztásában olyan sokoldalúságra kell törekedni, hogy az elősegítse
az önálló felelősséget vállaló, etikus hivatástudat kibontakozását és
differenciálja az új zene előadásához alkalmas technikát.
Napról-napra
növekszik az a technikai és zenei tudásmennyiség, amely felett a ma fiatal
művészének úrrá kell lennie. E tudásmennyiség egy jelentős hányada
éppen az új zene megértésével és interpretálásával kapcsolatos. Ezért
pedagógiai tevékenységünk során érzékenyen és befogadásra készen figyeljük
korunk művészetének alakulását. A tanulmányok magas fokán a növendék és a
tanár érdeklődésének megfelelően kerül sor a zene legújabb
irányzatainak megismerésére és az ilyen stílusú művek előadására.
Az
előadás befejezéseként Sándor Frigyes hangsúlyozta, hogy a
felnőttséget formáló ifjúság éveiben, az új zene oktatásánál központi
helyet kell elfoglalniuk, és végig kell kísérniük tanítványaink útját a XX. sz.
zeneművészetének külföldi és magyar klasszikusainak, mindenek
előtt Bartóknak és Kodálynak.