Parlando
1964/10., 9.-12. p.
Röviden
fogalmazva: a nagy szekundok világát jelenti, tehát olyan hangrendszert,
amelyben a zenei építkezés téglái kizárólagosan, vagy túlnyomó többségben egész
hangok. Ennek a rendszernek vázlatos ismertetése előtt hasznos lesz
megvizsgálni azokat a rendszereket, amelyekben egyáltalán szerepelnek nagy szekundok.
Mind a népzenében, mind a műzenében a zenetörténet folyamán (nem említve a
különleges hangsorokat) két ilyen rendszer alakult ki: a pentatónia és a diatónia.
A
félhangnélküli (anhemitonikus) pentatónia, melynek
hangjai megegyeznek a zongora fekete billentyűivel, nagy szekundokból és
kis tercekből tevődik össze. Változatos lehetőséggel e kétféle
építőkő különböző csoportosításából adódnak:
A
diatónia világ, melynek építőkövei szintén kétfélék, nagy- és kis szekundok,
ilyen vonatkozásban rokon a pentatóniával. Ebben a hangrendszerben is a változatos
hangsorlehetőségeket (modus) a kis és a nagy hangközök különböző
csoportosítása adja.
Az
emlegetett ötfokú rendszernek és az úgynevezett hagyományos vagy „klasszikus”
diatóniának belső rokonsága legszembetűnőbben a kvintkörön
mutatható ki. Az előbbi öt, az utóbbi hét egymás melletti kvint összerakásából
és elrendezéséből adódik:
A
fenti ábrák azt is elárulják, hogy a pentaton hangrendszer idegen hangok (pien hangok) beiktatásával könnyen átalakulhat diatóniává.
Ezt a folyamatot jól szemlélteti Bartók: Mulatság (Mikrokozmosz 84.) című
darabja, melyben az első és utolsó rész pentaton, a középső hétfokú
anyag:
A
két hangrendszer tehát ilyenformán keverhető, illetve egymással szembe
állítható. Azt is mondhatnánk, hogy a diatónia a pentatóniának tágabb
értelemben vett kromatikája.
A
diatónia színeződése, kromatizálodása további
félhangok beiktatásával történik. A műzenében azonban a diatónia
keretének, hangjai számának nemcsak növelésével, hanem apasztásával is találkozunk.
Helyesebben, nemcsak a kis szekundok számát lehet növelni a nagy szekundok rovására,
hanem fordítva: a nagy szekundok torlasztásával a diatonikus hanghatás
elodázható, illetve fokozatosan kikapcsolható.
Ebben
a példánkban már csak egy lépés választ el a félhangok teljes kiiktatásától, az
a-hang alterálása ugyanis a hiánytalan egészhangú rendszerhez vezetne. Ilyen
értelemben tehát a nagy szekundok halmozása a diatónia keretének
szétfeszüléseként hat. Mondhatnánk úgy, hogy a kromatika negatív, a nagy
szekund halmaz pozitív irányban aknázza alá a diatóniát. A robbanás eredménye a
tizenkét-fokú (dodekafónia), illetve a hatfokú (egészhangú) rendszer. Az egymás
mellett élő diatónia és egészhangú skála feszültségviszonyát szemléletesen
példázza Debussy alábbi futamjátéka:
Az
egészhangú hangsort ugyancsak, mint a diatónia határesetét szemlélteti az
alábbi Bartók idézet:
Borodin: Alvó hercegnő
című kórusának basszus szólama két oktávon keresztül „átlépegeti” a
diatóniából adódó kis szekund hangközöket és így ez a kiegyenesített vonal
elmossa a többi szólam tonális hatását.
A
diatónia és egészhangú hangsor közötti ellentmondásosság az írásmódban is kifejezésre
jut. Kottajelölésünk ugyanis nem teszi Lehetővé nagy szekundok halmazának
mértéken túli jelölését, az oktávon belül valahol be kell iktatni egy
szűkített tercet:
Ez
az írásban és olvasásban mutatkozó kényelmetlenség lényegében arra utal, hogy
az egészhangú hangsor megszólalásakor az enharmónia törvénye
szükségszerűen életbe lép. Ez a tény a nem temperáló hangszereken komoly
intonálási problémáikat okoz. Az enharmónia „tolakodását”
a kvintköri ábrázolás is tanúsítja. Mint látjuk, e hangsor hangjai 1-1 hang kihagyásával
szabályosan körbejárják a teljes kvintkört:
Az
egészhangú hangsort a romantikus zeneszerzők új útkeresése vonta be a
zenei kifejező eszközök tárházába. Az emlegetett Debussy, Borodin mellett Liszt, Puccini, Ravel, Muszorgszkij is több
művében szerepelteti. Megszületését nemcsak dallami, hanem harmóniai
tényezőkre is vissza lehet vezetni. Azok a klasszikus harmóniák, amelyek
építkezésében kizárólag nagy szekund és nagy terc szerepel néhány színező-hang
kibővítésével készen tálalják az egész hangú skálát:
Két
fentihez hasonló szerkezetű akkord együtt szintén kiadja a teljes
egészhangú készletet, mint azt az alábbi Muszorgszkij idézet szemleletesen
példázza:
Turcsányi Emil
(Folytatása
következik)