Parlando
1964/10., 6.-9. p.
Zongoratanítás kezdőfokon
(Folytatás)
II.
Az
első együttes kétkezes zongorajáték. Egyszerű polifónia.
A
Zongora ABC-ben közölt kvintváltó dallamok megszólaltatásakor
növendékünk már felváltva használta jobb és bal kezét egy darabon belül. Ilyen
váltott kezű játéknak tekinthetjük bármelyik népdal eljátszását, ha azt
ismételve adjuk elő két különböző regiszterben, előbb a bal,
majd a jobb kézzel megvalósítva vagy megfordítva. Ezt az előadást azonban
kétkezes játéknak nem nevezhetjük, hiszen egyszerre a darab folyamán a növendék
mindkét keze nincs elfoglalva, ha ugyan passzivitásra nincs is ítélve. Ugyanis
a tanulóban tudatosnak kell lennie, hogy az egyik részlet eljátszása után, a
másik részletet a másik kezével kell eljátszania. Egy anticipált előkészítésnek
kell tehát megnyilvánulnia, hogy a megszólaltatás és a hozzátapadó mozgássor
folyamatos lehessen.
A
kétkezes játékban mindkét kéz egyszerre elfoglalt. Felmerül itt az a probléma,
hogy milyen legyen az első, ilyen irányú feladat. Vajon ellenmozgásos
darabbal kezdjük megoldani az első együttes kétkezes feladatokat, vagy
netán unisono játékkal, sőt inkább a kétszólamú,
polifon szerkezetű darabokkal tegyünk-e kísérletet? A felvetett kérdés
megoldásában mindenképpen az előbbiek látszanak könnyebbnek, a polifonikus
darabokkal szemben. De érdemesebb-e a technikailag látszólag könnyebbet
választani kezdetül, vagy a nehezebbnek tűnő polifóniával kell-e
előszörre megbirkóznunk?
Mivel
igyekeznünk kell mindig az esztétikusabb megoldásokat választani a mechanisztikussal
szemben, mivel minden tanítási mozzanatunkban a zenét, – a művészi
előadást állítjuk alapkőnek a céltudatos tanítás érdekében, mostani
problémafelvetésünkben is a dolog nehezebb, de célravezetőbb végét kell megragadnunk.
Polifon
szerkezetben a szólamok önállóan mozognak. Mindegyik szólam sajátságos mozgási,
hangszínbeli és dinamikai karakterrel rendelkezik. Két ilyen zeneileg önálló
szólam összejátszásakor nyilvánvalóan a két kéznek, megszólaltatásukhoz
szükséges, sajátosan önálló mozgásokat kell megtalálnia és szinkronizáltan elvégeznie.
A
már említett Mikrokozmosz-darabokat külön kézzel azért kellett jól
előkészíteni, hogy növendékünk erre a sokféleségre rátapinthasson. Ha ezek
a fontos és különböző zenei tényezők számára feltárulnak, a zenei igényesség.
a finom hangzásbeli differenciák érzékeny meghallása,
a jó formálás és helyes frazeálás iránti törekvés kívánalmai számára széles
utat nyitottunk növendékünk előtt. Az összjáték technikai kivitele eleinte
meglehetősen fáradságos lesz. A tanárnak gyönyörű
előjátszásokkal sokat kell segítenie. A hangzási ideál kiépítése viszont bőven
gyümölcsözik, mert a mozgásképletek szinte ösztönösen fognak ezután kialakulni.
Végül is a technikai feladatok már ismert és jól megtanult alapvető
mozgásokból tevődnek össze: motívum vagy fél-periódus indítása, legato, hangismétlés. Persze a forma szerkezete nagy minőségi
változást hoz. Ügyünk van annyira izgalmas és újszerű, hogy kedvéért
néhány darab alapos analízise megéri a fáradságot.
A
kétszer imitált és megfordított téma a darabot két télperiódusra osztja. Mindegyik
fél-periódus két-két bipódikus frázisból tevődik
össze, amelyek közül az első, második, és negyedik tökéletesen lezárul, a
harmadik viszont nyitva marad. Az érzelmi feszültségben legintenzívebben
exponált terület tehát a harmadik frázis, míg a negyedikben az alaphang felé
fordulóra átkomponált téma a biztos befejezés érzését adja. A darab első
részének imitációs, fordításos szerkezete egyenletesen hullámozva
előkészítette ezt a zenei történést. A harmadik frázisban megjelenő
téma csak látszólagosan új. Hangkészlete nem éri el az A-t, de fordulataiban,
bár más ritmusban, rokonok és így variációnak is felfogható.
A
bal kéz mozgását félütemnyivel később indítja az első és harmadik
frázisban. Ugyanaz történik a jobb kézzel a második és negyedik frázisban. Mind
a négy frázisban azonban mindkét kéz egyszerre fejezi be mozgását, és ez a
helyzet a technikai nehézségeket leegyszerűsíti. Dinamikailag tetszetős
megoldásnak kínálkozik az echo-hatás. A forte
megszólaltatott témát, a fordításban piano-effektus követheti. Gondosan ki kell
még alakítani a téma és imitáció árnyalt viszonyát. Természetesen a témának az
imitációnál erősebben kell szólnia, viszont az imitáció belépése pregnáns
legyen. A tempó: andante.
A
téma a bal kézben indul. Magja az első két ütemben foglalt motívum. Ez
fejlődik tovább megszakíthatatlanul, egészen a 9. ütemig, ahol is az
alaphangon zárul. Ugyanakkor a 9. ütem súlyos helyén a jobb kéz átveszi a
témát, de tükörfordításban. A 11. ütemben a téma folytatása; a negyedik ütemhez
viszonyítva, ritmikájában variált; a 12. ütemtől kezdve a befejezésig a
dallamvonalat is éri variatív változás. Az ellenszólam
először imitálva, majd ellenpontozva kíséri a témát a darab mindkét
felében.
A
darab előadásának sarkalatos nehézsége, a 9. ütem. Itt a bal kéz a téma
utolsó, lezáró-megnyugvó hangját hozza, ez hangsúlyt nem kaphat. A jobb kézben
viszont a témaindító hang hangsúlyos. A bal kezet a 9. ütem D hangjáig nem
szabad felvenni. A jobb kéz ellenpont-szólama a 8. taktus egészhangú C-jén véget
ér, ebből egy gondolatnyit el kell „lopni”, hogy a 9. ütem témakezdő
D-jének indításához a lendületet megadhassuk. Vigyázzunk arra, hogy a 10.
ütemben a jobb kéz H-ja és a 11. ütemben a bal kéz D-je ne rövidüljön meg, ne
vegyük fel előbb a kezünket. Erre itt, az ütem egyre eső szünetek
miatt, nincs szükség.
Bartók:
Mikrokozmosz. I. 30. Kánon az alsó kvintben.
A
darab érdekessége az, hogy két kivételes helytől eltekintve, minden jobb
kézben megszólaló motívumot, egy taktussal később, az alsó kvintbe
lefordított kánonja követ. A kivételek: a 9. taktusban „hiányzik” az A; és a 24. taktusban a G átkötötten marad az A „helyett”.
A
technikai probléma lényegében a két kéz differenciált mozgása. A letevések és
feltevések sosem esnek egybe, hanem akárcsak a mérleg két karja, váltakozva
mozognak. Mikor a motívum a jobb kéz szólamában véget ér (felvétel), a bal kéz
elindul (letevés), A motívumvégződések vagy , vagy hangok Az
új mozgás (lendítés) kedvéért egy gondolattal megrövidülnek (ahogy eddig is kifejeztük
magunkat: egy kicsit el kell belőlük lopni). Erre a „rövidülésre” a
növendék figyelmét nem kell felhívni, ezt tudatosítana nem szabad. Mert nem arra
kell gondolnunk, hogy valaminek vége van, hanem arra, hogy valami új
kezdődik.
A
darab tempója: kényelmes induló. De ha a növendék képes ezt fokozni – az induló
vidám, sőt pattogó is lehet – engedjük így játszani. Ebben az esetben az alla breve fogalmára is
rávezethetjük növendékünket: lesz a mérőütés egysége. A számolás tehát
így alakul:
E
három darab mintájára folytathatnánk az analízist a többi, legutóbb is
felemlített darabokon. Mindegyik más szerkezetében és karakterében, tehát
másképpen is kell ezeket majd játszani. Bár a technikai problémák hasonlók, de zeneileg
igen változatos darabok. Éppen azért annál nagyobb örömöt és újdonságot fog a
tanulónak okozni, hiszen megtevő technikai fegyvertárával győzi
őket, zenei ismereteit, ízlését, „művészi” becsvágyát viszont nagy
lépéssel viszi előbbre.
És
még egy végső megjegyzés:
Sok népdal külön
kezes és az említett Mikrokozmosz-darabok szólamonkénti játszása előzi meg
az első kétkezes zongorázást. A legelső kétkezes feladat az Imitáció
és forgatása meg az Imitáció és ellenpont című darabok legyenek. Ezek jól
megoldott megtanulása után bármilyen feladatot magában foglaló művet
adhatunk növendékünknek anyagunkból. Az órák és az otthoni munka fáradtságmentessége
és változatossá tétele céljából ezek után egy-egy „leckében” polifón, homofon, unisono,
ellenmozgásos, osztinátó kíséretes stb. darabok
vegyesen szerepeljenek. Az első nehezén túljutva, az anyag elsajátítása,
zenei és technikai szempontból egyaránt, az adódó problémák szimultán
feldolgozásán alapuljon.
Hegedűs András
(Folytatása
következik)