Parlando
1964/10., 22.-28. p.
A
KECSKEMÉTI ZENEI ÁLTALÁNOS ISKOLÁT
Az
ország első ének-zenetagozatú általános iskolája 1950 őszén
Kecskeméten alakult, ekkor kezdődött meg a tanítás az 1. osztályban.
Úttörő jellegű, kísérleti munka folyt, az iskola fokozatosan maga
alakította ki programját lelkes és szakavatott igazgatója, Nemesszeghy
Lajosné és munkatársai irányításával. A régi iskola a szerény kis parasztház
épületében nagy vágyak és nagy eszmék bölcső
jévé vált. A nemes
vállalkozás néhány év múltán országos méretűvé lett, ma már közel 100 ének-zenetagozatú
általános iskola működik szerte az országban. A kecskeméti iskola pedig
kiváló munkája elismeréseképpen korszerű, modern épületet kapott.
Az új iskoláról
Az
új iskola alapító levele 1960. augusztus 20-án kelt. „Az
új iskola épülete abba a városképbe illeszkedik bele, melynek kialakulását a
felszabadulás, a néphatalom megvalósulása tette lehetővé. Az elhanyagolt,
poros, ihatatlan vizű mezőváros nincs többé. A város szívében, a régi
szemetes piac helyét szemet gyönyörködtető park, modern közvilágítás és
minden igényt kielégítő szálloda foglalta el…” Ebbe a reprezentatív
városképbe illeszkedik, a Katona József színház szomszédságában az új iskola,
melynek ünnepélyes avatása 1964. február 17-én volt. Az építési költségek 7,2
millió forintot tettek ki. Az épület beosztása: 16 tanterem, tornaterem,
természettudományi előadószoba, politechnikai gyakorló műhely,
úttörőszoba, ebédlő – valóban korszerű intézmény. Kecskemét
városa az ének-zenei általános iskola létrehozásával és fejlesztésével szocialista
kultúrforradalmunk egyik legnagyszerűbb alkotását valósította meg.
Az ének-zenei általános
iskola sajátos feladatairól
Az
ének-zenei általános iskola nem új „iskolatípus” Tartalmában, szerkezetében csaknem
teljesen azonos az általános iskolával. Az általános iskola célján és feladatán
túl azonban speciális feladatokat is meg tud oldani: a zenei írás-olvasás
elsajátítását, az értékes zenét igénylő és azt élvezni tudó eljövendő
közönség nevelését, a zenének a szocialista nevelés szolgálatába való
állítását, az ének-zenetanítás nevelőerejének teljes értékű kihasználását.
Az iskola sajátos célja tehát a művelt, hangverseny-látogató és
zeneértő közönség, a zeneileg művelt emberek kialakítása. „Nem lehet
teljes értékű ember, aki zeneileg nem művelt” (Kodály). Az iskola
elsődleges célkitűzése nem a zenére, hanem a zenével való nevelés. A
muzsika hatása következtében a tanulók állandó és meghitt viszonyban vannak az
esztétikai szépséggel, és fejlődésük során azt maguk is keresik. A dallam,
a szép harmóniák, a zenei formák iránti érzék fejlődése emberi
magatartásukban is megmutatkozik. A sok szép és értékes nép- és
műdalszöveg megtanulása a memóriakézséget,
a hallás utáni tanítás, a zenei formák észrevetetése a megfigyelőkézséget, a szöveg-dallam-ritmus,
az ének és a hangszeres művek megszólaltatása a koncentrálókézséget fejleszti.
Mindezen készségek használata a közismereti tárgyak elsajátításában is
nélkülözhetetlen.
A
zenei írás-olvasás készségfokának elsajátítása szinte azonos fokú a nyelvi
írás-olvasáséval. A tanulók már az alsó osztályokban kottaolvasás útján,
tudatosan sajátítják el a zenei anyagot. A rendszeres ritmusfejlesztéssel, népi
tánccal a gyermek mozgáskészsége fejlődik, a harmonikus testmozgás, az
egészséges életritmus igen korán kifejlődik.
A
sok énekkel, zenével a gyermek érzelmi világa gazdagodik. A logikai megértés
még nem jelent érzelmi befogadást, de ez utóbbi az igazi cél. A közösségi
érzés, az egyéni helytállás kifejlődését a társas zene, a kóruséneklés, a
zenekari játék nagymértékben elősegíti. Ezek mindegyike szükségessé teszi
az egymáshoz való alkalmazkodást, egy az egész munkáját elronthatja, a közösség
eredményes munkájához viszont feltétlen szükséges az egyének helytállása. A
közös szereplésekkel közösek sikerélményeik is: megszokják, megszeretik; nagyra
értékelik a közös munkát. A gyakori szereplésekkel fellépésük határozottá,
biztossá válik. Az iskolai közösségen túl a nagy közösség, a társadalom
életében is feladatot kapnak hazafias ünnepélyek, különféle társadalmi
események (pl. üzemavatás, kitüntetés stb.), a családi ünnepek társadalmi
rendezései alkalmával a zenei műsort biztosítják, s ez által tevékenyen
bekapcsolódnak a társadalmi közösség életébe.
A
munkára való nevelés jelentőségét elsőként ismerte fel az iskola: már
az iskolareform megindulásakor bevezették a politechnikai oktatást. A régi
iskola épületében a tárgyi feltételek nem voltak meg. Ezért annak udvarán a
szülők egy egész nyáron át társadalmi munkában, 70 ezer forint értékű
műhelyt építettek. Társadalmi szerződésük van az egyik környékbeli
termelőszövetkezettel és egy ipari üzemmel. Minden tanuló évente két alkalommal
részt vesz a termelőszövetkezeti munkában, megismerkedik az üzemi munkások
munkájával, életével.
Az
iskola tanulmányi átlaga kimagaslóan jó. A tantervi követelményeket valamennyi
tantárgyban megvalósítják. Az ének-zeneoktatás nem hogy gátlólag,
hanem egyenesen serkentőleg hat, különösen az irodalom, nyelvtan,
történelem és idegen nyelvek tanulására. Zenei téren pedig, valamennyi gyermek
olyan többletet kap, amely gazdagabbá, szebbé teszi életét.
Az iskola
életéről
Az
iskolában három kórus működik
rendszeresen: a III.-IV. osztályokból alakított
kiskórus; az V.-VIII. osztály növendékei létszámuk
alapján két kórust alkotnak, valamennyi felső tagozatos tanuló énekkari
tag. (Bartók, Kodály, Bárdos művek szerepelnek leggyakrabban
műsoraikon.)
Zenekar helyett ez ideig kis létszámú kamaracsoportok
működtek. Kamaraműveket, triókat (főként Händel, Haydn, Mozart
műveket), Bartók-duókat játszottak. Az új iskola adottságai lehetővé
teszik az ifjúsági zenekar megalakítását. Az évente megrendezett kamarazenei
fesztiválokon mindig a legjobbak között szerepelnek az iskola növendékei.
Az
iskola tapasztalat-csere helye: új módszerek, tapasztalatok kísérletezését és továbbadását
állandó feladatának tekinti. Az egész megye énekpedagógusai ide járnak ismereteiket
gyarapítani. Érdekes kísérlete az iskolának a zeneietlen, ún. „botfülű”
gyermekek hallásának fejlesztése. Évente 5-6 ilyen gyereket is felvettek az I.
osztályba, akik általában 4-5 év alatt utolérték tudásban a többieket. (Eredményeik
publikálása most van folyamatban.)
Hazai
és nemzetközi zenei ünnepségeken szívesen vállalnak bemutatókat.
Legutóbb
az ISME konferencián, valamint a Nemzetközi Népzenei Tanács konferenciáján
hallottuk őket. Kulturális seregszemléken mind egyéni, mind kamara- és
együttes számokban kiválóan szerepelnek.
571
tanulója van az iskolának, a tanári testület létszáma 42. (az általános iskolai
közismereti tárgyak, valamint az ének-zene, zongora-, hegedű-,
gordonka-tanszak tanárai). Az új iskolába költözés óta fafúvós szakokon (fuvola,
oboa, klarinét) is megindult az oktatás és a következőkben – a
hangszerbeszerzési lehetőségektől függően – a rézfúvók és gordon
oktatását is tervbe vették.
Az iskola tovább
fejlődéséről
Ez
év szeptemberében az iskola közös igazgatású iskolává bővült. A felvételi
vizsgák alapján 42 tanulót iskoláztak be a gimnázium I. osztályába. Szakmai
előképzésük a „népművelés” lesz, valamint ennek fogalomkörébe tartozó
tárgyak elméleti és gyakorlati oktatása (ismeretterjesztés, könyvtárismeret,
bábszakkörök, népi tánccsoportok vezetése, ének-zenekarvezetés stb.).
Az
ének- és zeneoktatás teljes egysége így általános és középiskolai fokon megvalósítható
lesz, ami a zenei nevelés teljes értékű felhasználását jelenti az
oktató-nevelő munkában.
A végzett
növendékekről
A
végzett növendékek legtöbbje eddig a helyi Katona József gimnáziumba került. Közülük
száznak volt hangversenybérlete. Azok, akik technikumba kerültek, vagy ipari
tanulóként folytatták tanulmányaikat, legtöbbjük egy-egy öntevékeny
kultúrcsoport tagja lett: a kecskeméti Bartók kórusban, a Hírös
együttes tánccsoportjában vagy az Orvosegészségügyi
Dolgozók helyi zenekarában találjuk meg őket.
Érettségizett
és Kecskemétről elkerült fiatalokkal találkoztunk pl. a pécsi Zeneművészeti
Szakiskola ISME bemutató csoportjában, a debreceni Kodály kórusban, vannak
közöttük tanácsi dolgozók, egyetemi hallgatók, vannak a
képzőművészeti pályán, pedagógusok (nem zenei szakon, vagy alsó tagozatos
nevelőként) elsősorban a megyében, de szerte az országban is. Ahhoz
képest, hogy az első növendékek csak 1962-ben érettségiztek ezek valóban
figyelemreméltó eredmények.
Az iskola
vendégeiről
Az
iskolát kezdettől fogva sok hivatalos személy, hazai és külföldi vendég
látogatja. Kodály Zoltán 1952 decembere óta állandó segítője és tanácsadója
az iskolának, már akkor megragadta a gyermekek vidám, derűs hangulata, az
ott uralkodó zenei légkör varázsa. E varázs alól senki sem tudja magát kivonni,
aki egyszer meglátogatta az iskolát. Egyik magyar származású külföldi látogatójuk
írta az iskola vendégkönyvébe: „A humanizmus új megfogalmazásával
találkoztam itt. A zenei kultúra jövője Kodály Zoltán és a magyar
ének-zenei iskolák munkájától függ ebben a fenyegetően anti-ember
gépkorszakban.”
Kodály
Zoltán szavaival „Az iskola, amely példaképe lehet minden általános iskolának, ha
teljes embert akar nevelni.”
Kontra István