Parlando
1964/11., 1.-5. p.
Az Országos
Zenepedagógus Szakosztály Választmányi ülése
Az
Országos Zenepedagógus Szakosztály Választmánya október 31-én tartotta
első ülését az 1964-65. tanévben. A Választmány tagjain kívül az ülésen
részt vettek a Művelődésügyi Minisztérium és a Zeneművészek
Szövetségének képviselői is. Kadosa Pál elnöki megnyitója után
első napirendi pontként Sándor Frigyes ismertette a zeneoktatási
reform-munkálatok jelenlegi állását. Mint ismeretes, az országos zenepedagógus
közvélemény közreműködésével a Művelődésügyi Minisztérium által
megbízott szaktárgyi bizottságok kimunkálták a zeneiskolai oktatás
reform-tervezetét. E tervezetet szakiskolai körzetenként a zenetanárok ismét
megvitatták, javaslatokkal egészítették ki. A szakiskolák által összegezett véleményeket
a Szakosztály szakmai tagozatainak vezetőségei áttanulmányozták, és a
maguk észrevételeit a Választmány elé terjesztették. A vita után kialakult
javaslatokat a Szakosztály Választmánya eljuttatta a Művelődésügyi
Minisztériumhoz, illetve a Központi Tantervi Bizottsághoz.
Az
ülés második napirendi pontja Szőnyi Erzsébet előadása volt:
Mit hasznosíthat a magyar zeneoktatós az ISME konferencia tapasztalataiból?
címmel. Az
előadást az alábbiakban egészében közöljük.
Tisztelt
Választmány! Kedves Kollégák!
Nekem
jutott az a nehéz feladat, hogy az ISME konferenciát ezúttal már ne csak az
előadások és bemutatók szemszögéből regisztráljam, hanem a mintegy 4
hónapos leszűrődési időszak után újra felvessek néhány gondolatot,
ami annakidején konkrét megfogalmazás nélkül talán mindannyiunkban
felvetődött. Mint a „Magyar Zené”-ben megjelent írásomban megjegyeztem: a
konferencia számunkra nemcsak a nemzetközi zenei nevelés területeire való
kitekintés volt, hanem legalább ugyanannyira betekintés is, sajátmagunk
megismerése, újraértékelése. Mindkét motívum nagy jelentőségű.
Előbbi azért, mert végre saját szemünkkel és fülünkkel
győződhettünk meg zenei irányzatokról, nevelési módszerekről,
hangverseny-produkciókról. Utóbbi pedig azért, mert összehasonlíthattuk mások
munkáját a magunkéval, s a külföldiek saját eredményeiket mintegy tükörként
mutatták nekünk.
Hosszúra
nyúlna előadásom, ha részletesen beszámolnék a kongresszus idején külföldiekkel
történt beszélgetéseimről, és még több időt venne igénybe, ha az
azóta írt hivatalos, vagy magán leveleket ismertetném, vagy ha a külföldi
sajtóban megjelent reflexiókat hoznám Önök elé. Mégis néhány – szerény
véleményem szerint fontosnak ítélt sajtóvisszhangot hadd ismertessek. A New
York Times-ben Norman Dello Joio amerikai zeneszerző írt a budapesti
konferenciáról. Beszámolójában Kodály személyének és a magyar zeneoktatásban
végzett munkájának jelentős helyet szentel. A cikkből magunknak is
meg kell éreznünk, hogy Kodály nemzetközileg elismert, nagyra értékelt személyisége
és zeneszerzői munkássága nélkül aligha jutottunk volna ilyen nemzetközi
rangra, mint ahol ma vagyunk. A vendégek, és az azóta megjelent külföldi cikkek
mind ezt a tényt igazolják, és irigylik a magyar zeneoktatást, melyet Bartók és
Kodály neve fémjelez. Egon Kraus a „Musik im Unterricht”
c. nyugatnémet folyóiratban ezt így fogalmazza egy helyen: „De a voltaképpeni összekötő
kapocs Budapesten Bartók és Kodály zenéje volt, ez adta a kongresszus
művészi súlyát az előadó gyermekcsoportok tolmácsolásában, melyek a
Mikrokozmosz darabjaiból és Kodály Biciniumaiból muzsikáltak, egész a Bartók
korai műveiből álló operaelőadásig és a záró koncert Kodály Psalmusáig. E zenéből nem csupán magyar barátaink számára
csendült ki valami, amit nem lehet szavakkal kifejezni, és ami esztétikai
kategóriákon messze túlvezet.”
A
„Die Welt” c. ugyancsak nyugatnémet lap cikkírója Michael Alt
hasonlóképpen tisztelettel ír Bartók és Kodály műveiről és azok
interpretálásáról, de élesen felveti a problémát: csupán zenei vitalitás ma már
nem elegendő. Többre van szükség. Ez a „több” szerinte a modern zenei
irányzatok bevonása a tanításba, tekintet nélkül arra, hogy az avantgarde tengerében melyik áramlathoz tartoznak. – Akik
végigkísérték a konferencia előadásait, nyugodtan állíthatják, hogy e lap
szócsöve a minden áron modernnek. Merészségében még az alsó fokú pedagógiába,
valamint a zenei tömegnevelésbe is be akarja vinni a legextrémebb irányzatokat,
melyek valójában csak szakemberekre tartoznak, vagy azokra a fiatalokra, akik a
zenei pályát tekintik élethivatásuknak. A helyes mértéktartás ki is csengett a
konferencia előadásaiból. Érdekes módon maguk a nyugati résztvevők
fogalmazták meg, nem is mi. Egy vonatkozásban azonban feltétlenül igazat kell
adnunk az e tárgyban elhangzott előadások tartóinak, meg az ISME
főtitkár záróülésen elhangzott értékelésének: a tanároknak meg kell
ismerkedniük mindenféle zenei irányzattal, mert csak így tudnak haladni a
korral, tudják megérteni saját koruk művészetét, elválasztani a selejtet
az értéktől és következésképpen levonni a tanulságokat. Biztos vagyok
benne – de ez kiderült az előadásokból is –, hogy a zenepedagógusok
nyugaton is kevéssé járatosak a legmodernebb zenében, és csak egyes személyek
vagy körök olyan jól tájékozottak, mint az ISME egyes előadói. Nem csoda
az sem, hogy nálunk is kevesen ismerik még az új zene irányzatait, hisz
sokaknak Bartók oeuvre-je ma is idegen, nem számítva természetesen a mindennapi
pedagógiai munkában felhasznált opuszokat. Elhangzott
a konferencián olyan mondat is, hogy rendszeres továbbképzés nélkül a tanár
fejlődése nincs biztosítva. Ma a diploma birtoklása már nem szakmai
garancia a nyugalomba vonulásig. Szinte évente újítani, bővíteni kell az
ismereteket, hogy valaki vissza ne fejlődjék, hanem kora művészetével
haladjon.
Minőség
és mennyiség. Ez is végigvonult a konferencián. A pályára készülők alapos
felkészítése és a zenei tömegnevelés kerültek egymás mellé. Mindkettőre
szükség van, de az arányok megtalálása itt sem könnyű feladat. Éppen most
boncolgatjuk ezt valamennyien az alsó fokú zeneoktatás reformjának alakítgatása
közben. Társadalmi nevelőereje kétségtelenül a tömegek művelésének
van elsősorban, de semmi esetre sem szabad közben a rendkívüli zenei
tehetségek speciális szakképzését elhanyagolni, vagy annak kevesebb fontosságot
tulajdonítani Magam előtt látom még ma is Tokióban a Toho
zenei egyetem kis óvodásait, a 3 éves, koravén, nyomott kedélyű gyermekeket,
akik fantasztikus ügyességgel virtuóz zongoradarabokat adtak elő anélkül,
hogy a legminimálisabb zenei elemeknek tudatosan birtokában lettek volna. Tsuyoshi Tsutsumi
is abba az iskolába járt! Ennek ellenére mondhatjuk: nekünk ez a módszer nem
kell! De valahol mégiscsak meg kell találnunk egy olyan középutat, ami a jó
értelemben vett idomítást és a tudatos értelmezést egyensúlyba hozza. Zenepedagógiánk
eredményei országos viszonylatban – ami a gyermekek és az ifjúság rendezett
zenei nevelését illeti – a világon egyedülállóak. Ezt nem mi és itt mondjuk
csak, hanem sokan és sokfelé. Miután azonban ezt tudjuk, magunk szabjuk meg magunknak
az utat tovább, és magunknak kell javítgatni, csiszolgatni ott, ahol
szükségesnek látjuk.
S
miután gyakorlati vonalon ennyire a világ érdeklődésének középpontjába
kerültünk, felvetődhet egyszer már a kérdés: miért nincs, mondhatnánk
semmi írásos anyag pedagógiai, pszichológiai, tudományos kutatási területről?
Miért nem jelennek meg könyvek e témákról idegen nyelvű kiadásban? Miért
nem gondoltunk eddig arra, hogy a gyakorlatot elmélettel koronázzuk? Itt volna
ennek is az ideje. Az ISME konferencia bebizonyította, hogy a gyakorlat helyes.
Ez így sokkal többet ér, mintha szép elméletekkel léptünk volna fel az
előadói emelvényre, és gyakorlatban nem lett volna mit bemutatnunk. De ha
már hosszú évek tapasztalatainak összegeződését ilyen jól bevált gyakorlat
mutatja, akkor ezt előbb-utóbb írásba is kell foglalni, különben elszáll a
kimondott szó, és a szájhagyomány formájában fennmaradó zenepedagógiát sem a
külföld, sem az utókor nem fogja megismerhetni. Hallhattuk a konferencián, hogy
olyan országokból, ahol köztudomásúan nem egységes a zenepedagógia, és csak
részlet eredményeket tudnak felmutatni, milyen magasröptű előadások
hangzottak el a zenepedagógia egyes területeiről, vagy némely sajátos
probléma megvilágításával. Nálunk a jó tanárok – csekély kivétellel – csak
tanítanak, és eszükbe sem jut, hogy abból a kitűnő munkából valamit
írásba is foglaljanak. Pedig számottevő zenepedagógiai irodalom nélkül nem
tekinthetjük munkánkat nemzetközi szinten minden vonatkozásban versenyképesnek.
Az
ISME sok maradandó élménye közül emlékezetes mozzanat volt, hogy hazánk zenetanárai
– tekintet nélkül az iskolatípusra, melyben működnek – találkozhattak egymással.
Nyíltan megmondhatjuk: erre eddig még sose nyílt alkalom. A közismereti iskolákban
tanító énektanárok nem szoktak zeneiskolai tanárokkal találkozni, kivéve talán
azokkal, kikkel egy épületben tanítanak. A pedagógiai főiskolák zenei
tanszékeinek tanárai nem szoktak szakiskolai tanárokkal találkozni, és biztos,
hogy a zeneiskolai tanárok nagy részének szinte reveláció volt a reggeli
mintatanítások közül az a néhány, amely közismereti iskolából származott. (Hányan
voltak, akik Bartók 3 színpadi művét csak lemezről ismerték, vagy
rádióban hallották!) Meg kell végre ismernünk egymást és egymás munkáját. Az
ifjúság zenei nevelése közös ügy, egyaránt tartozik mindenkire, legyen az zeneiskolai
tanár vagy ének-zene szakos nevelő. És miért ne kerülhetne össze
zeneművészeti főiskolai tanár azokkal, akik esetleg szakmai példaképüknek
tekintik, de soha sincs módjuk közvetlen kapcsolatba kerülni vele. Ezen a
helyen is felvetem annak a gondolatát, hogy az ISME-hez
hasonlóan, nem nemzetközi, hanem csak hazai szintű összejövetelt kellene
2-3 évenként rendezni. Ezen egy alaptéma kitűzésével előadások,
viták, mintatanítások, bemutatók, hangversenyek hangzanának el. Talán gazdája
is akadna: a Szakszervezet, vagy a Minisztérium valamelyik osztálya szárnyai
alá venné a találkozót. Tapasztalatcsere mellett a továbbképzés legfrissebb és legtermékenyebb
bázisa lehetne!
Az
ilyen jó alkalom lehetne arra is, hogy az ISME konferencián oly sokakat
meglepett improvizációs módszerrel foglalkozzunk. Az improvizáció, mint a
készségfejlesztés új útja, és közvetlen rávezetés a modern zenére, még sose
került ilyen gyakorlati módon közel hozzánk. Épp ezért volt a résztvevők többsége
számára oly meglepetés. Anélkül, hogy hosszabb fejtegetésbe bocsátkoznék, két
dolgot szeretnék megjegyezni: 1. éreztük, hogy ez a mi tanításunkból hiányzik,
tehát valami módon foglalkoznunk kell vele, 2. éreztük, hogy az, ahogy ezt a
konferencián kaptuk, sok. Káros egyoldalúságra vezetne, ha pl. Keller vagy Friedemann módszerét, úgy ahogy van, átvennénk. A
mindenféle ügyeskedő improvizálás a dilettantizmus melegágya lehet,
ugyanakkor azzal áltatja a növendéket – de talán a tanárt is –, hogy az zeneszerzés,
amit művelnek. Ha viszont csak addig és úgy iktatjuk be az oktatásba, hogy
az az interpretálás gazdagítására, a képzelet
felszabadítására, az előadásmód könnyedségének elérésére szolgáljon, akkor·csak
pozitív oldalait használtuk fel. Emellett persze lehetőséget nyújtunk arra
is, hogy amelyik gyermekben valóban zeneszerzői invenció csillan meg, azt
már jó korán feltárhassuk és gondos, céltudatos ráneveléssel
kiművelhessük.
Ha
már az improvizálásnál tartunk, állást szeretnék foglalni az Orff-hangszerek
dolgában. Erre is az ismert aranyszabály vonatkozhat, mint minden egyébre az
oktatásban: ízelítőnek jó, kizárólagos eszköznek helytelen. Már csak azért
is, mert a legkiválóbb hangszerek sem tiszták eléggé. Legalábbis nem annyira,
mint a gyermekek éneke – persze, ha tiszta. De ha sem az ének, sem a hangszer
nem tökéletes, akkor az engedmények erre is, arra is, azt eredményezik, hogy
meg kell alkudni egy hozzávetőleges tisztasággal, ami bizony sokkal inkább
ártalmas, mint amennyire hasznos a kedves hangszereken való örömteli pötyögés.
De ezt is ki kell próbálni. Éppen ezért – lehet, hogy most a Minisztérium
jelenlevő képviselői megneheztelnek majd rám javaslatomért – segíteni
kell az egriek kezdeményezését. Anélkül, hogy az „országosan általánossá tétel”
szándékát felvetnénk. Hadd kísérletezzenek Egerben az Orff-Schulwerkkel,
vagy Miskolcon a ritmika tanításával. Miért ne lehetne nálunk is egy-egy
iskolának ilyen vagy olyan profilja? Ha egyszer a jó zene jó tanítására sok út
lehetséges, legyen minél több alkalom módszerek és eszközök válogatására is.
Ahol pedig megvannak erre a feltételek képzett tanárok személyében, ott legyen
mód egyéni kezdeményezésre.
Kedves
Kollégák! Elnézésüket kérem, hogy idejüket ily soká igénybe vettem. Mondanivalómat
azért foglaltam írásba, hogy ellenálljak a szószaporításnak, és megkíséreljem a
rendelkezésemre álló időben összefoglalni tengernyi gondolat szerény
töredékét, mely az ISME hete alatt körülöttünk gomolygott. Úgy érzem,
mindannyian nagyon sokat tanultunk. Nemcsak másoktól, magunktól is. Rajtunk áll
majd, hogyan tudjuk gazdag tapasztalatainkat mindennapi munkánk hétköznapjaiban
kamatoztatni. De jó lenne, ha azt az egészséges lendületet, amellyel a
konferencia előtt és alatt éltünk, sose veszítenénk el! Van okunk az örömre,
és van okunk a munkára.
***
A
nagy tetszéssel fogadott előadás után a hozzászólók (Fasang
Árpád, Kadosa Pál, Kerényi M. György, Péter Miklós, Sándor Frigyes, Szávay Nándorné, Szatmári László, Szende Ottó, Turcsányi
Emil) helyeselték az előadó véleményét a zenepedagógiai, zenepszichológiai
tudományos munka helyzetét illetően. Egységes álláspont alakult ki e
kérdésben, mely szerint halaszthatatlanul gazdát kell találni a zenepedagógiai
tudományos munkának, olyat, mely az ez irányú kísérletezéseket összefogni,
irányítani képes.
A
Választmány a következőkben az 1964-65. tanév munkatervével foglalkozott,
s azt egyhangúlag jóváhagyta. (A munkatervi feladatokkal
lapunk szeptemberi számában foglalkoztunk.)
A
Választmány a Titkárság javaslatára, tagjai közé választotta Herszényi Bálintot, a miskolci Zeneművészeti
Szakiskola igazgatóját, póttagjai sorába pedig Katona Bélát, a Zeneművészéti
Főiskola tanárát.