Parlando
1964/11,. 12.-17. p.
Zongoratanítás kezdőfokon
(Folytatás)
III.
Ellenmozgás,
unisono, párhuzamos mozgás. Pozíció-áthelyezés
A
címben megjelölt formák zongorán való megvalósítása a zongoratanulás kezdetén a
polifon szerkezetek megismertetése és játszása után következük. (A gyakorlatban
mindkét félével egyszerre foglalkozhatunk. Mindkettő szerepelhet egy- egy
órára való leckében.)
Az
ellenmozgásos, tükörképben komponált darabok előadásában fennforog az a veszély,
hogy játék közben a tanuló csak az egyik kezére figyel, a másik keze pedig csak
mechanisztikusan alkalmazkodik mozgásában az előbbihez. Ez a hangzás minőségét
is lerontja, mert a motorikus játék következtében a növendék az ellenkező
irányban mozgó szólam rajzát elhanyagolja.
Az
unisonoban a két szólam végeredményben azonos, tehát
a szólamok mintegy „takarják” egymást. Ennek következtében ismét csak
bekövetkezhet a mechanisztikus játékból következő motorizmus, a két szólam
közül az egyik rovására.
Különböző
hangközökben mozgó, párhuzamos szólamoknál bár az előbb említett veszély
fennáll, de lényegesen kisebb eséllyel, mivel hangszínben, karakterben a két
szólamot a nagyobb különbség jellemzi az unisonoval
szemben.
A
polifonikus darabok tanításánál, éppen a zenetanítás érdekében, a technikai
feladatok megoldásával egy időben rendkívül nagy gondot kell fordítanunk a
művek zenei mondanivalójára, szerkezeti összefüggésekre, szólamvezetésre,
a szólamok karakterbeli differenciáltságára és rokonságára színben, dinamikában,
ritmusban egyaránt. Így érhetjük el, hogy a kívánt feltételes reflexek kialakulásakor
nemcsak üres mozgásformák idegződnek be, hanem vele együtt a már tudatosított
és a gyakorlás során automatizált mozgásokkal együtt, a teljes zenei tartalom
is. Az ilyen sikeresen megoldott polifonikus munka elkerülhetővé teszi az unisono, párhuzamos – vagy ellenmozgás elsődleges
tanításából származó motorikus funkciókat, mert a növendékben már előre
föltámasztottuk az érdeklődést a különböző szólamok más-más
jellegzetessége iránt.
A
darab technikailag nem okoz nehézséget, még a bal kéz utolsó három ütemében
sem, hisz ilyen probléma a polifon darabokban már fölmerült és megoldást nyert.
Formailag, a frazeálás, a tagolás szempontjából annál igényesebb. Miniatűr
háromtagú formával van dolgunk. Az első tag: két, szervesen összetartozó, tetrapódikus frázisból alkotott kettős-frázis (1-8.
ütem.). A második tag: tetrapódikus frázis (9-12.
ütem). A harmadik tag: hat ütemessé bővült tetrapódikus
frázis (13-18. ütem). A 15.-16. ütem az előző kétütemes motívum
variációja. Ezek szerint a 14.-15. ütem variáltan meg van ismételve, a jelzés
tehát igazán így volna (Riemann szellemében):
Dinamikára
vonatkozóan Bartók semmiféle utasítást nem ad, nyilván ezt a tanár fantáziájára
bízza. (A középrész háromszor megismételt fordulatát esetleg crescendóra lehet
felhasználni? (Metrikailag: a 2/2 és 3/2 jelzés világosan az alla breve-re utal,
Nyilvánvaló,
hogy a darab előadásában az a technikai követelmény, hogy mindkét kézben
az azonos ujjak szerepeljenek egy időben. A logikusság ezt a 9. ütemben is
megköveteli. Ha a jobb kézben ujjcserével a 9. ütem G hangjára 2. ujjat
teszünk, akkor a bal kéz Fisz hangjára is 2. ujj jön. Hasonlóképpen a 11.
ütemben: ha a jobb kézben a G 4. ujjal következik, a bal kézben D-re szintén negyedik
ujj szükséges.
A
dinamikai rajzot is a pozíciók helyzetéhez simulva alakíthatjuk. 1.-4. ütem: p
(vagy mf), 5.-12. ütem: mf (vagy f), és 13.-16. ütem: újra p (vagy mf). Persze
a terasz lehetőségek másképpen is felépíthetők, de óvakodjunk egy-egy
frázison belül a dallam iránya szerinti cresc.-decresc.-tól.
Bár gyakran előforduló dinamikai fordulat a zenében a felfelé crescendáló és a lefelé diminuendáló
dallamvonal, de ez nincs mindig így. Kerüljük el a sablonos megoldásokat. Ez a
kis darab egyébként sem akar olyan érzelmi feszültségeket kifejezni, hogy a
frázisonkénti cresc.-decresc. indokolt lehetne. (Ez a
megjegyzés a Mikrokozmosz I. és II. darabjainak túlnyomó részére érvényes. – Óvakodjunk
az ízléstelen és komikussá váló dinamikai megoldásoktól!)
Bartók: Mikro.
1. 21. - Unisono dallam
Az
unisono darabok közül ez a legérdekesebb és a legszínesebb.
Nem csupán a két oktávnyi távolság okozta hangzáskarakter, hanem az új színként
megjelenő sf ( > )
miatt is. Jelentős a 9. és 10. ütemek váltakozó megszólalása, amely
„hangzás-imitációra” ad alkalmat. Majd a 11. ütemtől a dallam határozottan
az E felé tör (13. ütem), hogy innen valóságos szerkezetbeli imitáció
segítségével az A-ban csenghessen ki. Ez a dallamvonal szinte megköveteli dinamikájában
a crescendo-decrescendo rajzot.
Bartók: Mikro. I. II. -
Párhuzamos mozgás
Szerkezetileg
könnyen áttekinthető darab. Két szabályos periódusra tagolható. Az
első és harmadik fél-periódusok azonosak. A negyedik fél-periódusban a
szünet hangsúlyos helyre esik, de ez technikai szempontból már ismert probléma.
A
párhuzamosan mozgó szólamok megszólaltatása az unisono
dallamok játékához hasonló mozgási elemeket tartalmaznak. Mind az unisonoban, mind a párhuzamos mozgásban a két kéz különböző ujjai játszanak egyszerre, ebben
különböznek sarkalatosan az ellenmozgásos formától. Technikai nehézség
szempontjából a három forma fokozati különbözősége végett sorrendiséget
nem kell felállítani. Az idevágó darabok előadásbeli kérdéseit a
művekben jelentkező különböző és igen változatos zenei
minőségek határozzák meg és döntik el a kivitelezés végső során.
A
Mikro I. 17. számban („Ellenmozgás”-ban) jelentkezett már olyan
regiszterváltás, ahol a C-alapú pentachordban mozgó
dallam a darab második szakaszában a tonikáról fellépett a dominánsra. Ezt a
részt úgy kell eljátszani, hogy mindkét kezünket az újabb pozícióra kell
átvinnünk, vagyis a játéktér helyét meg kell változtatni.
A
kéz átvitelét egyik helyzetből egy másikba a kar végzi el. (A kar elmozdulását,
ehhez alkalmazkodva – akkor, ha a helyzetváltozás párhuzamosan felfelé
fekvő regiszterben történik –, a regiszterváltás távolságának
megfelelően, a csípő enyhén kontraposztos elmozdulása kíséri.) Az egyensúlyi
helyzet biztos megőrzésében a helyes ülésben fontos szerep jut.
Bartók: Mikro.
I. 16. – Párhuzamos mozgás helyzetváltozással
A
darab három olyan periódusból áll, amelyeken belül a fél-periódusok cezúrái a periódusokat
aszimmetrikusan osztják (5+3, 4+3, 4+3). A középső periódus más helyzetben
van, míg a harmadik visszatér első helyzetére. A regiszterváltás technikai
megoldását megkönnyítik a periódusvégeken álló szünetek, amelyeknek időtartamában
a kar a kezet kényelmesen átemelheti az újabb pozícióba. Nagyon fontos, hogy az
áthelyezés alatt a kéz egybefogottan maradjon, és a szünet idejének
megfelelő ívpályán áthaladva, merőlegesen érje el az új indítási helyet.
Most
térjünk vissza az Ellenmozgás című darabunkra. A darab első
periódusában a pozícióváltás a két kézben párhuzamos irányú. A második periódus
első fele viszont, a helyzetek megváltozása szempontjából, két olyan
részre oszlik, ahol a kéz pozícióváltásainak egymással szemben, befelé
irányulóan kell végbemennie. Az utolsó fél-periódus mozgása, az
előzőnek végéhez viszonyítva, megint párhuzamos helyzetváltoztatás.
A
technikai probléma – akár párhuzamos irányú, akár befelé vagy kifelé irányuló a
mozgás - nem változik, megoldása hasonló. Csak az elmozdulások irányát kell
mindig világosan tudatosítanunk. A mozgás ívpályája aszerint
módosul, mennyi idő áll rendelkezésünkre a pozícióváltás elvégzéséhez.
Minél hosszabb értékű szünetben végezhetjük a helyzetváltoztatást,
mozgásunk annál kényelmesebb és annál nagyobb ívelésű lehet; míg adódhatnak
olyan helyek, ahol a helyzetváltoztatást villámgyorsan, a lehető legkisebb
pályán kell elvégezni. Ez utóbbira szolgáljon példa:
Szervánszky: Allegretto.(Zongora
ÁBC 1. 34.0.)
Figyelemreméltók
a bekarikázott ujjrendi számokkal megjelölt helyek. A bal kézben a pozícióváltás
elvégzésére szünet áll rendelkezésünkre a jobb kézben ellenben nem!
Ez a darab
összefoglalja a különböző irányban változó fekvésváltásokat.
Hegedűs András
(Folytatása
következik)