Parlando
1964/11,. 17.-23. p.
A szolfézs és a hangszeres tanítás kapcsolatáról
A
jelenlegi zeneoktatás reformunk egyik legfontosabb feladata a szolfézs és
hangszeres oktatás összehangolásának megteremtése. Az értelmes hangszerjáték
alapvető követelménye, hogy a növendék tisztában legyen a játszott
művek formai és harmóniai szerkezetével, értse és átérezze az abban
megnyilvánuló tartalmakat. Ez a követelmény csak a szolfézs és hangszeres tanítás
koordinációjával érhető el.
Közös
munkával kell kiépíteni a növendékek értelmi hallását. Alapelvül kell venni,
hogy a gyermek lehetőleg semmit sem játszék,
amit még nem hall, és nem ért. Rá kell szoktatni, hogy azokat a tanulmányokat
és darabokat, amelyekkel foglalkozik, a tanár segítségével elemezze. Ily módon
a szolfézs és hangszeres órákon az összhangzattan és formatan elemeiből
folytatólagosan annyit kell megtanítani, amennyire a játszandó tanítási anyag
megértéséhez mindenkor szükség van. A szolfézs a legtöbb segítséget azzal nyújthatja
a hangszeres tanuláshoz, ha mindazokat a hangnemeket, harmóniákat, ritmusokat,
zenei formákat, amelyek a soron kővetkező hangszeres művekben
elő fognak fordulni, már előzetesen auditív úton megismerteti
a növendékekkel. Az elméleti ismeretekben sohasem elvont módon, hanem mindig a
halláson keresztül kell a növendékhez jutni, és állandóan alkalmazni kell az így
elnyert tudást a hangszeres gyakorlatban. Ily módon a szolfézs és hangszeres
órák azonos cél érdekében működhetnek együtt. Így érhető el az a cél,
hogy az elmélettudás, hallásfejlesztés, és tartalmi átélés mindig szorosan
együtt haladjon a technikai fejlődéssel, a hangszeres gyakorlattal.
A
szolfézs és hangszeres tanítás egybehangolt munkájával érhető csak el,
hogy a növendékek hangszeres műveiket ne gépies ismételgetéssel gyakorolják,
hanem a gyakorlásnál a szellemi működés váljon elsődlegessé. Az a
helyes gyakorlás, ha a növendék még mielőtt a darabot hangszerén lejátszaná,
a kottát kézbe véve áténekli a szólamok dallamát, átgondolja a hangzati
felépítést, és felismeri, hogyan szövődnek egymásba a motívumok, mondatok
és szakaszok. Ily módon a további gyakorlásnál a fej fogja irányítani a kezet,
a kéz gépies mozgása helyett a zenei elképzelés válik elsődleges
tényezővé. Csak az ilyen tanulás teremtheti meg a valódi zenei tudást és
fejlesztheti a képességet.
A
zenetanulók számára a zenei nyelv is éppen olyan, mint bármely idegen nyelv. Ennek
tanulása közben a zenei hangok, szavak és mondatok jelentésével behatóan meg
kell ismerkedni. Egy ismeretlen hangszeres mű megértéséhez első
feladat annak a felismerése, hogy mely hangok kapcsolódnak össze szerves összefüggésű
zenei gondolatokká. Ha valaki csak hangokat olvas, mint ahogyan ez gyakran
történik a hibás módszerek eredményeként, ez éppen olyan, mint ha valaki egy
leírt szövegből csak a hangokat betűzné ki, de nem látná, hogyan alkotnak
ezek a betűk értelmes szavakat és mondatokat. Különösen, ha olyan zenei szöveg
kerül a növendék kezébe, amelyben a tagoló jelzések csak vázlatosan, vagy
egyáltalán nincsenek meg, komoly hozzáértést, elméleti tudást, stílusismeretet
feltételez a motivikai összefüggések felismerése. A
szolfézs és hangszeres órák szerves együttműködésével érhető csak el,
hogy a növendékek tudatosan felismerjék a ritmikai, dallami, harmóniai és
formai összefüggéseket, és így önállóan is képesek legyenek a belső
tartalmat érvényre juttató előadási módok megtalálására.
A
növendékeknek mindig fel kell ismerni, hogy hol vannak a zenei szövegben az
élő és holt hangközök. Ez azt jelenti, hogy a dallamban előforduló
hangközugrás csak akkor bír intenzitással, belső feszültséggel, ha az egy
motívum belső fejlődését alkotó elem. Ha viszont ugyanez a
dallamugrás úgy helyezkedik el, hogy az egyik hangja befejezést, a másik hangja
új motívumkezdést jelent, akkor az ugrás belső feszültsége megszűnik,
és a hangköz nem élő, csak holt hangköznek tekintendő. Ez nem csupán
elméleti kérdés, amelynek nincs szerepe a gyakorlati muzsikálásban. Aki nem
ismeri fel, nem érzi meg a zenei szövegben az élő hangközök által
szervesen összekapcsolt zenei gondolatokat, és nem ismeri fel, hogy hol jönnek
létre a megnyugvással, feszültség feloldódással járó befejezettséget, tagoltságot
előidéző holt hangközök, annak játéka, éneklése értelmetlen és
érzéstelen marad.
Ezen
a ponton kapcsolódik össze szervesen egymással a formatan és a zenei formálás
tanítása. A zeneművek formai és harmóniai megértése nélkül nem jöhet létre
helyes zenei előadás sem. Aki úgy énekel, vagy játszik el egy dallamot,
hogy saját maga sem látja az összefüggéseket, hogyan tudhatja az a hallgatója
számára világossá tenni. Csak ha az előadó saját maga már világosan látja
a hangok belső összetartozását, akkor lehet csak képes rá, hogy az egyes
hangok jelentőségének megfelelő dinamikai vagy agogikai
hangsúlyozással, a belső tartalmat kidomborító erősítésekkel és halkításokkal,
a hangok különböző mértékű összekapcsolásával, kisebb-nagyobb artikulációs
szünetek alkalmazásával, ezt az összetartozás a hallgató számára is plasztikusan
felismerhetővé tegye.
Ezért
egyik legfontosabb feladat a formai és harmóniai elemzés tanítása a zeneiskolai
tanításban. Márpedig jelenleg ez az alapvető fontosságú dolog teljesen
háttérbe szorul mind a szolfézs, mind a hangszeres órákon. A szolfézsórák
öncélú hallásfejlesztése nem ad semmiféle alapot a zenei nyelv valódi
megértéséhez, a művek formai és harmóniai elemzéséhez. Ezzel kapcsolatban
idéznem kell itt Hernádi Lajos véleményét is, amelyet a „Korszerű Czerny” című művében fejtett ki: „Kezdettől
fogva helyesen tanított növendékek körülbelül tanulásuk 1.-4. évében kell, hogy
zeneileg is azon a fokon tartsanak, amelyen az etűdök harmóniavázát alkotó
egyszerű harmóniákat könnyen fel tudják fogni és meg tudják azokat jegyezni.
Csakis az ilyen alkalmazott összhangzattan-tudás lehet termékeny a hangszeres tanulás
szempontjából – az a fajta összhangzattan-tudás, amelyik nem szorítkozik számozott
basszusok gépies kidolgozására, hanem a szabad zongora »Satz«-ból, annak figurációiból is magától
értetődően kihallja és ki tudja elemezni a
harmóniavázra redukált zenét, s mint ilyet, gyorsan és időállóan .jegyzi
meg azt. Az ilyen váz és a fölényes formai áttekintés azután Ariadne fonalaként vezeti a játszót a figurációk
között.”
A
relatív szolmizációnak éppen abban van a legnagyobb jelentősége,
hogy a szótagok az egyes hangok funkcióját is megjelölik, és így ez nagy
segítséget jelent az összhangzati összefüggések tanításánál. Jelenleg azonban a
szolfézsórákon a szolmizációs betűkkel nem a
harmóniai összefüggéseket jelzik. A művek harmóniai elemzésére a szolmizáció csak akkor alkalmas, ha általánosan bevezetjük
a hangzatok szolmiációs jelzését. Eszerint Dó jelenti
a dó hangra épülő dúr hármashangzatot. A dó jelzés a dó hangra épülő
moll hármashangzatra utal. Karika jelzés mutatja a
szűkített, + jel a bővített hármas hangzatot. Ezt a jelrendszert
Bárdos Lajos az akadémián használja, de az alsó és középfokú tanításban nem
terjedt el. Pedig bevezetése nagy segítséget jelentene már alsó fokon is a harmóniai
elemzéseknél.
A
harmóniai elemzéssel egyenrangúan fontos a formai elemzés. Fontos, hogy a növendékek
felismerjék, és jelölni tudják az egyes zenei gondolatok kezdetét és
végződési helyeit. Itt felmerül az a fontos kérdés, megfelelő-e a legato ív a motívumokban összefoglalt hangok
összetartozásának jelzésére. Erre a válasz csak az lehet, hogy nem felel meg,
mert nemcsak legato kapcsolású hangok képezhetnek
összefüggő zenei gondolatot. Ezért teljesen külön kell választanunk a
helyes szemlélet érdekében a frazeálás és artikulálás kérdését. A motívum és
mondathatárok megállapítása, a mondattani összefüggések jelzése és gyakorlati
érvényre juttatása frazeálási, vagyis formatani kérdés. Az egyes hangok, hangcsoportok
összekötése, vagy különböző mértékű szünetekkel való szétválasztása
artikulációs probléma.
Az
artikulációnak nagy jelentősége van a zenetanításban. Ezért most alaposabban
meg kell vizsgálnunk az artikuláció kérdését. Már az élő beszédnek is
rendkívül gazdag az artikulációs tagoltsága.
Figyeljük
meg az alábbi szavak ki- ejtését:
Anna, réten,
síppal, vitte.
Első
esetben a két szótag legato-szerűen kapcsolódik
az „nn” mássalhangzók összeolvadásán keresztül. A
második szóban a „t” mássalhangzó alig észrevehető artikulációs szünetet
képez, ez az elválasztásmód portátónak felel meg a zenében. A harmadik szó közepén
a „pp” mássalhangzó torlódás feltűnő hangzásszünetet eredményez,
amely megfelel a zene fél-staccato-jának. A negyedik
szóban a „tt” mássalhangzó-kettőzés még nagyobb
hangzásszünetet ad, így a zenei staccato-hoz hasonló
hangkapcsolás keletkezik. Részletesen elemezhetnénk hasonló módszerrel
bármelyik szavunkat, bármelyik szöveget. A beszédnyelvekben előfordul a
ritmusok minden változata, és minden ritmusképlet az összes artikulációs
árnyalatokban megtalálható. A szöveges éneklésnél elsősorban a magán- és
mássalhangzók kapcsolási rendje szabja meg az artikulációt. Így rendkívül
gazdag ritmusváltozatok jönnek létre a különböző szövegek éneklésénél.
Lényeges
gyakorlati kérdés azonban az, hogy a szövegartikuláció nem azonosítható a
hangszeres artikulációval. Akármilyen kifejezően, pontos szövegkiejtéssel
tanulják is meg a növendékek a népdalokat énekelni, a szöveges artikulációnak
megfelelő zenei elképzelésüket nem vihetik át a hangszerre. A szöveges
előadás artikulációja, ritmusa, hangsúlyozása nem másolható le a
hangszeren. Ha összehasonlítjuk a Bartók: „Gyermekeknek” című sorozat bármelyik
darabjának artikulációs jeleit a szöveg kívánta tagolással, azt fogjuk látni,
hogy ezek nem egyeznek egymással. Ha valaki megfigyeli egy dallam
előadását énekes és zenekari előadásában, szintén tapasztalni fogja
ezeket az eltéréseket. A népdalok hangszeres átirataiban a ritmusok belső
tagolását a zenei logika törvényei irányítják. Hangszeres formálásban a hangok
kapcsolását nemcsak tartalmi, hanem ritmikai, harmóniai és formaképzési
szempontok is vezetik. Egyik fő elv, hogy azonos motívum azonos ritmikai
formálású legyen szekvenciáiban és visszatéréseiben is. Ez a zenei elv nem
egyeztethető össze azzal, hogy a motívumok és dallamsorok ismétlődéseire
újabb és újabb szövegrészek esnek, és ezek természetszerűen újabb és újabb
ritmikai és artikulációs árnyalatbeli változásokat hoznak létre. Ebből azt
a következtetést kell levonnunk, hogy nem elég, ha a szolfézsórákon megtanulnak
a növendékek szöveggel, stílusosan énekelni. Már a népdalok tanításánál is
alapvető követelmény, hogy tudatosan meg tudják keresni a hangszeres artikulálási
módokat. A szolfézs és hangszerkapcsolat alapvető kérdése, hogy már a
szolfézsórákon kialakuljon a növendékek hangszerszerű ritmikai
elképzelése. Ennek egyedüli útja csak az lehet, hogy megtanulják a hangszeres
stílusú éneklést, azaz dúdolva, vagy vokálisokkal énekelve meg tudják
szólaltatni a dallamokat a hangszeres előadásnak megfelelő pontos
artikulációval. Az általános iskolai énekórákon nyilván a szöveges éneklés a
fő feladat. Ezzel szemben a zeneiskolai szolfézsórákon a hangszeres elképzelés
kialakítása a legfőbb cél.
A
hangszeres darabokban akármelyik hangszer anyagát vesszük is alapul, minden változatát
megtalálhatjuk a hangok szorosabb, vagy lazább kapcsolatának. A legato, tenuto, portato, staccato játék
megszámlálhatatlan árnyalata szükséges a különböző stílusú és hangulatú
zeneművek megszólaltatásához. Itt ne csak arra gondoljunk, hogy egy
táncszerűbb, játékosabb hangulatú mű alapkarakterét adja a staccato-szerű tagolás, ezzel szemben egy líraibb, érzelmesebb, széles ívű espressivo
dallam alapjellegét a legato- és portato-szerű
tagolás adja meg. Az alapjellegen túl az egyes zenei gondolatok megformálásában
kimeríthetetlen változatait találhatjuk a különböző tagolású csoportoknak.
A
barokk művek tartalmaznak legkevesebb artikulációs jelzést. Bach, Händel
és kortársai nem azért írtak kevés artikulációs jelet, mintha az artikulációs
formálást nem tartották volna fontosnak. Ennek ellenkezője az igaz. A
legnagyobb gazdagságát találhatjuk előadásukban, az élőnyelvet utánzó
kifejező ritmikai tagolásoknak. Például Schweitzer a legnagyobb
Bach-kutató állapítja meg, hogy Bach ritkán játszott egy négy nyolcados csoportot egyenletes legatoban,
a legváltozatosabb artikulációval tagolta a ritmusképleteket. Kiírva csak azért
nincsenek nála az artikulációs jelek, mert számított rá, hogy az előadónak
anyanyelve a zene, és így magától is megtalálja a helyes előadási módokat.
Általában ebben a korban még többet bíztak a zeneszerzők a játékos egyéni
felfogására. Jelentkezik ez a dallamdíszítések nagyobb szabadságában, a számozott
basszus alapján való rögtönzött kíséretszerkesztés és a kötetlen improvizált
hangszerjáték széleskörű elterjedésében. A későbbi korokban már egyre
pontosabban írják ki a zeneszerzők elképzeléseiket az
előadásmódokról, így az artikulációs jeleket is egyre pontosabban
megadják.
A
zenei elképzelés egyik legfontosabb alapeleme az artikuláció pontos, tudatos
elképzelése. A ritmus gyakorlását szolgáló általánosan elterjedt tá-ti-ti ritmusnevek egyáltalán nem alkalmasak az
artikulációs jelleg érzékeltetésére. Akár legato,
akár staccato-szerű eredetileg egy zenei téma,
egyforma sematikus tenuto-szerű tagolást kap a
ritmusnevekkel való olvasásnál, az állandóan ismétlődő t zárhang
következményeként. Ez a sematizálás a valóság meghamisítása, amely a
differenciált ritmusérzés kifejlesztésében több kárt jelent, mint hasznot.
Sokkal jobb megoldás, ha a ritmusokat lá szótaggal olvastatjuk az artikulációs
képleteknek megfelelő hangzásszünetek pontos megvalósításával.
A
sematizálás azonban nemcsak a ritmusneves olvasásnál jelentkezik, de nagyobb
baj az, hogy a szolmizációs éneklésnél is. Vizsgáljuk
meg a szolmizációs szótagok hangzóösszetételét artikulációs
szempontból. Mindegyik szótag mássalhangzóval kezdődik, amelyik meghatározza
a szótagkötési lehetőséget az előző szótaghoz. A ré és a lá
folyékony mássalhangzóval, a mi zöngés orrhanggal indul. Ezek lehetővé
teszik a legato-szerű kapcsolást. A ti és a dó
zárhanggal, a fá és a szó réshanggal kezdődik.
Ezek automatikusan megszakítják a legato folyamatosságot,
és nonlegatos tagolást adnak ott is, ahol erre
zeneileg nincs is szükség. Így a szolmizációs szótagok
véletlen rendje szabja meg az ösztönösen előálló artikulációt, nem pedig a
tudatos zenei elképzelés. Ezért a szolmizációs szótagokat
csak a legszükségesebb mértékben szabad éneklésre felhasználni, például egyes
nehezebb ugrásokat tartalmazó dallamrészek begyakorlásánál. Zeneileg
megfelelőnek azonban csak a vokálisokkal való éneklést tarthatjuk. A
magánhangzók mássalhangzó nélküli összekapcsolása legatot
ad (pl. áááá). A folyamatos mássalhangzók szintén
biztosítják a megszakítás nélküli legato-hangzást
(pl. lálá, mama, nana, rara).
Ha a magánhangzók közé egy zár vagy réshangot iktatunk nonlegatos
artikuláció jön létre (pl. dúdú, tátá,
haha). A zár vagy réshangok megkettőzése viszont staccato-t
eredményez .pl. pappa, tatta, hahha). Ugyanígy staccato-t ad, ha a magánhangzókat mássalhangzók
közbeiktatása nélkül, a levegőáram megszakításával választjuk szét egymástól
(pl. a-a-a). Ezek a megoldások minden elképzelhető
kombinációban keverhetők egymással, az adott zenei részletek tartalmi
jellegének megfelelően. Már egy négynyolcados
csoportban is a legato-portato-staccato keverése 64
variánst eredményez. Ezek ismeretében az éneklést mindig a tudatos
előzetes artikulációs elképzelés fogja irányítani. Ha a szolfézsórákon a
tartalomnak, jellegnek, dallami, ritmikai, harmóniai összefüggéseknek
megfelelő pontos artikulációval képzelik el és éneklik a növendékek a
különböző stílusú dallamokat, akkor ez a legnagyobb segítséget jelenti a
hangszeres gyakorlat számára. Ha viszont a szolfézsórákon jellegtelen,
mechanikus, ösztönös, pontatlan, rossz artikulációval énekelnek a növendékek,
ez rendkívül megnehezíti a művészi, értelmes, kifejező hangszeres
előadásmódok kialakítását.
A
szürke, jellegtelen és kifejezéstelen éneklésnek és hangszeres játéknak másik
jellemző sajátossága a dinamika hiánya. Ezért a következőkben a
dinamika tanításának kérdését kell vizsgálat alá venni. Ha megfigyeljük a
kiváló szónokok, színészek előadását, beszédükben, szavalatukban a
dinamikai formálás végtelen gazdagságát találhatjuk meg. A művészi éneklésben
még ennél is nagyobb a szerepe a dinamikának. A nagy hangszeres művészek
játékának énekszerűségét a kifejező artikulációs formálás mellett az
értelmi és érzelmi hangsúlyok lüktetése, az erősítések és halkítások
tartalomnak megfelelő hullámzása adja. A zenetudósok és pedagógusok már
régóta kutatják a hangsúlyozás, dinamikai formálás törvényszerűségeit. Christiani,
Liszt Ferenc tanítványa könyvet írt az értelmes zongorajátékról, és a zenei
kifejezés alapelveiről. Ebben azt írja, hogy a zenében ugyanolyan fontosak
a dinamikai hangsúlyok, mint a beszédben a szó-hangsúlyok. Ezek teszik
élettelivé a zenei előadást. Lendülő, hullámzó lüktetést adnak a
zenének, amely nélkül merev és mechanikus a zenei előadás. Könyvében
részletesen kifejti a különféle hangsúlyozás-módokat. Mint a zeneelmélet-írok
nagy része, úgy Ő is a hangsúlyozás alaptörvényének tartja a súlyos és
súlytalan hangok lüktetését. Eszerint egy négynegyedes ütemben az első negyed
kapja a fősúlyt, a harmadik a melléksúlyt, a második és negyedik negyed
hangsúlytalan. Ugyanez vonatkozik négy nyolcad, vagy négy tizenhatod hangsúlyozására
is. Ezzel szemben Riemann és követői elvetik ezt
a hangsúlyozási elvet, és ehelyett a fokozatos
erősítések és halkítások hullámait tartják fontosnak. Hugó Riemann a ritmusok nagy részét felütéses jellegűnek
tekinti, ezért az ütemsúlyok felé haladó fokozatos erősítések fontosságát
emeli ki. Gerner a dinamikai jelzéseket a motívumok
belső dinamikájának szemléltetésére használja fel. A motívumok kezdetétől
a dinamikai tető- pontjáig crescendo, innen a motívum végéig decrescendo jelet ír. Ezt a jelzésmódot Bartók Béla is
gyakran használja pedagógiai célzatú kiadványaiban. A későbbi írások támadják
a hagyományos hangsúlyelméletet. Megállapítják, hogy ezek a szabályok csak bizonyos
fajta tánc és indulózenére érvényesek, de nem lehet őket minden stílusú
zenére általánosítani. Azt is megállapítják, hogy a csoporthangsúlyok többnyire
csak az érzetben vannak meg, és tényleges dinamikai súllyal csak esetenként
jelentkeznek.
Vizsgáljuk
meg ezek után, melyek a dinamika valóságos törvényei, hogyan tanítsuk a
dinamikai formálást a zeneiskolai szolfézs és hangszeres órákon, melyik a
helyesebb zenei előadás: a ritmuscsoportok hangsúlyozása, vagy a fokozatos
erősítések és halkítások alkalmazása. Mielőtt ezekre a kérdésekre
válaszolnánk, nézzük végig négy hang különféle dinamikai lehetőségeit:
A
felírt képletek közül az első az, amelyet az elméletkönyvek nagy része
szabályos hangsúlyozásnak tart, itt a súlyos és súlytalan hangok váltakoznak
egymással. A 2., 3., 4. képletben csak a csoport
fősúlya érvényesül, mert a melléksúlyt magába olvasztja a fokozatos
erősítés, illetve halkítás. Az 5. képletben a hangsúlyozás rendje
megfordul, a súlytalan 2. és 4. nyolcadok válnak
hangsúlyosakká, így előáll a negatív hangsúly esete. A 6.,
7. és 8. képletben a dinamikai súly szintén eltolódik a ritmuscsoport
belsejébe. A 9. képlet azt az esetet tünteti fel, amikor a négy hang egyforma
hangerejű. Ha megfigyeléseket végzünk a nagy művészek éneklését,
hangszeres előadását tartalmazó magnetofonszalagokon, hanglemezeken, és az
egyes ritmuscsoportokon belül pontosan lejegyezzük a hangok dinamikai szintjét
elektromos műszer segítségével (erre egy magnetofon varázsszeme is alkalmas),
akkor arra a végeredményre jutunk, hogy a fentiekben felsorolt mindegyik
dinamikai képlet létjogosult, mindegyik előfordul az élő zenei
gyakorlatban. Ez kétségtelen cáfolatát adja a régebbi egyoldalú hangsúly és dinamikai
elméleteknek.
Eddigiekben
még csak az egyes ritmuscsoportok dinamikájáról beszéltünk. Ezek azonban
beletartoznak egy bizonyos abszolút hangerő környezetbe. Ugyanaz a dinamikai
képlet előfordulhat halk, vagy erősebb alapszinten is. Ebből
következik, hogy az egyes csoportok hangerő tetőpontjai nem léphetik
túl a megadott alapszintet. A nagyobb crescendók úgy jönnek létre, hogy az
egyes ritmuscsoportok dinamikai hullámai egyre magasabbra csapnak. A hosszabb
részeket, mondatokat, periódusokat átfogó crescendót és decrescendókat
tehát nem egyenes, hanem hullámvonalaknak kell elképzelni.
A
barokk zenében még nagyon takarékosan bántak a dinamikai jelzésekkel. Ez azonban
nem jelenti, hogy nem fordítottak gondot az előadásban a dinamikai
formálásra. Ekkor még a zeneszerzők számítottak arra, hogy az előadók
jelzések nélkül is megtalálják a tartalomnak megfelelő formálási módokat.
Súlyos hiba tehát, ha a barokk művek mai előadásánál nem alkalmazzuk
a dinamikai színezés gazdag skáláját. A későbbi korok zeneszerzői egyre
pontosabban megadják elképzeléseiket a dinamikai formálásra vonatkozóan, de
ezek még mindig csak utalások, mert a teljes részletességű dinamikai rajz
megállapítása végső fokon az előadókra van bízva. Mindezekből
levonhatjuk azt a tanulságot, hogy az értelmes és kifejező éneklésnek és
hangszeres játéknak nélkülözhetetlen eszköze a dinamikai formálás. Ezt azonban
nem köthetjük semmiféle hangsúlyozási, vagy dinamikai sablonhoz. A formai,
ritmikai, dallami, harmóniai összefüggések, a zenemű mondanivalója,
tartalma, karaktere mutatják meg azt, hogy mikor melyik dinamikai képlet
szerint formáljunk. Nyilvánvaló az, hogy egy táncos karakterű, vagy indulószerű
témában jobban érvényesítenünk kell az egyes csoporthangsúlyokat, viszont egy
szélesebb, lassúbb legato dallam előadása a
crescendók nagyobb lélegzetű kibomlását, a folyamatosabb erősítések
és halkítások alkalmazását kívánja meg. A szolfézsórák azzal is nagy segítséget
nyújthatnak az értelmes és kifejező hangszerjáték kialakulásához, ha
megtanítják a növendékeknek a tudatos, tervszerű, érzékeny dinamikai
formálást.
Szólni
kell még itt az agogika fontos szerepéről is. Általános
hiba, hogy a zeneiskolákban a szolfézs és hangszeres órákon a parlando és rubato jellegű népdalokat, és a romantikus
stílusú műzenei dallamokat is a kottaképhez való száz százalékos
ragaszkodással, metronómszerű gépiességgel adják elő. Már pedig
ezekben az érzelmi tartalom megkívánja az agogikai
hangsúlyozást, azaz a jelentősebb hangok megnyújtását, a tempó gyorsításait
és lassításait. A parlando és rubato dallamokban
fokozottan kell érvényesíteni a hosszú és rövid szótagok eloszlásából
eredő nyújtott és éles ritmusokat is. Itt azonban a hosszú és rövid szótagok
hosszúsági aránya rendszerint nem azonos az általánosan tanított 3+1, illetve
1+3 arannyal, az agogikai hangsúlyozás következtében
2+1, 4+1, 5+1 stb. arányok is jöhetnek létre, az érzelmi hullámzásoknak megfelelően.
Általánosan
elterjedt vélemény, hogy a barokk zeneművek előadásánál nincs helye
semmiféle agogikai hullámzásnak. Ezzel szemben a
korabeli írások áttanulmányozásából az derül ki, hogy a kedélyhullámzásnak
megfelelően ekkor is alkalmaztak lassításokat és gyorsításokat és nem
gépies lüktetéssel adták elő a zeneműveket. Annyi azonban tény, hogy
az agogika ekkor még mérsékletes, és csak a
romantikusoknál válik szélsőségesebbé. Általában a táncszerű tételek
kevesebb agogikai hullámzást kívánnak, mint a
szélesebb ívű, érzelmesebb tartalmú dallamok. Kisebb-nagyobb mértékben
minden zenei stílus megkívánja az érzékeny agogikai
formálást. Ezért nem engedhető meg a zeneiskolai éneklésben és hangszeres
játékban sem az állandó egyformaságú, agogika nélküli
gépies előadás. Figyelembe kell venni minden esetben a művek
stílusát, mondanivalóját, érzelmi tartalmát, és ennek megfelelően kell
alkalmazni az agogikai formálást is. Mindezeket a
szempontokat összegezve foglaljuk össze a szolfézsórákon kialakult gépies,
zeneietlen, öncélú éneklésmód fő jellemzőit:
1.
Minden hang egyforma kapcsolású.
2.
Minden hang egyforma hangerősségű.
3.
Minden hang metronómszerű pontossággal
követi a vázlatos kottalejegyzést. Ez mind a három ellentétben álló az élő
muzsikával.
Mindezt
az unalmas és lélekölő egyhangúságot fel kell oldanunk a ritmusok,
hangzásszünetek, hangsúlyok, dinamikai és agogikai
hullámzások tartalomnak megfelelő, tudatosan megtervezett változatos
játékával.
Ezen
célok eléréséhez az új szolfézstankönyveknek azzal kell hozzájárulni, hogy
minden dallamhoz közölnek szöveget, vagy ha ez nincs, akkor hangszeres
elgondolású artikulációs, dinamikai és agogikai
jeleket.
Ami
pedig az új hangszeres kiadványokat, hangszeriskolákat illeti, az ezekben
szereplő darabokat is részletes előadási jelzésekkel kell ellátni,
mert az értelmes, stílusos hangszerjáték a tartalomnak megfelelő, érzékeny
artikulációs, dinamikai és agogikai formálás nélkül
nem érhető el.
Foglaljuk
össze ezek után, hogy mivel segítheti a szolfézstanítás az értelmes,
kifejező hangszeres játék elérését. Az eddigiekből nyilvánvaló, hogy
a szolfézstanításnak nemcsak az a feladata, hogy még a hangszeres előfordulás
előtt ismertesse, tudatosítsa, begyakoroltassa az egyes zenei elemeket. A
feladat ennél sokkal szélesebb körű. A szolfézsórákon kell kialakítani a
növendékek zenei elképzelését, ott kell megadni az alapot ahhoz, hogy a
növendékek előre hallják a hangszeren lejátszandó dallamokat, szólamokat,
hangzatsorokat. A szolfézsórák csak akkor tudnak segítséget nyújtani a
művészi hangszerjátékhoz, ha a növendékeknél megteremtik a zeneművek
hallási, értelmi és érzelmi elképzelését. Ideális eset az lenne, ha a
növendékek úgy kezdhetnének hozzá hangszeres darabjaik gyakorlásához, hogy már
értenék annak harmóniai és formai felépítését, átéreznék annak tartalmát,
mondanivalóját, és képzeletükben már világosan élne a szólamok dinamikája, agogikája és artikulációja. Elképzelhető, hogy ez mennyire
meggyorsítaná a hangszeres darabok megtanulását, mennyivel könnyebbé és élvezetesebbé
válna a hangszeres gyakorlás, és mennyivel tökéletesebb és maradandóbb lenne a
végeredmény.
Mindezek
a célkitűzések azonban csak a szolfézs és hangszer es oktatás
koordinációjával, minél teljesebb összekapcsolásával érhetők csak el. Csak
így lehet eljuttatni a növendékeket a szószerinti értelemben vett zeneértéshez.
Csak így válhat mindennapi szükségletükké a zene nyelvén való gondolkodás. Így
érhető el, hogy a zeneiskolai tanulmányok befejezése után is egyre többet
keressék az alkalmat arra, hogy éneklés, hangszeres játék és zenehallgatáson keresztül
egyre mélyebbre hatoljanak be a zene világába.
Kulcsár Zoltán