Parlando
1964/11,. 23.-25. p.
A romanticizmus
(Folytatás)
Novalis mágiában
fogant, mély élményekkel terhes költészete mintegy ellenmása Tieck sokszor felszínen mozgó, formával virtuózkodó
impresszionizmusának. Valójában a német romantika első nemzedékének
egyetlen igazi költői tehetsége, de még az ő írásait is erősen az
elmélkedő hajlam ihlette meg.
A
korai romantikusok zárkózottságát a szélesebb rétegek megnyerésére törekvő
népiesség és az erős nemzeti érzés váltotta fel. Mindennek a napóleoni
háborúk megaláztatásai is nagy lendületet adtak. Az ezt az irányt
képviselő nemzedék sorában Clemens Brentano elsősorban lírai tehetség, aki szívesen
lelte kedvét a képzelet szeszélyes játékaiban, de igazán értékeset mégis akkor
alkotott, amikor a népdal és népmese közvetlen hangján szólalt meg. Sógora, Achim von Arnim a
nemzeti érzés lelkes tolmácsolója volt. Ennek az érzésnek a kifejezője a Brentanoval együtt kiadott híres népdalgyűjtemény, a
Des Knaben Wunderhorn, az
újabb német líra legnagyobb hatású ihletője. Szorosan kapcsolatban volt
velük Joseph von Eichendorff költészete.
Népdalban gyökerező, zenei hatásokban gazdag lírája igen széles körben
terjedt el, de a lírikus szólal meg hangulatos és rapszodikus elbeszéléseiben
is. A titokzatosságnak, a kísértetiességnek s a természet és az emberi lélek
rejtelmeinek Ernst Theodor Amadeus Hoffmann volt zseniális költője.
A romantika legfőbb vágya: a művészetek különféle ágainak egyesítése,
az ő sokféle irányban tájékozódó munkássága révén vált először
valóra. Érdeklődésének középpontjában a furcsa fantasztikumok,
pszichopatológiai állapotok s a tudat rejtélyes zavarai álltak. Művészetének
ezekben a sajátos vonásaiban gyökerezett nagy közkedveltsége; a mai
fantasztikus kolportázs-regényekben is gyakran az ő szelleme tér vissza.
A
Napóleon által mélyen megalázott német nép szellemi erejében kereste s találta
meg belső megújhodásának lehetőségét. A nemzeti felemelkedés útját
egyengette, mint költő, és mint publicista, a komoly és férfias szavú Ernst
Moritz Arndt. A német
ifjúság lelkesedésének volt tolmácsolója Theodor Körner;
lírájának friss, népies ritmusai a romantikus nemzedék szellemében
hangszerelték át a lendületes, schilleri pátoszt. A hazafias lírikusok
köréből emelkedett ki a század első negyedének legjelentősebb költői
tehetsége: Heinrich von Kleist. Legerősebb élménye a Napóleon
elleni gyűlölet volt, amely költeményeiben démoni szenvedéllyel tör
elő. Elsősorban azonban vérbeli drámaíró: erős konfliktusokkal
és feszültségekkel teli színműveiben a kor életéből adódott valamennyi
lehetőséget felhasználta.
A
romantikus művészetszemlélet hatása Schiller halála után Goethe
alkotásaiban is mindinkább érezhetővé vált. A romantikus
természetszemlélet egyik kedvelt problémája, a természeti és szellemi világ
egysége alkotja magvát művészi építkezésű lélektani regényének, a Wahlverwandschaften-nek. Nagy gondolati drámájának, a Pandora-nak töredéke pedig azt mutatja, hogy a költőt
ebben a műfajban is a zenei hatásokat s a szimbolikus cselekményt kívánó
romantikus esztétika elképzelései ihlették meg. Új lendületet adott a romantika
expanzív irodalompolitikája Goethe régi gondolatának, a német nyelvű
világirodalom megteremtésének is. Ebben a törekvésében fogant verseskötete, a West-Ostlicher Divan a német
keleties költészet megindítója lett.
Az
irodalmi romantika mozgalmához hamarosan a német romantikus képzőművészet,
kiváltképpen a festészet is csatlakozott. Egyik legkedvesebb, legtöbbet
ábrázolt tárgya a természet, amelyet ezek a művészek legigazabb hazájuknak
éreztek. „A természet – írta Schelling, a romantikus
esztétika egyik reprezentatív képviselője – az emberben ismer magára, az
ember pedig, a természetben.”
A
természet legkorábbi s egyben legjelentősebb ábrázolói Joseph Anton
Koch és Caspar David Friedrich voltak.
Koch inkább a nappalt, Friedrich a reggelt és az estét, a keletkezés és elmúlás
napszakát szerette. Előbbi a természettől az emberi élet kiteljesedését,
utóbbi a megváltást várta. „Csukd be szemedet – mondotta Friedrich – hogy
képedet először lelki szemeddel nézhesd. Azután hozd napvilágra, amit a
sötétben láttál, hogy másokra is hasson, kívülről befelé.” Friedrichnek a
berlini Nemzeti Képtárban kiállított Holdfelkelte a tengeren
című festménye édestestvére Novalis Himnuszok az éjszakához
című írásának és Schumann Mondnacht című
dalának.
Az
életnek a természethez, de még inkább a földhöz való kötöttségét, valamint az emberi
együttélés eszméjét fejezi ki a harmadik romantikus festő, Otto Runge művészete. Alakjai a földből sarjadtak,
vonásaikat keményen és ridegen mintázta, mintha fába véste volna, hogy
egymáshoz tartozásukat s egymásra utaltságukat ezzel is kifejezze.
Külön
csoportot alkottak Johann Friedrich Overbeck
vezetésével a Nazarénus festők, az oly nagyszámú
irodalmi társulások képzőművész folytatói.
A
romantikus vándorlás megszállott festője Moritz
von Schwind volt. Képeinek címeivel: a Waldeinsamkeit-tel, az Abendfrieden-nel
a német irodalomban és zenében is lépten-nyomon találkozunk. Der Wanderer című képe Tieck Eine Sommerreise című
írásának és Schubert Winterreise című dalciklusának
ugyancsak rokona.
Meg
kell még emlékezni a német romantikus építészet legnagyobb alakjáról: Gottfried
Semper-ről.
Hasonlóan Wagnerhez, ő is a művészetek valamennyi ágának
egyesítéséről álmodott s alkotásaiban ennek megvalósítására törekedett.
A
német romantikus mozgalom azonban legértékesebb eredményeit a zeneművészet
terén érte el. A német zenetörténetnek ezt az oly színes és mozgalmas századát
– az irodalmi és képzőművészeti romantikától is megihletetten – a
kiváló alkotóművészek hosszú sora teremtette meg. A romantikus élet- és
világszemlélet legjellegzetesebb vonásai: a nép és a haza szeretete, a természetben
való elmerülés vágya, a vándorlás éltető öröme, a művészcsoportok
életre keltésének igénye, az időben és térben távoli világok megidézése, a
művészetek egyesítésének alig megvalósítható álma éppen ezeknek a német
zeneszerzőknek életében és munkásságában nyilvánult meg a legintenzívebben
s a legmeggyőzőbb erővel. A romantikus zeneművészetnek
mindezek a vonásai azonban a zenei olvasók részére jól ismertek. A tanulmány
ezért törekedett mindvégig arra, hogy a romantikus művészet jellegzetes
sajátosságait, nagyobb részt·csak az irodalmi és képzőművészeti
mozgalmakon keresztül ismertesse meg, s a zenei vonatkozások közül csupán a
legjelentősebbeket említse.
Szekeres Kálmán