Parlando
1964/12,. 8.-9. p.
A szakszervezeti
vezetőségválasztások elé
A
magyar szakszervezetek alapszabálya szerint kétévenként újra kell választani az
összes szakszervezeti szerveket. A Zeneművész Szakszervezethez tartozó
művészeti intézményeknél, zeneoktatási intézményeknél, vállalatoknál a
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége Központi Vezetőségének,
Elnökségének, a Zeneművész Szakszervezet Elnökségének határozata
értelmében 1965. január 2. és február 28. közötti időben történik meg a szakszervezeti vezetőszervek - bizalmiak,
szakszervezeti bizottságok - újraválasztása.
A
zeneoktatási intézményekben tehát 1965. évben két vizsgaidőszakról beszélhetünk.
Mielőtt a növendékek vizsgáznának, vizsgáznak a pedagógusok, vizsgáznak a
szakszervezeti vezetők is.
Vannak,
akik elért eredményeik és jó munkájuk miatt nyugodt lelkiismerettel vizsgáznak,
mert az elmúlt 2 év funkciójukkal járó felelősségét mélyen átérezték ; sok jó adottságot, tudást, tapasztalatot,
körültekintést, tapintatot és igaz emberséget tanúsítottak munkájuk során. Ezek
a szakszervezeti vezetők biztosan jelesre vizsgáznak, és a tagság óhajtja
további részvételüket a vezetésben azzal az igénnyel, hogy további munkájuk
során nem azonos módon ismétlik önmagukat, hanem a választások próbáját is
kiállva, újított erővel, és hatékonyabb támogatással munkálkodnak kisebb,
vagy nagyobb közösségük, szervezetük ügyén
Miután
feladataink nem könnyűek és nem lekicsinyelhetők, egyedül a
szakszervezeti vezetők, bármilyen rátermettséggel és felkészültséggel is
rendelkeznek, nem oldják meg a szakszervezeti mozgalom célkitűzéseit. A
vezető szerepek betöltése csak az egész kollektíva gyakorlati erejével
lehetséges. A kollektíva segít abban, hogy lépést tarthassunk a kor követelményeivel,
sőt diktálja az iramot, a fejlődést illetően. Ezért vizsgáznak
együtt a pedagógusok szakszervezeti vezetőikkel egyénekre lebontott
teljesítmény-mérleg alapján.
A
vezetőségválasztó taggyűlések beszámolói, az ezt követő viták,
kritikus és önkritikus vizsgálata az elmúlt két évet reflektorfénybe állítja,
plasztikusabbá válnak a feledésbe merülő tettek, tapasztalatok, tervek, amelyekre
azért jó időközönként emlékezni és ezekről számot adni, hogy ami
eddig jó volt, ami megfelelt kiválaszthassuk, és ami eddig gátolt az előbbre
haladásban és hibás volt, véglegesen elvessük.
Reméljük,
hogy a választások ezeket az elképzeléseket valóra váltják és az elkövetkezendő
két esztendőben magasabb színvonalú, korszerűbb, az élethez még
közelebb álló munka kifejtésére alkalmas vezetőszervek, kollektívák alakulnak
ki.
A
Művészeti Szakszervezetek V. Kongresszusa óta két év telt el, nem is
könnyű két esztendő. Szakszervezeti bizottságaink a hagyományos
érdekvédelmi feladatok ellátása mellett a
nevelés feladatait helyezték előtérbe. Ez helyes és jó volt, mert pl.
a zeneoktatási intézményekben ennek az irányelvnek kétszeres súlya és követelménye
van. Az érdekvédelem magasabb szintjén a neveléssel alkalmasabbá válnak a
pedagógusok hivatásuk, foglalkozósuk ellátására, gyakorlására. Éppen az
iskolákon lehet legkevésbé különbség e téren állami és szakszervezeti feladat
között. Azonos a cél, különbség csak az eszközökben van. A szakszervezetek nem
parancsoló, hanem nevelő szervek a meggyőzés módszereivel. Nagy
felelősséget jelent a szakszervezetek számára, tudást, tapasztalatot és
körültekintést igényel.
Szakszervezeti
bizottságaink hasznos segítői voltak a Zenepedagógus Szakosztálynak, a
Szakosztály megyei megbízottainak.
Nem
tudtunk kellő mértékben előrelépni a megyék egészére kiterjedő zenepedagógus szakszervezeti mozgalom
vonatkozásában. Csaknem általános tapasztalat, hogy szakszervezeti élet a
legtöbb megyében majdnem kizárólagosan a
megyeszékhelyeken folyik. A megye területén működő sok-sok
zeneoktatási intézményben névlegesen. Szakszervezeti megbízottaik vannak, részt
is vesznek a megyei szakszervezeti bizottságok ülésein, taggyűlésein, de
saját intézményükben szervezeti életet nem alakítottak ki. Beszedik a tagdíjakat,
előfizetik a „Parlando”-t,
ebben merül ki a kapcsolat a pedagógusok és a szakszervezeti mozgalom között.
Taggyűlések, tájékoztatók nincsenek, nem ismerik a pedagógusok a
Zeneművész Szakszervezet, a Zenepedagógus Szakosztály, de a megyei szb. munkaprogramjait, tevékenységet sem. Vannak igen nagy
tanári létszámmal működő zeneiskolák, ahol pl. olyan jelentős
nemzetközi eseményről sem kaptak tájékoztatást, mint az ISME konferencia.
A zeneiskolák nagy része éveken keresztül nem jut szakszervezeti beutalóhoz,
mert a megyei szb. nem ad részükre. Ezzel szemben a
nyár folyamán több megye részére Központunk által felajánlott pozsonyi hajóutakat
visszaküldték azzal, hogy nem veszik igénybe. A megye székhelyén kívül a
szakszervezeti bizottságok nem gondoskodnak a világnézeti, ideológiai,
esztétikai oktatásról, legfeljebb egy évben egyszer néhány pedagógust meghívnak
továbbképzésre. Ilyen körülmények között azt hiszem, nem csodálkozhatunk azon,
ha felvetik a pedagógusok - ezekben az intézményekben -, hogy miért szakszervezeti tagok? Mit kapnak a
szakszervezettől és olyan elképzeléssel foglalkoznak néhányan, hogy jobb
volna más szakszervezethez tartozni.
A
szakszervezeti mozgalom, ha csak a megyeszékhelyre korlátozódik olyan, mintha
az emberkéz, láb és törzs nélkül akarna élni. A mozgalom vízfejűvé válik,
elsorvad és egy szűk testület érdekvédelmét szolgálja. Ilyen körülmények
között nem beszélhetünk megyei zenepedagógus szakszervezeti mozgalomról.
Élesen
felvetődik a felelősség kérdése mindannyiunk felé, a megyei szb-k, a megye területén levő szakszervezeti
bizottságok felé. Vajon szabad-e, lehet-e, erkölcsös-e, hogy figyelmen kívül
hagyunk szakszervezeti szempontból olyan kitűnő és jó nevű
zeneiskolákat, mint pl. a soproni, sátoraljaújhelyi, hódmezővásárhelyi, orosházai?
Ahol a munkás és paraszt gyermekek tömegeit nevelik zenére és adnak
művelt, képzett embereket az országnak. Biztos vagyok abban, hogy nemmel
kell felelnünk. A választások után minden megyei szakszervezeti bizottságnak
erre a jelenségre is oda kell figyelnie, és hozzá kell fognia egy olyan program
kidolgozásához, amely a legmesszebbmenő törődést foglalja magában a megye területén levő összes
zeneiskola vonatkozásában. Ezt követeli tőlünk az élet és a korszerű
munka.
Meggyőződésem,
hogy az 1965. évben sorra kerülő választások, a választó taggyűlések
vitái, határozatai frissebb levegőt, jobb közszellemet alakítanak ki,
amely alapja lesz az elkövetkező két évnek, mely még hátra van a
Művészeti Szakszervezetek VI. kongresszusáig. Hiszem, hogy két év múlva
együttesen jelesre vizsgázunk a szakszervezeti munkából.
Tóth Éva
a Zeneművész Szakszervezet titkára