Parlando 1964/12,. 13.-17. p.
(Folytatás)
Az
eddigiekben az egészhangú rendszernek a pentatóniával és főleg a
diatóniával kapcsolatos összefüggéseit vizsgáltuk. Az eredmény a
következőkben summázható:
1. A diatónia
keretéből két irányban indulhat feszültség-növelés: a kis szekundok számának
szaporításával (kromatika) és a nagy szekundok számának gyarapításával (egészhangú
hangsor).
2. Ez utóbbi esetben
az egészhangú hangsorról, mint a diatónia határesetéről beszélhetünk.
3. Az egészhangú
rendszer már diatonikus környezetben is szükségszerűen érvényesíti az
enharmónia törvényeit.
4. A romantikában
nemcsak új hangsorként, hanem nagy szekundokból és nagy tercekből
összerakható harmóniákként is jelentkezik az egészhangú rendszer.
5. Az egészhangú
színfolt elmossa, elhomályosítja a diatónia-szabta tonális rendet.
Debussy:
Fátylak c. művének (Prelűdök I/2) kezdő motívumában makacs nagy
terc-párhuzamot találunk:
E
motívum hangkészlete kiadja a teljes egészhangú hangsort. De nemcsak a
kezdő ütemekben, hanem sok-sok ütemen keresztül a műben ugyanezek a
hangok szerepelnek:
Az
első és a harmadik részt a szerző tiszta nagy szekund rendszerben
komponálta. Minden eddigi példánktól eltérően, ebben a műben tehát
önállóan és tisztán (néhány szerény átmenő hangtól eltekintve) jelentkezik
az egészhangú rendszer.
Ezek
után felvetődik a kérdés, mit nevezünk tiszta egészhangú rendszernek.
Vannak-e sajátos törvényei és melyek azok? Nyilvánvaló, hogy az új szerkezet új
törvényeket diktál. Márpedig e rendszer szerkezete lényegesen más, mint akár a
pentatóniáé, akár a diatóniáé. A legszembetűnőbb különbség az, hogy
az egészhangú rendszerben (a műzene történetében első ízben) a zeneszerzők
a zenei építkezéshez csupa egyenlő téglákat használnak. Ennek a ténynek
igen fontos következményei vonhatók le mind dallami, mind harmóniai és
ebből kifolyólag tartalmi szempontból. Ha az új rendszer dallami
lehetőségeit vizsgáljuk, csakhamar kitűnik, hogy azok lényegesen
szűkebbre szabottak, mint a diatónia lehelőségei. Hasonlítsuk össze a
kétféle rendszer egy-egy dallamát:
A
diatónia zenevilágának dallamossága abból a változatos játéklehetőségből
ered, amelyet a kétféle építőkő egymás mellé állítása és
különböző csoportosítása teremt. Az egészhangú rendszerben nincs ilyen
„játéklehetőség”, a dallamok belső rétege csupa egyhangú nagy szekundból
áll. Bizonyára ezért használunk ezekre a dallamokra csupa negatív jelzőket:
hűvös, hideg, szürke egyhangú, könyörtelen stb. De éppen ez az adottsága
teszi alkalmassá a rendszert a különleges, groteszk színek, hangulatok
ábrázolására:
Bartók: Fából
faragott királyfi
A
rendszer egyhangúságának és a zene ebből adódó „sivárságá”-nak még más
okai is vannak. A dúr-skála bármely fokáról indíthatunk hangsort. E különböző
modusok szerkezete és így természetesen tartalmi lehetősége is más és más.
Az egészhangú hangsor bármely „modusa” azonos szerkezetű. A diatónia
színlehetőségei a különböző előjegyzésekből is adódnak. Az
egészhangú rendszerben nincs értelme előjegyzésnek, hiszen mindössze két
alaphangról tudunk hatfokú hangsort elindítani:
Az
eddigiekből az is következik, hogy az új rendszerben modulációs
lehetőség sincs. A diatóniában a moduláció, a szekundok új helyezkedési
rendje, az egyik legfontosabb változatossági és feszültségi tényező. Az ebből
adódó sok variánssal közel sem ér fel az a szerény változatossági
lehetőség, amelyet az egészhangú rendszerben az egyik sorról a másik sorra
való áttérést jelent. Az új rendszer hangköz lehetőségei is igen kisszámúak:
A
felsorolt hangközök, egyáltalán az egészhangú rendszer teljes egészében nem igazodik
az akusztika törvényeihez. Csupán egyetlen hangköz ragyog a hagyományos
tisztaságban: az oktáv. A hangsor többi tagja ezt a távolságot egyenletesen
felosztja. Ennél fogva a hangközök felsorolt hagyományos elnevezése sok félreértést
okozhat. Célszerűbb tehát, ha a hangközök neve is tükrözi az oktáv
egyenletes felosztásának tényét és a hangrend logikájának megfelelően 1/6,
2/6 (1/3), 3/6 (1/2), 4/6 (2/3), 5/6 hangközről vagy hangtávolságról beszélünk.
Ebben az esetben az oktáv, mint egység szerepel és a 6-os nevező világosan
utal az egészhangú, vagy is 6-tagú rendszerre. Tiszta megszólaltatását is
legcélszerűbb oktáv keretben gyakorolni. Az alábbi énekgyakorlatnak az a
szándéka, hogy a hangközök az oktávon belül valóban egyenletesen
rendeződjenek:
Tekintsük
át befejezésül (ugyancsak vázlatosan) a rendszer harmóniavilágát. Alap-harmóniának
magát a 6-tagú sort tekinthetjük
Minden
lehetséges harmóniát ebből származtathatunk, vagy erre tudunk
visszavezetni. A színkombinálás eszközei: l. megfordítás,
2. tág-fekvés, 3. hiányos felrakás:
A
XX. század zeneirodalmában - talán a felsorolt
szűkebb lehetőségek miatt - viszonylag
ritkán szerepel tisztán az egészhangú rendszer. Gyakrabban fordul elő
diatóniával keverve és még gyakrabban a 12-fokú hangrendszer jellegzetes
alakzataként:
Az
egészhangú rendszernek a 12-fokúságon belül elfoglalt szerepéről más
alkalommal lesz szó. A modern zene szempontjából nemcsak az a jelentősége,
hogy új, különleges színekkel gazdagította a zeneirodalmat, hanem
legfőképpen az, hogy igazolta az egyenlőközűség, a temperatúra
egyenrangúságát az akusztikus zenevilággal szemben, és így megnyitotta a modern
zene leggazdagabb tárházának, az egyenlőközű 12-fokúságnak kapuit.
Turcsányi Emil