Parlando 1964/12,. 12.-13. p.
Zongoratanítás
kezdőfokon
(Folytatás)
Alá-, fölétevés.
Skálajáték
A
tanulás előbbre haladásával óhatatlanul szembe kell állítani növendékünket
olyan darabok eljátszásának feladatával, amelyeknek hangkészlete vagy fordulatai
túlmennek az öt ujj egyhelyben hagyható játék keretein. Ilyen esetben ujjaink sorát
meg kell „hosszabbítanunk”, vagyis olyan helyzetbe kerülünk, amikor kezünket az
első ujj felett kell átvezetnünk (fölétevés), vagy ellenkező
irányban, a 3. vagy 4. ujjunk alatt kell az 1. ujj segítségével kezünket továbbvinni
(alátevés), hogy a következő hangot megüthessük. Ha a dallamvonal 8 vagy
15 egymás utáni diatonikus hangból áll, már skáláról beszélhetünk, amelynek
megoldásához az alá- és fölétevés tudása szükséges.
Nem
lehet célunk ezen a helyen a skálajáték technikájának részletes módszertani
elemzése. Azoknak a munkafeladatoknak, amelyek a skálarészlet-, vagy a
skálajátékban a játszóapparátusra hárulnak, a tanár előtt ismerteknek kell
lenniük. (Lásd: Gát: A zongorázás technikája. - A skálajáték c.
fejezetet.)
A
skálajátékban nagy szerep jut a karnak, kisebb a kéznek, csuklónak, legnagyobb
az ujjaknak, de ennek a bonyolult összmunkának részleteit, összefoglaltságukon
belül, igen veszélyes volna a növendék számára tudatosítanunk. Sokkal célszerűbb,
zeneibb ötlet, a skálát, mint hosszabb dallamvonalat felfogni, és figyelmünket
a két végpontra koncentrálnunk: a kiindulástói a befejező hangig, egy nagy
lendülettel kell végig játszanunk a hangsort.
Az
alá- és fölétevések zökkenőmentes kivitelezése érdekében a játszóapparátus
rugalmassága és hajlékonysága elengedhetetlen. Az adott helyzetekben és
tempóban a rugalmasság és hajlékonyság mértéke változó és alkalmazkodik azokhoz
a zenei követelményekhez, amelyeket éppen az adott tempó és helyzet, a jó és
szép hangzás érdekében megkövetel.
Mindkét
kézben a 7. taktusban: fölétevés. Megtanításában a gondos és szép előjátszás
többet ér minden szóbeli magyarázatnál. A dallam nem törik, nem szakad meg,
tehát az ezt „megszólaltató” mozgásnak sem szabad sem megszakítottnak, sem
megtörtnek lennie; annál inkább hajlékonynak, plasztikusnak! (Neuhaus kifejezésével
élve: A hajlékonyság a szabadság édestestvére.)
Kifelé
játszott skálánál (vagy olyan darabokban, amelyekben ilyen dallamfordulat szerepel)
az első ujj előkészítéséről és a kar, kéz, csukló ezt
kísérő, alkalmazkodó mozgásairól kell beszélnünk. Itt a tudatosra való törekvésünk
hasznosnak fog bizonyulni. De arra nagyon vigyázzunk, hogy a skála, minden
technikai analízisében is, mint dallam, mint zene szerepeljen. Olyan dallam,
amelynek kiinduló hangjától a végső hangjáig nem szabad megszakadnia, vagy
széttöredeznie.
Ez
a darab rendkívül sokrétű. A kezdő tanuló eddigi teljes technikai
fegyvertárát kipróbálhatja rajta. A váltakozóan legato-staccato karakterű dallam
ellenszólama staccato és portato hangokkal van tarkítva. Mindkét szólamban
pozícióváltások, alá- és fölétevés. A bal kéz 6-7. ütemében még különleges helyzet
is adódik, amelyet áttevéssel kell megoldani.
Hegedüs András
(Folytatása
következik)