Parlando 1964/12,.
18.-23. p.
A salzburgi
Orff-Intézet nyári kurzusáról
A
salzburgi Orff-Institut többféle
lehetőséget biztosít azok számára, akik szeretnék közelebbről megismerni
Orff világhírűvé vált zenepedagógiai módszerét. Ezek között egy rövidebb, évente
visszatérő alkalom a kéthetes nyári kurzus. A Mozarteum diákotthona, a
város környékén álló Schloss Frohnburg ilyenkor megtelik a világ minden tájékáról
érkező, legkülönbözőbb nemzetiségű és korú érdeklődőkkel,
akik itt kapnak szállást, egész napi ellátást. Az elmúlt év őszéig
ugyanebben az ódon barokk épületben tartották a kurzus előadásait is. 1963
októberében azonban elkészült a néhány száz lépésnyire
álló modern, egyemeletes épület, az Orff Institut, amely azóta ideális
környezetet biztosít az Orff-Schulwerk
megismertetése, népszerűsítése számára.
Az
1964-es nyári tanfolyam hallgatóit tehát szinte vadonatúj falak, modern
felszerelésű tantermek várták. A kurzus július 1-től 15-ig tartott. A
kibocsátott lista tanúsága szerint 22 országból 113 résztvevő gyűlt
össze, közöttük egyedül képviseltem a magyar színeket, sőt a népi
demokratikus országokat is. Jelen beszámolómban nem szándékozom részletesebben értékelni az itt folyó munkát, célom csak a kurzus
jellegének, lefolyásának ismertetése.
A
tanfolyam első estéjén a hallgatóságot négy különböző csoportba
osztották. Külön társaságot alkottak azok, akik már részt vettek Salzburgban
vagy bármely más országban tartott Orff-kurzuson. Más csoportba kerültek a
népiskolai tanítók - akiknek tanítványai
átlagosan 6-10 évesek -, és másba a közép- és
felsőfokú intézmények tanárai. A negyedik csoport tagjai a
legkülönbözőbb egyéb foglalkozású résztvevők lettek. Volt közöttük diák,
festőnövendék, mérnök, hangszerkereskedő, mozgásterápiával foglalkozó
ápolónővér. Én a közép-, illetve felsőfokú tanárok csoportjába kerültem.
Ez
a csoportbeosztás csak a délelőtti ún. kötelező
órák látogatására vonatkozott, a délutáni szabadon választott órákon azután
mindenki saját tetszése szerint vett részt. Délelőttönként két másfélórás
előadásra vagy inkább gyakorlatra került sor. Köztük félórás szünetet tartottak.
Négyféle óránk volt, amelyek tehát másodnaponként ismétlődtek.
Az
ISME alkalmával Pesten járt Wilhelm
Keller professzor „Improvisation und Didaktik” címmel tartotta előadásait.
Viszonylag ezek az órák tartalmaztak a legtöbb elméleti momentumot. A különböző
énekes és hangszeres improvizációk során a hallgatók nagy részének komoly
problémát jelentettek a modális hangnemek. Keller ugyanis egy adott szövegre
különböző modusokban rögtönöztetett dallamokat. Az improvizáció eszközét
formai téren is igyekszik kihasználni. A periódus, a rondóforma, az
egyszerű táncok (menüett, musette, sarabande stb.) megismerésére, még
inkább gyakorlására valóban alkalmas módszernek kínálkozik az improvizáció.
Az
improvizáció pontos követelménye: próbáljunk úgy rögtönözni
-
rögtönöztetni, hogy a véletlenszerűen létrejött, szinte adódott dallamokat
meg is tudjuk ismételni - ismételtetni.
Orff
és tanítványai szívesen alkalmazzák az improvizációt egyes erre alkalmas mesék
gyermekekkel való megjátszására, előadására is. Hermann Regner trossingeni professzor Ensemblespiel címen
gyakorlati órákat tartott. Itt többnyire az Orff-Schulwerk valamelyik darabja
került feldolgozásra. A hangszereken maguk a tanfolyam résztvevői
játszottak. Nem volt könnyű jól összehozni egy-egy darabot, mert míg
egyesek már évek óta dolgoztak Orff-hangszerekkel, voltak szép számmal olyanok
is, akik most kaptak először xilofon-ütőt vagy éppen cintányért a kezükbe.
A hangszerjáték technikáját a tanár nem ismertette, pedig nem ártott volna az első
órák valamelyikét ennek szentelni. Ezen a téren bizony sokszor inkább egymástól
kellett ellesnünk a dolgokat, mert Regner csak akkor mutatott be valamit, ha
javításra volt szükség. Ha egy-egy darab már összeállt a tanár irányításával,
akkor egyes résztvevők is vállalkozhattak annak elvezénylésére.
A
kurzus legfiatalabb oktatója Barbara
Haselbach volt; tárgyának címe: Musik und Bewegung (Elementare
Bewegungsformen). Ezen az órán egész egyszerű testmozgásokat végeztünk.
Egyenletes vagy váltakozó tempójú futásnál pl. a tér minél teljesebb kihasználása,
változatos formákkal való kitöltése volt a cél. Míg a csoport egyik fele
valamilyen gyakorlatot végzett, a többiek ritmushangszerekkel kísérték őket,
máskor Blockflötén improvizált valaki, vagy bekapcsolódtak az ütősök is
(xilofon, metallofon, Glockenspiel). Senki sem maradt ki a munkából.
Később
egyszerű lépések, dobbantással és forgással kombinált gyakorlatok következtek.
Előfordult, hogy a mozgás valamilyen gyermekmondóka illusztrálására
szolgált. (Pl. Keep calm - Watch your
step.)
Az
az „előadás”, ahol a ritmikus szöveg, a dallami és mozgási elemek a legteljesebb
egységbe ötvöződtek, a görög származású Polyxene Mathéy órája volt. Címe: Orff-Schulwerk (Grundlagen,
Spieltechnik, rhytmisch-melodische Ubung). Egy-egy óra többnyire ritmusgyakorlattal
kezdődött. Orff módszere szerint a ritmusok megszólaltatása négyféle elem
kombinációjából adódik. A nálunk szokásos tapson kívül alkalmazzák az ujjal
való pattintgatást (lásd a West Side Story és a musical kedvelt táncmotívumát),
a lábfejjel való dobbantást (sarok a földön marad) és a térd ütését. Ez a számunkra
talán furcsának, túlzottan játékosnak tűnő rendszer véleményem
szerint nagyon alkalmas arra, hogy a gyerekkel egész testében éreztesse a
gyakorolt ritmust, hogy az ott lüktessen, éljen minden porcikájában. A ritmus
azonban sohasem önmagáért való. Mathéy óráin zene az is, amely játékosságot
vagy feszes lüktetést fejez ki, amelyben crescendálni, decrescendálni lehet,
accelerandoval vagy ritardandoval színesíthetjük, amely tehát sohasem válik
unalmassá. Elég egy pillantást vetni az ezekről az órákról készült fényképfelvételekre.
A felnőttek - némelyik 50-60 év
körüli tapasztalt pedagógus, elismert tudós, zeneszerző - kisgyerekként,
csillogó szemmel, lelkesen végezték a gyakorlatokat. Mathéy azt csinált velük,
amit akart. Kezében az irányításra szolgáló csörgődob vagy egyszerű
kézi dob ütőhangszerből dallamhangszerré vált.
A
ritmushoz ezután hangszerek társultak, főként improvizált dallamokkal. Végül
mozgás, körtánc következett. Mathéy eredetileg ugyanis mozgásművészettel
foglalkozik, s az Orff-hangszereket csak néhány éve alkalmazza athéni
iskolájában. A kéthetes kurzus legnagyobb élményei között emlékszem vissza
azokra az alkalmakra, amikor 7/8-os vagy 5/4-es görög népi táncokat tanított
nekünk ritmikus és dallami kísérettel.
Mint
már említettem, délután szabadon választott órák voltak, többnyire kettő
egymás után (14,30 és 18,00 között), de néha egy időben többre is sor
került.
Ezek
között voltak sorozatszerűen folytatódó alkalmak és egyes különálló
előadások is. Az előbbiek közé tartozott a karvezetés és a karének,
amely a Mozarteum egyik tanárának, Prestelnek
az irányításával folyt. A karvezetés órák közül csak az elsőkön vettem
részt tájékozódás céljából. Különböző ütemfajták ütését csoportosan
gyakoroltatta a tanár nagyszámú hallgatósággal (kb. 50-100 ember). Ennek nem
sok értelmét láttam, mert aki valaha is foglalkozott vezényléssel, annak
számára ez nem jelentett újdonságot, aki pedig még sohasem dirigált, az ilyen
módon úgysem tanult meg.
A
karénekórák programja Orff: Carmina
Burana című műve volt. Helyesebben annak egy részét tanultuk meg,
amelyet azután a kurzus záró estjén két zongora és
ütősök kíséretében, a szerző jelenlétében, ünnepélyesen és lelkesen
előadtunk. Egyik tételhez Barbara Haselbach koreográfiát is készített és
azt néhány tanítványával együtt be is mutatta.
Egy
másik sorozatosan ismétlődő délutáni alkalom Tenta professzor órája volt Ensemblespiel - Alte Musik
címmel. Ezen a kurzus hallgatói közül azok vettek részt, akik gambán, lanton
vagy a Blockflöte különböző fajtáin tudtak játszani, valamint akik
szívesen énekeltek renaissance kórusmuzsikát. Ennek a sorozatnak a lezárása: Isaak: Missa Carmina című
művének előadása volt, egy közeli nagyon szép, modern salzburgi
templomban.
Az
Internationale Lieder címmel sorra kerülő
órákon mindig más nép dalai közül ismerkedtünk meg néhány jellegzetes példával.
Két alkalommal a kurzus egy-egy résztvevője ismertetett meg bennünket
hazájának népzenéjével. (Ez a belga, illetve izraeli tanár már évek óta
dolgozik Orff-hangszerekkel, amelyeket természetesen itt is bekapcsoltak a dalok
megszólaltatásába.) Különösen magával ragadó volt a törékeny termetű belga
Andries lendületes, muzikális irányítása.
A népdalok kíséretét nemcsak azoknak mutatta meg, akiknek éppen hangszerük
volt, hanem valamennyi jelenlévővel a levegőben gyakoroltatta a xilofon
és egyéb hangszerek ostinato-dallamát. Így mindenki tudta, miről van szó,
s bárki képes lett volna eljátszani a kíséretet. Ezt az igen kézenfekvő s
a teljes csoport foglalkoztatására törekvő módszert az előadó tanárok
általában nem alkalmazták, hanem igen gyakran a hangszerhez hozzálépve, azt el
is takarva, csak azoknak magyarázták, mutogattak, akik éppen az ütők
boldog birtokosai voltak.
Andries
egyik dallama, egy belga gyermekdal a harangról, végtelen egyszerűségével
különösen megragadó volt. A hangszerek összecsengése nagyon kézenfekvően
utalt a harangszó csengő-bongó, szinte meghatározhatatlan magasságú
hangjára.
Népdalokból
indult ki Keller professzor Elementare Satz címmel tartott délutáni sorozata
is. Különböző stílusú dallamok Orff-hangszerekkel való harmonizálása volt
itt a cél. Sorra került egy-egy finn, francia, osztrák népdal, sőt
végletes ellentétként Ambrosius egy dallama is.
Ezzel
a sorozatosan visszatérő alkalmaknak végére értünk. Rajtuk kívül egyes
előadások szolgáltak felvilágosítással az Orff-metódus külföldi
elterjedtségét illetően. Margaret
Murray az angol helyzetről beszélt, Vally Weigl (New York) az Orff-Schulwerk felhasználásról számolt be
a zeneterápia területén. Mathéy külön alkalommal mutatott be hanglemezfelvételeket
a mai görög zenéből és népzenéből. Hallottunk egy ismertetőt az
Orff-hangszerek gyártásával kapcsolatban is.
Sajnos
a kurzus folyamán - iskolai szünet lévén - nem nyílt
alkalmunk bepillantást nyerni egy Orff-módszerekkel dolgozó gyermekcsoport
munkájába, pedig ez igen lényeges momentum lett volna.
Ezt
a hiányosságot nem tudta pótolni Suse
Böhm Tanzstudio-ja sem, amely pedig kétségtelenül érdekes, kedves
színfoltja volt a kurzusnak. A Németországból külön erre az alkalomra érkezett
kb. 12-15 főből álló gyermekcsoport ugyanis nyilvánvalóan gondosan
előkészített gyakorlatokat, „számokat” mutatott be. Érezhető volt,
hogy ügyes mozgásukat, ritmikus és improvizációs készségüket nagy részben Orff
metódusának köszönhetik. Hangszerjátékról azonban Blockflötén kívül - itt nem volt
szó, s mint említettem, elsősorban eredményt láttunk, nem munkát.
Az
esti program is gyakran a tanfolyam keretében alakult. Hallottunk csembaló-koncertet,
zongoraestet, hanglemez bemutatót az Orff-Schulwerk felvételeiből. Gyakran
alakultak kisebb csoportok, amelyek együtt mentek be a városba meghallgatni
egy-egy szépnek ígérkező hangversenyt vagy megnézni a híres salzburgi
Marionettentheater előadását.
Általában
az egész tanfolyamon - a résztvevők nagy
létszáma ellenére - nagyon baráti, szinte
családias hangulat uralkodott. Ez elsősorban a tanároknak, az irányító
titkárságnak s személy szerint magának Orffnak volt köszönhető. A 69 éves
világhírű zeneszerzőt és zenepedagógust a kurzus hetedik napján
láttuk először, attól kezdve azonban egészen a búcsúestig, állandóan közöttünk,
velünk volt. Ismerkedésként néhány szóval üdvözölte a résztvevőket, s jó
munkát kívánt valamennyiünknek. Ezt a munkát azután személyes megjelenésével is
igyekezett serkenteni, amikor az egyes délelőtti órákra bejött megnézni,
mit csinálunk, majd feltűnés nélkül, nesztelen léptekkel távozott, hogy
egy másik csoportot is meglátogasson.
Munkájáról,
elképzeléseiről, az Orff-Schulwerk célkitűzéseiről a
későbbiekben egy este külön rövid előadás formájában számolt be.
Saját megfogalmazása szerint az Orff-Schulwerk nem metódus, hanem elemi zenei
nevelés, amely sohasem áll önmagában, mindig beszéddel és mozgással
kapcsolódik. Ez a stílus nem ismer nagy formákat, mindenki tanulhatja, illik a
gyermek lelkivilágához. Nem hallgatni, hanem csinálni kell. Tehát eredeti
elgondolás szerint nem koncertszerű előadásra készült, legfeljebb
csak bemutatókat lehet belőle tartani.
Hogyan
jött létre a Schulwerk? Orff, mint szenvedélyes kertész, a következő
hasonlatot használja: „Ahogy a természetben a növények ott teremnek, ahol
alkalmas talajt találnak, és ahol szükség van rájuk, így a Schulwerk is olyan
elgondolásokból keletkezett, amelyek időszerűek voltak, és amelyek az
én munkámban megtalálták a számukra megfelelő talajt.” (Hogy a tömegek felé
irányuló zenepedagógia módszereinek kialakítása valóban mennyire aktuális
kérdés, az éppen Magyarországon bizonyára nem szorul bővebb alátámasztásra.)
Sohasem tekinthető lezártnak és véglegesnek ez a módszer, az idő és a
körülmények figyelembevételével bizonyos határokon belül mindig rugalmasan alakítható,
formálható.
Az
„Elementare Musik” előkészíthet
ugyan zenei pályára, de nem feltétlenül arra szolgál. Az Orff-Iristitut
működésének célja, hogy a zene ne csak szórakozás, időtöltés legyen
az emberek számára, hanem szellemi ellenállóképességgel (geistige Widerstandskraft)
ruházza fel őket.
Egyelőre
nem látott esemény folytán alkalmunk nyílt Orffot, mint pedagógust is, legalább
futólag megismerni. Mathéy ugyanis egyéb külföldi kötelezettségei miatt utolsó
óráján már nem lehetett jelen. Helyette Orff és „jobb- keze”, Gunild Keetman tartotta meg ezt az órát.
Orff - számunkra nem túl sok
haszonnal - a zongoratanítás
módszereiről beszélt. Bár csoportos zenénél mellőzi ezt a hangszert,
oktatásának azonban nagy jelentőséget tulajdonít, A
zongoratanítást szerinte nem a pentatóniával, s nem is a dúrral, hanem moll hangnemmel
kell kezdeni, mert a mollterc mindig visszavezet az alaphanghoz. Utalt az ellenmozgás
jelentőségére, ezzel kapcsolatban idézte a Mikrokozmoszt is.
A
legelső lépés azonban Orff szerint semmiképp se legyen a skála vagy a
kottaolvasás. Játssza a gyerek azt, amit akar. (!?) Ennek gyakorlati megoldása
az lenne, hogy a tanár bourdon-kíséretéhez a gyerek egy másik zongorán nem adott
ritmusú dallamot improvizál.
A
szintén beugró Gunild Keetman órájából több gyakorlati hasznot meríthettünk.
Személyében kitűnő pedagógust, színes egyéniséget ismerhettünk meg.
Többek között megtanított bennünket a kézi dob helyes játékmódjára.
A
salzburgi két hét legbensőségesebb, majd a legkülönösebb élménye szintén
Orff nevéhez fűződik Utóbbinak különös, magával ragadó voltát kevéssé
tudom csak érzékeltetni a külső körülmények ecsetelésével. A kurzus záró estjén történt, a Carmina Burana már említett
előadása után, A tanfolyam hallgatói a Schloss Frohnburg kertjében álló
kisméretű szabadtéri színpad nézőterén foglaltak helyet. Az egyetlen
villanykörtével megvilágított színpadon pedig egy kis asztalnál ült Orff velünk
szemben, hogy felolvassa Hebbel: Agnes Bernauerin című drámájából készült
színpadi művét. Őszintén be kell vallanom, hogy magából a régies
nyelvezetű szövegből nem sokat értettem, bár voltak olyanok, akik még
kevésbé tudták követni a felolvasást, mint én. Mégis felejthetetlen kép maradt
számomra a sötétlő nézőtér a parázsló cigarettákkal, s a színpad közepén
ülő férfi, aki korát meghazudtoló lelkesedéssel, odaadással, fiatalos
energiával olvasott, recitált, kiabált, dobogott, egymaga játszva el minden szerepet,
egymaga jelenítve meg a tömeget is.
A
legmelegebb, legcsaládiasabb hangulat azonban egy másik estén alakult ki,
amikor Orff közöttünk, a kurzus résztvevői körében ünnepelte 69.
születésnapját. Egész délután folyt az izgatott készülődés. Az egyik hallgató,
egy holland professzor rövid zenés felköszöntőt írt, amely azután este
valamennyi résztvevő énekes és hangszeres közreműködésével hangzott
el az ünnepelt tiszteletére. Utána pedig minden jelenlevő ország nevében
egy-egy hallgató tolmácsolta saját nyelvén hazája és a maga jókívánságait. E
sorok írója magyarul köszöntötte a házigazdát. Úgy érzem, hogy ez az este felejthetetlen
emlék marad nemcsak Orff, hanem mindannyiunk számára is.
Dimény Judit