Parlando
1964/12,. 23.-25. p.
A
fagott játék problémái
A lámpaláz leküzdése
A
Parlando 1964. évi 2. számában Sztankay
Lajos lámpalázról szóló tanulmánya egészen közelről érintett, hiszen a mi
praxisunkban, tanárnak és növendéknek - alkalomadtán - egyaránt nagy
szüksége lehet önfegyelemre. E kérdéssel közülünk - tudomásom
szerint - senki sem foglalkozik,
ebből eredően, bevált gyakorlati módszerek híján lehetetlen a
rászoruló tanulók között „ideggyógyász” tevékenységet folytatni. Pedig emiatt
azok hasonlóképpen magukra maradnak, mint kényes problémáikkal a
serdülőkorú gyermekek. Nem egy kollégám és tanítványom panaszolta már e pedagógiai fontosságú kérdés megoldásának
hiányát - segítő tanácsot
kérve. A növendék mindenesetre fél, illetve szégyelli bevallani „bátortalanságát”,
de talán - mondjuk meg a
valósághoz hűen - a tanár is restelli
közölni tanítványaival, hogy bizony a szakmai rutin sem menti meg a szólistát a
kínzó izgalmaktól. Valahogy erről még beszélni sem illik. Így kényes üggyé, tekintélykérdéssé ferdül e
felszínre sem jutható probléma, ahelyett, hogy őszintén feltárulva
megoldódna általunk.
A
drukkolás már az órákon kezdődik, a tanár előtti gyakorlati
beszámolóknál. Többször hallottam izgulós játékosokkal csúfolódva viccelni. Ezzel nem segítenek rajtuk! Példaként
említem, hogy vannak olyan tanárok, akik
lámpaláz ellen káposztafejeknek nézetik a hallgatóságot a növendékekkel! Ezt az
egy „gyógyszert” ajánlják. Vajon miképpen áll arányban a „gyógyszer” a
jelenséggel, mely sokszor legyőzhetetlenül hatalmas fékező
erőkből, effektusokból tevődik össze?
A
szorongás - járulékos tüneteivel
együtt - nem szégyellni való emberi gyengeség, hanem a produkálásnál
jelző-védekező szerepű, általános
és fontos pszichomechanikus jelenség. Kellemetlen
hatású működése bizonyos idő múlva alábbhagy, majd alkalomadtán újból
erősödik, de el nem múlik soha! Lokalizálásának
egy-két módja viszont a birtokunkban van. Érdemes jobban a mélyére nézni e
dolognak. Próbáljunk segítséget találni és ajánlani ez ügyben.
Az
úgynevezett lámpalázat (vagy orvosi nyelven: várakozási neurózist) a szorongás
és félelem jellemzi, mely a személyiség és a külvilág közötti viszony
változásainál lép fel; tehát pl. olyankor, amikor az egyén valamilyen esemény
bekövetkezte (vizsga, szereplés, szólózás) előtt áll. A szorongás és
félelem pszichés tüneteit az agykéreggel való bonyolult összeköttetések révén
testi tünetek is kísérik, pl.: kipirulás, szívdobogás, remegés, izzadás,
légzésgyorsulás, vérnyomás emelkedés stb. Ez a stressz-hatás. A lámpaláz
erőssége és tartóssága az egyén idegrendszeri alkatának, sajátosságainak
függvénye. A kevés önbizalommal rendelkező, kétkedő, szorongó muzsikusok
lámpaláza még a technikai biztonság esetén sem szűnik meg teljesen, és
gyakran válik tehetségük kibontakozásának akadályává is. Az ilyen
idegrendszerű egyének különböző gyógyszereken, nyugtatókon kívül gyakran
fordulnak az alkoholhoz, mint gátláscsökkentő szerhez, melynek később
rabjává is válhatnak.
A
lámpaláz leküzdésében a nagy elméleti és gyakorlati tudáson kívül lényeges
szerepe van az autoszuggesztiónak is. Pavlov szerint a szuggesztió és
autoszuggesztió lényege a nagyagykéreg izgalmi góca, amely körül kiterjedt
gátlás keletkezik. Az izgalmi gócot külső (pl.: szó-inger) és belső
ingerek (a figyelem szándékos elterelésére irányuló, bármilyen törekvés)
egyformán előidézhetik. E külső, illetve belső ingerek által
kiváltott izgalmi pont a nagyagykéregben erős gátlást vált ki annak egész
területen, és ezzel kizárja más jelenlevő ingerek (pl.: szereplés okozta
feszültség, félelem) hatásának lehetőséget.
Ideggyógyász
szakorvosok (többek között dr. Egerváry Ottó
őrnagy, idegsebész) igazolása szerint a fentiekkel megmagyarázható e cikk
szerzője által tapasztalt, kidolgozott, és évtizede
teljes sikerrel felhasznált azon jelenség, hogy néhány mély belélegzéssel a szereplés, illetve szólóállások előtti
lámpaláz pszichés és testi tünetei nála - és ajánlatára többeknél
is - csökkenthetők, illetve teljesen megszüntethetők!
Ugyanis az akaratlagos, mély légvételekre irányított figyelem a fenti mechanizmus
szerint az agykéregben izgalmi pontot hoz létre, mely más jelenlevő - ez esetben kellemetlen - ingereket kiolt.
Nevezzük
az ajánlott gyakorlatot - jellemzően
-
„koncentrált légzésnek”. Megvalósításának lényege: kényes szólóhangok, szólóállások
indítása előtt pontosan időzítve - orron keresztül, lassan, tágított
orrcimpákkal, a bordaizomzat tudatos oldalirányú széthúzásával (és feszesen
tartásával) a tüdő felső részébe egyszer-kétszer átható, teljes
levegőmennyiséget szívni. Utána orron-szájon lassan kiengedni. Arra
kell figyelni, hogy ne a szédülésig töltse feszesre a levegő a felső
tüdőszárnyakat (az alsókat pedig egyáltalán ne töltse meg), és figyelem-összpontosítva -
jógalégzésszerűen - érezze és élvezze a
játékos a levegő betódulását. Csak
erre koncentrálni! Nagy felüdülést okoz! Ezt előidézve jelenik meg az
agykéregben az az izgalmi pont, amely a szorongás
miatt jelenlevő kellemetlen ingereket kioltja. Úgy érezni, hogy még a
szívdobbanások hirtelen fellépő szaporasága is csökken.
A
megelőző levegőelégtelenség az izgalom miatti felületes
légcserékkel, a renyhe légzőműködéssel magyarázható.
Ezen állapot miatt kell a tökéletlen, apró légvételeket - fúvás közben - időnként alapos, teljes levegőcserével felváltani,
hogy az agy oxigénellátása biztosítva legyen. (Idegesség, hányinger
elhárítása érdekében is orvosi javaslat a mélylégzés; valamint sportolók
figyelem-összpontosítása közben is tapasztalható.) Felületes légzéskor jóformán
csak a tüdő alsó lebenyei telítődnek meg, a felső részekben
pedig pangás lép fel.
A „koncentrált légzés”
művelete viszont a felső tüdő igénybevételére irányul. Mivel e gyakorlat
jó hatása rövid ideig tart, ezért a szólóállások kisebb szüneteiben (az újabb
nekiindulások előtt) meg kell ismételni azt. Önerőből, különösen
a kényes helyzetű hangok piano indításához nehéz összeszedettséget nyerni.
A gyakorlat sikerének jele (próbája) az eredményes hatás tapasztalásán kívül, az ásítás megjelenése, vagy legalábbis
tüneteinek érzete.
Játék
közben a fagottista (de bármely fúvós) egész „valúja” állandóan teljes kontaktusban van a nádon (nyelven,
szájon) keresztül a hangszerével. Ennél fogva izgalmi állapotban - esetleg a
kiszáradó száj gondjaival is tetézve - kárt
szenvedhetnek a zenéléssel kapcsolatos technikai folyamatok.
Természetesen
a fentiekben leírthoz hasonló mechanizmussal magyarázható minden egyéb,
autoszuggesztióként ható „egyéni módszer” is, és alkalmas lehet a fokozott
mértékben jelentkező lámpaláz kellemetlen tüneteinek csökkentésére,
illetve megszüntetésére. (Pl.: maximális felkészülésből eredő
önbizalom, szívós akaraterő, kötelező presztízsvédelem, bármiféle
külső, vagy önbuzdítás, bátorítás.)
Meg
kell még jegyezni, hogy a lámpalázat kísérő ún. stressz-hatás,
ha az nem nagyfokú, akkor a teljesítményre kedvező lehet. De
kedvezőtlen is, ha az túlságosan erős, mert mind a pszichés, mind a
fizikai teljesítőképesség tartalék erejét túlzottan kimeríti. Pl.: nagyon
fárasztó próbák következményeként nem várt, nagysikerű koncert, szólóest,
ami után - ennek reakciójaképpen - nagyfokú
kimerülés, letörés, álmatlanság állhat elő.
Nem érdem, ha valaki
abszolút közönyével kérkedik! Az érzelmi-izgalmi állapot hőfoka minden
produkción lemérhető a muzikális hallgató absztrakciós érzékenysége által.
Érzések nélkül még reprodukálni sem lehet, nemhogy újraalkotni. Kereken
visszautasítandó a „kenyérért-dohányért” muzsikálás minden művészet
nélküli megnyilvánulása.
Mindent
egybevetve figyelmeztetésül álljon: csodát
ne várjunk! Technikai fogyatékosságok, túlfeszített, vagy eléggé fel nem készített
ansatz, pillanatnyi indiszpozíció, fényelégtelenség,
éhségérzet, elégtelen fizikai-szellemi kondíció, kíméletlen dirigens, rossz hangulatú
tanár, idegi és más betegségek hibás játszásra késztethetnek; de ha ezekkel
nagyjából rendben vagyunk, a legfőbb
bajokozót, a lámpalázat képesek vagyunk semlegesíteni.
Lehetséges,
hogy szélesebb körben - több ok miatt - esetleg nehezen
fog elterjedni a „koncentrált légzés” módszere. (Elsősorban fúvósoknak és
énekeseknek javaslom.) Mindenesetre ezzel egy középponti probléma legyőzéséhez
szeretnék - hosszú ideje eredményes
-
tapasztalati megfigyeléseimmel szolgálni.
Végül
még úgy érzem, ajánlatos közölnöm: a gyakorlat lényege egy általánosan, sok éve
ismert, és a fentiekben is közölt pavlovi definícióval magyarázható, melyet - tudomásom
szerint - ezelőtt még senki
sem vonatkoztatott e „speciális” légzésekre.
Tehát: nem a tudományos tétel kifejtését tartom a sajátomnak, hanem csak - az összefüggések felismerése révén - a vonatkoztatását! S ez nem befolyásolja a
használati értékét. A szükséges bizonyító erő éppen abban rejlik, hogy e
hasznos jelenséget a tudomány magyarázza meg számunkra, és hogy már van eredményesen gyakorló tábora is.
Oromszeghy Ottó