Parlando
1964/12,. 26.-27. p.
A CEGLÉDI ERKEL FERENC
ZENEISKOLÁT
Ködös
novemberi délután érkeztünk meg a ceglédi zeneiskolába. A diákok egy csoportja,
két tanár kíséretében éppen útra kelt, hogy az öregek napja alkalmából
köszöntse, és szép muzsikával felvidítsa a szociális otthonban lakó idős
embereket.
Kevesen
tudják, hogy a felszabadulás után Pest megyében Cegléden alakult először
zeneiskola, s az azóta eltelt közel húsz év alatt igen sokat fejlődött a
tanulók zenei oktatása.
Béres Károly igazgató elmondta, hogy ebben a tanévben a
növendékek létszáma 638, ebből 285-en zongoristák, 136-an hegedűsök,
45-en fafúvósok, a többi megoszlik a rézfúvó, gordonka, ének, gitár és ütő
szakok között. 563 heti összórában 23 tanár foglalkozik
a növendékekkel.
Az
iskola legnagyobb problémája - mint annyi más
hasonló intézménynek az országban -, a tanteremhiány.
A tanári szobában és a hangversenyteremben is folyik oktatás, de ez sem jelent
megoldást. A termek igen nehezen fűthetők, vizesek, ablaktalanok (!).
Az egész épület elavult, sötét és kicsi, rossz a tetőzete is. Semmi remény
arra, hogy az elkövetkező években változás történne, mert pillanatnyilag
kilátás sincs új zeneiskola építésére. Pedig pár esztendővel ezelőtt konkrét
terv biztatta a zene híveit, készen állt az új épület tervrajza. (több mint 300
ezer forintba került a tervezés!) és pontos költségvetése.
Azóta azonban nem történt semmi, sőt a tervrajzról látszólag mindenki
megfeledkezett. Ma már csak a régi épület felújítása jelent gondot, hiszen
rengetegbe kerülne, és megnyugtató eredményt nem hozna.
Ott
jártunkkor még egyéb problémával is találkoztunk. A megyétől 27 ezer
forintot kaptak hangszerekre, a várostól 12 ezret lemezjátszóra és kályhákra. A
hangszereket, lemezjátszót meg is vették, de a kályhákkal baj van. Közületet
nem szolgálnak ki vaskályhával, és a tél küszöbén az amúgy is kis létszámú használható
terem még kevesebb lesz.
A
gondok ellenére szívet melengető az a lelkesedés, ahogyan az iskola
igazgatója és tanárai végzik feladatukat.
A
város öt általános iskolájában és egy gimnáziumában váltakozó tanítás folyik - igen
összehangolatlanul. Ennek ellenére sikerült öt vonós- és két fúvós kamarazenekart
alakítani. A növendékek rendszeresen szerepelnek a város
központi ünnepélyein - pl. november
7-én a zeneiskola adta a műsor nagy részét -, sikerrel működnek
közre a névadó ünnepélyeken is.
Az
iskola vezetősége az Országos Filharmóniával karöltve ifjúsági bérleti
hangversenyt indított. A négy előadásból álló sorozaton országos hírű
művészek lépnek fel, a záró koncerten pedig az iskola művésztanárai.
Az eladott 470 bérlet 80%-ának tulajdonosa zeneiskolai tanuló, a többiek a
gimnázium és az általános iskola 7.-8. osztályos növendékeiből verbuválódtak.
A
Szegedi Nemzeti Színház opera-együttese tájelőadásokat tart a városban.
Legutóbb Verdi: Nabucco c. operáját tekintették meg közösen a zeneiskola tanulói,
legközelebb pedig Donizetti: Szerelmi bájital c. operájára kerül sor.
Óralátogatásunkkor
örömmel tapasztaltuk, hogy az áldatlan körülmények között is milyen lelkesedéssel
muzsikálnak az iskola növendékei, tanárai. Két fiú kipirult arccal fújta a
trombitát az egyik ablaktalan teremben. Ceglédbercelről járnak be, és
gyakorolni is az iskolában szoktak, mert otthon a család nem szívesen viseli el
a kezdő muzsikusok igyekezetét. Egyébként Ceglédbercelről bejár az
általános iskola matematika-fizika szakos tanára is. Oboaleckét vesz Sződy Magdolna tanárnőtől, mert a ceglédberceliek fúvós kamaraegyüttest szerveznek. A
zeneiskolától várják és kapják a szép terv kivitelezéséhez a segítséget.
Felszabadulásunk
huszadik évfordulójának méltó megünneplésére hangszeres versenyen vesz részt az
iskola valamennyi tanulója. Egy preklasszikus, és egy ma élő szerző
alkotásával indul minden kis muzsikus. A szaktanárok decemberben tartják
csoportjuk selejtezőjét, majd a következő fok az iskolai elődöntő.
Aki itt is továbbjut, az bekerül a megyei döntőbe. Ez a hangszeres verseny
szerves része az úttörő mozgalom és KISZ szervezetek által indított megyei
kulturális seregszemlének.
Minden
év májusában az iskolai zenei tehetségkutató vizsgálatot tart az általános iskola
1.-4. osztályaiban. A vizsgálat után értesítést küldenek a szülőknek, majd
szülői értekezletre hívják meg őket. Itt a tanárok elmondják a
zeneiskola feladatát, a zenetanulás hasznosságát. Beszélnek arról, hogy milyen
elfoglaltságot jelent a diákoknak a hangszertanulás, ugyanakkor mennyire
szélesíti látókörüket, fejleszti általános intelligenciájukat. A szülők a
kapott felvilágosítás alapján könnyen el tudják dönteni, hogy kívánják-e gyermeküket
zenére tanítani, vagy sem. A helyes és pontos felvilágosító munka eredménye meg
is mutatkozik az iskola tanulóinak magas létszámában.
A
ceglédi zeneiskola tanárai minden lehetőséget megragadnak, hogy feladatukat
még jobban, még eredményesebben teljesítsék. A másfél évtizedes zeneiskola
hagyományai is serkenthetik őket, hiszen innen indult el az országos
ifjúsági kamarazene-fesztivál eszméje, amely azóta
évenkénti országos, nagy jelentőségű megmozdulássá vált. És Cegléden
rendeztek talán először zenei napokat, amelyek mintául szolgáltak számos
vidéki zeneiskolának.
Nagyon
biztató a jelenlegi - megfiatalodott - tanári kar
munkája is, hiszen annak nyomán egyre több, a zenét szerető és zenét
értő ember Cegléden.
László Zsuzsa