MANUELA WIDMER*
ORFF-SCHULWERK –
AZ ELEMI
ZENE- ÉS MOZGÁSNEVELÉS KONCEPCIÓJA
(Időszerű hozzájárulás a kreatív és gyermekközpontú
iskolai és iskolán kívüli zenei
neveléshez.)
Mikor az
előadáshoz készülődtem és kiraktam a sok hangszert, sokakat
mintha mágnes vonzott volna, úgy jöttek nézelődni; többen meg
is érintették, meg is szólaltatták őket. Lehet, hogy többet a hangszerek
közül ismertek, láttak, csak talán még megszólaltatni nem volt alkalmuk.
Mindez engem egy németországi
hangversenyre emlékeztetett. Volt egy nagy terem, két bejárati
ajtóval. Az egyiknél egy gyönyöri zongora állt, nyitott klaviatúrával,
játékra készen. A másik oldalon pedig egy üstdob volt, két
verővel. Mit gondolnak, mit csinált a közönség? Jelentős része a dobhoz ment és
megütötte; a zongorát tisztelettudóan körülállta és nagyon kevesen merték
megérinteni a billentyűket.
Mindez már sokat elárul a most
következő órák témájából: emlékeztetek majd arra, hogy mit jelent az aktív
zenélés a legtöbb ember számára.
Ezeket a hangszereket természetesen nemcsak
azért hoztam, hogy nézegessük őket, hanem hogy játsszunk
is rajtuk. Előtte azonban engedjék meg, hogy röviden ismertessem, honnan is
indult, mit is jelent valójában az Orff-iskola (Orff-Schulwerk).
Először nézzük a dátumokat: Carl Orff 1895-1981-ig élt és 29 esztendős volt,
amikor 1924-ben Dorothee Güntherrel megalapították közös
iskolájukat, az ún. Günther-iskolát, Münchenben.
Jövőre lesz tehát Orff születésének 100.
évfordulója; nem róla akarok azonban beszélni, mert kitöltené a
délutánt és egészen más témához vezetne minket. Századunk fontos és
komoly zeneszerzője volt, aki létrehozta a világnézeteket
megreformáló zenés színházat. Munkásságának lényege, hogy a zenét,
nyelvet, mozgást és a táncot összefonódó, összetartozó dolgoknak tartotta,
amiket a ritmus köt össze egymással.
Orff nem volt nagy teoretikus, mindössze
néhány feljegyzést hagyott maga után, az azonban, hogy az elemi zene nem önmagában,
hanem tánccal, mozgással egybekötve létezik, korszakos
jelentőségű. Ez olyan zene, amelyben az embernek nem hallgatóként,
hanem aktív közreműködőként kell részesülnie. Erre a
mondatra épül pedagógiai műve, az Orff Schulwerk (továbbiakban Orff-iskola).
Kezdetben ez inkább műhely volt, ahol a
különleges tehetségű mozgástanárral, Dorothee Güntherrel állandóan
kísérleteztek. Orff a mozgás, a ritmus segítségével akarta
regenerálni a zenét és ennek érdekében mint egy nagy család, tanárok
és diákok reggeltől estig együtt dolgoztak testükkel, hangjukkal, hangszereikkel.
Orff sosem akart metodikát alkotni, ő csak ezen az úton akart minél
előbbre jutni és megfogalmazta mottóját, ami az iskola jelenlegi tevékenységének
is mottója maradt: Az út a cél.
Két másik személyiség is segítségükre volt:
a zenében és mozgásban egyaránt tehetséges, 1991-ben elhunyt Gunild
Keetman, aki a Günther-iskola tanítványa volt, majd hamarosan
munkatársa lett. Orff szerint nélküle soha nem lett
volna olyan az iskola, mint amilyen lett. Sajnos a megérdemeltnél kevesebbszer
hangzik el a neve az Orff-iskolával kapcsolatban.
Maya Lex táncosnő pedig elsősorban a
mozgásművészet terén alkotott kiemelkedőt. Ő és Keetman vezette az
iskola táncegyüttesét, amely saját kompozíciókkal lépett fel. Ebben
az időben Orff új hangzásvilágot keresett, amit már érzett,
de még nem talált meg.
Egyszer aztán Berlinbe ment, ahol Curt
Sachsszal, az akkori (és máig) jelentős zene- és tánctudóssal
találkozott. Ő két mondattal bocsátotta útjára, vissza
Münchenbe:
– Kezdetben volt a dob és a csörgők. Ezek az emberiség legősibb
zeneszerszámai közé tartoznak.
A dob a Günther-iskolában is sokáig fontos
szerepet kapott. Minden növendék dobolt és mindegyiküknek volt saját dobja. A
tanárok beszéltették, „szóra akarták
bírni" a dobot. Eleinte azonban kevés és nagyon rossz hangszer állt rendelkezésükre. Ezért testük
felhasználásával próbálkoztak.
Bemutató: közönség vegyen fel
„zene-tartást"; nemcsak a hangszeres zenéhez kell a megfelelő tartás. Könyököt
felszabadítani, biztosítsunk magunk körül szabad légteret.
(Mindig mondom a gyerekeknek: mennyi fa vesz minket körül és milyen kevésre
is van szükségünk!)
Utánozzanak
engem; mi történt? A A' B A formájú ritmusképlet, crescendóval, crescendóval.
Volt
benne hangos, halk, valami nagyon gyors, amit akár két ujjal is üthettünk volna
– pergés.
Ez
nagyon fontos – nem ritmikus, nem aritmikus, hanem előritmíkus. (Vorrythmisch.)
Ha
pici gyerekekkel kezdjük a foglalkozást, ők saját ritmusukat hozzák. Néha
azt mondjuk, hogy ez
nem ritmikus, hogy a gyerekek nem tudnak ritmikusan cselekedni.
Gyakran elfelejtjük, hogy a gyerekeknek
saját ritmusuk van és amit még nem tudnak, az az, hogy ezt a saját
ritmust más emberek saját ritmusához igazítsák, hogy ahhoz
alkalmazkodjanak. Érdemes emlékezni a ma reggeli (Dalcroze-)
gyakorlatokra. Minden feladatot gyakorolni kellett ahhoz, hogy továbbmehessünk,
hogy bonyolultabbaknak eleget tudjunk tenni.
Egy kisgyerek azonban mindig csak rövid
időre megbízható — ezt mindig szem előtt kell tartani. És azt is, hogy neki is
megvan a saját ritmusa, ami egy (sajátságos,
egyedi) folyamat. Ezért kell olyan szinten kezdeni egy gyerek oktatását, ahol ő áll. Ezt a ritmikus mozgást
természetesen nála nehezebb megvalósítani.
Nagy a szabadságunk viszont az ő saját játékmódjának megtalálásában.
Orffék tehát először a dobot, később saját
testüket használták fel hangok kibocsáttatására. Mi még csak a
tenyeret, a kezet próbáltuk, de négy
klasszikus testhangszer
létezik.
2. Legnehezebb és
legérdekesebb testhangszer a taps. Egészen különbözően tud
szólni, de nem könnyű a gyerekeket megtanítani a két kéz koordinálására, arra, hogy össze tudják ütni és hogy zárt ujjakkal
üssék össze - a nyitott tenyerű tapsoknak nincs kielégítő hangzásuk.
Érdekes, hogy különböző illeszkedési
pontjain egészen más hangot adnak az egyes tenyérrészek.
Csuklónál lapos, mert nincs rezonancia.
Továbbhaladva, a rezonanciát adó tenyéröbölnél üreges, öblös a
hang, az ujjak felé pedig megint lapos. A kisgyermekek
még nem tudják annyira differenciálni, vezérelni a kezüket, azért
tapsolnak annyiféleképpen. Tehát nem azért, mert buták, hanem mert még
nem adott a két kéz koordinációja.
Más nehézséget jelent, ha ritmikusan
akarunk tapsolni. Ilyenkor az egyik kezet fixen tartjuk, a másikkal
ütünk. Így az
egész munkát egy kéz végzi. Ha gyorsan akarunk tapsolni, egészen pontosan kell
illeszteni kezeinket. Térden mindezt egyszerűbb csinálni, mert két
kézre oszlik a művelet. Mindezek miatt a tapsolás a bizonytalanabb ritmikus
játékok közé tartozik.
A másik két testhangszer:
3. Ujjcsettintés – sok gyerek ezt
még nem tudja megcsinálni. Saját maguk gyakorolják,
nem lehet és nem kell erre tanítási programot kidolgozni. Ha szájcsettintéssel egyidejű ujjmozgással
illusztráljuk, idősebb korukra maguktól
megtanulják.
4. Lábdobogás – ez a testhangszerek közül a basszus.
Ezt a legcélszerűbb állva végeztetni, lengő mozgással lehet elkezdeni.
Itt világlik ki legjobban, hogy milyen jelentőségük van a testhangszereknek,
miért lehet mozgással együtt hangot kifejezni. Lehet tapssal, más
testhangszerrel is kombinálni.
Minden
testhangszernek megvan a maga tere, hangzástere. Csettintésnek fent van a
helye, bár kétségkívül lehet lent is csettinteni. A gyerekek azonban szeretik
látni a hangforrást, úgyhogy ez inkább felülre való. A taps a
test közepének hangja, derékmagasságban szoktuk csinálni. Fej fölött is
lehet - például az ismert spanyol táncban - ez azonban kényelmetlen. Itt is sokat számít, hogy hol látszódik legjobban a
cselekvés.
Lehetne folytatni a felsorolást; a lényeg,
hogy körül tudjuk magunkat, mozgásterünket hanggal venni.
Van tehát egy gazdag hanganyagunk, amivel
játszani lehet. Mi azonban nem kötötten akarunk beszélgetni,
hanem szabad, prózai nyelven. Ezt is létre lehet hozni
meglévő hanganyagunk segítségével, csak el kell tudni szakadni a metrikusan
kötött ritmustól, ami nem is olyan egyszerűt.
A testhangszerekkel való mozgás volt és marad az Orff-iskola
alapvető eszköze. Ezt azonban nem úgy kell
érteni, hogy adott ideig testhangokkal folyik
a tanulás, aztán továbbmegyünk, hanem úgy, hogy mindig visszavisszatérünk
a testhangszerekhez, ha ez szükségesnek látszik. Nagyon gyakran így készítjük elő az ütőhangszereken, például a
xilophonon való játékot. Egy adott
ostinatot, amit xilophonon kell megszólaltatni, a térdünkön is előjátszhatunk:
Ha
én magam egyidejűleg érzem
és hallom, később könnyebben alkalmazom.
A
Günther-iskolában aztán mind nagyobb szerep jutott a hangszereknek. Létrejött
egy egészen újtípusú zenekar, amely később a táncokat is kísérte. Ez kizárólag
ütőhangszerekből állt, de Orff azt mondta, hogy ez úgy szól, mint egy csontváz,
amiről hiányzik a hús. Egyszer aztán véletlenül kezébe került egy afrikai
xilophon, egy külön rezonáló testekből álló marimbasor. Ez nagyon megtetszett
neki, csak nem tudta a meglévő hangszerekhez illeszteni, mivel hangolása
is afrikai (negyedhangos) volt. Ismét Sachshoz fordult, aki ezúttal lebeszélte
tervéről. Azt tanácsolta, hogy ne nyúljon ezekhez a hangszerekhez, inkább
egészítse ki fuvolákkal, vonósokkal a zenekarát. Ha Sachsra hallgatott volna,
talán egyáltalán nem is lenne most xilophonunk. A mi tonális rendünk szerint
kezdte átépíttetni a marimbasort és kialakította a xilophont. Ezen kívül
fuvolával és vonósokkal is kiegészítette zenekarát.
Világszerte Orff instrumentáriumról
beszélnek, pedig csak bizonyos hangszerek – a verővel megszólaltatott xilophon, harangjáték és metallophon – fűződnek ténylegesen Orff nevéhez. Egy csörgő nem
Orff hangszer – egy csörgő az csörgő,
ami ősrégi hangszer és majdnem minden kultúrában megtalálható. Orff felfedezte, hogy ezeket alkalmazni lehet
zenepedagógiájában. Ebben egyébként
az alt-xilophon játszik központi szerepet, amelynek fekvése a gyerekhang fekvésének felel meg. Hangása tiszta, szép, nincs utánrezgése, mint például a
harangjátéknak, vagy a
metallophonnak. (Ezek sokáig rezonálnak és összecsengenek.) A harangjáték hallatán sok kisgyerek még a fülét is befogja,
mert fájdalmasan élesnek találja
hangját. Ennek ellenére nagyon elterjedtek ezek a kis harangjátékok, de ez inkább alacsony árának,
mint hangzásának tudható be. Jó lenne azonban, ha olcsósága miatt egy
iskola sem ezzel töltené fel hangszerparkját.
Minden hangszer egy bizonyos játékmódra
alkalmas elsősorban. Minél kevesebb az utánrezgés, annál
gyorsabb tempójú dallamok megszólaltatására való
(xilophonnal lehet a gyorsabb, harangjátékkal a lassabb melódiákat játszani).
Fontosak a basszus hangolású hangszerek a zenekarban, mert ezek adják az alapot.
A salzburgi Orff Intézet
1961-ben
alapította Orff azt az intézetet Salzburgban, ahol módszerének leendő
oktatóit képezték. Ez egy része a zeneművészeti főiskolának és hivatalosan
az alapfokú tánc- és zenei nevelés tanárainak tanítása folyik itt. A mai munka
sokban különbözik az egykori Günther-iskola munkájától.
4 éves kortól felnőttkorig, 25
munkacsoportban foglalkoznak a növendékekkel, vannak, akik
sérült gyerekekkel foglalkoznak, vannak, akik általános iskolákba
járnak ki és ott tanítanak.
Az én munkám: 4-10 éves gyerekek
csoportjaival dolgozni kétszer egy héten, különböző általános iskolai
osztályokban. Így ki tudom próbálni a munkámat ilyen körülmények
között is – ez egyáltalán nem könnyű. Az Orff-iskola ugyanis
csoport-jellegű iskola, amely annyi gyereket vesz föl, hogy a csoportos munkát meg tudja valósítani (egy csoport
maximum 12 gyerekből áll). A munka lényege
ugyanis a zenei interakció és kommunikáció, ami 30 gyerekkel nemigen kivitelezhető.
Ezekben a csoportokban nincs hagyományos
értelemben vett vezető: a vezető csupán primus inter pares (=első az egyenlők
között), szerepe feladható, bármikor
felcserélheti egy gyerekkel. A vezető szerepe ugyanis az, hogy a feladat során lépésről lépésre feleslegessé tegye
magát a csoportmunkában. A gyerekeknek
érezniük kell önállóságukat; tudniuk kell, hogy egy napon nem lesz szükség a pedagógusra. Éppen ezért az első naptól
kezdve nagyon következetesen visszafogom
magam.
Bemutató: résztvevők
körbeállnak és mindenki kézbe vesz egy hangszert. Egyvalaki a
dirigens - aztán másvalaki, és ez a szerep mindig
cserélődik. Végén meghajolnak, megköszönik egymásnak a munkát és nagyívű
mozdulattal leteszik a hangszert. Ez
a gesztus arra szolgál, hogy a gyerekek ne dobják el önkéntelen mozdulattal, ami a kezükben van. (De
viselkedés szempontjából is hasznos.)
A feladat lényege: meg kell
tanulni, hogy minden tevékenységnek eleje és vége van. A másik, hogy egyszer
sok zenét lehet csinálni, máskor pedig keveset. Ez a sok és kevés
zene közötti tér az idők során differenciálódik.
Nyelvgyakorlat
Kis
nyelvi gyakorlat, amely „halandzsa' nyelven van és sok mindent meg lehet
vele mutatni, tanulni.
é-nö - mé-nö - menn-tö - lokkum
- tokkum - tenn-tö - kárá butti lokkum - tokkum -
viccs-vaccs - ab trum.
(Az
„ö" utáncsengő, zárt hang.)
Sokféle
hangsúly, sokféle tempó, sokféle intonáció képzelhető el. Sőt ki lehet lépni a metrikus
rendszerből, szabad formát lehet alkotni (belső ismételgetéssel, nyújtással);
így új darab keletkezik.
A tanulás során, amikor előmondom a
gyerekeknek és ők ismétlik, soha nem beszélek velük, csak kézmozdulatokkal segítek.
Fontos ugyanis, hogy a tanár hallja a gyereket.
Lehet úgy is együttmondani, hogy mindenki a
saját elképzelései szerint hangsúlyoz, építkezik dinamikailag és
egyszerre mondja. A közös tempó tartására szükség van.
Lehet a testhangszerek eszközeivel is
kísérni, lehet kánonban mondani és úgy is, hogy a szövegre csak
gondolunk és a ritmust kánonban tapsoljuk. Elképzelhető
például egy ilyen képlet ritmuskánon:
És
ezzel még csak egy töredékét mutattuk be a lehetőségeknek.
Lehet például énekelni úgy, hogy az első sor
egy zenei kérdés és erre válaszolnak a gyerekek. Bármilyen
„stílust" kipróbálhatunk, ők sosem fognak „ellentmondóan"
válaszolni. ők intuitíve mindig reagálnak a stílusra. Tudni kell,
hogy ez hosszú hetek munkája egy Orff-csoportban.
Alapfokú zenés színház
(Manuela
Widmer ezt videófelvételek segítségével mutatta be. Ami szóban elmondható,
az olvasható az alábbiakban.)
Legfontosabb megéreztetni, hogy milyen
dolog különböző, sőt a legkülönbözőbb emberekkel egy csoportban dolgozni.
Számunkra a legnagyobb kihívás pedig a feladatok individualizálása,
a feladatok feladása és kiosztása.
Például: gyerekek énekelnek, ki mit szeret.
Van köztük egy béna fiú, akinek szép hangja van, szellemileg teljesen ép. Bénasága
gátolja azonban abban, hogy a megfelelő
tempóban együtténekeljen a többivel – ezért
ő „szólózik". „Szívesen énekelek egy dalt" a kis darab címe, a
többiek „kísérik".
(Hetente egyszer találkoznak egy
csoportban fogyatékosok és nem fogyatékosok és ilyenkor közösen
dolgoznak.)
Kis meséskönyvekből szoktunk kiválasztani
„előadásra" alkalmas történeteket – ilyen például a „szolgálatmegtagadó" bika, amelyik nem akar elmenni Madridba a bikaviadalra. Mindenki
szerepel: fogat csattogtatnak, vicsorognak,
hangszereket szólaltatnak (bármilyen, a környezetben hozzáférhető „hangszerről” van szó). A történetet egy apa
meséli, de mindenki hozzá „recitálja”
a mondókáját (még a négyéves kislány is). itt is együttszerepelnek fogyatékosok és nem fogyatékosok.
Zenés színháznak számít az általános
iskolai tanárok (laikusok, nem képzett zenészek) nyelvi és a stilizált mozgás eszközeivel kialakított
helyzetgyakorlata.
Van
egy király, aki a napi stresszt úgy vezeti le, hogy éjjelente ugrál az ágyán. Egy szép napon egyik minisztere megleste az
aranyozott kulcslyukon keresztül és
azonnal hírül adta: „A király éjjel az ágyán ugrál". Mindenki izgatottan (különböző hangon, tempóban,
dinamikában, emócióval) ismételgeti és hozzáfűz egy-egy rosszalló szót:
felfoghatatlan; fatális; hagyja abba; stb. Igazán színpadszerű jelenet kerekedett belőle, aminek lényege az, hogy nemcsak négyéves korban lehet ezt a munkát
elkezdeni. Az Orff-iskolában nem meghatározott
tantervet kell teljesíteni, nem egységesen kitűzött célt kell elérni, hanem az úton kell haladni. Nem a tehetséges
gyerekek oktatását célozta meg Orff,
hanem minél szélesebb alapokon akarja folytatni a zenei nevelést.
Tapasztalatunk szerint szinte nem létezik
amuzikális gyerek; mindenkivel el lehet valamit érni. Ugyanakkor az
Orff-tanárok is örülnek a tehetségnek, de őket
továbbadják, mert ez az iskola nem foglalkozik hangszeres képzéssel.
Ezt a módszert bölcsődében, óvodában,
általános iskolában kellene megvalósítani, 30 gyerekkel azonban nem
lehet megcsinálni. (A termet ki kellene üríteni, a székeket a fal
mellé tolni, a gyerekeket középre állítani és kialakítani saját,
testreszabott egyéni szerepüket, egyéni elfoglaltságukat.
Kérdés:
ismerik-e, használják-e, jónak tartják-e a relatív szolmizációt? Milyen
notációt használnak?
Válasz: Elsősorban mozgással ábrázoljuk a
hangzásokat, de lehet grafikus ábrázolást is készíteni - nem kottaalakban, hanem
egyéni jelek formájában. A jelek ismeretét
alapfokon elsajátítják a gyerekek. Később megtanítjuk a hagyományos notáció alapelveit is.
A relatív szolmizációt egyes tanárok
szeretik, mások nem - tanításukról maguk döntenek. Én a magam részéről kedvelem, de
csak egy meghatározott időszakban. Jó, mert segít a gyerekeknek tisztább
éneklésben, jobb hallás és belső hallás
kialakulásában. Ezt azonban csak használjuk, nem ez az elsődleges. Ha csak ezzel foglalkoznánk, mást nem tudnánk
csinálni és szerintem fontosabb a benyomások szerzése, az érzékenység kialakítása.
Még 10 perces dózisokban is hatékony egyébként
a szolmizálás, mert a gyerekek hétről-hétre jobban énekelnek.
Kérdés:
Mennyire elterjedt ez a módszer Németországban?
Válasz: Németországban, Ausztriában,
Svájcban majdnem minden iskola, övóda szekrényében ott áll az Orff
instrumentárium (és ez a jobbik eset, van, ahol a sarokban
porosodik). Hogy a tanár használja-e, az attól is függ, hogy részesült-e
korábban ilyen jellegű képzésben. Többnyire csak elemeket alkalmaznak: verset,
éneket kísérnek hangszerekkel. Ritkán előfordul, hogy a tanár csoportokat
alakít, és egy csoport énekel, egy csoport kísér, egy csoport mozog, előad. (Ez
lenne ideális egy 30-as osztályban.)
Kevesen vannak olyanok, akik a tiszta Orff
módszerre „tennék életüket”. A tanárok többsége valamilyen konkrét művészi
hajlamát akarja kiteljesíteni. Mi
szívesen tartunk továbbképzést az erre specializálódott pedagógusoknak.
Arra a kérdésre, hogy miből lehet előteremteni a zenés színház
jelmezeire a pénzt, csak azt tudom válaszolni,
hogy ez is szerves része a komplex oktatásnak:
külön költség nélkül, otthon alakítják ki ezeket a jelzésértékű kellékeket.
A hangsúly egyébként a zenén és mozgáson van - ezek segítségével kell megjeleníteni a figurákat.
* Manuela Widmer 1952-ben született a németországi Detmoldban. Zene- és táncpedagógus. A salzburgi Orff
Intézet tanára, ahol a zene és mozgásnevelés története tárgyat tanítja, míg a salzburgi
Mozarteum Zene- és Színművészeti Főiskola
hangszer- és énekpedagógiai tanszékén a gyerekkori zenei nevelés alapjai, valamint a mozgás és tánc a
gyermekkori zenei nevelésben tárgyakat
oktatja. Az Orff Intézetben folytatott tanulmányai
után hat évig a gyermekkori zenei
nevelés tanáraként tevékenykedett Hamburg városi konzervatóriumában. Itt részt vett a
zene és ritmika szak tanárjelöltjeinek
képzésében, majd további pedagógiai megbízásokat kapott a hannoveri
Zeneművészeti Főiskolán és a Brémai Egyetemen. Közel két évtizede folyamatosan
tart kurzusokat bel-és külföldön. Elsősorban a nevelők, tanítók és tanárok posztgraduális képzésével
foglalkozik.