Parlando:
1997/2, 36-38 p.
A ZETA ELNÖKÉNEK NYÍLT LEVELE
Ábrahám Mariann részére
Tisztelt Kolléganő!
A Zenetanárok társasága
Választmányának nevében hivatalosan felkérem, szíveskedjék elvállalni az EPTA
(European Piano Teachers Association)
magyar szekciójának vezetését, elnöki minőségben. A jelen felkérés a
szekció korábbi elnökének, Tusa Erzsébetnek a teljes egyetértésével történik;
ő ugyanis a tisztséget folyamatos külföldi tartózkodása miatt nem tudja
ellátni. A szóban forgó szekció a Zenetanárok társaságának a keretében, önálló
tagozatként működik.
További tevékenységéhez sok
sikert kívánok.
Tisztelettel:
Gonda János
a ZETA elnöke
A ZENETANÁROK TÁRSASÁGÁNAK
ZONGORA TAGOZATÁNAK
PROGRAMJAVASLATA 1997-1998-RA
A ZETA Zongora Tagozata a PARLANDO 1996/5-6-os számában, körlevélben tájékozódott arról, milyen témakörök érdeklik leginkább az alap és középfokon tanító kollégákat. Az alábbiakban közzétesszük azokat a javaslatokat, melyeket a zongoratanárok válaszaiból összegyűjtöttünk.
A Zenetanárok Társasága Zongora
Tagozatának javasolt témái:
4. Az új tantervi koncepció megvitatása.
5. Az egyik legmodernebb oktatási technika - első sorban elméleti és verbális területen alkalmazható - az általánosan ismert „katedráról előadó - passzívan hallgató” közönség helyett a „problémamegoldásra orientált”, résztvevőket irányítottan, aktívan bevonó, intenzíven gondolkodni tanító oktatás. Megismerkedne-e Ön ezzel a modem módszerrel? (Bevezetésként lásd e számunk 19. oldalát.)
6. Külföldön ismert és sikerrel működő művészeti iskola eredményeivel való ismerkedés - az intézmény vezetőjének meghívását igényli, aki nemcsak előadna, hanem bőséges professzionálisan megszerkesztett video-anyaggal rendelkezik.
Az Önök javaslatai:
TANTERV:
Az új tantervről azokkal beszélgessünk, akik készítették azokat!
PSZICHOLÓGIA:
- A lelkesítés, kedvcsinálás módszerei;
- Az érzékeny, labilis, sérült gyermek feloldásának módszerei;
- Mentálhigiéniát tanult, zeneterapeuta kollégánk szívesen beszámolna speciális tudásáról.
TANÍTÁSI MÓDSZEREK:
- Tűzzük ki más módszerek megismertetését is, ne csak a miénket, és próbáljuk ütköztetni a régi és új módszereket;
- Új zongoraiskolák bemutatása - egymás mellett - egyezés - különbség (többen kérték);
- A művészi értelmezés kialakítása már kezdő fokon;
- Az elrontott mechanizmus áttanítása, ennek bemutatása és elemzése;
- A technika képzése (többen kérték);
- A zongorametodikai témákat azok a tanárok adják elő, akik tanítják, ők rendelkeznek nagyobb tapasztalattal.
STÍLUSTANULMÁNY:
- Foglaljuk össze a mai zene sokféle notációját;
- A kortárs zene szerepe;
- A klasszikus művek elemzésének fontossága: Haydn szonáták, Bach invenciók, kortárs zene, Mikrokozmosz - bemutatás, gyakorlati részvétel; - Régi táncok - bemutatása, gyakorlati részvétellel is.
IMPROVIZÁCIÓ:
- Az improvizáció tanítása, nyitás a könnyebb zene felé (többen kérték);
- Hogyan lehet az improvizáció tanítását az óraszám és a gyerekek túlterheltsége mellett beiktatni (az idő még a reproduktív munkát is szorítja);
- Apagyi Mária nevével fémjelzett improvizációs módszerről alapjaiban, az első lépésektől szeretnének tudni, hogyan indítja a gyerekeket ezen az úton, és a folytatást osztályonként hogyan tanítja. Ehhez kottaanyag tanácsokat is szeretnénk kapni (többen kérték).
ÁLTALÁNOS KÉRÉSEK:
- Teremtsünk lehetőséget külföldiek meghívására, illetve ösztöndíjak teremtésére magyar tanárok számára;
- A gyermekek életéből a computer és a nyelvtanulás (stb.) egyre jobban kiszorítják a zenetanulást. Nagyon fontos lenne megvitatni, miként lehetne az alapfokú képzést érdekesebbé, változatosabbá, vonzóbbá tenni, hogy visszaszerezzük a zenei nevelés régi becsületét és létszámát;
- Szívesen vesszük a nagyobb tapasztalattal rendelkező művésztanárokkal való konzultációt. Itt az elmélet és gyakorlat párhuzamosan megmutatkozik, ez felfrissít, lendületet ad (többen kérték);
- Szívesen hallgatnánk szakközépiskolai tanárokat - diákjaikkal aktív munka közben; Az előadásokat feltétlenül kövessék bemutató tanítások. Így a meglévő eredményeket is láthatná-hallhatná a hallgatóság; Kollégánk tanítványaival - dr. Stuber István munkacsoportjával - háromdimenziós felvételeket készít, szívesen bemutatná;
- A konferenciák alkalmával jó lenne este hangversenyt, vagy hangversenyeket hallgatni;
- Kollégánk véleménye szerint a régi színvonalat alig lehet tartani vidéken. Mit lehetne tenni? Sokak véleményére kíváncsi;
- Mit lehet tenni azért, hogy a nagyon távol lakó kollégák is részt tudjanak venni a továbbképzéseken? Beszéljünk a továbbképzős gimnazistákról- kinek mi a tapasztalata.
VIDEO: Több iskola rendelkezik videofelvétellel, külföldi oktatókkal készült felvételeit szívesen bemutatná.
Összegezve:
A kitöltötten visszaküldött több mint száz kérdőív alapján a legnagyobb érdeklődést felkeltő téma dr. Kovács Géza munkássága elméletben és gyakorlatban (tornásszunk!)
A Zenetanárok Társasága Zongora Tagozata ez évi programját összekapcsolja a Debrecenben megrendezésre kerülő Nemzetközi Nyári Zenei Üdülőtáborral.
Ábrahám Mariann