KOVÁCS ILONA
A MAGYAR ZENE KÖVETEI
NAGY-BRITANNIÁBAN
Beszélgetés
Perényi Miklós gordonkaművésszel 60. születésnapja alkalmából
Perényi Miklós zenészcsaládból származik. Öt
évesen kezdett csellót tanulni, két év múlva már a Zeneakadémián adott
hangversenyt. 1962-ben díjazott volt a budapesti Casals-csellóversenyen,
melynek köszönhetően 1965-ben Zermattban, 1966-ban Puerto Ricóban
tanulhatott Pablo Casals irányításával, majd ezt követően négy egymást
követő évben vendége volt a Marlboro-i Fesztiválnak. 1974 óta tanít a
budapesti Zeneakadémián. 1987-ben Bartók-Pásztory Ditta díjat kapott, 1980-ban
és 2007-ben Kossuth-díjjal ismerték el művészi munkásságát. Számos kiváló
lemezfelvétele közül kiemelkedik Kodály összes csellóra írt műveinek
albuma, az 1999-ben megjelent magyar szerzők (Dohnányi, Farkas, Kodály,
Ligeti, Mihály és Veress) műveiből összeállított CD, valamint a
Schiff Andrással 2005-ben kiadott Beethoven-szonáták felvétele, mely a
klasszikus zene kategóriában elnyerte a Cannes-i Nagydíjat.
— Tanár úr pályafutása csodagyerekként indult. Hogyan
választott egy kisgyermek egy akkora hangszert, ami majdnem akkora, mint ő
maga?
— Édesapám, Perényi László nagyon szerette ezt a hangszert,
és volt neki egy csellója otthon. Ha hozzájutott, gyakorolt is rajta, bár
zongorázni jobban tudott. (A Zeneakadémián zongoraszakon tanult, zeneszerzést
pedig Kodálynál végzett.) A Főiskola középiskolai énektanárképző
szakán tanított, kórust is vezényelt. Egyik kollégája, Zsámboki Miklós tréfásan
mindig azt mondogatta neki: „Ha fiad születik, remélem, hozzám fogod adni.”
Születésem után öt évvel már Zsámboki tanítványa voltam… Röviden ezt a
történet.
— Zsámboki Miklósról viszonylag keveset tudunk.
— Popper Dávid növendéke volt. Először magántanítványa
voltam, sokszor mentem hozzá órára a Csopaki utcába. Hét éves koromban
felvételiztem a Zeneakadémia előkészítő tagozatára. Utána már a
Zeneakadémia keretein belül folyt az oktatás, 1960-ig, nyugdíjba vonulásáig még
szintén az ő irányításával, majd pedig Banda Edénél folytattam
tanulmányaimat, nála diplomáztam 1964-ben.
— Előtte
azonban tanár úr a római Santa Cecilia zeneakadémia diplomáját is a magáénak
tudhatta.
— Rómában egy három
szemeszteres posztgraduális képzésben vettem részt. Nagyon fiatalon — 12-14
éves korom között, 1960-61-62-ben — kerültem ki oda. Minden évben a budapesti
tanév végeztével a tavaszi-nyári időszakban voltam Rómában. Ezek a
stúdiumok össze voltak kötve az augusztusi mesterkurzusokkal.
— Túl azon, hogy
óriási lehetőség külföldön tanulni, a 60-as években pedig ez még
egyáltalán nem volt tipikus, mi vonzotta a tizenéves Perényi Miklóst Rómába? A
professzor, Enrico Mainardi személye, az ottani zeneakadémia szellemisége, vagy
éppen az Örök Város hangulata?
— Valószínűleg ez még a szüleim ösztökélésének eredménye
lehetett, hogy külföldön is tanuljak. Carlo Zecchi gyakran járt akkoriban
Magyarországra, és ő ajánlotta Mainardit, aki kamarapartnere volt hosszú
évtizedeken keresztül.
— Mi volt
Mainardi módszere?
— Azt mondanám, hogy
nála más hangsúlyok voltak jellemzőek a játékmódban, stílusban, mint
Budapesten. Nála mások voltak a technikai problémák súlypontjai. (Manardi
egyébként kitűnően zongorázott és zenét is szerzett.) Bizonyos mértékig
a darabok választása is eltért, nem teljesen ugyanazok a művek adták az
ottani tananyag gerincét, mint Budapesten, bár sok átfedés volt. Jótékonyan
kiegészítették egymást budapesti és római tanulmányaim. Tágabb látókört adtak
így együttesen.
— És mi volt
Banda Ede varázsa?
— Nála elsődleges volt a
hangszer megszólaltatásának könnyedsége. Ő ennek rendelt alá minden
technikai eszközt. Nagyon fontos volt számára a különböző karakterek
megrajzolása, például egy Bach-tánctételben (de máshol is), a szárnyaló
hangképzés, a dinamikus vonókezelés. Órái mindig nagyon jó hangulatban teltek.
Rendkívül művelt volt, magas szintű zenekultúrával és óriási
tapasztalattal rendelkezett, mely tudást még jóval a háború előtt
szerezte.
— Aztán jött a Casals-verseny, ahol a tizenöt éves Perényi
Miklós díjat nyert.
— Igen. A versenyt 1963-ban
rendezték Pablo Casals tiszteletére Budapesten. Ezt az eseményt nem tartom
feltétlenül olyan kiemelkedőnek pályám indulásánál, mint azokat a
hangversenyeket, ahol először még gyerekként, majd már fiatal
művészként fokozatosan lehetőségeket kaptam a bemutatkozásra.
Külföldön a római diploma után számos felkérést kaptam, ahol zenekari
hangversenyek szólistájaként léptem fel — tizennégy évesen jelentős
események voltak ezek az életemben. Bemutatkozhattam például a Bécsi
Fesztiválon, és fontos állomás pályámon közös munkánk a Zágrábi
Filharmonikusokkal is.
— Mi a véleménye a zenei
versenyekről, hiszen éppen a Casals-versenynek köszönhetően nyílt
lehetősége Perényi Miklósnak, hogy részt vehessen Casals mesterkurzusain?
— A versenyen a „szóhoz jutás”
lehetősége játszik nagy szerepet. Manapság az ifjú muzsikusok – és
különösen érvényes ez a kvartettekre – azért célozzák meg a különböző
megmérettetéseket, mivel nem tudnak érvényesülni zenei versenyek megnyerése
nélkül. Számomra többféle lehetőség adódott annak idején a bemutatkozásra,
például felléphettem a Luzerni Fesztiválon. Sok múlik azon, hogy az ilyesfajta
bemutatkozásnak lesz-e folytatása. Nekem mindig jött egy következő nagy
feladat. Lassú folyamat volt ez nálam. A versenyeknél más a helyzet. Vannak
pozitív és negatív oldalai egyaránt. Ha egy versenyen valaki első díjat
nyer, mindjárt megrohanják, adnak neki egy tucat koncertlehetőséget, csak
győzze, hiszen sok esetben csak az adott verseny anyaga az ifjú
művész repertoárja. Sokszor ez negatív hatást is okozhat, hisz
előfordulhat, hogy így a muzsikusnak nem lesz ideje az elmélyült
műhelymunkára, és az új művek tanulásra. A versenyek elbírálása is
sok kívánni valót hagy maga után, ahol meglepő végeredmények is
kijöhetnek. Ez egyfajta „bizottságosdi” eredménye, amit nem szeretek, azonkívül
úgy érzem, hogy más – hasznosabb – zenei tevékenységtől veszi el az
időt.
— A Mikrokozmosz Vonósnégyesnek
(Takács-Nagy Gábor, Tuska Zoltán, Papp Sándor és Perényi Miklós) nem kellett
versenyt nyernie ahhoz, hogy nemzetközi elismertségre tegyen szert.
— Ehhez mindjárt hozzá kell tennem,
hogy mi nem állandó vonósnégyes vagyunk, hanem időről-időre
összejövünk. Bartók „ürügyén” kezdtünk együtt muzsikálni Schiff András és Heinz
Holliger fesztiváljain [Ittingen, Pünkösdi Fesztivál], ahol minden évben
egy-egy Bartók-kvartettet adtunk elő. Később merült fel, hogy
ciklusban is játszhatnánk e vonósnégyeseket, mint ahogy tettük a közelmúltban
Bécsben és Londonban. Azonban nemcsak Bartókot játszunk, Fertődre például
Haydn-Beethoven-Brahms művekkel készültünk, de ez inkább kivétel. A
Mikrokozmosz nevet azért választottuk, mert elsősorban Bartókkal
foglalkozunk. Azt hiszem, nagyon jól sikerült a névválasztás, mert egyéb
elfoglaltságaink mellett „kicsiben” csináljuk a kvartettezést, és semmiképpen
sem futószalagon.
— A Kvartettet nagy megtiszteltetés
érte egy nagy felelősséggel járó feladattal. Önök veszik fel a
készülő Bartók Új Sorozat számára a hat kvartettet.
— Ez egy nagyon szép feladat lesz,
amire szeretnénk méltóan felkészülni és tudásunk legjavát adni.
— Milyen kottákból fognak a felvételen játszani?
— Az 5. vonósnégyesnél a Bartók
Péter-által kiadott, revidiált új kiadást használjuk. A negyediknél tudomásom
szerint még nincs ilyen javított változat, ott az eredeti Universal kiadásból
játszunk. A másodiktól a hatodik vonósnégyesig voltaképpen kitaposott ösvényen
járunk, szerintem itt már nem lesznek nagy változások. Az 1. kvartett Denijs
Dille-féle kiadásánál még elképzelhető, hogy lesz még egy korrektúrás
kiadás. Kérdés, hogy mikor.
— A csellisták a hat
vonósnégyesen kívül még egy művet játszhatnak Bartóktól, az 1929-ben
csellóra is átírt I. rapszódiát. Ezt is tanár úr veszi fel a Bartók Új Sorozat
számára?
— Igen. Az előzetes tervek szerint Kocsis Zoltánnal.
— Perényi Miklós 60.
születésnapját is hangversenyekkel ünnepelte, egy három koncertből álló
szonátasorozattal, mely 2008. januárjában kezdődött és májusig tartott
Schiff Andrással, akivel 1975 óta kamarázik. Mit tart tanár úr a
legfontosabbnak a zene tanításában, amit minden tanítványának szeretne átadni?
— Mindenekelőtt azt, hogy a
zenei követelményekből kell minden technikai megközelítést levezetni és
nem fordítva. Nem szabad, hogy megakadjunk egy olyan ponton, ahol a mű
arculata még ki sem rajzolódott. Később a technikai részletekbe is bele
lehet menni.
— A hangversenyezés, a tanítás,
a kamarazenélés mellett tanár úr még a zeneszerzésre is tud időt
szakítani.
— A zeneszerzés sok időt
igényel, csak apránként jutok hozzá. Bár hivatalosan nem jártam
zeneszerzésórákra, de zeneszerző ismerőseimmel sokat konzultáltam,
korábban Szunyogh Balázzsal, mostanában — ha lehetőség adódik — Eötvös
Péterrel. Ezeken a közös beszélgetéseken mindig fontos dolgokat vitatunk meg
éppen készülő művemmel kapcsolatban. Nem olyan sok kompozícióról van
szó. A „fiók számára” írtam vagy tíz darabot, de ezek tanulmányi céllal
készültek. Van viszont két csellóművem a ’80-as évek második feléből,
amiket a nyilvánosság előtt is megszólaltattam, és két kamaraegyüttesre
komponált darabom a ’90-es évekből. Most is kamaraegyüttesre írok, a címe
is megvan már: Szakaszok. Szeretnék majd a nem távoli jövőben egy
cselló-zongora művet is komponálni.
— Dohnányi-kutatóként érdekel,
hogy tanár úr mely Dohnányi művekkel találkozott pályafutása során.
— Legutóbb 2007. júniusában
játszottam Kocsis Zoltánnal és a Nemzeti Filharmonikusokkal a Konzertstück-öt
(op. 12), és gyakran játszom a b-moll szonátát (op. 8) is. Ez utóbbit
elsősorban Várjon Dénessel, Magyarország mellett többek között Németországban
és Olaszországban. Játszottam még az op 10-es Trió csellószólamát és a közelmúltban
Svájcban az op. 1-es c-moll zongorás kvintettet, Várjon Dénessel,
Takács-Nagy Gáborral, Stuller Gyulával és egy japán brácsással, Yukari
Shimanukival.
— Mi a véleménye tanár úrnak a
zeneszerző-Dohnányiról?
— Nagyszerű, zseniális
zeneszerzői alkatnak tartom. Minden adottsága megvolt, amire egy
kiemelkedő zeneszerzőnek szüksége van: gyors gondolkodás, egyedülálló
memória, amivel mindent lefényképezett, csodálatos belső hallás, mellyel a
zenekar minden szólamát hallotta — mindezt erőlködés nélkül. Szomorúnak
tartom, hogy a közönség annyira szétszedte, és oly sok koncertet kívánt
tőle. Vázsonyi Bálint Dohnányi-könyvében olvastam, hogy már
zongoraművészi karrierjének indulásakor, Angliából is csak akkor engedte
haza a közönség, mikor jóval több hangversenyt adott az előre
eltervezettnél. Ha Bartókkal hasonlítom össze, ezen a ponton szétágazott a két
zeneszerző életútja. Nem lehet tudni, milyen művei születtek volna
még, ha több ideje marad a komponálásra. Triója is sok szempontból
előremutató. Sok minden beleszól egy életpályába.
— Tanár úr hol helyezi Dohnányit a 20. századi magyar
zeneszerzők sorában?
— Nagyon előkelő helyen.
A háborúig az első három között. A háború után-Bartók után egy cezúrát
kell húznunk. Ha az egész 20. századot nézem, akkor Dohnányi az első
öt-hat zeneszerző közt foglal helyet.
— Tanár úr egy korábbi
nyilatkozatában olvastam, hogy ebben a pályában az az egyik szépség, hogy az
ember lefekvés előtt mindig tudja, hogy másnap milyen feladatai lesznek.
— Igen. Ez akkor is igaz, ha az
ember hangszeres munkát végez, akkor is, mikor valamit ír, és úgy teszem le a
tollat, hogy tudom, másnap innét kell folytatnom. A hangversenyeknél minden
mű különböző mennyiségű és intenzitású munkát kíván, de mindent
nagyon komolyan kell venni. E munka befejezése a hangverseny. Ha egy koncert ˝
8-kor kezdik, már hatkor ott vagyok a helyszínen. A színpadra lépés előtt
egy órával már kész vagyok a vonó begyantázásával, mert az előadás
kezdetéig még szükségem van arra az egyórás nyugodt időszakra. Ez az
idő kell arra, hogy még egyszer átgondoljam vagy részleteiben átjátsszam a
műsort.
— Köszönöm
a beszélgetést.