EGYEZSÉG A PEDAGÓGUSOK JOBB MEGBECSÜLÉSÉÉRT
Dr. Gyimesi László örül,
hogy egy teljesen új bérpótlék-rendszer
jelenik
meg a közoktatásban
Helyreállítani a tanári hivatás presztízsét,
erősíteni a pedagógusok társadalmi megbecsülését, jutalmazni a kimagasló
teljesítményeket - hogy mindez megvalósulhasson, június végén egyezséget írt
alá az oktatási és kulturális tárca minisztere, a Pedagógusok
Szakszervezetének, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szervezet elnöke és a
Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének
főtitkára. A megállapodással járó intézkedések közel hetvenezer pedagógust
érintenek, akik a jövő évtől kezdve bérpótlékot kapnak. Emellett a
minőségi munka elismerésére is háromszor annyi pénz jut, mint korábban, és
külön díjjal jutalmazzák a hátrányos helyzetű gyermekekért
tevékenykedőket. Az egyezség jelentőségéről, az érdekegyeztetés
következő lépéseiről, valamint az ötvenedik jubileumára készülő Parlandóról Dr. Gyimesi László, a
Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke, a Magyar Zeneművészek
és Táncművészek Szakszervezetének főtitkára beszélt.
Réfi Zsuzsanna: A tanári hivatás
presztízséről, a társadalmi megbecsülésről szóló mondatok az utóbbi
esztendők alatt már sokszor elhangzottak, kézzel fogható eredmény azonban
nem nagyon született.
Dr. Gyimesi László: Valóban nagy
kérdés az is, hogy a hangzatos jelmondatok mögött milyen konkrétumok rejlenek.
De ez azért is nehéz ez a feladat, mert minden szereplő mást ért a minőség
elismerésén, a presztízsen, és természetesen azon is, hogy ehhez milyen utak
vezetnek. A közoktatás egyik hatalmas problémája volt és maradt - bár válságról
nem lehet beszélni –, hogy nagyon sok a gond a kontraszelekcióval. Rengetegen
panaszkodnak arról, hogy nem a megfelelő fiatalok jelentkeznek erre a
pályára, ami persze annak is köszönhető, hogy látva, hogyan értékeli a
társadalom ezt a hivatást, a fiatalok sem tartják sokra. Ez egyébként nemcsak a
pedagógusokra, hanem általában a közalkalmazottra vonatkozik. Viszont az is
egyre nyilvánvalóbb, hogy jól működő oktatási rendszer nem létezhet
elkötelezett és megbecsült tanárok nélkül. Olyan közoktatási reformot kell hát
végrehajtani, amely egyszerre növeli az oktatás színvonalát és javítja a
pedagógusok élet-, valamint munkakörülményeit.
R.Zs.: S a jelenlegi, nem
túl rózsás anyagi helyzetben honnan lehet erre támogatást szerezni?
Gy.L.: Ezeket a célokat természetesen nem lehet
pénz nélkül megvalósítani. Az Új Tudás-program keretében több, mint 140 milliárd
forintot lehet oktatási és kulturális célokra fordítani. Fejlesztés alatt
általában beruházásokat, infrastrukturális, technikai bővítést értenek.
Azonban nemcsak a digitális tábla fontos, hanem az is, hogy a
pedagógusfizetésekből otthoni számítógépre is teljen. Szerencsére most,
ezekkel az intézkedésekkel igyekeznek az un. humán erőforrásra is
odafigyelni. Minderről hónapok óta tárgyaltunk, hosszas egyeztetés
eredményeként jött létre a megállapodás, amely úgy vélem, számos kézzelfogható
intézkedést is tartalmaz. S azért is tartom nagyon jelentősnek ezt az
egyezséget, mert az elvi megállapítások mellett konkrét terveket, gyakorlati
intézkedéseket is tartalmaz. Nem nagyon emlékszem arra, hogy született volna
korábban hasonló dokumentum.
R.Zs.:Néhány évvel
ezelőtt jelentős mértékű fizetésemelés történt ezen a területen,
azonban mégsem hozta meg a kívánt eredményt...
Gy.L.: Mára mindez már valóban lényegesen veszített
az értékéből, ráadásul nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. A
jelenlegi helyzetben az a kérdés, hogy akarunk-e több pénzt szánni minderre
vagy sem. Erről a politikusoknak kell dönteniük. Mindenesetre most a 140
milliárdból pénz jut a differenciált béremelésre. Hiszen az egyezségben
rögzítettek is azt a célt szolgálják, hogy minél több tehetséges fiatal
válassza a pedagógushivatást. Ezért olyan bérpótlék rendszert vezet be, amely
szerint egy pályakezdő, aki főiskolát végzett 20 ezerrel kap többet a
besorolási illetményéhez képest, aki pedig egyetemet, az 32 ezerrel. Ez azért
is nagyon jelentős előrelépés, mert így olyan összegű lesz a
fizetésük, mint azoknak, akik már 13-14 éve tanítanak.
R.Zs.: S mi lesz azoknak
a pedagógusoknak a bérével, akik valóban 13-14 esztendeje oktatnak?
Gy.L.: Az erre fordítható
összeg a pályán eltöltött 21 évig biztosítja a jövedelem emelkedésének
lehetőségét. A pénz időarányosan csökken. Eszerint aki 13-15
esztendeje tanít, az a jelenlegi fizetésénél 8000 forinttal kap majd többet.
Így összesen közel 70 ezer embernek emelkedik a jövedelme jövő januártól,
amikor a tervek szerint életbe lép ez a szabályozás. Mindez természetesen a mi
tagságunkat, így a zenepedagógusokat is azonos módon érinti, mint a többi
pedagógust.
R.Zs.: De mindez
valószínűleg felháborodást is kelt.
Gy.L.: Természetesen rengetegen halálra lesznek sértődve,
hiszen mindenki több pénzt szeretne kapni. Ezt az egyezséget sem írta alá
mindenki, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete például kimaradt. Nem
tudom, hogy milyen kifogásaik voltak a dokumentum ellen, úgy gondolom viszont,
hogy egy olyan intézkedést, amely a fiatalok számára érezhető, majd 20
%-os fizetésemelkedést hoz, nem szabadna elutasítani. A szakszervezetnek nem az
a feladata, hogy megakadályozza azt, hogy a területükön dolgozók számára
kedvezőbb feltételeket alakítsanak ki. Nem lehet úgy társadalompolitikát
csinálni, hogy mindig, mindenkinek megpróbáljunk megfelelni. Aki tudja azt,
hogy mi lenne a jó, az tegye is mellé a pénzt. Úgy vélem, nem kell fejkvóta
szerint elosztani a pénzt. A kor és a pályán töltött idő ugyanis önmagában
még nem garancia arra, hogy milyen minőségű munkát végez valaki. A
közoktatás területén akkor legalább a bérezésben legyen valamilyen mozgás. Ha
valaki ezt vállalhatatlannak tartja, azzal nem tudok egyetérteni. Megoldást
kell találni a jelenlegi, elkeserítő helyzetre, s talán az némileg segít,
ha egy teljesen új bérpótlék rendszer jelenik meg a közoktatásban. A cél az,
hogy a fiatalokat rábírja a pályán maradásra. Ez persze nem arányos elosztás,
de aki arányosnak tartja a bértábla felépítését, az ezt sem fogja igazságtalannak
érezni.
R.Zs.: Egyedi megítélés
alá esik a minőség munka elismerése és díjazása is.
Gy.L.: Erről korábban is a helyi
iskolavezetők döntöttek, s bár nem olyan nagy a rendelkezésre álló összeg,
most legalább megháromszorozódott. A következő esztendőben erre a
célra már 3 milliárdos keret áll rendelkezésre, amellyel díjazni lehet a
meghatározott feladatokat, teljesítményeket. S háromszor annyi pénzzel pedig
sokkal jobban lehet gazdálkodni. Így mintegy 10 000 kiválóan dolgozó
pedagógus juthat többletpénzhez. Nagyon fontos lépés – ami eddig sajnos kevés
figyelmet kapott – az intézményvezetői munka új elismerése is. Az
igazgatók eddig is kaptak valamilyen pótlékot, ez az összeg azonban most
jelentősen emelkedik Az intézmény nagyságától és a feladatok összetettségétől
függően így 2009-től havonta mintegy 20-40 000 forint közötti
többletjuttatást kap mintegy 6000 intézményvezető.
R.Zs.: S bár a
művészetoktatást kevésbé érinti, nagyon lényeges eleme az egyezségnek a
halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó pedagógusokra
vonatkozó, két új kezdeményezés.
Gy.L.: Kiemelten fontos ezeknek a tanároknak a
támogatása, ezért a kormány számukra pótlékot fog bevezetni. Az intézmény
feladata és az ellátott feladat alapján differenciáltan meghatározott pótlékot
kapnak a következő esztendőtől. Ez a lépés 12500 pedagógust
érint, s így 130 000 gyermek oktatása válik színvonalasabbá. Az oktatási
miniszter emellett már ettől az évtől kezdve Teleki Blanka-díjjal
ismeri el azokat a pedagógusokat, akik a hátrányos, halmozottan hátrányos
helyzetű, valamint szociális, egészségügyi okok miatt különleges
gondoskodást igénylő gyermekek, tanulók segítésében kiemelkedő
eredményességgel, odaadással tevékenykednek. A díjban és az azzal járó
300 000 forint jutalomban, ami jelentős összeg, évente 100 -100
pedagógus részesülhet.
R.Zs.: S emellett azért a
bértárgyalások is folytatódnak.
Gy.L.: Az egyezségben szerepel az is, hogy 2008
őszétől, az érdekegyeztetés keretében kidolgozzuk egy olyan
bérmegállapodás alapjait, amely valamennyi pedagógus számára stabilabb és
kiszámíthatóbb jövőt eredményez. Így már valóban talán tovább lehet lépni.
R.Zs.: A másik terv
azonban nagy vitákkal jár majd, hiszen eszerint szükség van a pedagógus képzés
és továbbképzés rendszerének megújítására.
Gy.L.: Igen, az egyezség szerint erről is
tárgyalni kell, hiszen a tanárok képzésének igazodnia kellene a mindennapok
követelményeihez. A jövő pedagógusainak a szakmai tudás mellett el kellene
sajátítania az új kihívások, problémák kezeléséhez szükséges ismereteket,
kézségeket. Ez hosszú távú folyamat, de nagyon lényeges, hiszen miközben
bizonyos területeken szakember hiány van, máshol két-három diplomával
rendelkező emberek nem találnak munkát. S mindezt – a képzést és a
munkanélküli-segélyt is – közpénzből finanszírozzuk. Hát ez nehéz küzdelem
lesz, hiszen a jelenlegi rendszernek az átalakítása temérdek érdeket sért. Már
a művészetoktatás terén is sok vita volt, akadt abból az utóbbi
időben, hogy milyen végzettséggel, ki milyen szakon, mit taníthat. Ugyanakkor
ebben az ügyben a szélsőséges megoldások, mint például a piaci igények
abszolutizálása, legalább akkora károkat okozhat, mint az igények teljes
figyelmen kívül hagyása. Tehát egy igen összetett és több megoldásos kérdéssort
kell megválaszolni.
R.Zs.: Komoly eredménye a
szakszervezetnek, hogy életre hívta ezt az egyezséget. De a szervezet nemcsak
ezen a téren igyekszik mindent megtenni a tagjaiért, hanem abból a szempontból
is különleges, hogy újságokat tart fenn, köztük az idén már ötvenedik évfolyamába
lépett Parlandót.
Gy.L.: Amikor 1989-ben megválasztottak
szakszervezeti vezetőnek, az örökség egyik értékes darabja volt a lap is.
A Parlandóról mindenki úgy
gondolta az évek során, hogy olyan kincs, amelyet óvni kell. Már csak amiatt is,
hiszen ez az újság nem kívülről lett a szervezetre oktrojálva, hanem a
korábbi időszak szakemberei, tisztségviselői találták ki. Nekem
magamnak is vannak emlékeim a születéséről. Az édesapám társadalmi
munkában dolgozott a szakszervezetnél, s ő is bábáskodott az újság életre
hívásánál. Emlékszem, milyen boldog örömmel hozta haza a legelső
lapszámot. Hat éves gyerekként ebből az egészből csak annyit
értettem, hogy szép csengése van a szónak, s ez biztos valami nagyon izgalmas,
felnőtt dolog lehet. Időközben megtanultam, mi is az a Parlando, de ma is nagyon érdekesnek
tartom az újságot, s örülök annak, hogy nemcsak a nyomtatásban megjelent
lapokat is olvassák, hanem az internetnek köszönhetően több tízezer
pedagógus, és érdeklődő nézi meg a cikkeket. S ez is azt jelzi, a Parlando olyan érték, amit védeni kell.
A szakszervezet a kezdettől fogva nem szól bele a lap szerkesztésébe,
hiszen nem üzemi, és nem propaganda lapnak szántuk, s úgy vélem, valóban a
közérdeklődésre számot tartó, szakmailag értékes cikkek kapnak benne
helyet. Hasonlóan fontosnak érzem az alig több, mint tíz éves Zenekar című
lapot, amelyet a Zenekari Szövetséggel közösen hívtunk életre. Az internet
világa felé is egyre jobban nyitunk, hiszen mi is működtetjük a
muvesz-vilag.hu-t, amely minden művészeti ággal foglalkozik és a
dalok.hu-t, amely zenei portál, és zeneáruház is egyben. Hiszen úgy vélem,
nemcsak küzdenünk kell a tagjaink érdekeiért, hanem segíteni abban is, hogy
eljussanak hozzájuk a lényeges információk, és ők is megoszthassák gondolataikat
a nyilvánossággal.