HOGYAN TOVÁBB?
Péter Miklós interjúja dr. Batta András zenetudós egyetemi tanárral,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorával
Péter
Miklós: Először is szeretnénk gratulálni és sok
sikert kívánni rektorrá történt újraválasztásához. A szenátus egyhangú döntése
egyértelmű elismerése az előző ciklusban végzett munkájának, egyben
pedig annak a kifejezése, hogy támogatni fogják a következő évek nehéz
feladatainak végrehajtásában. Kérjük, hogy a Parlando zömében zenepedagógus
olvasói számára szíveskedjék tájékoztatást adni az Egyetem helyzetéről és
a bolognai rendszer bevezetésével kapcsolatos változásokról, valamint az éppen
százéves épület, a magyar szecesszió egyik legszebb alkotásának várható felújításáról.
Dr.
Batta András: Kezdjük azzal, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem világhírű
zeneoktatási intézmény. Az, hogy olyan világhírességek végezték itt tanulmányaikat,
mint Bartók Béla, Kodály Zoltán, Ligeti György, Kurtág György vagy Eötvös
Péter, hogy csak a legismertebb zeneszerzőket említsem, olyan nemzetközi
hírű karmesterek, mint például Doráti Antal, Solti György, nem is beszélve
a nagyszámú, nemzetközi elismerést elért hangszeres
előadóművészről, rendkívül nagy felelősséget ró az Egyetem
tanáraira és vezetőire. Az a feladatunk, hogy a szükséges változtatások
végrehajtása során a szakmai követelményekből semmit sem engedve, továbbra
is a világ egyik legrangosabb és legelismertebb zenei egyeteme legyünk, ahonnét
továbbra is nemzetközi hírű és rangú zeneszerzők, karmesterek és
hangszeres előadóművészek kerülnek ki.
P.M.: Az
elmúlt évek során több új tanszak jött létre. Melyek ezek?
B.A.: Az egyházzenei és a népzenei tanszak. Az
egyházzenei tanszak létrehozása, pontosabban újraindítása a rendszerváltás után
szinte természetes követelmény volt. Ma már egyre inkább érezhető a
tanszak munkájának eredménye az adott területen. A népzenei tanszak létrejötte
pedig annak az örvendetes fejlődésnek az eredménye, amit az amatőr
népzenei együttesek, a táncházi muzsikusok az elmúlt években elértek. E mellett
régi adósság is, figyelembe véve Bartók, Kodály, Lajtha László és a magyar
népzenetudomány más nagyjainak nemzetközi elismertségét. A hiteles népzenei
kultúra megőrzése és életben tartása alapvető követelmény. A népzenei
tanszak feladata ennek a legmagasabb szinten való megvalósítása.
P.M: Az
egész felsőoktatási rendszert érintő bolognai rendszerre való áttérés
hogyan fog végbemenni a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen?
B.A: A 2007/2008-as tanév volt az első,
amikor minden tanszakon a bolognai rendszer szerint kezdték meg tanulmányaikat
a hallgatók. A felsőbb évfolyamok még a megkezdett, hagyományos tanterv szerint
folytatják és fejezik be tanulmányaikat Mint az közismert, a bolognai rendszer
képzési struktúrája a 3 + 2 év, vagy ha úgy tetszik, a 6 + 4 félév
/szemeszter/. Az első három év az egyes szakoknak megfelelő
alapképzés, közkeletű angol nevén az úgynevezett „bachelor”-képzés, amit
BA betűjellel szoktak jelölni. Az ezt követő két év a mesterképzés –
angolul „master” –, MA betűjellel jelölve. Ez már kifejezetten az adott,
illetve az elnyerni kívánt diplomához szükséges magas szintű szakmai
képzést biztosítja a hallgatók részére.
P.M.: Mit
jelent ez a tanárképzés területén? Három évre csökken, vagy öt évre emelkedik a
zeneiskolai tanárképzés eddigi négyéves képzési ideje?
B.A.: Egyértelműen öt évre emelkedik. Tanári
diplomát csak az MA képzést befejezők kaphatnak. Kétféle tanári diploma
lesz: az egyikhez 120 kreditpontot kell elérni, ez az alapfokú tanári oklevél,
a másik esetben pedig a művészi diploma mellé 60 kreditpontra lesz
szükség. Ez a tanári oklevél azonban már mind a középiskolai, zeneművészeti
szakközépiskolai, mind a zeneiskolai oktatási területre érvényes. A 3 éves BA
képzés csak asszisztensi, és egyéb, középszintű képesítést igénylő
területeken való működésre nyújt lehetőséget. Ezek pontos
meghatározása még a következő évek jogszabályainak feladata. A bolognai
rendszer előnyeit sokan vitatják, de mindenkinek be kell látnia, és tudomásul
kell vennie, hogy bevezetése elengedhetetlen és szükséges az európai tanulmányi
rendszer egységesítése, az európai egyetemek közti átjárhatóság, és az
oklevelek nemzetközi elismertsége érdekében. A kreditrendszer révén a hallgatók
részére ez sokkal nagyobb szabadságot jelent a felvenni kívánt tárgyak esetében,
és éppen a BA-MA határán, tehát a harmadik tanév befejezését követően lehetőséget
nyújt egy esetleges szakirány váltásra is. Tehát például a hangszeres
előadóművészi képzésről áttérést a pedagógiai, zeneelméleti vagy
zenetudományi képzésre, esetleg egyéb szakokra. Ami pedig talán még ennél is
fontosabb, hogy lehetőség nyílik külföldi egyetemen való továbbtanulásra
is. A hallgatók így egyénileg és egyedileg, önállóan tervezhetik és alkothatják
meg egyetemi pályafutásukat, és lehetőségük van egyetemi éveik alatt pályamódosításra,
pályakorrekcióra, ami eddig csak újra kezdett tanulmányok révén volt
elérhető és megvalósítható.
P.M.: Ezek
szerint a Tanárképző Intézet önállósága megszűnt, és az Intézet az
Egyetem szervezetébe tagolódott?
B.A.: Igen, így van. Ugyanakkor létrehoztuk a
zenepedagógia tanszéken belül a zeneismeret szakirányt, amely nem csak a
Tanárképző Intézet korábbi feladatkörét látja el, hanem az eddigi egyetemi
pedagógiai oktatás továbbfejlesztését is. Ide kerül például többek közt a
profiltisztítással megújított ÉTK (énektanár képző) szak eddigi feladatkörének
többsége is. Ezen túlmenően e tanszakhoz kapcsoltuk a néhány éve már az
egyetem kötelékébe tartozó kecskeméti Kodály Intézetet is. Így a Kodály Intézet
már nem csak továbbképzési feladatot lát el, mint az eddigiekben, hanem
egyetemi oklevelet, diplomát adhat külföldi hallgatóinak. Ez a lehetőség
várhatóan tovább fogja növelni az Intézet már eddig kivívott nemzetközi
elismertségét. Annak érdekében, hogy ez a sokrétű, és eddig külön intézményekben
történő képzés egységessé váljék, az egyetemi zenepedagógiai tanszék
vezetője és a Kodály Intézet főigazgatója azonos személy lett. E
megbízást most első ízben Nemes László Norbert nyerte el. – Visszatérve a
megszűnő ÉTK tanszakkal kapcsolatos intézkedésekre, fontos új elem,
hogy a kimagaslóan tehetséges hallgatók tanulmányaikat a karmester- és
kórusvezetés tanszakon is folytathatják, és e szakon szerezhetnek MA diplomát
Hangsúlyozom azonban, hogy csak igen kevés, kimagaslóan tehetséges hallgatónak
lesz erre lehetősége.
P.M.: Az
MA diplomával rendelkezők egyetemi-főiskolai oktatók is lehetnek a
jövőben?
B.A.: Nem, erre a jövőben csak a doktori
képzésben részt vett PhD és DLA fokozattal rendelkezők kaphatnak
lehetőséget. Ennek teljes körű megvalósítása fokozatosan megy majd
végbe. Az új oktatók körében azonban már mindenképpen érvényesíteni kívánjuk
ezt a követelményt, vagyis hogy PhD vagy DLA fokozattal rendelkezzenek.
P.M.: Rektor
úr említette, hogy a bolognai rendszer révén létrejön az Európai Unió egyetemei
közt a könnyebb átjárhatóság. Milyen lehetőségeket biztosít erre az
Európai Unió, és milyen további nemzetközi kapcsolatokat épít ki maga a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem?
B.A.: Az Európai Unió létrehozta az úgynevezett
Erasmus-programot, amelynek keretében már most is, a jövőben pedig még
inkább lehetősége van, illetve lesz hallgatóinknak külföldi ösztöndíjak
elnyerésére. E mellett igen sok, és évről évre egyre több nyári- vagy
egyéb mesterkurzuson, vagy más szakmai továbbképzést nyújtó tanfolyamon való
részvételre nyílik lehetőség. Ez év nyarán is több tucat nemzetközi továbbképző
kurzusra, tanfolyamra érkezett felhívás, így hallgatóinknak bőven van
választási lehetőségük a nemzetközi kurzus-életben való részvételt
illetően. Ezen túlmenően természetesen nagyon fontosnak tartjuk az
egyetem együttműködését és közvetlen kapcsolattartását a
legkiemelkedőbb külföldi társintézményekkel. A közelmúltban sikerült
együttműködési megállapodást kötnünk a müncheni Thaterakademie-vel, Európa
egyik legrangosabb művészeti egyetemével, amellyel közösen Eötvös Péter:
Három nővér című operájának közös színrevitelét tervezzük. De
kiemelkedően jó az együttműködésünk például a New York-i
Juilliard-School-lal és a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriummal. A japán
zeneoktatási intézményekkel való kapcsolatunk már hagyományosnak mondható, és
újabban sikerült a pekingi és a sanghaji zeneakadémiával is igen jó kapcsolatot
kialakítani. Nemzetközi elismertségünk és jó kapcsolataink bizonyítéka
egyébként az is, hogy egyetemünknek több mint száz állandó külföldi hallgatója
van.
P.M.:
Megköszönve a tantervi-tantárgyi struktúra változással kapcsolatos tájékoztatást,
kérjük, szíveskedjék a Zeneakadémia immár 101 éves gyönyörű szecessziós
épületének felújítási-újjáépítési „menetrendjét” ismertetni.
B.A.: Hosszas előkészítő munka révén
sikerült elérni, hogy a Zeneakadémia patinás épületének felújítása kiemelt
projektnek minősüljön. Ennek költsége tízmilliárd forint, amelynek 90
százalékát az Európai Unió, 10 százalékát pedig a magyar állam biztosítja a
jelenlegi tervek szerint. Az erről szóló előkészítő
szerződést a napokban írjuk alá, a végleges támogatási szerződés
remélhetőleg a nyár végén aláírásra kerül, és a munka már ez év őszén
elkezdődhet. Sikerült megfelelő épületet találni, melyet az átépítés
ideje alatt és hosszú távon is remekül használhatunk: egy, az egyetemtől
mindössze néhány sarokra lévő szakközépiskola épületét kapjuk meg. A
költözés előtt azonban még azt is át kell alakítani a mi céljainknak
megfelelően. Csak a teljesség kedvéért említem, hogy a népzenei és a jazz
tanszak – amelyek eddig sem a Liszt Ferenc téri épületben működtek – , a
IX. kerületi zeneiskola épületében kaptak helyet, ott bérelünk két emeletet. A
főépület felújításának és technikai értelemben újjáépítésének befejezését
2011-re tervezzük. Az újrakezdés ünnepét szeretnénk Liszt Ferenc születésének
200. évfordulóján, 2011. október 22-én megtartani.
P.M.: Az
egyetem igen alapos és igen jó tájékoztatást nyújtó honlapján olvasható, hogy
az egyetem működését és gazdálkodását Gazdasági Tanács is segíti, e
mellett több alapítvány is létrejött az egyetem munkájának támogatására.
B.A.: Valóban, egy ilyen rendkívül sokoldalú
intézmény gazdálkodásához, a megfelelő anyagi háttér és feltételek
megteremtéséhez hasznos segítség egy olyan tanácsadó testület létrehozása, mint
a Gazdasági Tanács. Ebben olyan külső gazdasági és pénzügyi szakemberek
vesznek részt, akik megfelelő útmutatást tudnak adni az intézmény vezetésének
a szakmai célok megvalósításához szükséges gazdasági-pénzügyi feltételek
megteremtéséhez. E Gazdasági Tanács elnöke jelenleg nem más, mint Simor András,
a Magyar Nemzeti Bank elnöke – talán ez is jól jelzi, hogy sikerült
elsőrendű szakemberek részvételét biztosítani e fontos feladatra. A
Tanács nem döntéshozó szerv, csak ajánlást és véleményt nyújt az egyetem
vezetőségének. Ami az alapítványokat illeti, azok pedig segítenek olyan
célokat megvalósítani, amelyeket az állami költségvetés által biztosított
működési költségekből már nem tudnánk finanszírozni. Két legfontosabb
alapítványunk: a „Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Baráti Köre”, és a
„Génie oblige”. Az első a civil szférából gyűjti tagságát
tagdíjfizetési kötelezettséggel, a „Génie oblige” pedig a különböző
cégeket és vállalkozásokat „szólítja meg”, hívja fel az egyetem jelentősebb
projektjeinek támogatására, szponzolására. Külföldön nagy hagyománya van az
ilyenfajta szponzorálásnak. Reméljük, hogy a jövőben egyre többen
csatlakoznak ezekhez az alapítványokhoz. Ezek révén szeretnénk a civil
társadalom segítségét és támogatását elnyerni ahhoz, hogy a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem valóban a világ egyik legjelentősebb és
legrangosabb zeneoktatási intézménye legyen, és továbbra is világhírű zeneszerzők,
karmesterek, énekesek és hangszeres művészek kerüljenek ki falai közül.
P.M.:
Köszönjük rektor úr szíves tájékoztatását, és ismételten sok sikert kívánunk
Önnek és a vezetése alatt álló egyetemnek mind a bolognai rendszer sikeres
bevezetéséhez, mind az épület felújítás zökkenőmentes lebonyolításához,
valamint annak a célnak az eléréséhez, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem továbbra is megőrizze nemzetközi elismertségét.