ÚJ KEZDEMÉNYEZÉSEK SZELLEMÉBEN
(JÖVŐ-KÉP 6. rész)
Beszélgetés a Pécsi Városközponti Iskola
Liszt Ferenc Zeneiskolája
igazgatójával, Zsoldos Attilával
Beszélgetésünk
témája a Pécsi Városközponti Iskola Liszt Ferenc Zeneiskolája új igazgatójával
elsősorban a minősítési eljárás után megváltozott helyzet szélesebb
körű végiggondolása volt. Józan, gyakorlati megfontolásokra alapuló
vélemények fogalmazódtak meg, melyeket magasabb fórumoknak is érdemes lenne
átgondolás tárgyává tenni.
Zsoldos
Attila: A minősítési
eljárás során iskolánk kiváló minősítést kapott. A mostani törvények
értelmében a zeneiskolát összevonták öt általános iskolával és egy óvodával. A
nevünk is megváltozott: Városközponti
Iskola Liszt Ferenc Zeneiskolája nevet kaptuk. A tanév kezdetén 2007.
október 1.-én 762 növendékünk volt. Nálunk zeneoktatás folyik, nincs több
művészeti ágazat.
Zs.A.:
Ebben az 54 éve
működő zeneiskolában a minősítés során rendben találtak mindent.
A dokumentációkat elkészíteni irgalmatlan munka volt. (Rendkívül szűkre
szabták a határidőt, általános kapkodás volt tapasztalható). Állandóan,
még az utolsó pillanatban is változtatták a követelményeket, nem lehetett
pontosan tudni, mire is kíváncsiak valójában, milyen diplomával mit lehet még
tanítani. (Például a jazz zongoraoktatónak rendelkezni kellett a diplomájában
zongora módszertan tárggyal.)
A
személyi feltételekben semmi kifogásolni valót nem találtak. Elődöm Apáthy
Árpád igazgató úr, aki több évtizeden keresztül igazgatta az intézetet,
gondosan vigyázott arra, hogy itt csak megfelelő diplomával
rendelkező tanárok tanítsanak.
Sokkal
nehezebb helyzetben voltak azonban a kis települések iskolái, ahol súlyos
probléma, hogy nincs megfelelő növendék létszám. A pedagógus arra kényszerül,
hogy több helyszínen, akár több településen tanítson, ez egy idő után az
energia szétaprózódásához vezet, ami negatív módon hat vissza az oktatás
folyamatára.
Á. M.: Ha a hiányzó módszertani tudás
megszerzéséhez szükséges anyagi bázist egy kis iskola nem tudja
előteremteni, mit lehet ott tenni?
Zs.A.:
Véleményem szerint inkább az
élet szükségletét kellene figyelembe venni, mintsem a betűkhöz ragaszkodni.
Ilyen helyzetben a döntéshozóknak az oktatás ügyét kellene előtérbe
helyezni, és nem ragaszkodni mereven a megoldhatatlan szabályozókhoz. Tehesse a
vonós tanár például, hogy gitárt is oktat, mert van rá igény. Idáig is ment az
élet valahogy. Módszertani tudásra szert tett a tanár a gyakorlatban, annak
ellenére, hogy nem volt róla papírja. Ebben engedményeket kellene tenni.
Mostanában lesznek olyan régiók, amelyek teljesen leszakadnak majd, el lesznek
zárva minden kultúra forrásától. Ott is lehet tehetséges gyerek, és ez a fajta
tolerancia a tehetséges gyerekek javát szolgálná. A hatályos törvények alkalmazásának
szükségszerű következménye, hogy a kis lélekszámú helységekben elkallódnak
a tehetségek. Sokat beszélnek az esélyegyenlőségről, és a hátrányos helyzetűek felzárkóztatásáról. Íme
egy lehetőség, ami nem kívánna befektetéseket az oktatáspolitika
részéről, csak a továbbiakban is engedni kéne valamit, ami már évek,
évtizedek óta működik. Azok a pedagógusok, akik a kis létszámú
településeken munkálkodnak, egyébként is missziót teljesítenek. Azt a
pedagógust, aki a sok hátrány mellett is felvállalja ezt, inkább segíteni kéne,
nem pedig eltávolítani a „papír hiányában”. Az ilyen rendelkezésekkel még
inkább elsorvasztják a vidéki kultúrát. Régen összefogtak a falusi emberek,
hogy iskolát, templomot építsenek, büszkék voltak arra – joggal –, hogy saját iskolájuk
van. Mi marad egy faluból, ha bezárják az iskoláját, és kong az ürességtől
a temploma?
Á.M.: Érthetetlen számomra, hogy a
mai világban miért nem lehet internetes oktatás keretén belül megtanulni a
módszertani dolgokat? Annyi szakterületen van már erre lehetőség! Akkor
nem kerülne a zeneiskoláknak egy-egy tanár módszertani kiegészítő képzése
520.000,- Ft-ba.
Zs.A.:
Emellett az is kérdés, hogy
ez az összeg arányban van-e a várható haszonnal! A várható haszon egy zenetanár
esetében nem komoly összeg, ezzel kellene párhuzamba állítani a módszertani képzés díját. Efféle aránytalanságokkal
tele van az ország.
Valamifajta
zenélés minden ember elemi vágya, mert ez az önkifejezés lehetősége. Valami mély
belső szükségnek a megnyilvánulása.
A zene és minden művészi megnyilvánulás az emberi lélek mélyéről fakad fel. De a zene a közösségi élmény forrása is. Az emberek szívesen adják össze
pozitív energiáikat. Megtapasztalhatjuk ezt a „közösség-élményt”, ha kórusban
énekelünk, zenekarban muzsikálunk, vagy kamarazenélünk. Pozitív jelenség az
együtt muzsikálásban, hogy a gyengébb képességű ember is átélhet mélyebb
katarzist, mert az erősebbek képessége valahogy hozzáadódik a gyengébbhez,
ezáltal segíti azt.
Sorolhatnék
még példákat, melyeket magam is megtapasztaltam és mély meggyőződésemből
fakadnak. Mind a zene ügyének fontossága mellett szólnak.
Á.M:. Visszakanyarodva a
minősítési eljárás szempontjaihoz: nemcsak a személyi, hanem a tárgyi
feltételeket is vizsgálták. Milyen eredménnyel zárult ez ebben az intézetben?
Zs.A.:
Mi nem panaszkodhatunk. Az
54 év alatt létrejött egy komoly hangszerállomány, melyet a későbbiek
folyamán az iskola alapítványából, pályázatokból, az önkormányzat támogatásából
igyekszünk megújítani és karban tartani. Itt Pécsett a szülői háttér
nagyon változatos, Az adó felajánlások 1%-ából, vállalkozók hozzájárulásából az
elhasznált hangszerek értékesítéséből minőségi cseréket tudunk létrehozni.
Vonós és fúvós hangszerekből nagyobb mennyiséggel rendelkezünk, ezt
növendékeinknek kölcsönözzük is. Az iskolának van fúvószenekara, a vonószenekarunk
24 főből áll.
Ezzel
együtt kimondhatjuk, hogy a zenétől és mindenfajta kultúrától egyfajta
elidegenedés tapasztalható. Sajnos ebben a média rossz irányban játszik közre.
A gyermekkel való kapcsolat megteremtésében a zeneoktatásnak tekintetbe kell
venni ezt. A mai szemlélet szerint mindenhez gyorsan kell hozzájutni. Ez a
fajta tömegkultúra pedig teljesen idegen tőlünk.
A minőségi muzsikálás nem könnyen megszerezhető
tudás, hosszú évek alatt alakul ki a jó hangszerjáték. Amit mi adunk, az
kreatív tudás és az élet egyéb területein is hasznosítható.
A növendék, ahogy saját magában felépít egy zenedarabot,
hozzájut egy olyan problémaelemző tudáshoz, ami az élete folyamán más
dolgokban is ugyan úgy működik majd. De nem lehet komolyabb tudást
megszerezni munka nélkül. Ez is nehezen elvárható a mai gyerekektől. Ezért
minden pedagógus számára feladat, hogy a tanulási folyamatot élménnyé tegye. A
gyerekben is vágyat kell ébreszteni arra, hogy számára nehéznek tűnő
dolgokat egy későbbi cél érdekében megtanuljon. Egy gyermek a lépcsőfokok
értelmét sokszor még nem tudja átlátni, a pedagógus viszont, ha eredményesen
akar tanítani, előre látva és időben tervszerűen össze kell
rakja a zenetanuló vezetését.
Á.M.: A pécsi zeneiskola anyagi
működése mennyire ütközik nehézségekbe?
Zs.A.:
A normatíva 105.000,- Ft, és
ha a város is hozzátesz az oktatás támogatásához, akkor még tudunk dolgozni. De
ebbe már kurzusok tartása például nem fér bele. Véleményem szerint a régi
szakfelügyeleti rendszer jobb volt, mert akkor egy személyes segítséget
kaphatott a tanár a szaktanácsadótól, aki nem akárki volt. Beült a tanár órájára
és az adott növendéknél felmerülő problémákra célzottan tudott megoldást
kínálni. A tanszakvezetők túl közel vannak a tanárhoz, a kritika esetleg
akaratlanul is sértő lehet. Egészségesebb, ha egy messzebbről jött
szaktekintély mond véleményt. A mai továbbképzésekből pedig hiányzik a
személyes jelleg. Hallgatja a továbbképzést egy csapat, majd egyénenként kell
levonni azt a következtetést, amit a tanításában hasznosítani tudnak. Ez
részben tanári tapasztalat és gyakorlat, intelligencia kérdése, de nem biztos,
hogy mindenki, például egy pályakezdő is meg tudja a lényeget érteni. Mindenki
más tapasztalat alapján hallgatja az előadót. Tehát személyfüggő,
mert akiben megvan az igény, a nyitottság arra, hogy új dolgokat befogadjon,
majd átgondolja, feldolgozza, igazából az tud nyerni a továbbképzésen.
Nálunk
megvalósult a tavasz folyamán egy nagyon provokatívnak induló kezdeményezés,
nevezetesen az, hogy minden kolléga bemutató tanítást tartson a tanszak
előtt. Tehát ne csak a tanszakvezető, hanem más is tanítson, sőt
más növendékét tanítsa. Először elég feszélyezetten alakult a tanítás, de
érdekes módon lassan a legtöbb pedagógus feloldódott, és csaknem minden
tanszaktól olyan visszajelzést kaptunk, hogy a kezdeményezésnek pozitív
eredménye lett.
Azt
szerettem volna ezzel elérni, hogy a kollégák szakmai tudása kicserélődjön.
Ne kritizáljuk a másikat, hanem legyen alkalmunk „ellesni” sikerre vivő
módszereket. Abból indultam ki, hogy én, mint kezdő tanár milyen intenzíven
kerestem azt, hogy mi mitől sikeres és jó. (Ezt természetesen a mai napig
teszem). Sokszor bementem máshoz órát hallgatni, elvittem a növendékemet
előjátszani, azért mentem el versenyre, hogy körülnézzek, tanuljak abból,
hogy ezen a szinten miképpen néz ki a jó hangszeres játék. Ezek után felállítottam
magamnak egy lépcsőzetes haladási irányt, tervet, és azt követtem. Olykor
azt látom, hogy egy-egy tanár hosszú évekig elszigetelődve tengődik,
és nem igazán gyümölcsöző a munkája. Kollégája két teremmel arrébb remek
megoldásokat alkalmaz és nincs köztük érdemi szakmai kapcsolat. Ez igen szomorú
dolog. Tisztában vagyok azzal, hogy bizonyos határon túl nem lehet
erőltetni a szakmai konzultációt. De szeretném megpróbálni, és jó irányba
elmozdítani.
Á.M.: A tanítás eredményességét Ön
szerint mivel lehet mérni egy iskolában?
Zs.A.:
Ez nagyon összetett dolog.
Nem lehet csak a verseny eredményességével mérni ezt. Egy zeneiskolának igen
nagy százaléka átlagos képességű növendékekből áll. Szempont például,
hogy milyen növendék megtartó képessége van a pedagógusnak. Visszajelzések
jönnek, hogy nagyon szeretik a tanárt. Növendéke visszajön-e hozzá továbbképzőbe
is? Majd családot alapít, és a gyermekét is ahhoz a tanárhoz hozza, akinél
ő tanult. Ezek mind jelzések a pedagógus munkájára vonatkozóan Ezek a tanárok
is dobogósak! Csak az ő eredményük nem fér bele az első három
helyezésbe. Ugyanakkor eredményeiket reálisan kell értékelni.
Van egy kérdőívünk, amelyet 2
évenként eljuttatunk a szülőkhöz. Arra keressük a választ, hogy mennyire
elégedettek az iskolánkban folyó oktatással.
Ha
véleményem röviden összefoglalhatom erről a kérdésről, a
következőt mondanám: sikeresen
működő tanár az, aki
- versenyeken,
találkozókon eredményeket ér el.
- növendékei
ragaszkodnak hozzá, megtartja őket.
- személyre szabott
módon közelít a gyerekekhez.
- munkája illeszkedik
az országos színvonalhoz (különösen a profi képzés terén)
Á.M.: Sokszor megtörténik az is, hogy
jól felkészített, tehetséges növendékek a kötött létszám miatt nem kerülhetnek
tovább egy versenyre. A mögött a munka mögött is ott van az érték, az
embernevelés és a szellemi nevelés eredménye. Ez is egy komoly szempont, hogy
hány tanár dolgozza végig ezt a nagy munkát igénylő utat növendékével. Mi a véleménye Önnek a helyi tanterv
szükségességéről?
ZS.A.:
Úgy vélem, szükségtelen
túlszabályozni a pedagógiai programot. Az intelligens tanár helyi szinten
kezeli a problémát. Helyben, a zeneórán. Nem lehet, és nem is kell minden
gyermekre speciális követelmény rendszert a legmagasabb szintig kidolgozni.
Erre való a pedagógiai érzék, a tanári intelligencia. A zenepedagógusi intelligencia
igen összetett. Olykor egy szerényebb hangszeres képességű pedagógusról
kiderül, hogy tanárként kiváló, és a fordítottjára is akad példa. Nagyon
fontos, hogy egy zenetanár tudja a kívánt eredmény elérési útját, elérhető
zenei célkitűzést állítson a gyermek elé. Hangról-hangra,
ütemről-ütemre meg tudja mutatni, milyen módon érhető ez el.
Megragadja a probléma gyökerét, ötletekkel, megoldási javaslatokkal áll
elő. Ha kettő nem működik, mond még hármat, ami jobban illik a
gyermek testi-lelki alkatához. Lényeglátó, elemezni képes, nem vész el a
problémák részleteiben. Sőt, adott esetben tudja félredobni a saját nem
működő ötleteit is. Tudja, hogy bizonyos zenei hangzáshoz milyen
fizikai feltételeket kell teljesíteni a gyakorlás folyamán. (Izomérzet,
kontaktus a hangszerrel, testtartás, stb.) Be kell építeni a helyi tantervbe
azokat a szűrőket, amik mérsékelik az általános követelmények túlzó
szigorát. Pl.: kötelező etűdöket nem kérnék a vizsgán. Ez látszólag
ellentétben van azzal a ténnyel, hogy vannak növendékeink, akik zeneiskolás
koruk ellenére a középiskolás anyagot végzik. Mégis, azt gondolom, hogy egy
alapfokú művészetoktatási intézmény célrendszerébe bele kell férjen a
gyengébb képességű növendékek oktatása is.
Nem
szívesen vitatkoznék olyan „szakemberekkel”, akik azt a szemléletet képviselik,
hogy minél kevesebbet kell az államnak a zeneoktatás céljára költeni, annál
jobb. Egy értelmes igazgató csak annyi terhet rak a kollégái, és a gyermekek
vállára, amennyit el tudnak viselni, és ami hasznos. Ennek megítélése mindig is
a helyi viszonyoktól függ, és a helyi szakemberek tudják csak átlátni. Nyilván
ez alól is ki lehet bújni, és a dolog átbillenhet az ellenkező oldalra,
amikor üzlet lesz az oktatás. Ez történt az elmúlt évtizedben. Egy egészséges,
erős szakfelügyeleti rendszer oldhatná meg ezt a problémát. Éljen tovább
az, aki jól végzi a dolgát, aki eredményeket produkál különböző szinteken.
Aki pedig felhígította a rendszert üzleti szempontok miatt, az essen ki a
rendszerből. (Utópisztikus gondolat, félő, hogy nem így teljesül
majd: ellentmondásos példákat látok szerte a világban. A mezőgazdaságban
például mindenféle génmanipulált vetőmagot árulnak, elárasszák vele a
világot. A növények úgy tűnik sokkal érzékenyebbek a betegségekre, mint
egyszerűbb őseik, ezt különféle vegyszerekkel ellensúlyozzák,
ugyanakkor hallani lehet, hogy földalatti biológiai központokban tárolják az
eredeti génállományú magokat. Mintha tudnák a biológusok, hogy egyszer vége
lesz ennek az egésznek, és akkor nagy szükség lesz az eredeti romlatlan,
érintetlen magokra. Ugyanígy van ez az oktatás területén is. Volt egy
működő rendszer. Biztosan megvoltak a maga hibái, de stabil és
fejlődőképes volt.)
A
helyi tanterv kérdését véleményem szerint is rugalmasan kell kezelni. Nem
szabad úgy megírni, hogy saját munkánk elé akadályokat gördítsünk. A pedagógus
meg a gyerek egy hajóban eveznek. Néhány tanszakon túl magas követelményt
állítottunk a gyerekek elé, azt sokan igen nehezen, vagy aránytalanul nagy
munkabefektetéssel tudták csak teljesíteni. Ez hosszabb távon kedvét szegi
diáknak-tanárnak egyaránt. Személyre szabottan kell a célkitűzéseket
felállítani, nem szabad, hogy gúzsba kötözzük saját magunkat. Elsődleges
célunk: megszerettetni növendékeinkkel a zenét, és a zenélést.
Á.M.: Az
Önök iskolájában van-e kellő érdeklődés a zenetanulás iránt?
Zs.A.:
Sajnos nem tudunk annyi
növendéket felvenni, ahányan jelentkeznek, amennyit szeretnénk. Ebben a
zeneiskolában is három és fél státuszt szüntettek meg 2007 júniusában.(Ez még
Apáthy Árpád igazgató úr idejében történt, szerencsére meg lehetett oldani
nyugdíjazásokkal). Jó lenne, ha több növendékünk lenne, de leginkább arra
vágyunk mindannyian, hogy kiszámítható, tervezhető környezetben tudjunk
tanítani. Alapelvem az, hogy pályára csak olyan tanulót küldjünk, aki arra
valóban rátermett.
A
mi referenciánkat – a rólunk alkotott véleményt – az határozza meg, hogy milyen
színvonalú munkát adunk ki a kezünkből. Tapasztalatom szerint eredményeket
nem lehet úgy elérni, hogy folyton kidekázzuk a befektetett munkát. Néhány
kolléga úgy dolgozik, hogy szinte mérték nélkül önti energiáit a munkába, míg
mások egy apró kérésre is rögtön felszisszennek.
Pedagógusként
arra kell törekednünk, hogy élményszerű tudást adjunk a gyerekek kezébe.
Mi nem csak a zeneiskolában, hanem különböző külső fórumokon is adunk
hangversenyeket. Múltbéli eredményeinket tekintve igen magasan van a mérce.
Folyamatosan dolgozunk azért, hogy a magas színvonalat megtartsuk, sőt
emeljük. Reméljük, hogy a világ rohamos változása ellenére is tehetjük tovább a
dolgunkat. Bízunk benne, hogy a felnövekvő nemzedék szívében újra és újra
megújul a maradandó értékekkel való foglalkozás iránti igény.
Á. M.: Köszönöm a beszélgetést.
Ábrahám Mariann