SZIRÁNYI GÁBOR
EGY BARTÓK TANÍTVÁNY –
SZALAY STEFÁNIA – VISSZEMLÉKEZÉSE
(II/1. rész)
Bevezető
Fischer Ervinné
Szalay Stefánia (1886–1964) zongoraművész és -tanár, valamint Szalay
Elemér (1896–1947), a jeles zeneszerző és zenepedagógus Nagyvárad híres
művész-testvérpárja volt. Mint Csire József egyetemi tanár Lux aeterna
lucea est című cikkében írja: Személyükben
a Fischer–Szalay Zeneiskola alapítóit, muzsikus nemzedékeket nevelő
tanárokat, a váradi zenei élet kedvelt szólistáit és szervezőit tisztelhetjük,
akik példamutató helytállást tanúsítottak a világháborúk és rendszerváltások
vészterhes korában. Nagyváradot pezsgő zenei élet jellemezte a Szalay
testvérpár működése idején. Sok zenei intézet kapott helyet a városban.
Minden felekezetnek és templomnak legalább egy kórusa és zenekara volt; két
szimfonikus társaság működött; a katonaság kiváló fúvószenekart tartott
fenn; több munkáskórusról tudunk: minden kézműves ipartársulat külön
együttessel dicsekedhetett; mind a két zeneiskola gondoskodott ének- és
zenekarról; a város zenés színháza jeles szólistákat foglalkoztatott. Ez a művészetpártoló
város kulturált, zeneértő hallgatóságot nevelt. (…) A muzsikálás a világ
legtermészetesebb dolga volt a Szalay családban. Kamarazenélt itt mindenki.
Elemér tíz évvel idősebb nővére, Stefánia a budapesti zeneakadémia
zongora főtanszakán a nagynevű Thomán István tanítványa volt, a
zongoratanári szakon pedig a Bartók Béláé. 1909-ben szerzett tanári oklevelet
és Nagyváradra visszatérve 1912-ben Fischer Ernő zongorista-tanár felesége
lett. A fiatal házaspár létesítette; Szalay Stefánia és Szalay Elemér tartotta
fenn az 1941-ig működő Fischer–Szalay Zeneiskolát.
A tanár Bartók
Családom zenész család. Nagyanyám Fischerné Szalay Stefánia egykoron Bartók tanítványa; nagyapám Fischer Ervin Szendy Árpád növendékeként végzett a Zeneakadémián. Édesapám Stanzel János zongoraművész és tanár Kodály Zoltán, Keéri-Szántó Imre és Dohnányi Ernő növendéke, valamint édesanyám Fischer Gabriella Nagyvárad reményteljes ifjú zongorista tehetsége, aki Keéri-Szántó osztályában ismerkedett meg későbbi férjével. A hetven együtt töltött év során összegyűlt több ezer levél, dokumentum, újságkivágat, fénykép feldolgozását ez év tavaszán kezdtük el testvéreim jóváhagyásával. A hagyatékban néhány levél és üdvözlőkártya külön volt téve, többek között Kodály Zoltáné is, aki a következőket írta édesapámnak 1934 januárjában: Kedves Stanzel! Írja meg ráér-e ma 6-kor lakásomon (Andr. u.84. fsz 2) néhány darabomat eljátszani? Legelőbb azokat, amelyeket a minap koncerten játszott[1](akkor nem hallhattam) aztán másokat, főleg táncra alkalmasokat. Nem baj, ha nem „koncertszerűen” csak felismerhetően. Üdvözli Kodály Zoltán. A feladat nem egyszerű. Egyrészt mert szüleim levelezése – főként a harmincas évekbeli – több mint személyes, intim. Nem véletlenül akarta édesanyám a leveleket gyakran megsemmisíteni „ne olvassátok a szerelmes leveleimet röhögve” felkiáltással. Ennek ellenére végig kell olvasnunk őket, mert a legváratlanabb helyen található utalás a korabeli zenei viszonyokra. Másrészt maga a gyűjtemény minden dokumentarista rémálma. Nem a teljes összevisszasága miatt, hiszen az természetes akkor, ha az évek során a levelek hol a szekrényben, hol egy bőröndben vagy cipős-dobozokban „laktak”. Hanem a külleme miatt. A korabeli újságok, koncertkritikák a legaprólékosabb kivágatok. Szó szerint. Mindent gondosan körbevágtak, amit nem tartottak fontosnak. Az újság, a kritikus, a tudósító neve nyesedékké vált. A levelek gyakran datálatlanok, amin természetesen segítene a boríték és a postabélyegző, csakhogy édesapám szenvedélyes bélyeggyűjtő volt. Fogalmunk sem volt arról, hogyan kezdjük a munkát. Felemeltünk egy-egy, valamilyen elv szerint összekötözött csomagot, kibontottuk, és olvasni kezdtük a leveleket. Viszonylag hamar szerencsénk lett: az egyik összekötözött csomag az 1936-os bécsi Liszt verseny részletes beszámolója volt, amin Stanzel János részt vett és oklevelet nyert. Das Präsidium des 3. internationalen Wettbewerbes für Gesang und Klavier Wien 1936. beurkundet hiemit, dass Herr Johann Stanzel im Rahmen dieses Wettbewerbes ein zu den schönsten Hoffnungen berechtigendes Talent gezeigt hat und daher in der öffentlichen Hauptprüfung für Klavier mitwirken durfte. Das Präsidium: (olvashatatlan aláírás). Mivel abban az időben volt déli és esti posta is, a versenyt szinte óráról órára lehet követni. „Megvan az előadás” – mondtuk elégedetten és – tévedtünk. Az 1936-os bécsi levelek között volt ugyanis egy címzés és évszám[2] nélküli, XII. 30-án keltezett levél:
Kedves Família
Épen szépen megérkeztünk s bár még kissé
krákogós vagyok, általában jó a közérzetünk. Tiborék[3]és
Annus vártak s azóta minden percünk be van osztva. Ebédig 1 órát, gyakoroltam. Ebéd
után Fischer[4]papa sok
édességgel megrakodva s keserves könnyhullatások között üdvözölt.
Nagyszerű színben van, szép öregember, pirospozsgás arcú, friss, eleven,
fürge, sokat dolgozik. Nagyon kedves drága volt az Öreg és megható volt a
viselkedése. Margit[5]is feljött. ˝
5 kor Stern Irma kísért el Bartókig, ki már várt és alaposan behatóan
foglalkozott velem egy jó órát. Magándolgokról keveset beszéltünk szünet nélkül
játszottunk. Én nagyon jó dispositióban voltam s kotta nélkül játszva
technikailag jól megoldottam mindent. Legtöbbet a Schumann szonátán kifogásolt
felfogásbelileg s azt át fogom gyúrni otthon. A Bachokon csak lényegtelen dolgot
változtatott, jónak találta. Csak egy Chopin-re maradt idő, mert a szonáta
40 percet vett igénybe. Chopin H dúr prelűdre ezt mondta: „ezt nem tudom
eljátszani de különben is csinosan játssza, kissé lágyabb lehetne a cantilena”.
150.000 koronát kért csak, ami igazán minimális, mert 5 dollárra számítottam.
A levelet Fischer Ervinné Szalay Stefánia írta, aki egy 1950-ben írt önéletrajzában az alábbiakat tartotta fontosnak:
1886. augusztus 12-én Kapuváron (Sopron
megye) születtem. Édesapám Szalay János Mihályi-i születésű, egyszerű
parasztcsalád gyermeke, felesége Ganzt Amália, vagyontalanok, mindketten
elhunytak. Apám postatisztviselő, anyám háztartásbeli volt. Kisgyermekkoromban
(6 éves) megnyilvánult bennem a zene iránti tehetség, 17 éves korom óta dolgozó
nő vagyok, aki a magam munkájából tartottam fönn magamat.
Elemi-, közép- és Zeneművészeti Főiskolát végeztem. Nyelvismeretem:
francia, német, kevés román. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskolán Thomán István és Bartók Béla növendéke voltam. Kollégáim közül
Hoffmann Vilma a budapesti Nemzeti Zenede tanára, Givulescu Cornel[6](Cluj)
zenefőiskolai tanár, Voileanu Anita (Cluj) zenekonzervatóriumi tanár,
Szegő Júlia[7](Cluj,
Művészeti Intézet).
1909-ben kezdtem zenetanári működésemet Nagyváradon, 1912-1924-ig mint férjem Fischer Ervin zenetanár alkalmazottja tanítottam zongorát, akkor bekövetkezett haláláig. Ettől kezdve egyedül tartottam fenn magamat és családomat (négy gyermekkel maradtam özvegyen) zongoratanításból. 1940 óta a városi Zenekonzervatórium kinevezett tanára vagyok. Egy kis magánházam van, egyébként vagyontalan. (…) Külföldön Ausztriában, Csehszlovákiában és Olaszországban voltam hangversenyezni.
Szalay Stefánia emlékeiből könyvet szeretett volna írni. Hogy meddig jutott tervével – ha jutott egyáltalán – azt nem tudjuk.[8] Több gép- és kézirat töredék maradt hagyatékában, amelynek egy része Budapestre Gabi lányához került, egy része fiához, Fischer Ervinhez,[9]egy része pedig szétszóródott Nagyváradon. A Budapestre került hagyatékban van többek mellett 14 eredeti Bartók levél,[10]harmincoldalnyi gépirat töredék1957 júliusából „Emlékeim Bartók Béláról” címmel, valamint Demény Jánossal folytatott levelezésének másolata. Ebből a gépiratból az olvasható ki, hogy Bartók Béla több levelet is írt Szalay Stefániának az ismertté vált 21 levélen kívül. „Van többek között olyan levele Bartóknak 1918-ból, ahol áradozik, milyen szép világ vár a művészekre ezután. Férjem azonnal felutazott Pestre, beiratkozott a művész szakszervezetbe Bartók ajánlatára s mire visszajött, itt Románia lett. [11]” „Ha csak tehetem, kutatok itthon. Elő akarom keríteni 1919-es levelét drága Mesteremnek ”Barikának”. Ez volt a beceneve a főiskolán. De ez szörnyű munka, millió levél közül meglelni.” (…) „Megint találtam Bartók levélborítékot 1935. XII. 31 kelettel. Ezek szétszórtan hevertek a kifosztás alkalmával.[12]” „A fontos levél előkerülhetne, ha leányom Szirányi Jánosné haza tudna jönni.[13] Részemről túlságosan lekötött vagyok, hogy előteremtsem. Különben is, ő volt a kotta- és irattáram rendezője, amely jelenleg elhanyagolt állapotban van.” Zenetörténeti szempontból hét levél, az 1922. június 20-a és 1923. január 3-a között írtak tarthatnak érdeklődésre számot, amelyekben Bartók második erdélyi turnéjának (Belényes, Nagyvárad, Kolozsvár) alakulása követhető nyomon a nagyváradi szereplés felmerülésétől a koncert műsorának alakulásáig. A többi levél magántermészetű. Bartók leveleinek hangvétele tárgyilagos és távolságtartó. Ezt azért tartjuk fontosnak megemlíteni, mert Szalay Stefánia emlékirat töredéke túlfűtött szeretetről árulkodik, amint az az alábbiakból is kiderül.
Életem irányítója, jó és balsorsom,
özvegységem erőt adója volt mesterem, tanárom: Bartók Béla. Egyszerű,
halk, csendes modorú, csodálatosan megfigyelni tudó, élénk tekintetű,
kissé tartózkodó egyénisége csakhamar elbűvölő hatással volt
mindenkire, akinek sikerült a közelébe jutni. Ez azonban nehezen ment: a
zseninek kijáró hódolat elől legszívesebben elmenekült. Kis, meghitt
baráti légkörben azonban felengedett látszólagos merevsége és kedves
közvetlenségével, őszinteségével elragadta környezetét. A szerencse, hogy
tanítványa lehettem, minden vagyonnal felér. A Mester elvezetett a művészet
csodálatos erdejébe, s én káprázó szemmel hallgattam, amit mondott, játszott,
amint soha nem járt utakra vezetett. Szédültem a tempók iramától, a harmóniák
szokatlanságától, a ritmusok cikázó sokféleségétől. Sokszor szerettem volna
felkiáltani, hogy ezt nem értem, nem tudom megoldani. Ilyenkor szemének egy intésével
mondta „próbálja meg, kérem”, s ha sikerült „én is így gondoltam”, ennyi volt
válasza, de ez elég volt ahhoz, hogy még többre törjek. Ilyenkor óra után
rohantam le a lépcsőkön és otthon, mint a megbabonázott ültem a
zongorához, hogy azon mód átnézzem, mit hogy is gondolt Ő. Napokig a
hatása alatt voltam, bámultam, hogy lehet így és ennyit tudni. Egyszer például
mutatott egy skálát, azt hittem glissando 1-1 ujjal, pedig nem. Skála volt öt
ujjal, egy pillanat alatt.
Úgy érzem, bármilyen esemény – ha szürke,
mindennapi is – amely hozzá fűződik, jelentős. Szeretném, ha
könyvem emberközelbe hozná őt, kinek tanítványa voltam és maradok. Kinek
tanítása a zene és a testvériség fénykörébe vonja azt, aki megérti, tiszteli.
(…)
1905. március 15-én filharmonikus estet
rendeztek a Vigadó nagytermében. Szólista Bartók Béla. Dirigens Kerner István.
Liszt Esz dúr zongoraversenye volt az est fénypontja. (…) Sok kitartó taps után
ismét kijött Bartók, és a Scherzo-ját[14]
játszotta ráadásul. Ezt a művét Dohnányinak ajánlotta. Debussy és Liszt
hatása hallatszik ki belőle. Virtuóz, nagyon nehéz mű. (Jóval
később azt mondta Bartók nekem: „Már nem így komponálok, akkor még nem
alakult ki az egyéniségem. Fő az egyszerűség, nem kell a sallang.
Merítsünk a népzenéből.” Engem elbűvölt a mű grandiózus
szépsége. „Ezt megtanulom, ha addig élek is” gondoltam.
Másnap, március 16-án órám volt az Akadémián
Thománnál. [Egyszer csak] nyílik az ajtó csendesen, hogy ne zavarja a
játszót, belép Bartók. Thomán, volt mestere átöleli, megcsókolja. Ő
kedvesen körülnéz: kik vagyunk ott. Thomán bemutat minket, Bartók kezet fog
velünk, mosolyog.
„Nem rég még én is tanítvány voltam.
Szerettem hozzád járni” mondja Thománnak.
„Nálam ebédelsz Béla, ugye tudod?”
„Igen, köszönöm.”
„Játsszál valamit a tanítványaimnak, tegnap
lázba hoztad őket a Liszt koncerttel és a ráadással.”
„Nem tudok semmit” szabadkozott Bartók, de
Thomán lenyomta a Bösendorfer[15]elé.
Bartók ekkor zsebre tette a jobb kezét. Csak nem akar fél kézzel játszani, mint
Zichy Géza a félkezű zongoraművész? De bizony. Azt mondta: van egy
balkezes tanulmánya.[16]
Úgy hangzott, mintha két kézzel játszott volna! Thománnak ajánlotta. Csodálatos,
nagy balkéz-technikát igénylő mű volt. Megtapsoltuk. Így ismerkedtem
meg személyesen is Bartók Bélával. Nemsokára azután a tanítványa lettem.
Ősszel
a Zeneakadémián azzal a hírrel fogadtak, hogy Thomán István tanárunk nyugdíjba
megy. (…) Pár nap múlva Thomán [rajtam
keresztül] névjegyet küldött
Bartóknak: „Bélám. Vedd át a Scherzodat Szalay Stefivel” s valami szépet írt
rólam. Bartók akkor már helyettesítette a Zeneakadémián. Bevittem hozzá a
névjegyet, [és ő] igen készségesen kitűzött egy péntek
délelőttöt a meghallgatásra. Bartók tehát foglalkozott velem, mégpedig
alaposan. A technikával és a memóriával elégedett volt, de a kifejezés, a
cantiléna, a szín, a pedál, a tempó, a kettős-dallam kihozása özön munkát
kívánt tőle. Hát még tőlem. Hol ő játszott, hol én, volt hadd el
hadd. Végeredményben, nagy sokára kialakult valami. „Nos egyelőre elég”
mondotta akkor. Kint a folyosón hallom: „Itt van Bartók Béla, már ő tanít”
„Dehogy tanít, csak próbál valamit. Még nem nevezték ki. Azt én tudnám.”
„Tanárunk lesz, meglátjátok.” Megyek a lakásomra. Kérdik szállásadóim „nos,
hogy ment?” Én minden tőlem telhetőt megtettem a másfél óra alatt, de
fogalmam sincs mit jelent a „nos egyelőre elég. Úgy mondják, kevés
növendéket vesz fel, ha elvállalja az állást, csak felső osztályosokat.”
Gyötrődtem, kínlódtam napokig, mígnem megüti a szememet egy lapban „Bartók
Béla a kitűnő zongoraművész és zeneszerző a Zeneakadémia
tanára lett.” Rögtön írtam egy válaszos lapot neki, hogy szeretnék járni az
óráira, felvesz-e? Válaszolt nyomban: „Kérését szívesen teljesítem. Híve,
Bartók.” Azt a boldogságot, örömet! Kimondani nem lehet, mit éreztem. Az
elsők között tanulhatok nála, kiálltam a tűzpróbát!
Mit
lehetett tanulni Bartóktól?[17]
Hogy csak becsületes ember álljon elébe. A legnagyobb fokú őszinteséget
kérte akkor is, ha hibáztunk. Becsületes, korrekt munkát, végtelen kitartást,
szorgalmat és mélységes tiszteletet várt el az egész nagyok: Bach, Beethoven,
Schumann, Liszt, Chopin és Debussy iránt. (…) Semmi külsőség, virtuóz
technika, csillogás, hanem elmélyülés, a tartalom és forma hűséges
visszaadása, a szerző intencióinak alázatos tisztelete jellemezte.
Tartózkodó, zárkózott volt, rendkívül szerény. A hivatalos elismerés nem
érdekelte, annál inkább az egyszerű falusi nép szokása, viselete, zenéje.
„Kiaknázatlan terület ez, tele kinccsel, itt az én világom” (…) Örökre
emlékezetes számomra, hogy milyen volt az első óra Bartóknál. Mint utolsó
éves, egyszer hetenként, pénteken mentem hozzá, tizenkét órára. Addig gyakoroltam.
„Tudja a formatant?” kérdezi Bartók.
„Hogyne!”
„Kinél tanulta?”
„Herzfeld tanár úrnál.” (Biccentett, ő
is nála tanult.)
„Mit hozott?”
„Beethoven Op. 109 E dur [szonáta] I-II. tételét” és odaadtam a kottát.
„Tudja mi a különbség periódus és
kettős mondat között?”
„Tudom. Egyező tartalmuk mellett a
periódus modulál, a kettős mondat nem, vagyis a tonika domináns, utóbbi
esetben marad tonika.”
Melegen nézett rám és elkezdtük a játékot.
Csakhamar eltűnt a Mester és a tanítvány s csak Beethoven volt jelen. (…)
Bartók tökéletesen tolmácsolta Beethoven gondolatait, érzelmeit és teljes
egyéniségét beleöntötte az előadott műbe. Elsősorban zongorázásának
kifejező erejét, dinamikáját csodáltam meg. A lényeget. Aztán rájöttem,
hogy előadó művészetét a részletek pontos kidolgozása is jellemzi.
Figyelme mindenre kiterjedt. Például pedálozni senki sem tudott úgy, mint Bartók.
Bachnál kevés pedált vett s a frazírozási jeleket sohasem kötötte át pedállal.
Szédítő tempóknál ugyanolyan gyorsan váltogatta a pedált, mint ahogyan a
hangzás megkívánta. A mi játékunkban pedig észrevett minden kis pedál hibát,
akárhogyan próbáltunk elszökni a nagy tempóval. Azt mondta: „inkább semmi
pedált, mint rossz pedálozást. A semmi pedál legalább nem ront, de a rossz
pedál elárulja összhangzattani és formai fogyatékosságunkat” tanította. S
megértettem: a pedál nélküli játék csak száraz, de nem rossz, mert jó fül kell
a jó pedálhoz. Nagyon nehéz például a pedál vibrato: egy kiemelt hang zengjen,
a többi fél és negyed pedállal elnémul, ha jól kezeljük. Nagy lábtechnikát
igényel. Liszt nagy mestere volt ennek, ezt Thomántól tudtuk. Bartók is. Igazán
jól csak végzett zeneszerző pedálozhat, ha zongoratehetsége is van –
jöttem rá egy idő múlva. S Bartók valóban nem is vett fel férfi
növendéket, ha az nem tanult zeneszerzést is. Nőkkel szemben, ha
ügyességük kitűnt és fejlett hallással rendelkeztek, elnézőbb volt.
Utóvégre Bartók sem vezényelt jól például. Miért kellett volna nekünk rosszul
komponálni? De prima vista olvasás, kulcs-váltórendszer, kamarazene tudás
nélkül senki nem kerülhetett színe elé.
Mint tanár, Bartók kezdetben a legnagyobb
szabadságot adta növendékeinek az ujjrendet illetően. Később rájött,
hogy ez nem helyes sőt, technikailag hátrányos. Ettől kezdve még
átdolgozásaihoz is írt ujjrendet. Ez mindig nagyon egyéni és gyakran nehezen
kivitelezhető volt. Például Apassionata-szonáta gyönyörűen szólt,
ahogyan Bartók egy ujjal kihozta az ismétlődő hangokat, de szerintem
könnyebben megoldható váltott ujjal játszani a gyors triolákat. Bartók elvárta
a tökéletes technikát a növendéktől, de azzal nem igen törődött, hogy
a tanítvány miként szerzi meg azt. Egyszer, amikor valami újfajta billentést
kellett megtanulnom, megkérdeztem
„Mit jelent az, hogy portato kell skálázni
és tempóban?” Nagyot nézett, azután a tőle megszokott őszinteséggel
válaszolt
„Nekem ezt, mint akadémiai tanárnak tudnom
kellene, de bevallom, fogalmam sincs róla. Majd utánanézek, fontos újítás-e?”
Máskor arról faggattam, hogy a nehéz német súly-technikának vagy a finom
francia technikának hódoljak-e? Kedvesen felelt:
„Mindegyik jó, de a legjobb a természetes
technika az, ami könnyen megy.” Neki könnyen ment minden. De a kezét nem úgy
tartotta, mint ahogyan a zongoraiskolák előírják. Kissé nyújtotta az
ujjait, nem ütötte, nyomta a billentyűt s csodálatosan szép pesante
hangokat hozott ki. Különös, bonyolult lélek volt Bartók Béla. Öröm, harag,
bánat, türelmetlenség jelét sohasem láttam arcán. Jól fegyelmezett, előkelő
modora arra utalt, hogy igyekszik hűvösnek, közömbösnek tűnni. Ám ha
a zongorához ült, akkor egyénisége kitört, robbant, lázadt. (…) Ha játszott,
elbűvölte hallgatóságát. Ha tanított, egyszerűsége valósággal rabul
ejtette növendékét. „Ezt talán már nem is tudom, próbálja meg, lássuk csak”.
Végtelen őszintesége sokszor meglepett. A Bach kiadások átdolgozásainál a
Wohltemperiertes Klavier cifrázatai néha zavarba hoztak. „Igaza van, hibásan
írtam” mondta erre Bartók.
„Dehogy írta hibásan, csak kétféleképpen”
tiltakoztam.
„De Bach csak egyféleképpen írhatta”.
Pontossága, becsületessége nem ismert határt. Ezt tanítványaitól is
megkövetelte. Varázsló módjára befolyásolta növendékeit (talán anélkül, hogy
maga tudott volna erről.) (…) Éppen ezért az akadémián soha egy órát sem
mulasztottam, még betegen is eljártam az előadásokra. Óra alatt Bartók
csak a legfontosabb tudnivalókra tért ki és sokszor tíz perceken át hallgatott.
Hányszor bántott, hogy csak tanít rendületlenül, hogy kissé merev és nagyon tartózkodó.
Akkor még nem tudtam róla egy fontos dolgot: általában, hogy valakit közel
engedjen magához, annak a tehetségen kívül feltétlenül kellett valamilyen
egyéni vonással is rendelkeznie. (Ez úgy látszik, akkor hiányzott
belőlem). Bartókot csak egyszerű, természetes szavak kapták meg. De
ilyenkor is nagyokat hallgatott és nézett, várakozásteljesen a beszélőre.
Én félreértettem némaságát. Ha ő merev és szótlan, én is az leszek –
határoztam el. Ha találkoztunk valahol órán kívül, Bartók a legkisebb jelét sem
mutatta annak, hogy a tanítványa vagyok. Emlékszem az első esetre, amikor
Bartók magánbeszélgetést folytatott velem. Láttam egy alkalommal, hogy valamit
nagyon olvas a kottámon. Ez nem volt más, mint ez: Louise Rigele, Pozsony,
Stefánia út 20.
„Nekem jó ismerőseim” mondta Bartók
„Nekem is.”
„Hát maga pozsonyi?”
„Nem én soproni vagyok,
de a nagybácsim ott főgimnáziumi tanár.”
”Hogy hívják?”
„Szobisek József, matematika és fizika
tanár.”
„Tanított engem.”
„Tudom. Dohnányit is.”
„És maga miért volt ott?” kérdezte Bartók
most már nagy érdeklődéssel.
„Hyrtl tanárnál tanultam, mert Váradon nincs
jó zongoratanár”
„Én is tanultam Hyrtlnél, de maga mit
keresett Váradon?”
„Most ott laknak a szüleim”. Ezután a
beszélgetés után bátrabban és biztosabban zongoráztam nála.
Nem tudom bemutatni Bartók Bélát igazi
mivoltában, ha nem rajzolom meg – ha csak pár vonással – a környezetet is,
amelyben megismertem. Ifjúságom, az életre való lázas készülődés számos
apró és ritka eseménye köt az Intézethez, ahol abban az egyedülálló szerencsében
volt részem, hogy szinte naponta láthattam, csodálhattam az akkori magyar
zenevilág legkiválóbb képviselőit. Sok boldog órát töltöttem a főiskolán,
s igyekeztem mindegyik nagy zenésztől tanulni. Magamban összehasonlítottam
a módszereket, megkíséreltem hasznosítani a különböző egyéni rendszereket,
tanítási módokat, felfogásokat. Bartók Béla a technikai melléfogásokra annyit
mondott: „Ugye véletlen volt?” Thomán nyomban bekarikázta [és megjegyezte] „a hiba az hiba”. Bartók számára a
vonalvezetés, szín, dinamika egyenletes emelkedése, esése volt a fontos és a
hangszeres zene és az ének utánzása. Thománnál a tökéletes technika mellett
különösen a ritmus fő és mellékhangsúlyai ropogtak lendületesen. (…)
Thomán fényes házi hangversenyei nagy közönséget vonzottak. Jeanne Marie Darré
többször volt vendége. Később, amikor cukorbaja már látását
veszélyeztette, szanatóriumi költségeinek fedezésére Dohnányi Ernő pompás
műsorú estélyt tartott nála. (…) Bartók és Dohnányi. Mennyire elütött
egymástól ez a két nagy egyéniség. Dohnányi szerette a fényt, a csillogást, a
babért, a tapsot Nagyestélyi ruhás nők hódoltak neki. Mindent kedvelt, ami
szép. Szépet nyújtott, szépet várt. Zongorás szemmel nézve neki volt a legszebb
keze. Mintha csak a mandzsettát igazítaná, olyan könnyed, elegáns mozdulattal
kapta fel játék közben, Nem pózolt, de extázisba hozta a közönséget tüneményes
zongorázásával. Sokat játszott és sokat dirigált. Hallottam tőle két este
egymás után az öt Beethoven koncertet. A legnagyobb Beethoven játékosok egyikét
ismertem meg benne. Olyan művész volt, aki az embert elvarázsolja a
földről és napokig a csillagos eget érzi maga fölött ragyogni. Ebben
hasonlított Bartókhoz. A tanár Dohnányi viszont már nagyon különbözött a tanár
Bartóktól. Mesterem nagy figyelemmel hallgatott meg minket, maga volt a
megtestesült lelkiismeretesség. Dohnányi hamar eltolta, felállítatta
növendékeit a zongorától; alig várta, hogy ő játszhassék. Ezen kívül
kérlelhetetlenül szigorú volt a növendékekkel, sőt a művészekkel és a
tanári karral szemben is. A már akkor világhírű két magyar művész
kölcsönösen elismerte egymást, de baráti kapcsolat nem szövődött közöttük.
Ennek mély okai voltak. Mert ugyan mit csinált volna Dohnányi, ha Bartók
történetesen elvitte volna magával népdalt gyűjteni a hegyek közé, és a
pislogó mécses mellett mamaligával, bivalytejjel kellett volna beérnie neki is?
Az ilyesmit nem Dohnányi számára találták ki. Idegen nyelveket tanulni a nép
kedvéért? Azt se. (…) Dohnányi szívesen játszotta Bartók műveit és Bartók
egy ízben kijelentette, hogy egyik alkotását Dohnányi sokkal melegebben és
puhán játssza, mint ő. „De az Allegro barbarot én játszom jobban” tette
hozzá. (…). Bartók zárkózott természetű, minden tekintetben egész ember
volt. Igazság szeretetét határtalannak éreztem. Jóságát palástolta, nem
kérkedett vele. Egy alkalommal a [gyakorló iskolai növendékek] vizsgáját hallgattam végig. Zeneintézményünk
tanárai osztályozták a gyakorló iskolásokat. A soron levő
növendékről, aki félelmében lerontotta teljesítményét, ez a vélemény
alakult ki:
Szendy: „Én elégségest adok”. Keéri-Szántó:
„Jó”. Chován: „Jó”. Bartók: „Jeles”. Szendy dühösen nézett Bartókra. „Ezt a
szereplést jelesnek találja?” „A növendéket találom tehetségesnek” hangzott a
válasz csendesen. „A félelem elmúlik, a tehetség megmarad”. (…)
Bartókot minden tettében a viszonzást nem
váró, önzetlen segíteni akarás jellemezte. Alkalmam volt ezt számtalanszor
tapasztalni. Egy nap bejött óránkra az egyenruhás szolga. Ívet adott át
Bartóknak a tandíjhátralékosok névsorával.
„Mi közöm ehhez” kérdezte Bartók
kelletlenül.
„Tessék figyelmeztetni őket, hogy ha nem fizetnek, nem
vizsgázhatnak.”
„Ez az iroda dolga” vélte a mester.
„De a tanár úrnak van kapcsolata a
növendékkel”. Nemsokára jön egy növendék, akinek neve szerepel a papíron.
Bartók az őt jellemző utolérhetetlen egyszerűséggel megkérdi:
”Ugye nincs pénze? Majd én kifizetem a tandíjat. Mert itt felírták” s megpeckeli
az ívet.
Akik ma tanulnak főiskoláink, talán nem
is tudják elképzelni, hogy a régi világban mennyire meg kellett küzdenie a
kevésbé módos diáknak azért, hogy egyetemi tanulmányokat végezhessen. Nagy
tehetségre, sok kitartásra volt szüksége a kevés keresetű szülők
gyermekének, ha eltökélte magában, hogy képzettséget szerez. Óraadásból, más
munkából kellett sok tehetséges növendéknek fenntartania magát. Én is korán
kezdtem a tanítást. Nem tudom, hallott-tudott-e erről Bartók Béla, de
egyszer megkért, menjek vele a tanári szobába.
„Nézze, kérem” mondta „vállaljon el egy
mágnás fiút, aki francia zenét akar nálam tanulni, de ahhoz nincs elég
technikája. (…) Akkor én megtelefonálom. Hetven koronát fizet, és hetenként
egyszer tanítana egy órát.” Alig tudtam kinyögni örömömben „köszönöm, megyek”.
De a jólét nem tartott sokáig. Rövidesen
értesítést kaptam, hogy az egész tandíjmentességemet elvesztem, de
kitűnő előmenetelemért fél tandíjmentességet élvezhetek.
„Én nem szóltam az irodában, kitől
tudhatták meg, [hogy tanítványa van]?”
„Magam mondtam meg, mert kérdezték.”
„Pedig maga igazán megérdemelne egész
tandíjmentességet.” Mindenért kárpótolt azonban, hogy Bartók megelégedett volt
oktatói munkámmal, a tanítványommal, akit időnként meghallgatott. (…)
Később azt már nem nézte jó szemmel, hogy Thomán tanár révén a
legmuzikálisabb főúri házakhoz kerültem, mint zongora-oktató.[18]
Meg is jegyezte:
„Úgy látszik, maga szereti a fényt és a
csillogást. Pedig sokkal szebb az egyszerűség, az őszinte és igaz,
mert lélekből fakad.”
„De sokat tanulhatok azoktól, akik beutazták
a fél világot”
„Ha tanulni akar, itt vagyok én, ez nem
elég” kérdezte Bartók tréfásan-szomorkásan.
„Mindenért nem szaladhatok Mesteremhez” (…)
„Magát nehéz valamiről meggyőzni”
mosolygott Bartók. „Engem is küldött volna Thomán tanár úr ilyen helyekre, de
én nem mentem, gondolja, hogy vesztesnek érzem magamat?”
Szinte az egész nyarat a Majláth birtokon
töltöttem, ahol mindössze napi két óra elfoglaltság mellett minden jóban részem
volt. Thomán tanár úr elragadtatását fejezte ki ősszel: „remek színben
vagyok” mondta és nevetett Bartók aggályain, mert azok az én esetemben nem
voltak indokoltak. Sőt a fiatalok, akiket tanítottam, érdeklődni
kezdtek Bartók iránt. (…) Meg is kértek később: próbáljam meghívni
Bartókot budai szállásukra. Mondjam, hogy Thomán és Dohnányi gyakori vendégeik,
Manninger és Vámossy professzorokkal egyetemben. Tolmácsoltam a Mesternek, hogy
a Majláth fiatalok mennyire értékelik szerzeményeit s minden vágyuk személyesen
is megismerni a művek szerzőjét.
„Mi sem könnyebb, hivassanak ki a tanáriba,
ha a Zeneakadémián vagyok, s kijövök. Kedden-pénteken tanítok ott” – egy szóval
sem mondta Bartók, hogy elmegy hozzájuk.
Meghívtak Nagyváradra, egy fényes estélyre.
Két Brahms capriccio-t, Dohnányi Humoreszket s Bartókot akartam játszani. „Ne
tegye” mondta Bartók „nem lesz sikere”. Bartók helyett Schumann Nachtstückjét
játszottam, amit meg kellett ismételnem. Fetster püspök kijelentette, hogy
engem a Mindenható jókedvében teremtett. De egy másik vezető állásban
levő személyiség kifogásolta a műsorom. „Kislány korában milyen szép
Liszt rapszódiákat játszott, de a két Brahmsnak nem volt se eleje, se vége, se
füle, se farka.” Amikor ezt elmeséltem Bartóknak azt felelte „Pedig a fis moll és
h moll capriccio[19]gyönyörű,
s maga nagyon szépen oldja meg. „Hiszen a Mesternél tanultam” öntött el a hála
talán azért is, mert Bartók nem igen szokott dicsérni. „Ezt a szerző semmi
esetre sem gondolta így, a sok pedál nem használ, úszik minden, a technikai
melléfogásait takarítsa ki, a tempót ne túlozza”. Vagy „Általában a játék nem
kiegyensúlyozott, hiányzik belőle a formai tökély, a stílus szépsége.
Egész vonalvezetése ingadozó.” Ha azt mondta „Én is így képzelem el a
szerző felfogását” akkor boldogságomban hármasával ugráltam le a
lépcsőn a második emeletről. (…) Utolsó éves voltam. Bartók Béla,
felismerve romantikára erősen hajlamos egyéniségemet, Chopin és Schumann
műveket adott fel a kötelező Bach és Beethoven mellé. Annyira
igyekeztem Chopin stílusa mellett átvenni Mesterem játékmodorát, egyéniségét,
hogy szinte hasonlítottam rá. (…) Fokozás előtt mély lélegzetet vettem, a
hatalmas fortéknál szinte hörögtem, az éneklő billentésnél kisimogattam a
hangot, a könyököt kissé ki, jobb vállamat előre tolva a pedált
szaporáztam. Mindig magamon éreztem Bartók tekintetét, még félni sem mertem, s
mint a pehelysúlyú zsoké a ló nyakán, nem ültem, csak libegtem a széken.
„A balladát befejeztük, mi a másik mű?
„Schumann: Carnaval”[20]
feleltem.
„Jövő pénteken ezt kérem” mondta Bartók
és kiment a tanári szobába cigarettázni. Társaim körülvettek és
megállapították: annyira Bartók utánzó vagyok, hogy tanárom le sem vette a szemét
rólam és nem is kifogásolt semmit. Engem bántott a kétes értékű dicséret
és amint visszajött a tanári szobából, megkérdeztem, igaz-e amit a társaim
mondtak? Bartók hallgatott, majd lassan megszólalt:
„Az a kérdés, örül-e a hasonlóságnak?”
„Hogyne, boldoggá tenne, ha így lenne”
feleltem én.
„Akkor nincs hiba.”
Azután eljött a nagy nap. Előzőleg
gyakorló iskolai növendékeink szépen levizsgáztak, most mi vártunk a sorunkra.
Az Akadémia hangversenytermében mi fent a dobogón, a tanári kar és a bizottsági
tagok lenn a földszinten foglaltak helyet. Én egyedül voltam Bartók növendék.
Mindig rajtam volt a Mesterem tekintete. Ábécérendben vizsgáztunk. Ha
valamelyik jelölt játéka nem tetszett, egyet villant Bartók szeme s mosolyogva
nézett rám, mintha azt mondaná „Ilyen hibát az én tanítványom nem követ el.”
Formálisan szuggerált. Tőlem Szendy – aki a vizsgát vezette – Bach: Choral
fantázia és fuga valamint Chopin Asz dúr balladáját kérte. Éreztem nincs
kifogása a játékom ellen. Következett a prima vista olvasás. Olyan gyors tempót
vettem, hogy Szendy felugrott „Mást adok, a kisasszony ezt már tanulta”.
Ingerülten azt feleltem „Bizony isten soha nem láttam ezt a darabot”.
Az eredmény kihirdetésénél tele volt a
Nagyterem kíváncsi érdeklődőkkel. Hallottam, ahogy a pestiek
osztozkodtak „Te kapod a Liszt-díjat, te a székesfővárosit, ő a Fodor
jutalomdíjat. Egyszer csak félretolják a zongorát, és hosszú asztalt tesznek a
dobogóra. Letakarják terítővel, és tizenkét széket tesznek eléje és
ezúttal a tanári kar vonul a pódiumra, mi össze-vissza ülünk a földszinten.
Akit hívnak, azzal ünnepélyesen kezet fognak, átadják a diplomát, amely szép
pergamentekercs, a hallgatóság tapsol, a végzős boldogan viszi magával sok
évi munkájának gyümölcsét. Megható pillanatok. Következik a díjkiosztás.
Mihalovich Ödön mond beszédet, és ő adja át a díjakat. A Liszt Ferenc
ösztöndíjat dr. Kovács Sándor kapja. Óriási taps, ünneplés. A székesfővárosit
Reschofsky Sándor. Szűnni nem akaró taps. A Fodor féle 300 korona jutalomdíjat
pedig Szalay Stefánia kapja, mind művészi fejlődésének, mind
pedagógiai sikereinek eredményeképpen.
A nem várt kitűntetés annyira meglepett,
hogy sírni kezdtem és úgy kellett feltuszkolni engem a dobogóra. Óriási
lelkesedés fogad. Bartók felugrik, elém jön és azt mondja „Ennek azért örülök,
mert mióta itt tanár vagyok, ez az első eset, hogy az én növendékem nyer”.
Megszorította a kezemet Azután minden tanár újra kezet fogott velem és
gratulált. Mihalovich igazgató úr a szobájába hivatott és átnyújtott egy
szerződést, a Fodor konzervatórium kérését, amely a legjobb végzetteket
akarja lekötni. „Igazgató úr” mondtam „én hat éve élek távol a szüleimtől,
hazavágyom Nagyváradra”. A szerződést nem írtam alá.
(Folytatjuk)
[1] Az említett koncert 1934. január 25-én volt, Tóth Aladár „Cziffra Gyuri, a kis csodazongorás : Növendékhangverseny a Zeneművészeti Főiskolán címmel írt róla zenekritikát. Tóth Aladár: Válogatott zenekritikák 1934-1939. Budapest, 1968. Zeneműkiadó.
[2] A levél későbbi
részében Operaházi élményiről tesz említést: (…) eddig 6 operajegyet vett, Tristan, Manon és Jancsika [!] és Juliska című operákhoz, mind a
földszintre (…) Humperdinck: Jancsi és Juliskája az 1922/1923-as évadban
volt az Operaház műsorán.
[3] Barcs Tiborné született
Fischer Gabriella Szalay Stefánia sógornője. Énektanár, az Operaház énekmestere.
[4] Fischer Jakab (? – 1922)
Szalay Stefánia apósa.
[5] Fischer Margit (1898-1944)
Szalay Stefánia sógornője
[6] Cornel Givulescu (1893-1969), zeneszerző, zenetudós, Kodály
Zoltán tanítványa
[7] Szegő Júlia (1900-1987): romániai magyar dalénekesnő, zenepedagógus és folklorista
[8] „Mint Bartók Béla egyedüli
élő erdélyi tanítványát s a vele baráti viszonya miatt zenekutatók, újságírók
sora – dr. Albrecht Alexander, Fábián Imre, Fekete Attila, Implon Irén, Lendvay
László, Márki Zoltán, Simon Magda, Szegő Júlia, id. Thurzó Sándor, a
washingtoni Bartók Alapítvány – kereste fel személyesen vagy levélben
adatszerzés vagy interjú céljából” és felhasználták Szalay Stefánia
„kézirataiból való érdekesebb részeket”. Vö: Emődy János: Nagyváradi
zenetörténeti dokumentumok Nagyvárad, 2006. Szerzői kiadás p. 14-15.
[9] Fischer Ervin tulajdonában
levő dokumentumokat Emődy János adta közre
[10] A család tulajdonában
levő Bartók levelek Demény János számozása szerint:
A
levelek keletkezésének sorszáma Szalay
Stefánia
dátuma leveleinek
sorszáma
1917.
október 10. 352. 3.
1922.
június 20. 406. 4.
1922.
szeptember 17. 411. 5.
1922.
szeptember 26. 412. 6.
1922.
szeptember 28. 413. 7.
1922.
november 8. 421. 9.
1923.
január 3. 424. 10.
1925.
április 2. 459. 11.
1925.
április 25. 460. 12.
1925.
július 2. 465. 13.
1925.
szeptember 28. 466. 14.
1926.
május 29. 479. 15.
1928.
november 4. 523. 16.
1931.
szeptember 3. 617. 19.
Demény
János szerk.: Bartók Béla levelei Budapest, 1976, Zeneműkiadó
[11] 1918. december 1-e a
Gyulafehérvári Nyilatkozat
[12] Szalay Stefánia az úgy
nevezett „Madách házban” lakott 1925-től haláláig. A XVIII sz. végi – XIX
sz. elején épült ház ma műemlék. Eredeti beosztásában nagy méretű
szobák voltak, az első kettő széles boltívvel elválasztva. Hat,
eredetileg zsalus ablaka az Apolló (Szaniszló, majd Eminescu) utcára nyílt,
négy nyugat felé. A hatszögletes csempével kirakott kapualjból csapóajtón
keresztül lehetett az oszlopos, bolthajtásos, többosztatú pincébe lejutni,
amelyben most is épen található egy téglából rakott vizes kút. Ebben az ódon
épületben – akkoriban Fogtövi házban – lakott 1854 júliusától egy évtizedig
Fráter Erzsébet Madách Imre volt felesége Jolán nevű gyermekükkel. (ld.
Emődy: i.m.12.p ) Ide 1950-ben betörtek és hatósági erőszakkal román
rendőr családot költöztettek.
[13] Szalay Stefánia 1945 és 1954
között nem találkozhatott Magyarországon élő gyermekeivel. Demény Jánost
gyakran kérte szerezzen neki ki- és beutazási engedélyt.
[14] Bartók az 1904-ben komponált
Scherzo zongorára és zenekarra c. művét (Op.2, Sz 28) eredetileg ezen a
hangversenyen szerette volna bemutatni, de a zenekar felkészületlensége és
ellenállása miatt a tervezett bemutatót lefújta. (Kerékfy Márton: Muzsika,
2005. XI.) Valószínűleg az 1903-ban komponált Négy zongoradarab Scherzoja
hangozhatott el.
[15] A Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem irattárában található számlamásolatból kiderül, hogy
1907. június 13-án a Zeneakadémia 8 drb
Bösendorfer zongora, angol ismétlő mekanikával és pedig op. 18178 új
hangversenyzongora, Model VI; 18206-18208 átjátszott hangversenyzongora Model
VI; 18200-18203 új zongora Model IV. vásárolt. Szalay Stefánia tulajdonában
több zongora is volt. Egy 1913-ban vásárolt Sweighoffer-, egy Ehrbar- és egy
Bösendorfer zongora A visszaemlékezések szerint amikor Bartók Váradon járt,
mindig a Bösendorfer zongorán gyakorolt. (Emődy: i.m. p.12.)
[16] Bartók: Négy zongoradarab
1903. No.1. Tanulmány bal kézre.
[17] Fennmaradt Szalay Stefánia a
következő:
Miket tanultam Bartóktól:
1.
Preklasszikusokból:
Scarlatti, Marcello, Grazioli, Frescobaldi műveket
2.
Bach 4 füzet Wolltemp.
Klavierből 8-8 pr. és fugát
3.
Beethoven: Op. 109; 54;32
változat c moll, versenymű c moll
4.
Schumann: fis moll szonáta;
Karneval de Vienne 5 rész; Nachstücke, Novelletten
5.
Brahms: Rapsodia h moll, g
mol;l Capriccio fis moll, h moll; Fantasie d moll
6.
Chopin: Etüdök, prelüdök,
Nocturne, Ballada As dur; [?]
7.
Debussy: Children’s corner;
Prelude a moll; Valse lente; Jardin sous la pluie
8.
Bartók: Scherzo;
Improvisatiók; Pro deti; Bagatellekből válogatás
9.
Liszt: Gnomenreigen;
Campanella, Waldesrauschen, Petrarca szonett, Polonaise E dur, L’années de
pélerinage
10. Stravinsky: Tűztánc
11. Scriabin: Prelüdök válogatva stb.
[18] Teleki Béláné, Majláth Mária
bízta rá négy gyermekének zenei oktatását. Az egész család muzikális lévén itt
komoly zenei élet folyt és így szorosra fűzött kapcsolatuk három évtizeden
keresztül tartott. A grófi kastélyban gyakoriak voltak a kamarazenei délutánok,
esték és ezeken a család tagjai, valamint időnként meghívott ismert
zenészek léptek fel. Szalay Stefánia többször szerepelt a perbeniki, a pölöskei
vagy a balatonföldvári kastélyokban, villákban. A lányokat sokszor kísérte a
második zongorán és „a család nem
győzött csodálkozni, hogy milyen jól kísérek mindent prima vista”. Az
itt töltött idő igen hasznosan telt. Rendelkezésére állt a gróf gazdag
zenei kottatára, melyet ott helyben tanulmányozhatott és gyakorolhatott
belőlük. Ugyanitt tanult meg orgonálni a gróf új készítésű
hangszerén. Az így eltöltött nyári hetek számára pihenést és kikapcsolódást is
jelentettek, s erőt adtak a következő tanítási év munkájához, az
anyagi gondok leküzdéséhez. (Emődy: i.m. p. 12-13.)
[19] Acht Klavierstücke, Op.76. No. 1-2.
[20] Carnaval für Klavier zu 2 Händen, Op.9.