EMLÉKEIM AZ OPERAHÁZ ARANYKORÁBÓL
„A siker sok mindennel
megajándékoz,
csak azzal a csodálatos
érzéssel nem,
amit a szeretet ébreszt
bennünk.”
(Sam Goldwin (1882-1974)
–
Hogyan emlékszik vissza pályájának indulására
–
Utolsó éves koromban, 26 évesen kerültem be az Operaházba. A zeneakadémiai
évzáró vizsga az Operaházban volt. Ott hallhatott Tóth Aladár igazgató.
Ösztöndíjasként vettek volna fel, de mégis egy levél jött, hogy nem kapom meg
ezt. Édesanyám látta szomorúságomat, én elindultam Pestre. Ott a portás
fogadott az Operában: „ Miért jött későn, most van kiírva a háziszínpadra
próba-meghallgatásra.” Ugyanis összekeverték nevemet és a felvételt közlő levél
helyett küldték az elutasítót. Faragó Andrással – későbbi híres Wagner
énekessel – együtt kerültünk be, aki szörnyű lelkiállapotban volt, mivel a
háború végén három napig feküdt egy leomlott pincében.
Operaházi pályafutásom központi
alakja Tóth Aladár volt. Jelen korunkra jellemző, mennyire elfelejtették
őt. „Similis simile gaudet” – a szürkék csak egymást dicsérik – alakítom
így e régi mondást. Pedig Ő volt az, akihez az Operaház háború utáni
aranykora kapcsolódik. Én mindent – teljes pályafutásomat – neki köszönhetem.
Fiatalon, kezdőként felfigyelt rám, és gondosan, nem túlterhelően
adta a kisebb-nagyobb szerepeket, úgy, ahogyan hangi adottságaim ezt
lehetővé tették. Később már nem volt jellemző az operaházi
életre az ilyenfajta gondoskodás. Nagy tehetségek mentek négy-öt év alatt
tönkre a nem megfelelő szerep-kiosztások miatt.
Tóth Aladár egyik nagy vívmánya
volt, hogy Otto Klemperert hívta meg vezető karmesternek. Én még
kezdőként énekeltem egy kisebb szerepet - a bárót - a Traviata-ban.
Klemperer alaposságára jellemző volt, hogy a próbán külön figyelmeztetett,
hogy háttal ülve a közönségnek kell énekelnem, jelezve, hogy a báró mennyire lenézi a többieket. Az
előadáson keze alig mozgott, a hatás mégis egyedülálló volt. Nagyon
alaposan próbált, mindent részletesen végigvett és mindenkit meggyőzött az
álláspontjáról. A zongora mellette volt, a recitativókat ő kísérte. Tóth
Aladár működésére visszatérve: az igen nehéz politikai körülmények között
is polgári gondolkodású ember maradt. A pártirányítást is meg tudta zabolázni.
Például a magánénekeseket gyakran kirendelték – hogy teljesítsék a fellépési
normát – különféle vidéki szereplésekre. Ezt úgy szüntette meg, hogy
elrendelte, hogy az énekeseknek mindig rendelkezésre kell Budapesten állniuk,
telefonon elérhetőnek kell lenniük. De nagyon ritka volt, hogy nálam szólt
a telefon: egyik kollégának elment a hangja, azonnal be kell állni. Egyszer
fordult csak velem is elő, hogy elment a hangom - a Don Giovanni
előadása alatt - csak suttogni tudtam. A János Kórház gégész főorvosa
volt az ügyeletes, aki sok művészt segített át a bajokon, ám akkor
Losonczi György folytatta a második felvonást.
„Mozartot mindenkinek énekelni
kell, ez az énekművészet alapja” hangsúlyozta Tóth Aladár. A Figaró
házasságában a grófot énekeltem. „Ebbe az áriába minden mérgedet add bele, ne
hagyd, hogy szeressen a közönség” tanácsolta. Sok tanácsot kaptam tőle a
Don Giovanni és másik két – talán legjobb – alakításomhoz: Verdi Falstaff és az
Otello Jago megformálásához. Ezek a szerepek az operai színjáték csúcsai és
Simándy Józseffel hihetetlen sikerünk volt. Jago alakításomra azonban egy
kritikus úgy reagált: az én játékom során Jago egy jó embernek tűnt.
„Miért ellentmondás ez?” – kérdeztem a kritikust „Hiszen Jago mézesmázos kedvessége
megtévesztő, a kést csak titokban döfi más hátába.” Ezekben a szerepekben
– úgy érzem – a külföldi nagy színpadokon is sikeres lettem volna. Nagyon
szerettem volna például Falstaff alakításommal megmérettetni magamat a
nemzetközi operaéletben. Erre alig volt módom.
Minden este ott ült Tóth Aladár az
igazgatói páholyban és a páholy mindig tele volt meghívott vendégekkel.
1951-ben a Don Pasquale egyik előadásán világklasszis kolleganőm,
Gyurkovics Mária énekelt éppen. Forrai Miklós karnagy, Mária férje a fülembe
súgta: Figyelj oda, valaki fontos személy ül Tóth Aladár páholyában. Az
illető volt a budapesti lakásügyi osztályvezető. Az előadás
utáni vacsorán Forraiék elmondták neki sanyarú albérleti helyzetemet. Két hét
múlva megkaptam első lakásomat – egy kis Benczúr utcai garzont. Ez a
művész-pártoló ember Gobbi Hildával is igen jóban volt, aki nem messze
lakott tőlem. Egyszer „meglestem”, bemutatkoztam neki, elmentem vele
kicsit beszélgetni, hogy megtudja tőlem, hogy életemben milyen változást
hozott az önálló lakás. Végre elviselhetővé vált számomra az élet és
nyugodtan dolgozhattam. Alaptermészetem, hogy ha valaki jót tesz velem, azt
sohasem felejtem el. A hálátlanság számomra olyan, mint egy gyilkosság.
Egyik évben Kodály születésnapja
alkalmából adott Háry János előadáson látom anyámat fekete
parasztkendőben bátyámmal az első sorban. Tóth Aladár odasietett
hozzá, átkarolta, felkísérte a páholyába, Kodály Zoltán mellé. „Kodály Zoltán
igen nagy tudású lehet, mert még tótul is beszélgettünk” – mondta magyarul nem
jól beszélő anyám.
Tóth Aladárral sokat voltunk
együtt, úgy éreztem, szinte fiává fogadott. Felesége, Fischer Annie – akkor már
világhírű zongorista – ha megjelent, Tóth Aladár pajkosan így szólt hozzá:
„Annie-kám, gyere, játssz nekünk el néhány Mozart kadenciát!” Annie
fantasztikusan játszotta egyik kadenciát a másik után. Mozart világa megjelent
előttünk, ám Aladár így szólt: „Annie-kám ez remek volt, de Dohnányitól
még ez messze van!” Ő nem mutatta soha, hogy lába elé borul csodálatos
feleségének, ám ezt mindannyian tudtuk.
–
Tóth Aladár hogyan viszonyult a rendezésekhez? Voltak-e viták,
összetűzések?
– Ebben az időszakban olyan szoros
együttműködés volt Nádasdy Kálmán, Oláh Gusztáv és Tóth Aladár között,
amely mintaszerű volt. Részletesen kidolgozták, kijegyzetelték a zenei
anyagot, szinte ütemről-ütemre átbeszélték. A zene mindannyiuknak a
kisujjában volt. Tóth Aladár olyan szaktekintély volt, hogy véleményére a
rendezők mindig adtak, maximálisan figyelembe vették. Oláh Gusztáv rendező
olyan szinten zongorázott, hogy Dohnányival négykezes koncerteket adott.
Nádasdy, Ferencsik is kiválóan zongoráztak. A Don Giovanni szextettről
Tóth Aladár és Oláh Gusztáv hosszasan beszélgettek, vitáztak, hogy mit jelent a
hangnemek váltása, amely a g-moll szimfóniában teljesen másképpen van, mint
itt. Mi lehet a jelentése? Élvezet volt hallgatni őket.
Később
szerepeltem Felsenstein szinházában, ahol – számomra horror volt – németül
énekeltem a Don Giovannit. Amikor Oláh Gusztáv rendezése szóba került, Felsenstein
(aki szinte mindenkit csak kritikával illetett) annyit mondott: „Herr Professor
Oláh war kein Mensch, er war Gott” (Oláh professzor nem ember, hanem isten
volt).
Tóth Aladár a művészeit
különösen védte a besúgók, feljelentők ellen. Egyszer a török követség
szilveszteri rendezvényén több művészt feljelentettek Sztálinról mondott
megjegyzéseik miatt. A letiltásokat Tóth Aladár képes volt feloldani, köztük
olyan nagyságokét, mint Székely Mihály.
Eljött 1956 és október 30-án hívták
össze a társulati ülést. Pontosan emlékszem, egyik kolleganő – egy
sértődött mezzo-énekesnő - az első sorból felemelkedett: „Ez az
ember még mindig itt mer ülni, aki kiszolgálta a Rákosi rezsimet?” Tóth Aladár
csendesen felállt, kiment, többet nem tért vissza. Természetesen volt
jelentkező a helyére. Haláláig még 12 év telt el, ennyi évig még
szolgálhatta volna a magyar zenei életet.
–
Rendhagyó módon most térjünk rá az Ön életútjára, a kezdetekre. Hiszen véletlen
szerencse volt, hogy Ön a világra jöhetett.
–
Az első világháború végén édesanyám kapott egy értesítést, hogy férje egy
budapesti kórházban fekszik. Nézik ott a betegek listáját: közlik anyámmal,
hogy sajnos már a halottak között található. Anyám
gyógyszerész-kísérőjével lement a pincébe, ahol azt látták, hogy Miska bácsi
a halottak között még lélegzik. Édesapám így életben maradt - élete végéig csak
bottal tudott járni - és én így születhettem meg, talán néhány percen múlott az
egész.
–
Mikor dőlt el, hogy énekes lesz?
–
Anyám meséli, hogy a régi templomnál lakott a főorvos, oda vittek minket,
ha betegek voltunk. Gyerekkocsira akkor nem futotta, anyám egy kendőben
vitt be és én nagyon féltem. „Hozzák a Melis gyereket, csak ő tud ennyire
ordítani” – mondta. Hetedik gyermek voltam, öt kiló harminccal születtem, két
évig csak anyatejen éltem. Olyan kövér voltam, hogy alig tudtam járni. „Az a
nyomorék gyerek” – mondták, mikor ültem hosszasan a bilin és énekelgettem.
Talán valóban a véremben volt már az éneklés.
A háború alatt kollégiumba
kerültem, ott éltem meg a nyilas uralmat, amikor nagy plakátokon köteleztek
mindenkit a bevonulásra. Éppen vártam a
hatos villamosra – bevonulóban – mikor egy kollégista társam odalépett hozzám:
„Te bolond, most már senki sem vonul be!” Visszafordulva még három szarvasi
osztálytársammal találkoztam. Megbeszéltük, hogy megpróbálunk átmenni a
fronton. Felugrottunk egy vonatra Lajozsmizse előtt, de az hamarosan megállt, a vezető nem mert tovább
menni. Innét ócska ruhában - októberi hidegben – két és fél óra múlva értünk
Lajosmizsére. Ismerőseink ott megetettek minket, és megtudták a katonáktól
az áttörés helyét. Két nap alatt jutottunk haza a fronton keresztül. Egy tanyán
rejtőzködtünk el, és regénybe illő módon úsztuk meg. A
szőlők mentén elindultunk, és két orosz katonával – egyetemisták voltak
- találkoztunk. Hatan mentünk tovább, míg egy orosz lovascsoporttal
találkoztunk: Nicsevo, spion! – válaszolták szemrebbenés nélkül „katonáink”. A
táborban aztán megmutattam zeneakadémiai indexemet. Elengedtek minket,
utasítást is adtak, hogy kerüljük ki a veszélyesebb részeket. Egyszer csak megjelent egy orosz teherautó,
az felvett minket és szinte a szülőházunkig vitt Szarvasra. A szarvasi
öreg templomnál szálltam ki és bementem kis házunkba, ahol nővéremék is
laktak. Minden tárva-nyitva volt. Az éléskamra üresen, befőttek kibontva,
valaki leitta róluk a folyadékot. Szomszédasszonyom örömkönnyek között
fogadott: A édesanyád csak elment, mert elfogyott a só és az ecet.
Előjöttek nővéreim is, sógorom és ekkor tudták meg, hogy felvettek a
Zeneakadémiára. Csak egyik nővérem keseredett el: „Istenem, miért versz
minket, hogy öcsémből bohóc lesz.” Hát így kezdődött a felnőtt
életem.
Pályám indulását egy szarvasi
lelkésznek köszönhetem, mert felfedezte, hogy jól énekelek. Érettségi után
családom éppen válságos helyzetben volt. Édesapám egy váltó aláírása miatt
került lehetetlen anyagi helyzetbe. A lelkész 250 pengőt szerzett az
egyháztól (ez egy kis vagyon volt). Hasonlóképpen segített egy-egy
országgyűlési képviselő, akinek két fiát tanítottam. Sógorom – egyszerű
parasztember – élelemmel támogatott.
Egy évig a Műegyetemre jártam
és Rosty Magda énektanárnőhöz, aki az akadémián is tanított. „Menjen el a
Zeneakadémiára felvételizni” – mondta. Egy Beethoven dalt énekeltem és
emlékszem, hogy Závodszky Zoltán, korának nagy Wagner tenorja volt a
bírálóbizottságban. Felvettek és attól fogva – hálából támogatóimnak – mindig
felléptem bármely egyház kérésére, természetesen ingyen. „Tetszik tudni, Bachot
énekelni szörnyen nehéz, ezért kell oda profi énekes” – győzködtem
párttitkárnőnket, aki ezt szememre hányta egy deák téri János passió
előadása előtt.
– Tanárai
közül még kiket említene meg?
–
Zeneakadémiai tanárnőm az operaszakosokkal nem sokat foglalkozott. Sallai
Józsa tanárnőhöz fordultam, akinél másfél évig titokban tanultam, és amit
tudok – a légzési technikát, a hang adagolását – azt ő oltotta belém.
Rösler Endrétől, a korszak népszerű baritonénekesétől – aki
nagyon művelt, képzett művész volt - igen sok tanácsot kaptam. „Annyi levegővel énekelj nyuszikám, hogy
a frázis végéig tartson, még akkor is, ha a közönség már úgy érzi, hogy
megfulladsz.”
Jóval
később családtagjaim közül többen is zenészek lettek. Béla unokaöcsém
csellista lett, majd a Filharmónia Társaság igazgatója, aki a közelmúltban 52
évesen halt meg. Biztos vagyok benne, hogy ebben szerepe volt a zenekar
feloszlatásával való fenyegetőzésnek. László unokaöcsém zeneszerző
lett.
Számomra
már felfoghatatlan, hogy 80 komoly szerepet énekeltem életem során úgy, hogy
hetente legalább két nagy szerepet kellett alakítanom. Amikor úgy éreztem,
energiám fogyóban – visszavonultam, de visszaemlékezve életemre, Tóth Aladárnak
köszönhetem talán a legtöbbet. Számomra pótolhatatlan veszteség volt az ő
elmozdítása, és az életből való eltávozása.
Feljegyezte: Székely György