ITTZÉS DR. KÖSZÖNTÉSE

 

 

Nem verte nagydobra Ittzés Mihály (septuagenario – azaz 70 éves október 8-án lesz), hogy megdoktorosult; 2002. júniusa óta a PhD rövidítést írhatja névjegyére (mit én soha nem láttam), ha fennhéjázni támadna kedve, bár nem az a fajta. A finnországi Jyväskylä egyetem bölcsészfakultása fogadta nagydoktorrá, sajnos, mindmáig csupán angolul hozzáférhető, de leginkább hozzáférhetetlen, tankönyvnek és tudományos opusnak egyaránt jeles „Zoltán Kodály, in Retrospect” kötete alapján.

          Nevét nyomtatásban a Bartha Dénes átdolgozásában megjelent, három kötetessé bővült Szabolcsi-Tóth Zenei Lexikon vége felé, a pótlások-javítások oldalainak egyikén láttam. Nem róla írt címszó volt persze, Győr város zenetörténetének tömör összefoglalása köszönhető néki. A lexikon több ezer oldalán ez az egyetlen teljes vezeték- és keresztnévvel jegyzett írás, mivel nem volt idő arra, hogy a közreműködők névsorába felvegyék. A lexikon magyar szerzői közül Ittzés Mihály volt az egyetlen, akit nem ismertem. Honnan is tudhattam volna, hogy ő a patinás városi Zeneművészeti Szakközépiskola fiatal tanára. Csakhamar az is kiderült róla, hogy nemcsak a lexikon legfiatalabb szerzője, a 60-as, 70-es években a zeneszerző Kodályt kutatók nem éppen népes csapatának Benjaminját is tisztelhetem benne.

          Ittzés professzor a tudós zenepedagógusok sorában foglal el előkelő helyet. Nem méltatlanként fogadta doktorrá az a finnországi egyetem. Évtizedek óta tanít írásaiban csakúgy, mint a Kecskeméti Kodály Zoltán Intézetben, melynek bábája volt már megnyitása előtt is, lett utóbb igazgatóhelyettese, hosszú időre. Példaképe, Bárdos Lajos a telefonkönyvben zenetanárnak tűntette fel foglalkozását. Gondolom, Ittzés Mihálynak, ki tősgyökeres polgára lett Kodály szülővárosának, nem szükséges megjelölni szakmáját a kecskeméti telefonkönyvben. Nélküle elképzelhetetlen szűkebb pát­riájának virágzó zenei élete. Miként elképzelhetetlen zenei múltjának dokumentálása is. Szerkesztője, inspirálója a Kodály Intézet által kiadott jelentős könyveknek. A 20. század Kecskemétjének zenei múltját Bodon Pál, Vásárhelyi Zoltán, az első ének-zenei általános iskolát tűzön-vízen át létrehozó Nemesszegi Márta munkásságát monografikus igénnyel feldolgozó kötetek, intézeti évkönyvek jelzik, mi munkát végzett Ittzés Mihály, bár nem tanult mestersége a könyvkiadás.

          Az Ittzés által gondozott kiadványok jelentősége, kisugárzása messze túllép városa határain. Saját kutatásaira ez még inkább érvényes. Felbecsülhetetlen elemzést kap kézhez Kodály énekgyakorlatairól a szolfézstanár, ha elolvassa Ittzés ide vágó tanulmányát. A kóruskarnagy, ha elolvassa kórusirodalmunk nagy alkotásairól írt munkáit. Ád útravalót énekes szólistáknak is. Kötete – „22 zenei írás (Kodály és … elődök, kortársak, utódok)” 1999 – új felismerések gazdag tárháza. Mind között számomra a legkedvesebb Ittzésnek „A múlt csak példa legyen” felirattal megjelent füzetkéje (1996), melynek alcíme „A magyar történelem Kodály Zoltán műveiben”. A legteljesebb összefoglalása ez a mindössze 40 oldal Kodály zenébe öntött történelemképének. (E kettőt, miként az angol nyelvű doktori értekezést, a Kodály Intézet jelentette meg.)

          Csupán megemlítem, milyen jótékony volt a hatása Ittzés Mihálynak zenei közállapotainkra fontos posztokon. Volt? Hiszen van ma is.

          Még alig ismertem, amikor 1982-ben kéziratokkal kopogtatott be hozzám, a folyóirat szerkesztőhöz. Összesen öt tanulmányát bízta rám 1994-ig. Öröm volt közreadni mindahányat. Korábban épp találkoztunk egy rövid órára. A Zeneakadémián soha, hisz ő épp akkor kezdte, amikor én elhagytam az alma matert.

          Szívből kívánok néki sok boldog születésnapot, töretlen alkotókedvet sokunk épülésére. Írjon, elemezzen, szervezzen, tanítson soká!

 

Breuer János