11. NEMZETKÖZI FLESCH KÁROLY HEGEDŰVERSENY
Mosonmagyaróvár, 2008. június 8-15.
Interjú
Perényi Eszter
hegedűművésszel, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
tanszékvezető tanárával, a zsűri elnökével
Péter
Miklós: A 11. mosonmagyaróvári Nemzetközi Flesch Károly Hegedűversenyre a
világ 27 országából Izlandtól Dél-Koreáig 70 ifjú hegedűművész
jelentkezett, és közülük 38 vett részt, ami egyértelmű nemzetközi
elismertséget jelent. Hogyan sikerült ezt a sikert elérni?
Perényi
Eszter: Valóban, a
mosonmagyaróvári Flesch Károly Hegedűverseny ez évtől már a jelentős nemzetközi hegedűversenyek
közt szerepel. Tanulságos és példaértékű, ahogyan a város lakosságának
hagyománytisztelete és lelkesedése, valamint a nagy cél érdekében való
összefogása és fáradhatatlan munkája révén sikerült ezt a jelentős
eredményt elérni. Az 1873-ban Mosonban született Flesch Károly, a
világhírű hegedűművész és hegedűpedagógus emlékére már 1985
óta kétévenként szerveztek és rendeztek hegedűversenyt Mosonmagyaróváron.
Ez kezdetben még nem volt nemzetközi verseny, de 1993 óta már jelentkezhettek a
szomszéd országok, így Románia, Szlovákia, Ukrajna ifjú hegedűművészei
is. A verseny győztesei részére biztosították a részvételt az akkor még
létező londoni nemzetközi Flesch-versenyre. Miután azonban a londoni
Flesch-versenyek pénzügyi nehézségek miatt megszűntek, lehetőség
nyílt a mosonmagyaróvári versenyek valódi nemzetközi versennyé fejlesztésére.
Ehhez jelentős segítséget nyújtott Mosonmagyaróvár város önkormányzata
mellett a Fejes Józsefné Zenei Alapítvány, amelyet a névadó hagyatékából hoztak
létre. Az Alapítvány elsődleges célja éppen a Flesch-versenyek szervezésének
és lebonyolításának az elősegítése. Így az idei verseny egyik rendezője
is maga az Alapítvány volt. Mellette a nagy szakmai tapasztalattal rendelkező
Filharmónia Budapest és Felső-Dunántól Kht. volt a társrendező.
Rajtuk kívül a város önkormányzata és kulturális intézményei is minden
tőlük telhető módon segítették a verseny zavartalan lebonyolítását.
Maga a verseny a Flesch Károly nevét viselő kulturális központ
színháztermében zajlott.
Elismerésre
méltó, hogy a Fejes Józsefné Zenei Alapítvány a hegedűversenyek rendezésén
túl kiemelt figyelmet fordít Flesch Károly emlékének más módon történő
ápolására is. Ennek egyik legjelentősebb megnyilvánulása volt, hogy a
művész halálának 50.évfordulóján, 1994-ben a svájci Luzernből hazahozatták
hamvait és Mosonmagyaróváron díszsírhelyen temették újra, felesége Amerikából
hazahozott hamvaival együtt. Ez alkalomból világhírű tanítványa, Ida
Haendel is eljött Mosonmagyaróvárra, ahol hangversenyen is fellépett egykori
tanára emlékére. Ezen túlmenően a világhírű hegedűpedagógus
szellemi hagyatékát is ápolja a Fejes Józsefné Zenei Alapítvány: 1990-ben a
Széchenyi Polgári Körrel közösen elősegítették Flesch Károly „A hegedűjáték
művészete” című alapvető hegedűpedagógiai művének
magyar nyelven való megjelentetését, Vermes Mária hegedűművész
fordításában. Minden elismerést megérdemel az alapítványnak és a város
önkormányzatának az a törekvése, hogy Flesch Károly hegedűművészi és
hegedűpedagógiai életművét megóvja a feledéstől, és hogy őt
magát magyar származású nagy muzsikusként tartsák számon itthon és külföldön.
P.M.: Milyen feltételeknek kellett megfeleljenek
az idei versenyre jelentkezők?
P.E.: A versenyszabályok szerint bármely európai
országból jelentkezhettek olyan fiatal hegedűművészek, akik 1980.
január 1. után születtek. Rajtuk kívül azonban jelentkezhettek olyan nem
európai országok ifjú hegedűművészei is, akik legalább két éves
európai zeneművészeti főiskolai tanulmányt tudtak igazolni. Ezzel a
lehetőséggel többen is éltek, így a jelentkezők közt volt kanadai,
dél-koreai, kínai és japán hegedűművész is. Ők általában nem
csak egy, hanem több európai főiskolán is folytatták tanulmányaikat, mint
ahogyan az európai fiatalok közül is mind többen választják a sokoldalú képzés
lehetőségeit a különböző egyetemeken, főiskolákon folytatott tanulmányokkal.
Ez a jelentkezők rövid életrajzából is világosan kirajzolódó irányzat.
Igen örvendetes, hogy a különböző európai főiskolákon magyar tanárok
neve is egyre gyakrabban fellelhető. Így például az egyik jelentkező
Svájcban annak a Stuller Gyulának a tanítványa, aki az 1985-ös, első
mosonmagyaróvári verseny győztese volt.
P.M.: Mi
volt a verseny kötelező anyaga?
P.E.: Az elődöntőben egy J. S. Bach
partita vagy szonáta, utóbbiakból egy adagio és fúga, egy szabadon választott
Paganini Caprice, valamint egy magyar mű az alábbiakból: Láng István: Villanások,
Csemiczky Miklós: Szonáta I. tétel és Orbán György: Szonáta. A
középdöntőben egy Mozart hegedűverseny I. és II. tétele szerepelt a
K. 216, 218 és 219 sz. művekből, továbbá egy szabadon választott
virtuóz mű. A döntőben a versenyzők hét hegedűverseny közül
választhattak. A listán Beethoven, Brahms, Mendelssohn, Csajkovszkij,
Saint-Saëns, Glazunov és Goldmark művei szerepeltek. A kötelező anyag
sokrétűsége nehéz feladat elé állította a versenyzőket, de megkönnyítette
a zsűri dolgát, mert kevesen tudták egyenletesen magas szinten
megszólaltatni Bachot, Paganinit és a magyar művet az
elődöntőben, így aránylag könnyen döntött a zsűri arról, hogy
kik juthatnak a középdöntőbe.
P.M.: Hányan
kerültek a 38 résztvevő közül a középdöntőbe?
P.E.: Tíz igen tehetséges versenyző jutott a
középdöntőbe. Nemzetek szerinti megoszlásuk jól mutatta, hogy mennyire
széleskörűen nemzetközi volt ez a mezőny. Négy magyar mellett egy
japán, egy kínai, egy ciprusi, egy finn, egy angol és egy orosz versenyző
állt dobogóra ebben a fordulóban.
P.M.:
Hányan jutottak közülük tovább a döntőbe és kik nyerték a díjakat?
P.E.:
Öten jutottak a
döntőbe: két magyar, egy finn, egy orosz és egy kínai versenyző.
Első díjas, a verseny győztese a magyar Kállai Ernő lett, aki
jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytatott tanulmányait
követően a New York-i Juilliard School of Music hallgatója és Itzhak
Perlman irányításával folytatja tanulmányait. A második díjat a finn Sini-Maria
Simonen nyerte, aki a helsinki Sibelius Akadémián és a hannoveri Zene- és
Színművészeti Főiskolán tanult. Két versenyző nyert harmadik
díjat: a magyar Pusker Júlia, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, és az
orosz Ilja Movchan, a londoni Royal College of Music hallgatója. Az ötödik
döntőbe jutott versenyző a kínai Jia Zhang volt, aki ugyancsak Londonban
végzi tanulmányait, a Guildhall School of Music and Drama nevű főiskolán.
A zsűri a fentieken túl még több különdíjat is kiadhatott, amelyeket a
támogatók ajánlottak fel.
P.M.: Milyen hegedűversenyeket
játszottak a díjazottak a döntőben, és melyik zenekar kísérte őket a
záró gálahangversenyen?
P.E.: Kállai Ernő és Sini-Maria Simonen Brahms: D-dúr hegedűversenyét,
Pusker Júlia Mendelssohn: e-moll hegedűversenyét, Ilja Movchan és Jia
Zhang Glazunov: a-moll hegedűversenyét játszotta. A zenekari kíséretet a
Győri Filharmonikus Zenekar biztosította igen magas színvonalon Medveczky
Ádám vezényletével. A versenyzők részére azonban elég megterhelő
volt, hogy a zenekari próbára Győrbe kellett utazniuk. Jó lenne, ha ezt a
következő versenyeken már a verseny színhelyén lehetne megoldani. A
versenyt záró gálakoncert valódi nemzetközi színvonalú hangverseny volt.
Nyugodtan állíthatjuk, hogy a versenyen díjat nyert ifjú hegedűművészek
a következő években és évtizedekben a világ hangversenytermeinek állandó
és rangos szereplői lesznek. Példaként szeretném említeni az előző,
2003. évi Flesch verseny győztesét, Banda Ádámot, aki az idei verseny
nyitóhangversenyén szerepelt nagy sikerrel, és aki a 2003-beli Flesch-verseny
első díját követően elnyerte a 2006-os moszkvai Yampolsky-verseny
második díját és a zsűri különdíját, majd a 2007-es Szigeti-Hubay Nemzetközi
Hegedűverseny I. díját is.
P.M.: Kik
voltak a zsűri tagjai és mi volt a véleményük a versenyről?
P.E.: A zsűri tagjai valamennyien már számos
nemzetközi versenyen vettek részt zsűritagként. Így sokrétű
tapasztalatok birtokában alakították ki véleményüket a szereplők
teljesítményéről. Meggyőződéssel állították, hogy ez a verseny
semmiben sem maradt el a többi nemzetközi verseny színvonalától, és reményüket
fejezték ki, hogy újabb Flesch-versenyekre fog majd sor kerülni. A döntések
egyébként teljes összhangban születtek. A zsűri összetételét illetően
a szervezők arra törekedtek, hogy az is kifejezze és biztosítsa a verseny
nemzetközi jellegét. A zsűri magyar elnökön kívül a testület tagja volt
Devich Sándor Kossuth-díjas hegedűművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem „Professor emeritusa”, az osztrák Roswitha Randacher, a bécsi
Zeneművészeti Egyetem professzora, Itzhak Rashkovsky, a londoni Royal
College of Music tanára, valamint a bolgár Angel Stankov, a szófiai Pancho
Vladigerov Állami Zeneakadémia professzora. Mindannyian elismeréssel illették a
verseny szervezőit a zökkenőmentes lebonyolításért.
P.M.: Folytatódik-e
a mosonmagyaróvári Flesch-versenyek sorozata, és ha igen, mikorra várható a
következő verseny?
P.E.: Igen, a város önkormányzatának és a Fejes
Józsefné Zenei Alapítvány kuratóriumának határozott szándéka az idei nagy
sikerű versenyt követően a Flesch Károly-versenyek folytatása, négy-
vagy öt éves ismétlődéssel. A pontos időpont meghatározásánál
figyelembe veszik a hasonló hegedűversenyek sorrendjét, különösen pedig a
magyar Szigeti-Hubay Nemzetközi Hegedűverseny következő
időpontját, hogy a két verseny időbeli közelsége miatt egyik verseny
se kerüljön hátrányos helyzetbe.
P.M.: Hogyan
értékelhető a mosonmagyaróvári Flesch Károly Nemzetközi Hegedűverseny
a magyar zenei élet és a nemzetközi versenyek szempontjából?
P.E.: A magyar zenei életnek mindenképpen nagy
nyereség egy ilyen sikeres nemzetközi verseny. Különösen nagy erénye, hogy egy
eddig magyar muzsikusként kevésbé számon tartott nagy művészünket és
pedagógusunkat segít nemzetközileg ismertebbé tenni. E mellett jelentős
segítséget nyújt a fiatal magyar hegedűművészek bemutatkozására, a
külföldi versenyzők sikereivel pedig tovább erősítheti a magyar zenei
élet nemzetközi kapcsolatait.
Péter Miklós