III. ORSZÁGOS FERENCZY GYÖRGY
ZENEISKOLAI ZONGORAVERSENY
Budapest, 2007. december
7-9.
Interjú Havasiné Darska Izabella
zongoraművésszel, a Szent István Zeneiskola és Zeneművészeti
Szakközépiskola tanárával, a Ferenczy György Alapítvány és a Ferenczy György
Zongoraversenyek alapítójával, valamint Aszalós
Tünde gyakorló iskolai vezető zongoratanárral, szaktanácsadóval, az
eddigi mindhárom Ferenczy György Zongoraverseny zsűritagjával.
Péter
Miklós: A kezdeményező és alapító Havasiné Darska Izabella zongoraművészt
kérdezem, hogyan is jött létre a Ferenczy György Alapítvány és a Ferenczy
György Zongoraverseny?
Havasiné
Darska Izabella: A sors hozta úgy, hogy lengyel lányként magyar férfi felesége lettem.
Főiskolai tanulmányaimat még Lengyelországban végeztem, de Magyarországra
kerülve kilenc éven át folytattam posztgraduális tanulmányokat Ferenczy Györgynél,
aki a Liszt-tanítvány Thomán István, majd Dohnányi Ernő növendéke volt.
Már a húszas évektől hangversenyezett Európa szinte minden országában,
majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola tanáraként és
tanszakvezetőjeként számos nagyszerű tanítványt készített fel a
zongoraművészi pályára. Az egyik Cziffra György volt, akinek nem csak
szakmai mestere, hanem mentora, támogatója is volt. Személyében egy kivételesen
nagy tudású művész-tanárt ismertem meg, aki minden szempontból rendkívüli
egyéniség volt. Emlékének megőrzése érdekében kezdeményeztem a Ferenczy
György Alapítvány létrehozását, amelynek fő feladata Ferenczy György
életművének és módszerének megismertetése, népszerűsítése, valamint a
tehetségkutatás és a fiatal tehetségek támogatása. E célok elérésére szervezi
az Alapítvány a Ferenczy György Országos Zeneiskolai Zongoraversenyeket, és a
Nemzetközi Ifjúsági Chopin-versenyeket. Ferenczy György ugyanis a liszti
hagyományok mellett Chopin műveinek is nemcsak nagyszerű előadója,
de tanára is volt. Az első Ferenczy György Zeneiskolai Zongoraversenyre
2002-ben, a művész születésének centenáriumán került sor. A fenti célokon
túl az Alapítvány a hagyományosan jó lengyel-magyar kapcsolatok kulturális
téren való további erősítését is elősegíteni kívánja e versenyek
megrendezésével.
P.M.: Kik
nyújtottak és nyújtanak támogatást a versenyek rendezéséhez?
H.D.I.: A zeneiskolai versenyek rendezését
kezdettől vállaló XVII. kerületi Bartók Béla Zene- és Művészeti
Iskolát kell említenem az első helyen, valamint az eddigi nemzetközi
versenyek rendezését vállaló CONTINUO Zeneiskola és Zeneművészeti
Szakközépiskolát, továbbá a 2008. júniusában a Budapesti Nemzetközi „Chopin+…”
Zongoraversenyt megrendező XVI. Kerületi Rácz Aladár Zeneiskolát. A
Chopin-életmű jelentős részének szerepeltetése pedig érdekeltté tette
a Lengyel Köztársaság Nagykövetségének, továbbá több lengyel intézménynek és
egyesületnek a bevonását is a támogatók körébe. Ezek közt szerepel a Lengyel
Kultúrintézet, az Országos Lengyel Kisebbségi Önkormányzat, de a Magyarországi
Lengyelség Múzeuma és Archívuma, valamint a Magyarországi Lengyel Katolikusok
Szent Adalbert Egyesülete is. Magyar részről fő támogatónk a Budapest
Zongoraszalon, az Opera Zongoraterem, de jelentős támogatást nyújt az
Editio Musica Budapest és a Hungaroton Records Kft. is. Joanna Stempinska, a
Lengyel Köztársaság budapesti nagykövete vállalta a verseny védnökségét, és Rév
Lívia, a Párizsban élő híres magyar zongoraművész pedig díszvendégként
volt jelen a versenyen. Sikerült megnyerni a zsűri elnökének Jan Janski
zongoraművészt, a Paderewski Zeneakadémia professzorát, aki az összes
eddigi lengyelországi ifjúsági Chopin zongoraverseny zsűrizésében részt
vett, valamint Marta Sosinska zongoraművészt, az 1965. évi varsói Chopin
zongoraverseny III. helyezettjét (Martha Argerich és Arturo Moreira-Lima után),
a würzburgi Zeneakadémia professzorát.
P.M.: Mennyiben
más ez a verseny, mint a többi zeneiskolai verseny?
Aszalós
Tünde: Először is
azért, mert lehetővé teszi olyan zeneiskolai tanulók indulását a
versenyen, akik nem kívánnak hivatásos muzsikusok lenni, de amatőrként magas
művészi színvonalon adják elő választott és kedvenc darabjaikat.
Mivel nincs előzetes válogatás, sokkal nagyobb a résztvevők száma,
mint más versenyeken. A 2007. decemberi versenyre 323 tanuló nevezett! Ez
önmagában is jelzi, milyen népszerű a verseny a zeneiskolai tanulók
körében.
P.M.: Hogyan
lehet ennyi versenyző meghallgatását ilyen rövid idő – két nap –
alatt lebonyolítani?
A.T.: A verseny két zsűri előtt zajlik,
öt korcsoportban. A két zsűri által díjazottak közül a legjobbak
szerepelnek a gálahangversenyen, ahol átadják a díjakat is.
P.M.: A
résztvevők nagy számának megfelelően több a díjazott versenyző
is?
A.T.: Igen, hála a sok támogatónak a zsűrik a
szokottnál jóval több díjat és dicséretet tudtak kiosztani. Nagyon örvendetes,
hogy ez a jelentős számú díj valóban magas színvonalú teljesítmény
elismerése volt. Ez is jelzi a verseny jelentőségét, és bizonyítja az
„amatőr” szándékkal zenét tanulók muzikalitását, valamint tanáraik odaadó
munkáját. Minden korcsoportban egy-egy kiemelkedő teljesítményt nyújtó
versenyző kapott fődíj értékű Ferenczy-díjat, de a legtöbb
korcsoportban 3-5 fő is szerepelt az I.-II.-III. díjasok között, a
dicséretet elnyerők száma pedig 10-12 is volt korcsoportonként. Nagy örömünkre
szolgált az is, hogy az ország minden területéről igen sok volt a
jelentkező, ami jól mutatja, hogy a zenei nevelés intézményei ma már az
egész országban magas színvonalú képzést nyújtanak.
P.M.: Milyen
további lehetőségeket és támogatást kapnak a díjazottak?
H.D.I.: Az I.-II.-III. díjat elnyert versenyzők
mindegyike továbbjut, tehát részt vehet a 2008. júniusában a Ferenczy György
Alapítvány és a XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola által rendezett nemzetközi
Chopin-versenyen, amelyen két csoportban zajlott a verseny, szintén egy
nemzetközi zsűri előtt. Az elsőben 15 éven aluliak vehettek
részt, míg a másik csoportban – melynek korhatára 25 év volt,
szakközépiskolások és főiskolások. Az első korcsoport 1. fordulójában
egy Chopin-mű és egy, a versenyző nemzetisége szerinti
zeneszerző műve volt a kötelező, a második fordulóban pedig egy
Chopin-mű és egy Schubert- darab. /A Chopin melletti második
zeneszerzőt a szervezőbizottság és a zsűri erre felkért tagjai
választják ki előzetesen. Idén Schubertre esett a választás./ A zenei
pályára készülők korcsoportjának első fordulójában egy Bach-mű,
egy magyar zongoradarab, két Chopin-prelűd, egy Chopin-noktürn és egy Chopin-keringő
előadása volt a követelmény, míg a második fordulóban egy klasszikus
szonáta gyors tétele, valamint két Chopin-mazurka, egy Chopin-polonéz és egy
szabadon választott Chopin-mű – tehát például Ballada vagy impromptu.
P.M.:
A
Ferenczy György Zeneiskolai Zongoraverseny kötelező anyagában milyen
mértékben szerepeltek Chopin-művek?
A.T.: Az I. korcsoportban (1. és 2. o.) még nem
lehetett ezt megkívánni. A II.-III. korcsoportban (3. és 4, illetve 5. és 6.
o.) ajánlott, illetve javasolt volt egy Chopin-mű, de még nem volt
kötelező, a IV. és V. korcsoportban (továbbképző osztályok) viszont
már kötelező volt. Nagy örömünkre azonban már a II. és III. korcsoport
szinte minden versenyzőjének műsorán szerepelt Chopin-mű. Így a
verseny mindenképpen eleget tett annak a célkitűzésének, hogy Chopin
művei minél többször szerepeljenek a zeneiskolai tanulók által játszott
darabok között. Ennek elismerését jelezte az is, hogy a gálahangversenyen a
díjakat a zsűri elnökök mellett Arkadiusz Bernas úr, a Lengyel Intézet
igazgatóhelyettese adta át.