(HUNGAROTON-HCD
32485)
Kolompár Edit – ének, Gyöngyössy Zoltán és Matuz István – fuvola, Virág
Emese – zongora, Rivka Golani – mélyhegedű, Katona Péter és Katona Zoltán
– gitár, Somogyi Péter-hegedű, Weiner Kamarazenekar, vez.: Weininger
Richárd, MR Szimfonikus Zenekar, vez.: Vásáry Tamás
„Ének, hajolj ki ajkamon – brácsadarabom
József Attilától kölcsönzött címe nem a verstöredék tartalmára utal, hanem azt
a vágyamat jelképezi: énekelni tudjak bárminemű hangszeren is.” (Hollós
Máté: Az életmű fele, Akkord) A szerző vágya teljesült: énekelnek
művei, sőt énekelhetők is. És nem csak dalai, de hangszeres
darabjai is; az „Álmatlanság és végre álom” c. három szimfonikus tétel főtémájának megszólaltatására e recenzió
szerzője a mű zeneakadémiai bemutatója előtti sikeresen
vállalkozott.
„Dallam nélkül számomra értelmetlen a zene. Mert dallam nélkül nem lehet líra” – szól Hollós Máté (1954) ars
poeticája. Művei azonban drámát is közvetítenek. Jó példa erre a Járom a
világot c. cigány/lovári/ népdal-feldolgozás, amely talán a legszebb, amit
ebben a műfajban kortárs magyar szerzőtől az elmúlt években a
recenzor hallott. A zenehallgatót nemcsak Hollós Máté szépséges dallamai, de
hangszerkezelései is ámulatba ejtik. A cigánydalnál felejthetetlen a
basszusfuvola és a zongora, az Adagio ed appassionato-ban a hegedű, a
fuvola és a zongora, az Álmatlanság és végre álom szimfonikus mű
fináléjában pedig a váratlanul megszólaló magányos zongora szerepeltetése. A
zenehallgatás élményét erősíti a CD magas színvonalú technikai
minősége is; olyan „természetesen” szól az ének és a hangszeres zene,
mintha egy kiváló akusztikájú teremben hallgatnánk a műveket.
Hollós Máté szerzői CD-jéhez egy bonusz is jár; egy „Hollós-kalauz”
magától a szerzőtől, amely a CD műsor- füzetét képezi az elmúlt
két évtized fontosnak tartott, a CD-n is szereplő darabjairól.
Z.T.
Hungaroton-HCD 32541
World Premierre Recording
Dr. Rásonyi Leila-hegedű, Gyökér Gabriella-zongora,
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kamarazenekara
Kevésbé ismert, hogy Lehár Ferenc 30,
Budapesten bemutatott operettjén kívül egyéb műfajokba is jeleskedett,
pedig indulók, zongoraművek, zongora-, kamaraegyüttes vagy kamarazenekari
kíséretes darabok, alkalmi zenekari művek és nagyszabású szimfonikus
költemények, keringők, dalok és hegedűdarabok is találhatók
életművében.
Rásonyi Leila ez utóbbiakból válogatott egy CD-re valót. Ott van a Romantikus
szerenád, a Románc és a Concertino, továbbá a Magyar ábránd címmel írt Fantázia
magyar szerzők dallamaira, valamint polkák, és operett részletek (Paganini, Pacsirta és Cigányszerelem) is.
Nagyon hegedűszerűek Lehár alkotásai.
Hegedűszerűségükön azonban ne csodálkozzunk, hiszen Lehár zenekari
hegedűsként és koncertmesterként kezdte pályáját, de szólóhegedűs is
volt apja katona zenekarában.
Kellemesek és szépek Lehár romantikus hegedűművei. Szinte
érthetetlen, hogy eddig miért nem épültek be a hegedűsök repertoárjába
legalább a ráadásszámok szintjén, mert legalább olyan jók, mint Fritz Kreisler
művei. A h-moll Concertino pedig e sorok írója szerint alkalmas a
zeneiskolai hegedűverseny-repertoár gazdagítására is.
Dr.
Rásonyi Leila és Gyökér Gabriella hallhatóan nagy élvezettel és profizmussal
örökítette meg Lehár tizenhárom, eddig Csipkerózsika álmát alvó
hegedűdarabját. A CD repertoárjából zeneileg azonban magasan kiemelkedik
a Cigányszerelem keringő – egyveleg a hasonló c. operett motívumaiból.
Ezek szépsége nagyban hozzájárult szerzőjük világhíréhez és ahhoz a
megállapításhoz is, hogy Lehárt nem véletlenül ismerte és szerette meg
operettjei alapján a zenei világ. Ez a válogatás jól illusztrálja Lehár ars
poeticáját; „Egyetlen cél vezetett munkásságom, során: örömet szerezni az
embereknek, egy-egy boldog percet a száguldó élet forgatagában!” A CD
játékideje: 70 perc.
Z.T.