HOLLÓS MÁTÉ: ÉNEK, HAJOLJ KI AJKAMON

 

(HUNGAROTON-HCD 32485)

 

Kolompár Edit – ének, Gyöngyössy Zoltán és Matuz István – fuvola, Virág Emese – zongora, Rivka Golani – mélyhegedű, Katona Péter és Katona Zoltán – gitár, Somogyi Péter-hegedű, Weiner Kamarazenekar, vez.: Weininger Richárd, MR Szimfonikus Zenekar, vez.: Vásáry Tamás

 


„Ének, hajolj ki ajkamon – brácsadarabom József Attilától kölcsönzött címe nem a verstöredék tartalmára utal, hanem azt a vágyamat jelképezi: énekelni tudjak bárminemű hangszeren is.” (Hollós Máté: Az életmű fele, Akkord) A szerző vágya teljesült: énekelnek művei, sőt énekelhetők is. És nem csak dalai, de hangszeres darabjai is; az „Álmatlanság és végre álom” c. három  szimfonikus tétel főtémájának megszólaltatására e recenzió szerzője a mű zeneakadémiai bemutatója előtti sikeresen vállalkozott.

   „Dallam nélkül számomra értelmetlen a zene.  Mert dallam nélkül nem lehet líra” – szól Hollós Máté (1954) ars poeticája. Művei azonban drámát is közvetítenek. Jó példa erre a Járom a világot c. cigány/lovári/ népdal-fel­dol­gozás, amely talán a legszebb, amit ebben a műfajban kortárs magyar szerzőtől az elmúlt években a recenzor hallott. A zenehallgatót nemcsak Hollós Máté szépséges dallamai, de hangszerkezelései is ámulatba ejtik. A cigánydalnál felejthetetlen a basszusfuvola és a zongora, az Adagio ed appassionato-ban a hegedű, a fuvola és a zongora, az Álmatlanság és végre álom szimfonikus mű fináléjában pedig a váratlanul megszólaló magányos zongora szerepeltetése. A zenehallgatás élményét erősíti a CD magas színvonalú technikai minősége is; olyan „természetesen” szól az ének és a hangszeres zene, mintha egy kiváló akusztikájú teremben hallgatnánk a műveket.

   Hollós Máté szerzői CD-jéhez egy bonusz is jár; egy „Hollós-kalauz” magától a szerzőtől, amely a CD műsor- füzetét képezi az elmúlt két évtized fontosnak tartott, a CD-n is szereplő darabjairól.

Z.T.

 

LEHÁR FERENC: ROMANTIKUS SZERENÁD

 

Hungaroton-HCD 32541

World Premierre Recording

Dr. Rásonyi Leila-hegedű, Gyökér Gabriella-zongora,

Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kamarazenekara

 


Kevésbé ismert, hogy Lehár Ferenc 30, Budapesten bemutatott operettjén kívül egyéb műfajokba is jeleskedett, pedig indulók, zongoraművek, zongora-, kamaraegyüttes vagy kamarazenekari kíséretes darabok, alkalmi zenekari művek és nagyszabású szimfonikus költemények, keringők, dalok és hegedűdarabok is találhatók életművében.

   Rásonyi Leila ez utóbbiakból válogatott egy CD-re valót. Ott van a Romantikus szerenád, a Románc és a Concertino, továbbá a Magyar ábránd címmel írt Fantázia magyar szerzők dallamaira, valamint polkák, és operett részletek  (Paganini, Pacsirta és Cigányszerelem) is.

   Nagyon hegedűszerűek Lehár alkotásai. Hegedűszerűségükön azonban ne csodálkozzunk, hiszen Lehár zenekari hegedűsként és koncertmesterként kezdte pályáját, de szólóhegedűs is volt apja katona zenekarában.

   Kellemesek és szépek Lehár romantikus hegedűművei. Szinte érthetetlen, hogy eddig miért nem épültek be a hegedűsök repertoárjába legalább a ráadásszámok szintjén, mert legalább olyan jók, mint Fritz Kreisler művei. A h-moll Concertino pedig e sorok írója szerint alkalmas a zeneiskolai hegedűverseny-repertoár gazdagítására is.

   Dr. Rásonyi Leila és Gyökér Gabriella hallhatóan nagy élvezettel és profizmussal örökítette meg Lehár tizenhárom, eddig Csipkerózsika álmát alvó hegedűdarabját. A CD repertoárjából zenei­leg azonban magasan kiemelkedik a Cigányszerelem keringő – egyveleg a hasonló c. operett motívumaiból. Ezek szépsége nagyban hozzájárult szerzőjük világhíréhez és ahhoz a megállapításhoz is, hogy Lehárt nem véletlenül ismerte és szerette meg operettjei alapján a zenei világ. Ez a válogatás jól illusztrálja Lehár ars poeticáját; „Egyetlen cél vezetett munkásságom, során: örömet szerezni az embereknek, egy-egy boldog percet a száguldó élet forgatagában!” A CD játékideje: 70 perc.

Z.T.