A NYUGODT NEVELÉS ÉS OKTATÁS
ÉVE?
Ember Csaba
tragédiának tartja,
hogy nincs
átjárás az elméleti és gyakorlati képzés között
Izgalmas tanévnek
néznek elébe a művészeti iskolák. A minősítés keltette hullámok
lassan már elcsitultak, hiszen az átfogó ellenőrzés jó eredménnyel zárult,
viszont az iskolaösszevonások következményei még kérdésesek. Várhatóan a
szolfézsoktatás átszervezése, egységesítése is sok vihart fog kavarni, akárcsak
a képzési jegyzék, amely azt hivatott meghatározni, milyen végzettséggel milyen
szakokat taníthatnak a pedagógusok. Sok iskola az idei évtől kötelező, művészeti alapvizsgától is tart kissé. Viszont
a minősítet iskoláknál a többféle finanszírozás ellenére sem csökkent a
normatíva, s a fontos újdonságok közé tartozik, hogy a pályakezdők
magasabb bért kapnak, és a művészetpedagógusok akár kutatási ösztöndíjat
is igénybe vehetnek. A következő esztendő újdonságairól, feladatairól
Ember Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének
elnöke beszélt.
– A zenepedagógusok számára milyen jó és milyen rossz hírekkel
kezdődik a 2008/2009-es tanév?
– Nagyon izgalmas ez
a kérdés, hiszen Hiller István miniszter úr, aki a tanévnyitó alkalmából idén
művészeti iskolába látogatott el, azt mondta: ez a nyugodt nevelés és
oktatás éve lesz. A minősítés első nagy szakaszán túl vagyunk, s úgy
vélem, azok az iskolák, akik megértették, mindez miről szól, és eleget
tettek a követelményeknek, most már tényleg tudnak dolgozni, tanítani, s ezt
nagyon jónak tartom. Másrészt viszont azok a gazdasági indokból elindult
intézkedések, amelyek az iskolaösszevonásokat eredményezték, nem tettek jót a
zeneoktatásnak, hiszen a hagyományos zeneiskolák közül sokat általános
iskolával, gimnáziummal vontak össze. Tudom, hogy számos esetben ez remek
gazdasági – s lehet, hogy akár szakmai – megoldás is, ezáltal azonban
lefejezték a magyar zeneoktatást. Nagyon sok ügyben ettől kezdve csak
véleménynyilvánítási joga van annak a vezetőnek, aki korábban egy személyben
felelt a tárgyi, személyi feltételekért.
– Gondolom, ez a
fejlesztéseknél, forráselosztásoknál jelenthet problémát, hiszen mást tart
fontosnak egy gimnáziumi igazgató és mást a zeneiskola vezetője.
– A gazdasági
döntésképességgel párosult szakmai irányítás hiányát tartom e téren
kifejezetten gondnak. Hiszen az igazgató egy személyben felelős például az
iskola pedagógiai munkájáért. S valóban, előfordulhat az is, hogy például
a számítástechnika miatt csorbát szenved a zeneoktatás. Meglátjuk, hogy
mindebből milyen gondok adódnak. Van viszont jó hír is, hiszen a három
résztvevős finanszírozási rendszer valóban működik. Bár aggódtunk
amiatt, hogy így eltűnik a pénz, szerencsére nem ez történt. S bár az
alapnormatíva lényegesen kevesebb, a minősítéssel összefüggő kiegészítéssel
ugyanott tartunk, mint a korábbi állami támogatásnál. Ráadásul lett még egy,
működésre is felhasználható, harmadik forrásunk is, amelyre pályázni
kellett. Összességében több mint 1 milliárd forintot – a zeneoktatásban
jellemzően önkormányzati fenntartói körben 860 milliót – lehetett ezen
elnyerni, s garancia van arra, hogy ez az összeg a jövő évi
költségvetésben is szerepel. A tanévnyitó rendezvényen Arató
Gergely államtitkár úr ezzel kapcsolatban azt mondta: tudják, milyen hatalmas
munkát jelentett a minősítés a művészetoktatás területén, s értékelik
azt az eredményt, hogy az iskolák több mint kilencven százaléka megfelelt.
Hozzátette azt is, hogy a művészetoktatást a jövőben is
elkötelezetten a közoktatási rendszer részének tekintik. Ezért természetes,
hogy a minősített iskolák esetében egyetlen fillért sem vonnak ki a rendszerből,
s az oktatásirányítás célja, hogy az e célra fordított valamennyi összeg az
alapfokú művészetoktatásban maradjon. Ezen túlmenően a
művészetpedagógusokat is érintik azok a
kedvezmények, amelyek a többi tanárt.
– Ez a
pályakezdő pedagógusok magasabb fizetését, az igazgatók kiemelt díjazását,
és a Teleki Blanka-díjat jelenti, amelyről az előző lapszámban
dr. Gyimesi László beszélt?
– Igen, de még
kiegészül egy negyedik elemmel, a kutató pedagógus ösztöndíjjal. Egyelőre
még csak rendelettervezett létezik belőle, így a pályázat feltételeiről
még nem tudok beszámolni. Annak viszont nagyon örülök, hogy erre a zenepedagógusok
is jelentkezhetnek.
– A tanév nagy
feladatai közé tartozik a művészeti alapvizsga bevezetése is.
– Igen, hiszen
művészeti alapvizsga nélkül a tanulók már nem mehetnek továbbképzőbe.
Tavaly csak a rövid tanszakok esetében volt erre szükség, idén viszont a jogszabály
már kimondja, minden egyes növendéknek, aki végzős egy alapfokú osztályban,
ahhoz, hogy továbbképzőre mehessen, alapfokú művészeti vizsgát kell
tennie.
– S ez pontosan
miből áll?
– Ez az, amit nem
értettek meg a kollégák. Ez régebben érettségihez, vagy a műveltségi
alapvizsgához hasonló állami vizsga lett
volna, elméleti és gyakorlati résszel. Külön követelményekkel.
– De hát úgyis van
felvételi…
– Nincs minden évben, csak az iskolába kerüléskor. Ez a bemenet.
Ha egyszer a tanulót felvették, akkor utána évről-évre – amíg ki nem marad
és a tanulmányi követelményeket teljesíti –, az iskola diákja marad. Így a
tanévenkénti beiratkozás nem más, mint regisztráció. A korábbi helyzet szerint
az OKH által kijelölt szakemberek részvételével kellett volna megszervezni a
művészeti alapvizsgát. Ezt a minősítéssel egyidejűleg folyó
rendeletmódosítások, a közoktatási törvény és az iskolák működéséről
szóló rendeletnek a módosítása azonban teljesen iskolai kézbe tette. Ami azt
jelenti, az iskola igazgatója egy személyben felelős a megszervezésért, s
ő dönti el, hogy a központi követelmények szabta határok között mit
csinálnak. A vizsga egy alapszakaszt zár le, és csak az mehet tovább, aki
sikerrel leteszi. Túl van egyébként misztifikálva a szakma körében ez az egész,
hiszen azzal, hogy az igazgató kezébe került a megszervezése, így ő dönt a
vizsgáztatókról, és saját pedagógiai programjuk a követelményről. Akkor
érdemes a vizsgabizottságba neves vendéget hívni, ha nagyon kicsi a tantestület.
Ha egy növendék eljut a hatodikig, a zongoravizsga nehezebb, mint a
művészeti alapvizsga. Ennek a megmérettetésnek kell megtanulni a
technikáját, s ez az idei év gyakorlata lesz. Emellett a tartalmi megújítás is
nagyon fontos. A zeneművészeti ágban az elektroakusztikus zenének, a
népzenének és a jazznek sem volt meg az alapvizsga követelménye. Ezt ki kell
dolgozni, s áttekinteni a több mint harminc tantárgy anyagát.
– A szakma körében azonban a legnagyobb vitát valószínűleg az fogja kiváltani, hogy a szolfézsoktatás hogyan lesz átalakítva.
– A jelenlegi
rendszer finoman fogalmazva is áttekinthetetlen. Éppen most, amikor indul az
alapvizsga, nem az a cél, hogy az egészet szétromboljuk, hanem igyekszünk mindent átgondolni. Kérdés például, hogy mit értsünk kortárs
zenei anyag alatt. S igazodni kell ahhoz is, hogy az állami oktatás hány órát
finanszíroz. A legfőbb cél az, hogy a gyerekek zenekarokban, énekkarokban
is jól szerepeljenek. Hogy minden olyan dolgot, ami csoportosan megtanítható,
csoportosan oktassunk. S ez nem csupán szolmizálást, kottaolvasást
jelent, ahogy a szülők közül sokan hiszik, hanem zenei ismereteket. Ezért
a szolfézsoktatás óraszámait, követelményeit érdemes ehhez igazítani. Így talán
el tudjuk érni, hogy a hangszeroktatás egyéni maradjon, Európa-szerte ugyanis
jelentős törekvések vannak arra, hogy ezt is csoportban tanítsák, bár a
dolog hatékonyságáról nem vagyok meggyőzve.
– S hogyan hajtják végre a szolfézsoktatás egységesítését?
– November 15-e és december 5-e között országos konferencia sorozatot tervezünk minden egyes hangszernek a tananyagáról. Most néhány ismert szakembert, akik az előző anyagok kidolgozásában is részt vettek a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége szervezésében az Oktatási és Kulturális Minisztérium és a Nemzeti Szakképzési Intézet felkérése alapján megkerestünk, és így létrejött egy kis munkacsoport, amely azzal foglalkozik, hogy mit kellene áttekinteni, min kellene változtatni. Eközben a Szövetség honlapján is folyamatos lesz a kommunikáció, egy csoport dolgozik majd ezen. Aki csak akar, mindenki mondhat róla véleményt, s mi ezeket is figyelembe vesszük. Ennek azonban még ebben az évben el kell készülnie, így tavasszal már az új tantervek is meg tudnak jelenni. Óriási munka, de nagyon szép feladat.
– Szó esett már arról is, a minősítés tapasztalatai
alapján kissé át kell alakítani ezt a vizsgálati formát. Hogyan fog mindez
működni a jövőben?
– Már készült olyan
oktatásvezetői szakos diplomamunka, amelyet a nem zenei pályáról érkezett
bírálók megdicsértek, és közlésre érdemesnek tartottak. Nyolcvan iskolából
kapott válaszokat a tanulmány készítője. Ez is kiindulási alapja lehet a
minősítés átalakításának. Októberre körülbelül már meg is jelenik a
minősítési rendelet módosítása, amely tartalmazza az első esztendő
tapasztalatait. Azonban azon az elven, hogy csak az kaphat pénzt, akit
minősítettek, nem változtattak. Szerepel azonban például az anyagban az
is, hogy a minősítő testület tagjai bizonyos idő és egyeztetés
után visszahívhatóak. A lényegi változások közé tartozik, hogy most már a
minősítő testületnek ügyvezető titkára van Hanckock Márta
személyében, aki kellő figyelemmel áttekinti a szervezeti működést, s
egyértelmű választ ad a beérkező kérdésekre. A minősítési
rendeletben az is szerepel, hogy egyszerűsíteni kell a minősítéssel kapcsolatos adminisztrációt. Az
iskoláknak minden adatot nyolc napon belül be kell jelenteniük. Én a sorokból
egyébként azt olvastam ki, hogy erre a tanévre nem terveznek külön OH
vizsgálatot, csak azokat az iskolákat minősítik, akik erre
jelentkeznek. S biztosan lesz néhány ilyen intézmény, hiszen a vizsgálat
előtt 863 iskoláról tudtunk, ebből 793 lett minősített, most
pedig 837-re nőtt a művészeti iskolák száma.
– Azért a közoktatási
törvény változásai nagyon izgalmas dolgokat vetettek fel, hiszen a tanári,
művészi végzettség mellett a tanítói végzettséget is elfogadja. A tanítói
végzettség esetében azonban komoly értelmezési probléma, hogy mit nevezünk
szakirányú szakképzettségnek. Ha valaki ének-zene speciális szakkollégiumot
végzett el, még az sem értelmezhető zeneiskolai
szinten. Ez inkább arra adhat jogot, hogy később jól felépített tananyaggal, gyors átképzéssel a
tanítókból zenepedagógusok legyenek. Ezt azonban ki kell még dolgozni. A
rendeletbe egyébként bele fog kerülni a képesítési jegyzék. Eddig mi
negyvenféle képesítést gyűjtöttünk össze. A
megyei pedagógiai intézetek például korábban két éves képzéseket szerveztek,
ahol a résztvevők diplomamunkát készítettek, diplomakoncertet adtak,
mégsem kaptak oklevelet. Ezeket a képzéseket is el kell ismertetni. S
voltak olyan kalandor főiskolák, amelyeken elindították a képzést
akkreditáció nélkül. Egyébként minden esetben az igazgatónak kell meggyőződnie
arról, hogy az adott pedagógus tanult-e módszertant. A rendelet mindenesetre
december 15-ig elkészül.
– Szerencsére az
ébredező tanintézetek most már arra törekszenek, hogy hallgatóik legalább
két-három szakirányt tényleg tanuljanak meg. Sajnos, mindenki csak előre
néz, s azon töri a fejét, hogy mit kezdjen azokkal,
akik majd végeznek, pedig azokra is gondolni kellene, akik már végeztek.
Ezernél több az olyan kolléga, aki mást tanít, mint amire a papírja
szól. Szerencsére a budapesti Zeneakadémián, a debreceni és a szegedi egyetem
zeneművészeti karain lesz mód a kiegészítő, másoddiplomás képzésekre,
Batta András rektorral úrral, s a két dékánnal, Duffek Mihállyal és Kerek Ferenccel
már sikerrel tárgyaltam erről, Pécsen is várható lépés. A legtragikusabbnak
egyébként azt tartom, hogy az alapfokra képzendő tanároknál az elméleti
(például szolfézstanár) és a gyakorlati (hangszeres tanár) rész teljesen
elkülönül, és nincs átjárás a képzésben. Ez azt eredményezi, hogy a szolfézs
tanár nem jelentkezhet hangszeresnek, míg például egy
nagybőgősből lehet bármely hangszeres tanár. Pedig az a
tudásszint, amely bármelyik magyar zenetanárt jellemzi, messze magasabb az
európai átlagnál.