SZIRÁNYI GÁBOR
EGY BARTÓK TANÍTVÁNY – SZALAY STEFÁNIA – VISSZEMLÉKEZÉSE (II/12)
A nagyváradi
zeneiskola
ZENETANÁRI OKLEVÉL
Szalay Stephánia
kisasszony
Született Kapuváron
1886 év augusztus hó 12-én róm. kath. vallású
Az Országos Magyar
Királyi Zenetanár Vizsgáló Bizottság előtt az 1909 év június hó 18-án
tartott képesítő
vizsgálaton a következő osztályzatokat érdemelte
Methodika és didaktika:
kitűnő Magyar
irodalomtörténet: kitűnő
Pedagógia:
kitűnő Zongorajátékának
művészi fejlettsége: jeles
A tanárképzőn és
akadémiai tanfolyamon nyert osztályzatai:
Zongora: jeles Általános
zenetörténet: kitűnő
Karének:
kitűnő Magyar
zenetörténet: kitűnő
Vers és költészettan:
kitűnő Zene
aesthetika: kitűnő
Gyakorlati tanítás:
kitűnő Zeneelmélet:
kitűnő
Ezek alapján Szalay
Stephánia kisasszonynak zenetanári oklevelet adunk ki, s őt a
zongorajátéknak zeneiskolákban, valamint más tanintézetekben való tanítására
képesítettnek nyilvánítjuk s az okleveles zenetanár cím használatára
feljogosítjuk.
Kelt Budapesten 1909 év
június hó 19-én
Bartók Béla, Mihalovich
Ödön, Aggházy Károly, Chován Kálmán, Moravcsik Géza
1909-ben
„Szalay Stefánia államilag képesített okleveles zenetanár vezetése alatt álló
Zongora-iskola” néven zeneiskola nyílik Nagyváradon, az Úri utca 17 szám alatt.
Az 1909-1910 tanévre szóló tájékoztatóban1
a következő célt tűzte ki iskolája elé névadója. Amidőn a budapesti Országos magyar királyi Zeneakadémián nyert
tanári képesítésem után elhatároztam, hogy Nagyváradon zeneiskolát nyitok,
leginkább az indított ezen elhatározásra, hogy Nagyváradon – amely sok
tekintetben, de főképp kulturális szempontból az ország legelső
városaiban foglal helyet – a mai kor igényeinek megfelelő, a művelt
társadalom magas zenei fejlettségéhez méltó - évek óta tervezett városi
zeneiskola még mind ez ideig nem létesült. Ezen hiányt óhajtom tehát némileg
pótolni, midőn – habár szerény anyagi eszközökkel – de törhetetlen
buzgalommal munkához fogok, hogy iskolámnak minden egyes növendéke a
legalaposabb zenei oktatásban részesüljön, tekintet nélkül arra, hogy az
illető növendék zenei pályára készül-e vagy sem. Ezáltal is jelét akarom
adni szeretett városom iránt táplált ragaszkodásomnak és hálámnak, amely eddig
is kitüntetett jóakaró pártfogásával. Iskolámnak két célt tűztem ki:
első, közvetlen célja, hogy a zenét komolyan művelő növendékeket
minden dilettantizmustól mentes, lelkiismeretes, szakszerű és pontos zenei
oktatásban részesítse. Második, közvetett célja, hogy az iskola növendékei
közül azokat, kik tehetségük, szorgalmuk alapján a zene hivatásszerű
művelésére jogosultak, az Országos Magyar királyi Zeneakadémiába, mint az
ország egyetlen állami zene-intézetébe való felvételre előkészítse. Azon
kiváló tehetségű és szorgalmú növendékek, kik ugyan nem óhajtanak az Orsz.
M. kir. Zeneakadémiába járni, de haladásukról állami érvényű bizonyítványt
óhajtanak nyerni, a Vallás- és Közoktatási minisztérium engedélye alapján a
tanév végével a Zeneakadémián vizsgálatot tehetnek. Azok a növendékek, akik a
zongora-tanszak IV. akadémiai osztályából e magánvizsgálatot sikerrel letették,
az Orsz. M. kir. Zeneakadémia tanárképző tanfolyamára minden további
vizsgálat nélkül felvétetnek és ezen tanfolyam bevégzése után tanári oklevelet
nyernek. Legyen szabad megemlítenem, hogy az országos Zeneakadémián évekig
Thomán István, a kiváló zenetanár és pedagógus tanítványa voltam, továbbá, hogy
a Fodor Ernő féle pedagógiai ösztöndíjban részesültem, melyet az ez idei
akadémiai értesítő szerint csak az nyerhet el, akit úgy játékának
művészi fejlettségére, mint különösen pedagógiai készültségére és gyakorlati
tanítására nézve az Országos vizsgáló-bizottság a legkiválóbbnak ítél. Végül
kérem a tisztelt szülőket és érdeklődőket, hogy odaadó
törekvésem méltányolva, azt jóindulatú szívességgel fogadják. Szalay
Stefánia céljai megvalósításához egyszerre több osztály indításával lát neki. Tanfolyamok:
I.
Elemi osztály. I., II., III. Gyakorló iskolai tanfolyam. I., II., III.
Előkészítő tanfolyam. I., II., III., IV. Akadémiai tanfolyam. Minden tanfolyam 10 hónapig tart. A növendékek
tanfolyamok szerint csoportosíttatnak. A beosztás szeptember hó első napjaiban
történik. Az akadémiai (kiművelési) osztályokba csak oly növendék
vehető fel, ki az előző tanfolyamok anyagát már elvégezte és
legalább egy évig akadémiai módszer szerint tanult.
Általános
zeneelmélet (Heti 1 órával) a zenediktálás és zeneelmélet kötelező melléktárgy
az előkészítő tanfolyam I., II., III osztályú növendékeire.
Tananyag.
Azonos az Országos Magyar Királyi Zeneakadémia tananyagával.
Elemi
osztály. A hallás- és ütemérzék fejlesztése. A billentyűk a G és az F
kulcs hangjegyeinek egyidejű ismertetése. A hangjegyértékek és szünetjelek
fokozatosan haladó tanítása. A hangsorok képzése és írása. A módosító jelek
célja és keletkezésük oka. A tiszta és nagy hangközök ismertetése és azoknak
éneklése. Helyes kéz és ujjtartás, öt ujjas gyakorlatokkal. Dúr és harmonikus
moll hangsorok folyékony játszása kötve (legato és lökve) staccato 2-3
nyolcadon át. Tanulmányok: Chován Kálmán Zongoraiskola I. kötet, megfelelő
elméleti, technikai előadási tananyaggal, valamint ujjgyakorlatokkal.
Gyakorló
osztály I. (II. évfolyam). A hangközök ismétlése, illetve ismertetése. A dúr és
moll hármashangzatok elmélete, képzése, éneklése, írása és a főhármasok összekötése.
A domináns (heted) hangzat elmélete, képzése és legegyszerűbb feloldása.
Tanulmányok: Chován: Zongoraiskola II-ik kötet, amelyben úgy az elméleti, mint
a technikai és előadási tananyag, valamint ujjgyakorlatok és 4 kezes
darabok bennfoglaltatnak.
Gyakorló
osztály II. (III. évfolyam). A hangközök ismétlése. A hármas és négyes
hangzatok összekötésének ismétlése és kibővítése. A záradék (cadenz). A
dúr és harmonikus moll skálák játszása 4 oktávon át, nyolcad, harmad és hatod
menetekben, párhuzamos és ellenmagasságban. A hármas és négyes hangzatok törve
és futamokban 4 oktávon át. Tanulmányok: Czerny-Chován szemelvényekből21-től 12-ig; Bertini-Chován3 szemelények. 1-15. Heller Op. 125
válogatva. Előadási darabok: Clementi, Kuhlau, Dussek, Köhler, Reinecke
szonátáiból válogatva és ezen foknak megfelelő kis modern darabok.
Gyakorló
osztály III. (IV. évfolyam). Az összes hangközök ismertetése. Az összes dúr és
moll (harmonikus és melodikus) skálák folyékony játszása 4 oktávon át különféle
helyzetekben és ellenmozgásban, úgyszintén hármas és négyes hangzatok alulról
és felülről törve, futamokban, valamint 4 szólamú akkordokban 4 oktáván.
Tanulmányok:
Czerny-Chován:
szemelvények 13-24-ig. Bertini-Chován: szemelvények 16-30-ig. Heller kis
prelűdök, Bach-Szendy 15 kis prelúdiumokból41-6-ig.
Előadási darabok: Clementi, Mozart, Haydn, Reinecke megfelelő
szonátáiból válogatva és néhány kis darab újabb szerzőktől.
Előkészítő
osztály I. (V. évfolyam). Az összes dúr és moll, valamint a kromatikus
hangsorok játszása nyolcad, harmad, hatod és tized menetekben, párhuzamos és ellenkező
irányban. A hármas és négyes hangzatok különféleképpen nyolcadonkint fölbontva,
valamint futamokban 4 oktávon keresztül. A kéz és könyökcsukló gyakorlása
oktávok és akkordok játéka által. Thomán: Ujjgyakorlatok folytatása és
hangzat-futamok.5 Tanulmá-nyok: Czerny-Szendy:
A kézügyesség iskolája 1-20-ig. Bertini-Chován: szemelvények 31-45-ig.
Bach-Szendy: kis prelúdiumokból 7-15-ig. Bach-Szendy: kis fugákból 1-4-ig,6 Chován: Oktáva tanulmányok 7 Op. 13. 1-2-ig. Előadási darabok:
Clementi, Haydn, Mozart és Beethoven könnyű szonátáiból és más
műveiből, valamint újabb hazai és külföldi szerzők kisebb
műveiből válogatva.
Előkészítő
osztály II. (VI. évfolyam). Az összes hangsorok, valamint hangzatok játszása
mint az előbbi osztályban, de kibővítve különféle módozatokkal és
billentés nemekkel. Kézcsukló és könyökcsukló gyakorlás Thomán
nyolcad-gyakorlatok által. Thomán: Ujjgyakorlatok folytatása és hangzat-futamok
folytatása.8 Tanulmányok:
Czerny-Szendy: A kézügyesség iskolája921-30-ig.
Cramer-Szendy: Tanulmányok101-20-ig.
Bach-Szendy: 15 kétszólamú invenció. Chován: 3 oktáva tanulmány, Op. 15.
Heller: Op. 45. és 46. II-II. füzet.11
Előadási darabok: Fokozatos választék Clementi, Haydn, Mozart és Beethoven
szonátáiból és más műveiből, valamint újabb hazai és külföldi
szerzők megfelelő műveiből
Előkészítő
osztály III. (VII. évfolyam). Hangsorok, hangzatok és csukló gyakorlatok
nehezített változatokkal és gyorsabb tempóban. Thomán: Ujjgyakorlatok, hangzatok
és hangzatfutamok, nyolcad-gyakorlatok folytatása. Tanulmányok: Czerny-Szendy:
A kézügyesség iskolája 31-40-ig. Cramer-Szendy: Tanulmányok 21-40-ig.
Bach-Szendy: 15 háromszólamú invenciókból 1-7-ig. Bach-Szendy: kis fugákból
5-től végig. Bach: 1-2 francia suite. Chován: nyolcad tanulmányok12 Op. 18. 1-3. Heller: Op. 45. és 46.
III-III. füzet. Előadási darabok: Megfelelő szonáták és más darabok a
klasszikusok, valamint újabb hazai és külföldi szerzők műveiből
válogatva a tanár belátása szerint.
Szalay
Stefánia kéziratos emléktöredékeiből néhány oldal a nagyváradi pályakezdéssel
foglalkozik. 1909-ben tehát Nagyváradra
kerültem, a pezsgő életű és a századforduló táján rohamos
fejlődésnek indult polgárvárosba. Akadt itt sok zeneszerető értelmiségi
– főképp orvosok, de hogy a városvezetőség mennyire karolta fel a
muzsika ügyét az mindjárt kiderül. Mikor idejöttem, az orvosi kar nagy örömmel
fogadott. Thomán István írt egyesületük elnökének dr. Grósz Menyhértnek, hogy
támogassanak munkámban. Erre a Nagyváradi Naplóban dr. Bartha Andor
nőorvos aláírásával megjelent egy jó kéthasábos cikk, amelyben lerántják
az összes helybeli zenetanítókat, és követelik, hogy a váradi zeneoktatásban
végre a budapesti Zeneakadémia irányítása uralkodjék. Kétségbeesetten olvastam
a nekem is szóló dicshimnuszt. Már volt huszonegy növendékem és ennél többet
nem is kívántam fogadni, hogy szabad időmben gyakorolhassak. Nem akartam
én senki kenyerét elvenni, a cikk íróit, sugalmazóit nem is ismertem. (Ugyanez
a Bartha doktor azt írta Bartókról, amikor először hangversenyezett itt a
színházban,13 hogy „Bartók Béla
tüneményes zongorista, de mint szerző ne jöjjön ide többet, mert ilyen
kitekert ízlésű zenét nem bír el Nagyvárad.”14Dolgozni kezdtem, és az első év
lezárta után tömegesen jelentkeztek a tanulni akarók. Három tanerő sem
győzte volna a velük való foglalkozással járó sok-sok munkát. Felmentem
hát Rimer Károly polgármesterhez, felmutattam a listát, és kértem alakítsanak
városi zeneiskolát. Mondhatom, szép kis választ kaptam ajánlatomra. „Na még ez
hiányzik. Nincs vágóhíd, nincs uszoda, csak a szabad Kőrös. A zene még
várhat.” Felutaztam Pestre, egyenesen a Zeneakadémiára. Bartóktól kértem
segítséget. A mesterem azt ajánlotta, puhatolózzam ki: nem költözne le vajon
Váradra Fischer Ervin, akinek a segítségével nyélbe lehetne ütni valamilyen
zongoraiskola-féleséget.
Iskolája – annak ellenére, hogy az éves tandíj (heti 3 órával) 150 és 200 korona, attól függően, hogy három vagy négy növendék csoportosíttatik15 egy órába – hamar népszerűvé válik Nagyváradon. Az 1911/12 tanévben már 74 növendéke van az elemi, gyakorló iskolai, az előkészítő és az akadémiai tanfolyamokon. 1912-ben Szalay Stefánia és Fischer Ervin házasságot köt. Hogy a zeneiskola vezetését Fischer Ervin hivatalosan átvehesse, 1912. október 5-én az Országos magyar királyi Zeneakadémia zenetanár-vizsgáló Bizottsága előtt eredményesen leteszi a tanári vizsgát, amely az "Okleveles Zenetanár" cím használatára feljogosítja. Iskolájuk az 1912-1913 tanévéről kiadott Évkönyv tanúsága szerint már "Nagyváradi Zeneiskola" néven szerepel. Nagyobb helyiségbe, a Nyomda utca és a Szaniszló utca sarkán álló épületbe költöznek. Fischer Ervin írja a fent említett Évkönyvben: Négy éve, hogy feleségem Nagyváradon megnyitotta zeneiskolánkat. Az ő művészi és pedagógiai munkássága, továbbá a tisztelt közönség folyton növekvő bizalma tette lehetővé, a komoly, rendszeres és céltudatos zenei oktatásnak mindjobban való terjedését és elismerését. Az elmúlt évek szép sikere arra buzdít bennünket, hogy továbbra is a megkezdett úton haladjunk (...) Az iskola tananyaga teljesen azonos az Országos magyar királyi Zeneakadémiáéval. Pedagógiai ars poeticának is tekinthető Fischer Ervin „Nagyvárad zenei fejlődése a zongorajáték terén” című cikke, amely 1916-ban jelent meg a Zeneiskola értesítőjében. Iskolánk fennállása óta Nagyvárad városának zeneművelése óriási átalakuláson ment keresztül. Az annyira elcsépelt Balaton háborgása, Szűz imája s hasonló zenei ízléstelenségek divatjukat múlták. A helybeli zenetanítók és tanítónők16 csakhamar irányt változtattak, ha nem is a tanmódszer, de a tananyag megválasztása terén. S e haladásukért teljes elismerés illeti őket. Ma már a zenét tanulók kezében Thomán ujjgyakorlatok, Bach-Szendy: Prelúdiumok stb. láthatók, pedig eleinte nem egy gúnyos megjegyzés érte a csak iskolánk által kultivált értékes tanulmányokat. Sőt akadt itt-ott egy-egy türelmetlenebb mama, ki eljött megkérdezni az első 4-6 hét után, mikor tanul be már a kislánya egy „mutatós” darabot? Sok idő kellett hozzá, míg meggyőztük a szülőket arról, hogy az idő előtti mutatós darab csak szemfényvesztés. Hogyan tudjon valaki korrektül játszani, amikor még a kezét sem tudja a zongorára feltenni? Ha minden hangot úgy keresgélünk, tapogatunk össze, hol marad a sokak által használt, de oly kevés zenész által ismert szó? „Anschlag”? De ha a tanár tudja mi az és hozzá még jó pedagógus, akkor idővel a növendéke is elsajátítja azt. Tehát a tanárnak játszani is kell tudni, különben a tanítás irányítására képtelen. Hallgassunk csak meg egy zeneakadémiai rendszer szerint tanuló növendéket, keresgél-e a billentyűk után s kapott-e az első hónapokban laikusokat félrevezető darabot? Nem. De néhány év múlva, ha billentésre s helyes technikai készségre tett szert, magától is kiválaszthatja a neki megfelelő klasszikus remekművek gyöngyeit. Ma már sokkal inkább kultiválják városunkban a klasszikus zenét, mint 6-7 év előtt s rohamosan hanyatlik a zongoracimbalmozásnak fület sértő kora is. Mind ez örvendetes haladást jelent s néhány év múlva, ha iskolánk felső osztályú növendékei közül pianisták, sőt okleveles tanárok kerülnek ki, kik a zenei kultúrát velünk együtt terjesztik, fényes zenei élet vár Nagyváradra s talán megérjük, hogy kultúrpalotánk is lesz még. Adja Isten mielőbb. A Zeneiskola töretlenül fejlődik, 1916-ban közel 100 hallgatót tanítanak, mégis felmerül bennük a fővárosba költözés gondolata. Szendy Árpád nagyra becsülte tanítványát, Fischer Ervint és a család emlékezete szerint több levélben is kapacitálta, jöjjön Budapestre tanítani. Sajnos Szendy levelei eddig nem kerültek elő – a történelem nem csak családokat, hanem városokat is elszakított egymástól –, megmaradt viszont Bartók Béla levele, amelyet Kacsoh Pongrácnak küldött 1917. május 23-án F. Szalay Stefánia útján.
Igen tisztelt Főigazgató úr! Nagyon kérem méltóztassék e sorok átadóját, Fischerné Szalay Stefániát a városnál mint zongoratanárnőt alkalmazni. Derék és szorgalmas tanítványom volt az akadémián, és eddigi nagyváradi működése alatt, mint pedagógus is kiváló eredményt mutatott fel. A levélből arra következtetek, Fischer Ervin hallgatott Szendy hívó szavára, ám mivel Szalay Stefánia Bartók közbenjárására sem kapott Budapesten állást, a család Nagyváradon maradt. Itt említem meg, hogy tanár és tanítvány kapcsolatából 21 Bartók levél született, amelyeket Szalay Stefánia haláláig féltő gonddal őrzött. Számára Bartók Béla több volt tanárnál, a nála eltöltött két tanév egész életére, pedagógiai pályájára rányomta bélyegét. Az 1958-as interjúban idézi Bartók egyik mondatát: Én mindig a háta mögött leszek. Szalay Stefánia hozzáfűzte: Ez volt a másik nagy mondása és bátorítása, ami egy életre szólt.
Bartók 1925. szeptember 28-án az alábbi levelet írta Nagyváradra:
Igen tisztelt Nagyságos Asszony!
Roppantul sajnálom, hogy legutóbbi látogatása alkalmával
nem voltam idehaza. Így csak levélben köszönhetem meg azt az igazán kedves
meglepetést, amelyet azzal a szép erdélyi „mellrevalóval” szerzett nekünk.
Feleségem még aznap falra akasztotta és úgy várt vele engem haza. Azóta is díszíti
lakásunkat többi társával együtt, melyeket még a régi jobb időkből
saját magam hozhattam haza Erdélyből. – Könyvem végre megjelent; a mai
postával küldök egy példányt belőle a Couperin füzetekkel együtt. Karácsonykor
falura utazom (dec. 22-től jan. 6-ig) és így bizony akkor nem állhatok rendelkezésére.
Hogy megyek-e idén Váradra hangversenyezni, ez még nem biztos (…)
Szalay Stefánia 1948. június 9-én Demény Jánosnak keltezett levelében a következőket írta:
(…) Mikor Tárkányban jártam (ez egy színtiszta magyar falu
román vidéken) hol csodaszép kézimunkát csinálnak, hoztam Bartók – akkor még
kis fia számára – egy fehér báránybőr kozsokot színes hímzéssel.
Legközelebb Pesten megdöbbenve látom a zeneszobája falán a kis
lélekmelegítőt. „Hát nem jó a kis fiúnak” kérdeztem. „Kár lenne”. Ez a
megbecsülése a falusi paraszt munkájának mindennél szebben beszél. Szalay
Stefánia visszaemlékezésének túlfűtött hangja mestere iránti szeretetének,
feltétlen tiszteletének, rajongó elfogultságának megható bizonyítéka. Ahogy
Demény Jánosnak írja egyik levelében:
különben azt a szédületes magaslatot, amelyen Bartók áll, semmiféle levél sem
tudja feljebb vinni. Az csak számunkra jelenthet hiúsági kérdést, olvasnak-e
rólunk, tőlünk Bartókkal kapcsolatban. Ide elég szívesen jött, mert az
ő exkluzív zseninek való életét igyekeztük respektálni. Sokan azt
kérdezték: „kibérelték maguknak Fischer Ervinék Bartókot, hogy mást nem fogad?”
Férjemet a nagy jövőjű Beethoven játékost, az osztrák
zongoraművészt igen kedvelte s mikor 38 éves korában hirtelen elvesztettem,
megdöbbenve üzente „Én mindig a háta mögött leszek”. Most is ott vannak. A
Mester, a férjem, az öcsém17 s
mutatják nekem a kötelesség útját.”
Bartók levelei részben Szalay Stefánia kéréseire írt válaszok, mint például az 1925. április 25-én keltezett levél. A zeneakadémián nem lehet jegyekre előjegyeztetni, sem jegyeket vásárolni, csupán Rózsavölgyiéknél. Ezért utóbbi helyen tegnap megvettem az Ön számára a máj. 3.-i és 4.-i hangversenyre egy-egy jegyet, amelyet máj. 4-én bármikor (legjobb volna de. 11 és 1 közt) nálam átvehet. Amikor a jegyekért jön, egyúttal elő is játszhat! Tanítványok ügyében is váltottak levelet. Erre példa Bartók 1930. április 16-án kelt válasza:
Igen
tisztelt Nagyságos Asszony!
Sajnos
nem volt módomban előbb válaszolni, úgy hogy Halmos Gyurit illetőleg
talán túl későn érkezik a levél. Szívesen meghallgatom tanítványait, de
felvételre vonatkozólag biztosat csak akkor tudnék mondani, ha egészen
rendkívüli tehetségekről volna szó. Az előjátszás idejét legjobb
telefonon megbeszélni annak idején (telefonom száma nincs a telefonkönyvben!
Kiváló tisztelettel igaz híve Bartók Béla)
Zenetörténeti szempontból hét levél, az 1922. június 20-a és 1923. január 3-a között írtak tarthatnak érdeklődésre számot, amelyekben Bartók második erdélyi turnéjának (Belényes, Nagyvárad, Kolozsvár) alakulása követhető nyomon a nagyváradi szereplés lehetőségének felmerülésétől a koncert műsorának alakulásáig.
Kedves Nagyságos Asszonyom! A mai napon megtáviratoztam a "Központi Jegyirodának", hogy – amint velük már megbeszéltem –, nov. 25-én megtartható a szonátaest. Linz Márta hosszabb időre elutazott. () Ennélfogva nagyon kérem Pollermann Aranka őnagyságát szíves közreműködésre... Ha M.Szigeten lesz hangversenyem, akkor 23-án érkezem Váradra. Ha Szigeten nem játszom, akkor már 22-én a délutáni gyorssal érkezem. Szóval legrosszabb esetben is 2 napunk marad próbákra, ami azt hiszem elegendő. T.i. úgy gondolom, hogy – épen a próba időszak szűkre-szabottságára való tekintettel – csak 2 zongora hegedű szonátát játszanánk; a harmadik helyett szólószámom volna. A programmot így gondolom: 1. Brahms: d moll hegedű-zongora szonáta. 2. Beethoven F dúr szonáta Op. 10. No.2. (zongora-szóló). 3. Franck: hegedű - zongora szonáta. Ha 23-án érkezem Váradra, nem tudom, milyen vonattal utazhatom; de remélem, hogy nem túl későn este már Váradon lehetek. Ebben az esetben már aznap este is tarthatunk próbát. Arra kérem, hogy mindezeket legyen szives Pollermann Aranka őnagyságával, a Központi Jegyirodával... közölni. A viszontlátásig sokszor üdvözli mindnyájukat kész hívük Bartók Béla"
(Valamennyi Bartók levél megtalálható a Demény János által szerk. Bartók Béla levelei című gyűjteményben. Bp. 1976. Zeneműkiadó.)
1917-től a háborús nehézségek, majd Erdély elcsatolása miatt a család tudomása szerint a Fischer Zeneiskola nem adott ki évkönyvet.
Szalay Stefánia életében tragikus fordulatot jelentett Fischer Ervin 1924-ben bekövetkezett váratlan és korai halála. Emberi, tanári, művészei nagyságára egyaránt jellemző azonban, hogy négy gyermeke nevelése mellett tovább működtette iskoláját, öccse, Szalay Elemér segítségével. A felmerült anyagi nehézségek miatt a Zeneiskola kisebb helyiségbe, a Szalárdi utca 21. szám alá költözött, de Szalay Stefánia háza változatlanul nyitva állt Nagyvárad zenekedvelő értelmisége, társadalmi élete előtt. Idézem Bartók 1924. október 13-án kelt, Pásztory Dittának írott levelét: "... Tegnap, vasárnap Fischerné (ez egy volt tanítványom, aki itt zeneiskolát nyitott; férje, aki a nyáron halt meg, Szendy tanítvány és kiváló muzsikus volt) hívott meg ebédre és kedvemért Busitiát is. Délután kivitt minket az úgynevezett Püspökfürdőbe..." Ismét idézem az 1958-as interjút: [Bartók] "ötször volt Váradon, ebből négy esetben volt nálam. Egy alkalommal nem jöttünk össze, arról én nem tudtam. De négyszer a mi vendégünk volt, két ízben még a férjemmel, és kétszer hozzám jött. Utoljára 1933-ban volt Nagyváradon, és igen nagy sikere volt mint mindig." A változatlan intenzitás mellett folyó tanítást példázza a Nagyváradi Napló 1933. június 18-i számában megjelent hirdetés. Idézem: "dr. Szalay Elemér zongora és zeneelméleti iskolájában a magánvizsgálatok június 20-án, az iskolai növendékek vizsgái június 23-án lesznek. A nyári kurzus kezdete július 1. Tandíja 200 illetve 400 lei."
1937-ben jelent meg Fehér Dezső szerkesztésében a Bihor-Biharmegye Oradea-Nagyvárad kulturtörténete és öregdiákjainak emlékkönyve c. munka. Ebből idézem a Szalay Stefániára vonatkozó szócikk egyes részeit:
"Nagyvárad
zenei életének reneszánsza fűződik ennek a kivételesen értékes tulajdonságokkal
felruházott művészasszonynak fellépéséhez. Ámbár ő és korán sírba
szállt, szintén zseniális férje Fischer Ervin csak zongorajátékra oktatták az
iskolában összesereglett növendékeket, a szellem és ízlés, melyet tanítványaikban
elültettek, általános kihatással volt a zene nívójának emelkedésére. Tanításuk
nyomán az új generáció kiszabadult a régi, avatatlan zenei nevelők által
megvont szűk látókörből. A Szalay-Fischer növendékek nemcsak
kitűnően zongoráztak, de megtanulták, hogy mik a modern
zeneművészet atributumai és zenei nevelésüknek ebben a jelentős
átformálásában rejtőzik a Szalay-Fischer név különös fontossága, ezzel
írták be kitörölhetetlenül nevüket a nagyváradi kulturtörténelem lapjaira...
Az
iskola ereje abban az emelkedett, megalkuvást nem tűrő művészi
szellemben gyökeredzik, melyet a Szalay Stefánia zenei intelligenciája,
fölényes következetességgel és szinte férfias energiával honosított meg
növendékei körében. De másrészről abban, hogy az iskola pedagógiája a maga
kipróbált akadémiai módszerével frappáns eredményeket ért el a zenetanítás
terén.
Egy
egész sereg, a zongoraművészet terén messze országokban is jó márkájú pianista
az itt kapott alapoktatás szárnyain repült a hírnév felé. A Londonban is
ünnepelt Morvay Zsuzsi, a temesvári Kardos Magda, Kenéz Kurländer Lili, Radó
Böske, Molnár Böske ... mind az intézetből indultak.
És az igazi zenei művészet élvezői számára nagy öröm, hogy Szalay Stefániát a nevelés és az iskolaadminisztrálás nagy, nehéz munkája nem hódította el teljesen és marad ideje arra is, hogy időnként a koncertpódiumon ragyogtassa kiforrott művészi tudását. Városunk zenei életének ma is páratlanul értékes percei azok, amikor az ő pompás zongorajátékában gyönyörködhetünk..."
A Fischer zeneiskola 1941-ben beleolvadt Nagyvárad Városi Zeneiskolájába. Hlatky Endre főispánt idézem: "Nagyvárad közművelődésének fontos eszköze a város zeneiskolája. Ennek létesítésével az 1914-18. évi világháborút megelőző távoli évtizedek régi vágyai valósultak meg 1941-ben... A kísérletként megalakult városi zene-iskola első évi munkája... azt igazolja, hogy a város közönségének az iskolához fűzött reményei teljesültek. A korábbi nagyváradi magániskoláknál legszebb eredményeket ért tanerők bevonásával ez a városi iskola valóban folytatása a régi Várad zeneoktatásának..." A Zeneiskola a Szaniszló utca 18. számu ház e célra történt kibérlése, majd dr. Szalay Elemér igazgatói és Horváth Károly titkári kinevezése után 1941 július 1-én két hónapos nyári tanfolyammal kezdte működését. Ez a tanfolyam nyújtott tájékozódási alapot a növendékek számáról és azok tanszakonkénti megoszlásáról. Az 1941-42. tanévben 200 hallgatója volt a Zeneiskolának, többek között 93 zongora, 37 ének, 43 hegedű szakos növendék. Mint Szalay Elemér írja, idézem: "Az új iskolák közös jellemzője az aránytalanul sok kezdő növendék. Hálátlan feladat pódiumra termett művészeknek ennyi kezdővel bíbelődni, mégis sokkal szívesebben vállalják, mint a kontároktól elrontottakat."
Az 1942/43 tanév "fokozott bizonyságot tett arról, mennyire szívébe fogadta a város közönsége" az iskolát. 300 növendék iratkozott be. Ennél is nagyobb volt az érdeklődés, ám a véglegesített tanárok létszáma, az iskola tantermeinek és hangszereinek csekély volta nem állt arányban a jelentkezők számával. A továbbfejlesztésről pedig a háborús viszonyok miatt csak minőségi értelemben lehetett szó. Idézem az 1942/43-az Értesítőt: "Nem olyan időket élünk, hogy az őszi munkatervről, az esetleges változásokról, pl. a várható tandíjemelésről pontos tájékoztatással szóljon az év-könyv... A beírások hihetőleg szeptember 1-én kezdődnek... Előnyös változás-várások sem reménytelenek, de merő derűlátásra alapítva nem vesz fel az igazgatóság több új növendéket, mint ahánynak fennakadás nélküli oktatását eleve biztosítottnak látja".
Derűlátásra a háborús időkben valóban nem volt ok. Nagyváradot a párizsi békeszerződések értelmében ismét Romániához csatolták, a zeneiskolát Népi Művészeti Iskola névvel államosították. Szalay Stefánia az ötvenes évek közepéig a városnál, azután 1964-ben bekövetkezett haláláig Eminescu utcai lakásán tanított. Csire József szavait idézem "A Boda házaspár szerepe Nagyvárad zenei életében" című cikkéből, amely a Kriterion Kiadónál jelent meg a Zenetudományi írások 1986-os kötetében:
"A
két világháború közötti időszakban és a II. világháború után Nagyvárad mozgalmas
(bár ellentmondásoktól cseppet sem mentes) zenei életében olyan csillagok
tűntek fel, akik más, a művészetre ösztönzőbb környezetben
összehasonlíthatatlanul fényesebb és egyetemesebb eredményt mutattak volna föl,
mint saját városukban ... mivel művészetük semmiben nem maradt el sok
nemzetközi hírnévnek örvendő zajos sikereket arató
előadóművészek között".
1 Szalay Stefánia államilag képesített okleveles zenetanár vezetése alatt
álló Zongoraiskola : Országos M. Kir. Zeneakadémiára előkészítő
tanfolyam. Tájékoztató az 1909-1910. tanévre Nagyvárad, Szent László nyomda
1909
2 Előtanulmányok Czerny
"Kézügyesség iskolája"hoz, Op. 23 Carl Czerny ; A szerző
műveiből kiválogatta és átdolgozta Chován Kálmán
3 Bertini szemelvények : 45
tanulmány Bertini prelúdiumaiból valamint Op. 100, 29, 32 és 134 (1-ső)
műveiből / Bertini ; fokozatos összeállításban, részben átdolgozta és
instruktív megjegyzésekkel ellátta Chován Kálmán
4 15 válogatott kis prelúdium
fokozatos összeállításban [zongorára] Bach J. S. ; ujjrenddel, előadási
jelekkel és jegyzetekkel ellátta Szendy Árpád
5 Thomán István: A zongorázás
technikája : Alapvető gyakorlatok egyenletes és virtuóz játék
elsajátítására. 1. kötet Ujjgyakorlatok
6 Bach: Prelúdiumok és kis
fugák fokozatos összeállításban / ujjrenddel, előadási jelekkel és
jegyzetekkel ellátta Szendy Árpád
7 Chován: Drei Octaven-Etüden
für das Pianoforte, Op. 13
8 Thomán i.m. 3. kötet Hangzatok és hangzatfutamok
9 Czerny: Die Schule der Geläufigkeit für Klavier, Op. 299 / ujjrenddel,
előadási jelekkel és jegyzetekkel ellátta Szendy Árpád
10 Cramer: 60 ausgewählte Etüden / átdolgozta, fokozatosan rendezte,
ujjrenddel, előadási jelekkel és magyarázatokkal ellátta Szendy Árpád
11 Heller István: 25 études mélodiques pour piano, Op. 45; 30 études
progressives pour piano, Op. 46.
12 Chován: Vier Octaven-Studien für das Pianoforte, Op. 18
13 1922. október 24.
14 (…) Első száma gyanánt egy kis ízelítőt kaptunk Bartók eszményi tökéletességű klasszikus interpretálásából, mely téren Dohnányi n és D’Alberten kívül nincs hozzá méltó riválisa a világ nagy zongorásai közt. A bemutatott Scarlatti apróságot azonban csak mintegy cégtáblául tette ki az elkövetkező nyílzápor számára, holott Nagyvárad zenei intelligenciája még távolról sincs berendezkedve a modern irányzat ilyen sommás befogadására. Demény János: Bartók Béla művészi kibontakozásának évei- In: Zenetudományi tanulmányok VII. szerk.: Szabolcsi Bence és Bartha Dénes. Budapest : Akadémiai kiadó, 1959. p. 232-233.
15 Szalay Stefánia a zeneakadémiai gyakorlat
alapján tartotta az óráit, egyszerre több növendéknek kellett megjelennie.
16 Zenetanári
cím használatára nálunk csak az egyetlen állami zenei főiskola, vagyis az
Orsz. M. kir. Zeneakadémia tanári oklevele jogosít fel. (Lásd az 1914. évi
84138. sz. a. kelt vallás és közoktatási minszteri rendeletet)
17 Dr. Szalay Elemér (Sopron 1896–Nagyvárad 1947) Nagyvárad zenei életének jeles képviselője, jogi tanulmányai végeztével a Zeneakadémián Hans Koessler növendéke, 1922-ben szerez zeneszerzési, művészi oklevelet. 1922-től zenetanári állást vállal nővére zeneiskolájában, majd a zeneiskola igazgatója lesz. 1941-ben az akkor alakult Városi Zeneiskola igazgatója haláláig. 1922-1947 között orgonistája a római katolikus Székesegyháznak és a neológ Cion templomnak. (Emődy: i.m. p. 8.)