MAGYAR MARGIT
TÉNYEK,
MÁSKÉPPEN IS…
Még egyszer a
minősítésről*
A
minősítésnek egyetlen lényeges célja lehetett az én gondolkozásomban:
megőrizni és megőriztetni egy iskolarendszer eddig kivívott szerepét,
mely több mint száz éve működik az országban. Ezen keresztül pedig
jövőképet felmutatni önmaga felé. A magyar művészetoktatás – a magyar
zeneoktatás – hungaricum, melyet, ha nem gondozunk kellő figyelemmel egyre
kevesebb „a magyar kultúra nagykövete” személyiséget „adományozhat” hazánknak a
jövőben.
1. Lássuk,
milyen út vezetett a minősítési eljárás szükségessé válásához….
— 1985. évi
Közoktatási törvény, felügyeleti rendszer megszüntetése
— 1990 után
iskolaalapítási szabadság
— 1993.évi LXXIX.
trv. a Közoktatásról
— 27/1998(VI.8.)
MKM rendelet az alapfokú művészetoktatási intézmények követelményei és
tantervi programjainak bevezetéséről
A minősítés
csak elvben mondta ki, hogy szakmai minősítés. A hozzárendelt eljárások, a
gyakorlatban egy hatósági vizsgálatot is helyettesítettek. Mi tette ezt
szükségessé? Hogyan „építettük” a minősítéshez vezető utat?....
1985-ben született meg az első közoktatási törvény, amely megszüntette az
addig működő pedagógiai és szakmai felügyeleti rendszert. (akik nem
emlékeznek rá: a pedagógiai felügyelő nem csak a tanítási órákkal, de az
iskola működésével kapcsolatos vizsgálatokat is folytatott. 1952 és 1985
között minden működő zeneiskoláról 3-5 évenkénti rendszerességgel
általános, teljes körű elemzés készült. A pedagógiai felügyelőnek
feladata volt a pozitívumok feltárása mellett a hiányosságokra és a
fejlesztésekre való figyelem felhívás is.) 1985 után a szaktanácsadói rendszer
nem tudott megerősödni. Az azóta eltelt 23 évben egyre kevesebb pedagógiai
intézetben van csak zeneoktatással foglalkozó szakember. Már az is szerencsének
mondható, ha bármely művészeti területtel kapcsolatban alapfokú
művészetoktatással foglalkozó kolléga dolgozik. Szeretném hangsúlyozni,
hogy kolléga, és nem szakember! E helyzet érett meg napjainkra, s teremti meg
az Oktatási Hivatal sajátos jogosítványait a felhalmozott hiányosságok
kezelésére. Rá kell azonban a figyelmet irányítani arra, hogy e hivatalon belül
most sem dolgozik szakember, csak az ezért a területért felelős kolléga.
Minden pozitív segítő szándék ellenére azonban a szakember hiánya a
feladatok koherens működtetésével kapcsolatban továbbra is látható.
Az 1993.évi
LXXIX. trv. a Közoktatásról az első olyan törvény, melyben a zeneiskola
a közoktatási intézmények sorába kerül. Egyben megfogalmazza azt is, hogy a gyermeknek
– képességei fejlesztése érdekében – joga van alapfokú művészetoktatásban
részt venni. De van itt még egy fontos szempont: a pénz. Ebben az
időszakban tér át az oktatás finanszírozása a feladatfinanszírozásból a
normatív finanszírozásra: azaz a tanulók száma lesz a meghatározó eleme az
állami támogatás mértékének. Ez a finanszírozási rend, valamint a tanulói
létszám növekedése – elsősorban a társművészeti területeken –
alakította ki azt, hogy az elmúlt 7 évben a zenei állami normatív támogatás
mértéke változatlan. (miközben két béremelést is végre kellett?... hajtania a
fenntartóknak) Ez minden zeneiskola működésében – az önkormányzati
fenntartásúaknál még erőteljesebben – egyre kiszolgáltatottabb helyzetet
teremt. Ezt csak tovább terheli a közszférában szükséges változások
végrehajtása.
2. Az iskolaalapítási szabadságnak köszönhetően
gyarapodunk
1988-89 tanév ŕ 170 iskola — 68435 tanuló
2005-2006 tanév ŕ 830 iskola — 343000 tanuló
2007 minősítés után ŕ 689 iskola — 230000 tanuló
A rendszerváltás egy iskolaalapítási
szabadságot is magával hozott. Nyugodtan kimondhatjuk, hogy jelenleg – ennek
következtében – azt a bizonyos vad kapitalizmus helyzetét éljük mindenben,
amiben csak lehet … A következő évek gyarapodása e két oknak az alapítási
szabadságnak és finanszírozás változásnak is következménye. De még van egy
„nagyszerű dolog”. Nincs igazán még kialakítva az alapfokú művészetoktatás
területére – itt elsősorban a társművészeti területek érintettek – a
szükséges tartalmi, tárgyi és személyi szabályozás. A zeneoktatás már
félévszázados szabályozókkal rendelkezik (tanterv, működési szabályzat,
stb.) Mikor 1993 és 1994 között a művészetoktatási rendszerbe kerülő
iskolák száma hirtelen több százzal emelkedik, a Közoktatási trv. módosítása
szerint (1994) új engedély nem adható ki, míg e terület tartalmi szabályozása
nem jelenik meg. Így 1994 – 1998 között nem alakulhattak új iskolák……? 1998-ban
jelentek meg az új tantervi programok.
A számok azt mutatják, hogy rendkívül
intenzív növekedés történt – mind tanulói, mind iskolai téren – elsősorban
a társművészeti területen. 1988-89-ben a 170 iskolában 70.000 tanuló volt
az országban. Ebből, kb.1500 tanuló és három olyan iskola működött,
ahol más művészeti ággal is foglalkoztak. Ilyen volt pl. a XV. kerületben
a Hubay Jenő Zeneiskola, ahol 1980 óta kiemelten foglalkoztak balett
oktatással, vagy a XXII. kerületben Budafokon a Nádasdy Kálmán Zene- és
Művészeti Iskola, ahol 1985 óta komplex művészeti nevelés folyik.
2005/2006-ra azonban már 863 iskolában 343.000 a tanulói létszám! A 343.000 tanulóból
körülbelül 210.000 olyan tanuló van, aki csoportos oktatásban vesz részt. A
zeneoktatásban 130.000 tanul.
Azt sem szabad elhallgatni, hogy a
társadalmi igények – a szülők elvárásai – folyamatosan változnak. Egyre
fontosabb számukra, hogy gyermekeiknek 6-18 éves koruk között minél szélesebb
körű képzést biztosítsanak. Így remélik, hogy pályaválasztásukban igazán
sikeresekké válhatnak. És még két szempont. Egyrészről: a Nemzeti Alap
Tanterv, s annak reformjaiban nem tudott elég sikeres lenni az ének-zeneoktatás
„lobby tevékenysége”. Kodály országában olyan óraszámokat határoztunk meg a
művészeti nevelésben, melynek egyenes következménye az érzelmi intelligencia
riasztó visszafejlődése. Így többen a zene- és művészeti iskolákban
keresik az általános műveltséghez tartozó ismeretek megszerzését.
Másrészről mind e közben az életképesség megőrzése, az
egzisztenciális küzdelmek miatt a szülői társadalom egyre inkább ráutalt
az iskolák kulturális, szabadidő szervező programjaira. Fontos
számára, hogy gyermekének reggeltől estig „felügyelet alatti”
elfoglaltságot biztosítson. Ez utóbbi szempontok egy külön konferencia és több
éves kutatási program tárgyát is képezhetnék. Csak utalni szeretnék Lengyel
László egy előadására (1998), melyben a hátrányos helyzetű fiatalok
egyetlen valós esélyteremtő lehetőségének nevezte meg a művészeti
nevelésben való részvételt, a szocio-kulturális integráció megvalósítását.
Hasonló struktúrájú művészeti nevelés
folyik Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban, de kicsit távolabb
Norvégiában pl. törvény is szabályozza az önkormányzatoknak a működtetés
szükségességét. A magyarországi komplex művészeti nevelést egy prágai
tanulmányút tapasztalata alapján alakították ki, melynek első műhelye
a budafoki Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola volt, Nemes László címzetes
igazgató vezetésével a 80-as évek elején. A kezdeti jó lendületből a
tartalmi és a finanszírozási problémák miatt, a mai állapot már nem segíti a
komplex művészeti nevelés megvalósítását. Jelenleg ugyanis el kell döntenie
a szülőnek: melyik művészeti területet választja gyermekének. Az
állami finanszírozás csak egy ágban való részvételt támogat. De maga a képzési
program lehetővé tehetné, hogy pl. a táncművészet – klasszikus
ballett mellett egy iskolán belül a gyerek számára választható legyen egy
zongorafoglalkozás kötelező tárgyként. De valljuk be őszintén, látva
és tudva a gyerekek napközbeni elfoglaltságát ez nem történhet meg, s persze ha
még meg is történne, akkor gazdag szülő is kell hozzá. Mert már csak
tandíjért – ami egyszerűbben fogalmazva: önköltséges képzés – vehetné
igénybe a növendék. 2006-ban a 343.000 gyerek ~23 milliárd forint
kiegészítő állami normatív támogatást kap. Nézőpont kérdése, hogy ez
sok vagy kevés pénz. De közpénz. Tudjuk, hogy az elkötelezett szakmai igényesség
nem minden iskola sajátja. De azt is tudjuk és látjuk, meg kell erősödniük
a szakmailag kiválóan működő, hagyományokkal rendelkező
iskoláknak.
2007 után a minősítési eljárás
eredményeként 94 iskola került ki a rendszerből. Maradt ~800 iskola
258.000 tanulóval. A zenét tanulók létszáma a minősítés előtt
124.000, a minősítés után pedig 110.000 lett. A létező 800 iskolából
most 220 olyan van, ahol semmi más nem történik, csak egyéni zeneoktatás és
348, ahol komplex művészeti nevelés (zene és legalább egy
társművészet) folyik.
3. A létszámtól független tartalmi kérdésekről röviden
A 27/1998
(VI.8.) MKM rendelet mellett kiadott tantervi programok (Romi-Suli, Mogyoród
1998), központi programok, melyeket - tapasztalatom szerint – a legtöbb iskola
helyi tantervként adaptált pedagógiai programja részeként. Pedig fontos lenne,
hogy megérezzük: egy-egy iskola helyi tantervi programjának sajátosságai –
melyek természetesen a rendeletre kell, hogy épüljenek – annak a biztosítékai,
hogy az iskola figyelembe vette az oda járók, az iskolahasználók igényeit,
felmérte szűkebb környezetének sajátosságait. Az iskola helyi tantervét
kell minden közösségben, minden tanárnak, minden gyerekre, egyéni tanórára
külön lebontani. Tehát 22 növendéket alapul véve 22 tanmenete és 22x66 óravázlata
kell legyen minden tanárnak. A helyi tanterv azért fontos, mert az célként a
végeredményt közli: vagyis azt, hogy egy-egy gyerek az egyes évfolyamok végén
milyen képességekkel kell rendelkezzen. Milyen eredménnyel kell a
különböző fokokat, tagozatokat bezárni (pl. alapfok és továbbképző
vagy A és B tagozat). De azt nem mondja meg, hogy valaki hogyan építkezzen.
Megfogalmazza, hogy jártasság, készség, ismeretanyag szinten mit kell tudni. De
nem rendezi össze az egyes tanévek lépéseit. Keretet ad. A részletek, az hogy
hogyan éri el a tanár a gyerek személyes adottságait is alapul véve az
évfolyamonként meghatározott követelményeket, már a pedagógiai munka,
pedagógiai szabadság kérdése. A nagy zenei elődök nem tételes módszert
tanítottak, hanem zenei gondolkodásmódot. Gondoljunk csak akár Kodály, akár
Dobszay munkásságára. Az ilyen didaktikai és metodikai folyamatnak tudatos
vezetésében mindig lehetünk egy kicsit személyre szabottabbak, vagyis jobbak.
Fejlődhetünk még a tudatos tervezésben.
Magyar művészetpedagógusként legyünk
büszkék arra, hogy a ~3200 oldalt kitevő tantervi programhoz hasonlót nem
írtak a világon (az alapfokú művészetoktatás követelményei és ajánlott
tantervi programja ROMI-SULI, Mogyoród 1998). Ez egy olyan szellemi termék, ami
miatt még Japánból is ide telefonálnak, kérdezik tőlünk, hogy le lehet-e
fordítani? Kár, hogy még nem ismertük fel, hogy ez egy értékesíthető
szellemi termék. Pénz, piac…. Egyik oknak azt látom, hogy a közös szakmai gondolkodás
kialakítása s annak a döntéshozókkal való elfogadtatása rendkívül nehézkes,
nagyon lassan tudunk csak konszenzusra jutni. Talán még ennél is nagyobb hiba,
hogy a rendkívül gyors társadalmi változásokra – mi zenetanárok – nagyon lassan
reagálunk. Pl. az alapfokú művészeti- és a művészeti záróvizsga
legvégső szabályozása azt mutatja, hogy 8 év alatt nem tudtunk pozitív
tulajdonságot hozzárendelni, ugyanaz maradt, ami volt. Hagyományos vizsga,
melyet eddig is minden zeneiskola megtett. Pozitív mássággá nem vált, ami
jelenthetett volna pl. főiskolai felvételinél valamennyi pontot, bizonyos
szakoknál (óvónőképzők, tanító és tanárképző főiskolák,
egyetemek). Nem mindegy, hogy ez a közvetett érték milyen szerepet kap, kaphat
a tanulók életében.
A magyar zenetanár nincs egyszerű
helyzetben. Gyakran rugalmatlanná válik. Nem beszél még eléggé idegen nyelveket
és – nyilvánvaló egzisztenciális problémái miatt – túlterhelt. Rendkívül
intenzíven őrzi a zenei nevelés hagyományait. Napjainkra azonban más
társadalmi, kulturális-gazdasági környezetben kell tanítanunk. A gyerekek
idegrendszeri fejlődése, hétköznapi tevékenységeik struktúrája az elmúlt
évtizedben nagyon megváltozott. Úgy gondolom, a változásokat jobban szemügyre
kellene vennünk, mert ha leszakadunk róluk, nagy űr keletkezik a pedagógia
és az igények között. Ma Magyarországon ~100.000 körül van a 6 éves korú
gyermekek száma. Köztük majd minden negyedik kisgyerek tartozik a sajátos
nevelési igényű (SNI) vagy a halmozottan hátrányos helyzetű (HHH)
gyerekek közé. Ha nem tudunk reálisan foglalkozni az ebből következő
kérdésekkel, nem gondoljuk át ezeket a hatásokat, akkor hiába keressük, hogyan
lesz munkánk, jövőnk. A
csökkenő gyereklétszám mellett egyre intenzívebben kellene figyelnünk az
élethosszig tartó tanulási program (pl. Nemzeti Fejlesztési Terv II)
meghirdetésére is. Már 2002-ben az Európai Zeneiskolák Szövetsége felhívással
fordult az európai országok kormányaihoz. Támogassák kiemelten hazájuk
zeneoktatását, mert az közvetve és közvetlenül is segíti a felnőttkori
kreatív képességeket, a sikeres tanulási folyamatokat. A szülők –
véleményem szerint – egy szellemi közösséget, iskolát választanak, benne
megkeresve azt a tanár személyiséget, akiben a legjobban meg tudnak bízni. A
minősítésben az egyik legjobban vizsgált, legfontosabb szempont volt, hogy
a tanárok szakképzettsége megfelelő-e, hogy milyen zenei és pedagógiai
kvalitásokkal rendelkeznek. A vizsgálatra szánt nagyon rövid idő nem
segítette (2 hónap – 800 iskola – ~3800 telephely), hogy teljeskörű eredményt
láthassanak az érintettek magukról. Az
azonban leszögezhető: a magyar zeneoktatás hagyományai és a hozzá
csatlakozó, azt erősíteni kívánó társművészeti nevelésben élen járó
iskoláinak kimagasló eredményeit nem lehet kétségbe vonni, a jövőben azt
nem figyelembe venni.
Csak a vizsgálat végére vált világossá,
hogy annak eredménye egyben az állami normatív támogatás mértékét is
befolyásolni fogja. A 2008. évi költségvetési trv.-ben meghatározottak már – az
elnyerhető támogatások igénylésének feltétele – alapvetően
megkülönböztetik finanszírozás szempontjából a minősített iskolákat. Az
elnyert minősítés azonban nem jelent az elmúlt hét év stagnálásához képest
növekedést. Sőt. Ha az új számítási rend – csoportos finanszírozás az
egyéni oktatásban is! – nem változik, az eddigi támogatásnál is valamivel
kevesebb jut a zenei nevelésre és még kevesebb a társművészeti területre.
Ez a támogatás átlagosan az iskolák működésének ~35-40%-át adja. A
szülők térítési díj befizetése kb. 3-10% közötti. A többi az iskola
fenntartójára (~60 – 65%) hárul. Európában kissé más a helyzet. Vannak országok,
ahol a fizetendő összeg a szülő, az állam és a helyi közösség között
csaknem egyenletesen oszlik el. De van olyan ország is – például Belgium – ahol
az állam részéről 90%-os a finanszírozottság. A pénzért cserébe viszont a
szakmai felügyelet nagyon erős, élő pedagógiai felügyelet
működik. A tanár bármikor igénybe veheti, bármilyen szakmai kérdésben.
Legyen az technikai jellegű vagy új kiadványokkal kapcsolatos, stb.. De a
felügyelet rendszeresen vizsgálja az iskolák működését is.
Talán
hiányzik belőlünk az a tudás, mely hozzásegít ahhoz, hogy a szülő és
az állami, fenntartói finanszírozás mellett más többletforrást is eredményesen
tudjunk bevonni. Azt gondolom, mindegyik helyi közösség küzd a többlet
megtalálásáért. De ha állandóan csak egyedül küzdünk, az szélmalomharccá fajul.
További kérdéseket vet fel a munkaidő, tanítási idő, a bér mennyisége
és a hozzárendelhető feladatmennyiség. A magyar zenetanár munkaideje heti
40 óra, melynek helyes értelmezése a következő: 22 óra tanítás, a többi
szakmai felkészülés, adminisztráció, az iskola működésének segítése.
De, ha az adható bér nettó értéke még egy
szerényen vezetett élet félhavi működtetésére sem elegendő –
különösen, ha egyedül élő a kolléga –, akkor biztosak lehetünk benne, hogy
tanáraink kénytelenek másféle kötelezettségeket is vállalni megélhetésükért.
4. „…Életed
útját magad választod. Válassz hát úgy, ha egyszer elindulsz, nincs már
visszaút…”(Kodály Zoltán)
Az iskolák
műhelymunkája – köztük a helyi tanterv is – nagyon fontos. A helyi közösség
igényére építkezve – nem kiszolgálni (!) – nekünk vezetni kell mind a
szülőt, mind a gyereket. De meg kell mutatnunk előre, hogy a
szülő hova hozza be a gyermekét. Milyen értékrendet képviselünk, vagy
akarunk eljuttatni hozzá. A szülőnek joga van választani. Oktatási
kérdésekben pedig egyre több jogosítvánnyal, döntési lehetőséggel
rendelkezik. Úgy kell előre bemutatnunk az általunk képviselt értékrendet,
hogy hozzánk hozzá gyermekét, fontossá váljunk számára.
Az 1993-tól eltelt úton nagyon sok
problémát gyűjtöttünk össze. Nem csak a működtetésben. Csak néhány
még a sok megoldásra váró feladatból. Számtalan értékes zenetanár kollégát
vesztünk el, akik munkásságát dokumentálva kellene őriznünk, mert az
általuk képviselt módszeren belül valami olyan eszközt tudtak, ami mindenki
munkájának támogató lehetősége lehetne. Nincs zenepedagógiai könyvtárunk.
Nincs archívumunk, ahol össze lennének gyűjtve a különböző pedagógiai
módszerek és eredményeik. Természetesen vannak könyvtárak – zenei
gyűjtemények –, ahol sok minden megtalálható. Ahhoz, hogy ezt össze tudjuk
gyűjteni, sokkal intenzívebben, sokkal hangosabban és jobban
„összekapaszkodva” kellene fellépnünk. A képzési struktúra (felsőoktatás)
szükséges változásai, az amatőr és a professzionális zenei élet közötti
lehetséges kapcsolatok sokkal intenzívebb együtt gondolkodást, együttműködést
kívánnának meg a sikeres jövő érdekében.
Meggyőződésem,
hogy a közoktatás legfiatalabb intézmény típusának - az alapfokú
művészetoktatási intézménynek - „felnőtté” válása, a közoktatás
struktúrájába illeszkedése, kiváló eredményei nélkülözhetetlenek a XXI. század
magyar társadalmának fejlődésében. A jelen tapasztalatai alapján kell,
hogy pozitív jövőt képzeljünk. Abban nem lehetünk persze biztosak, hogy
ezt mindenki hasonlóan látja majd. Egy azonban biztos: nem jó az a hozzáállás,
ha a minősítési folyamatot személyes történésként éljük meg. Sokkal
általánosabb dologról volt és van szó: a magyar zenepedagógia – művészetpedagógia
– szakmai minősége megítélésének kérdéséről.
* Magyar Margit – a Tóth Aladár Zeneiskola
igazgatója, a MZMSz elnökségének tagja – előadásának szerkesztett
változata. Elhangzott az akkreditált módszertani továbbképzés keretén belül,
Tamási, 2008. június 26-án.