„A MŰFAJOK KÖZÖTTI HATÁROK MÁRA MÁR ELMOSÓDTAK”
Tíz éves a
Kőbányai Zenei Stúdió
Ma már közel kétszáz növendék tanul az iskola falai között, s végzett
hallgatóik közül szinte mindenki talál munkát, neves zenekarok hívják
muzsikálni a fiatalokat. Idén ünnepli hivatalossá válásának tizedik jubileumát
a Kőbányai Zenei Stúdió, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek
Szakszervezete Művészeti Szakképző Intézménye. Az intézmény annak
köszönheti sikerességét, jó hírét, hogy pedagógusai nagyon igényes munkát
folytatnak. Bár az ide jelentkezők könnyűzenei pályára készülnek, az
órarendjükben helyet kapott a szolfézs, zenetörténet és a zongoratanulás is. Az
iskola történetéről, céljaikról Póka Egon, a Kőbányai Zenei Stúdió
igazgatója mesélt.
-
Bár a tíz éves évfordulót ünneplik idén, az iskola
története sokkal régebbre nyúlik vissza, hiszen ha jól tudom, s minden a Szófia
utcában kezdődött.
-
Így igaz, hiszen a zenei stúdió elődje az ottani stúdió volt,
amelyet a zenész szakszervezet hívott életre az ötvenes években, hogy
intézményesített formája legyen a könnyűzenész-képzésnek. A stúdió
növendékek között akadt vendéglátó tánczenész, cigányzenész és magyar nóta
énekes is. Később az iskola átkerült a zeneművész szakszervezet
fenntartása alá, de ekkoriban a Magyar Zeneművészek és Táncművészek
Szakszervezetének főtitkárát, dr. Gyimesi Lászlót egyre jobban
foglalkoztatta az a gondolat, hogy létre hozzon egy középfokú szakmai
intézményt. Ebben az időben, 1993-94 környékén találkoztunk mi ismét
egymással. Lacival ugyanis együtt jártunk gimnáziumba, s a katonaság alatt
muzsikáltunk is egy zenekarban. Ekkoriban én a kőbányai önkormányzat tagja
voltam, s már jó ideje törtem a fejem egy olyan iskolán, ahol a
könnyűzenéé, ezen belül is a rockzenéé a főszerep.
-
Nem is gondoltam, hogy a basszusgitáros, zeneszerző,
aki másfél évtizedig a Hobo Blues Band, majd a P. Mobil tagja volt, így
érdeklődik a pedagógusi munka iránt…
-
Muzsikusként a kilencvenes évek elején már sokat gondolkoztam
azon, hogy mekkora szükség lenne a könnyűzenészeknél is a középfokú
képzésre. Tehetségnevelő ambícióim is akadtak, hiszen az Orczy-kertben,
„ifjúsági parkot” hoztam létre, ahol fiatal zenészekből álló együttesek
léphettek fel, próbálhattak.
-
Nemcsak ötletei voltak, hanem még épületet is szerzett
ehhez az új iskolához…
-
Tudtam, hogy a Cserkesz utcában áll egy üres villa, ami korábban
bölcsődeként működött, s úgy véltem, remek lenne ehhez a stúdióhoz. A
Kőbányai Önkormányzattal szerződést kötöttünk, és nagylelkűen a
rendelkezésünkre bocsátotta tíz éves használatra ingyen ezt az épületet. A ház
nagyon romos állapotú volt, de a mesterektől olyan elborzasztó
összegű árajánlatokat kaptunk, hogy inkább nekiláttunk a villa felújításának
a leendő tanárokkal. Itt voltunk hajnaltól éjfélig, mert hittünk abban,
hogy születik valami új, valami fontos. S dolgozni kezdtünk egy olyan programon,
ami korábban nem létezett. 1996 őszén aztán végre megnyitotta kapuit az
iskola. Lacival együtt elhatároztuk, hogy tudatosan megőrizzük a
szórakoztató zenészképzés hagyományait, de mindent átveszünk a rock, pop és a
jazz világából. S arra is figyeltünk, hogy ne sztárképzőt hozzunk létre. A
szakmai tudást helyeztük a középpontba, hogy földön járó, profi muzsikusokat
képezzünk, és a művészkedő attitűdöt háttérbe szorítsuk.
-
S már az elejétől fogva nagy hangsúlyt fektettek arra,
hogy a legjobb pedagógusokat nyerjék meg, s ennek is köszönhető az
intézményben folyó, magas színvonalú oktatás.
-
Ahhoz, hogy a szórakoztató zenész szakma megítélése ne legyen
pejoratív, nem engedhetjük meg magunknak, hogy a mi növendékeink kevesebbet
tudjanak, mint azok, akik klasszikus képzést kaptak. Lacival egyetértettünk
abban, hogy a növendékeknek rendesen el kell sajátítaniuk a technikai és az
elméleti tudnivalókat. A hallgatóinknak teljesíteniük kell, s a kezdettől
fogva a saját tanáraink írják az elméleti jegyzeteket. Így sikerült elérnünk,
hogy a Kőbányai Zenei Stúdió 1998. szeptember 3-án államilag elismert
iskola lett
-
S honnan teremtik elő a büdzsét?
-
A költségvetésének a jelentős részét a szakszervezet a
befolyó jogdíjakból fedezi, hiszen ez az intézmény neveli az utánpótlást, az
innen kikerülő muzsikusok termelik később a jogdíjakat, így ezt az
összeget a szakma önmagának előlegezi meg.
-
Gondolom, az is nehézséget jelentett, hogy megtalálja
azokat a muzsikusokat, akik nemcsak kiválóan játszanak a színpadon, hanem a
pedagógusi feladatra is alkalmasak…
-
Eleinte én magam is aggódtam amiatt, hogy hogyan fog mindez
működni, meg tudjuk-e valósítani a kitűzött célokat. Korábban ugyanis
sosem jutott eszembe, hogy oktassak, s az ember pályája jó ideig arról szól,
hogy ő van fenn a színpadon. Laci viszont azt mondta nekem: dolgoztál
zenekarvezetőként, zenei rendezőként, képes vagy irányítani az
együtteseket, így a gyerekeket is. Igaza lett, hamar megszerettem én is a
pedagógusi pályát. S ezt láttam én is a többi kollégán. Igyekeztünk a legkiválóbb,
legnagyobb tudású zenészeket összegyűjteni. Sokukban volt félelem, hogy
hogyan tudják átadni a tapasztalataikat, de szerencsére a Stúdió olyan, mint
egy nagycsalád, mindenki segít mindenkinek. Aki nagyobb tapasztalattal
rendelkezett, az megosztotta ezt a többiekkel, s a fiataloktól is nagyon sokat
lehet tanulni. S azt láttam a kollégáimon, hogy szakmai alázattal igyekeznek az
oktatásról is mindent elsajátítani, s minden tőlük telhetőt
megtesznek azért, hogy a gyerekeknek a legtöbbet nyújtsák. Az évek során aztán
mindannyian nemcsak belejöttek a pedagógusi feladatokba, hanem nagyon meg is
szerették a tanítást. Mindenki kifaragta magából a legjobb tanárt. S annak is
nagyon örülök, hogy nincs semmilyen féltékenység a tanári karban. Bárkié is
egy-egy növendék, ha azt érzi egy adott darabot más tudná neki a legjobban
megtanítani, akkor odaküldi ahhoz a tanárhoz.
-
S mi volt az oka,
hogy az alakulás után csak két évvel később tudtak hivatalossá válni?
-
Nehéz volt akkoriban akkreditálni egy művészeti oktatási
intézményt, s így az összes küzdelmünk ellenére nekünk is csak 1998-ra
sikerült. De addig is követtük az államilag elismert iskolák szabályrendszerét.
S bár nem a hivatalos oktatási rendszer keretein belül tanítottunk, és nem is
nagyon hirdettük magunkat, így is rengeteg volt a jelentkező. Hiszen a
szűkebb vezetésben olyan művészek vettek részt, mint Jávori Vilmos,
Esze Jenő, Tornóczky Ferenc, Babos Gyula Fogarasi János, László Attila.
Jávori Vilmos kivételével, akit azóta már sajnos elveszítettünk, gyakorlatilag
a mostani társaságnak is ők jelentik a gerincét. S az eltelt évek alatt
sok kiváló muzsikus fordult meg nálunk. Az elejétől kezdve ugyanis arra
törekedtünk, hogy olyan zenészeket hívjunk meg, akik valamit már letettek az
asztalra, és rádöbbentek arra, hogy a megszerezett tudást át kell adni a
következő generációnak. Ma már negyvenöten oktatnak nálunk, s többen
közülük a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz tanszakának is
vezető pedagógusai. Az egész műfaj elismertetése egybe kötődik
ezzel az iskolával. S arra is büszkék vagyunk, arra, hogy az évvégi vizsgákon
az elnöki és bizottsági feladatokat olyan művészek látják el, mint
Szenthelyi Miklós, Sólyom-Nagy Sándor vagy Szekeres Tamás, aki Szendrey-Karper
növendék volt és Körmendi Vilmos. Úgy vélem, ez is minősíti az iskolánkat.
Akárcsak a trombitásokat oktató Fekete-Kovács Kornél, hiszen az ő személye
is garancia arra, hogy a komoly és a könnyűzenei műfaj közeledjen
egymáshoz.
-
Nagy eredmény az is, hogy az intézményben a különböző
műfajok neves képviselői harmonikusan dolgoznak együtt.
-
Erre büszkék is vagyunk. Bár az első időben ez nem volt
egyszerű feladat, de hamar sikerült elérni, hogy mind megtanuljuk egymás
stílusát tisztelni. A legnagyobb eredménye az iskolának, hogy a műfajok
közötti, eleinte éles határok mára már elmosódtak. Mindenki tiszteli és becsüli
egymás munkáját, műfaját. S erre igyekszünk megtanítani az itt végzett
gyerekeket. Az is nagy eredmény, hogy a rock-zenész beül a szalonzenekari
gyakorlatra, és nemcsak eljátssza a bécsi klasszikusok darabjait, hanem talán
még meg is szereti ezeket a kompozíciókat. Az szintén nagyon jó, hogy az évek
alatt a gyerekek összetartó társasággá válnak, a közös zenekari játéknak köszönhetően,
és később is mindenki igyekszik segíteni egymás munkáját. S tényleg az otthonuknak
érzik a Stúdiót. Itt nincs falfirka, szemetelés, vigyáznak mindenre, saját
képeikkel dekorálják a tantermeket, és itt még a tanárnő is képes függönyt
varrni, hogy még szebb környezetben dolgozhassanak. Ezt a mentalitást a
növendékek is tovább viszik. Jó látni, hogy milyen rangja van az iskolának a
szakmán belül, és milyen sokan jelentkeznek ide. Az oktatásnak
köszönhetően ugyanis a nálunk végzettek mindenhol megállják a helyüket, s
az iskolánk európai uniós szinten is elismert. Mindegy milyen terültre
tévednek, mindenütt el tudják jól játszani, ami a kottában áll. Hiszen bármit
jól és rosszul is elő lehet adni. Ha pedig nem zenészként helyezkedik el,
akkor talál hangmérnöki vagy valami hasonló munkát. S ha nem is lesz
belőle muzsikus, biztos, hogy legalább zeneszerető emberré válik.
-
Ahogy az iskolában figyeltem a növendékeket, azt láttam,
nagyon aktívak és lelkesek. – Már az első időszakban is
szinte első otthonukká vált az iskola, esténként úgy kellett őket
hazazavarni. Volt olyan diák, aki elvégezte az első szakot, majd beiratkozott
egy másikra, hogy továbbra is idejárhasson. Kötelezővé tettük az angol
nyelvet, a kötelező zongorát, a szolfézst, a zeneelméletet, a zenetörténetet.
Emellett gazdasági és jogi, sőt menedzselési alapismereteket is tanulnak.
Külföldi kapcsolatokat is építünk, hogy lássák, hol tartanak a más országban
élő, muzsikus fiatalok. Építettünk egy stúdiót is, hogy a növendékek
megszokják a felvételek hangulatát, megtanulják kezelni a műszaki
berendezéseket. Még a gondnoki lakást is kollégiummá alakítottuk, hogy a
vidéki, tehetséges fiataloknak lehetőséget biztosítsunk az iskola elvégzésére.
A két szobában hatan laknak, s a gyerekeknek nem kell fizetniük a szállásért,
annyi a dolguk, hogy vigyáznak az épületre.
-
S azt láttam, mindenkinek segítenek a saját hangjuk
megtalálásában…
-
Már az első év végén rendezett gálán is sokan a szakmából
döbbenten hallgatták, hogy milyen jól játszanak ezek a fiatalok. De nem is ezek
a koncertek a leglényegesebbek, hanem az éves munka, a napról-napra való
fejlődés. Hatalmas élményt jelent nekem is, aki már ötven éve vagyok
kapcsolatban a zenével, amikor azt hallom, hogy egy növendék kezében kezd
megszólalni a hangszer. Vagy ahogy látom, hogy a gyerekek, akik az elején olyan
kis ügyefogyottak, elkezdenek együtt muzsikálni, s egyre jobbá válnak, húzzák
magukkal egymást. S a tantestületben senki sem akar klónokat nevelni. Mindenki
átadja a tapasztalatait, de azt szeretnénk, hogy a gyerekek megtalálják a saját
hangjukat. Olyan képzést adunk, amellyel ha nagyon akarnak, akkor akár a
főiskolára is továbbmehetnek, hiszen a Zeneakadémián szintén találni jó
néhányat a hallgatóink közül. Énekes, fúvós hangszeres, ütős is volt, aki
innen indult. De az is előfordult már, hogy valaki, aki az Akadémián
elvégzett egy szakot, utána jött hozzánk tanulni… A legfontosabb feladatunknak
a Kőbányai Zenei Stúdióban azt tartjuk, hogy elérjük, a fiatalok nyitottá
váljanak mindenféle zenei műfajra és magára a világra.
Réfi Zsuzsanna