A MAGYAR ZENE
KÖVETEI NAGY-BRITTANIÁBAN
Takács-Nagy Gábor nyolcévesen kezdte hegedűtanulmányait. 1974-ben
nyert felvételt a Zeneakadémiára, ahol Halász Ferenc (hegedű), valamint
Mihály András, Rados Ferenc és Kurtág György (kamarazene) tanítványa lett. 1975
és 1992 között prímáriusa volt a nevét viselő Takács Vonósnégyesnek. A
kvartett ez idő alatt több rangos nemzetközi vonósnégyes-versenyt is
megnyert (1977 — Evian, 1979 — Portsmouth). A versenygyőzelmeknek
köszönhetően megnyíltak az együttes előtt a világ legnevesebb
hangversenytermei, többek között a Carnegie Hall (New York), a Barbican Centre
(London), a Concertgebouw (Amszterdam) és a Musikvereinsaal (Bécs). 1997 óta a
Genfi Konzervatórium kamarazene professzora, ezzel párhuzamosan pedig 1998-tól
Sionban (Valais) is tanít, szintén kamarazenét. 1998-ban megalapította a
Mikrokozmosz Vonósnégyest (Tuska Zoltánnal, Papp Sándorral és Perényi
Miklóssal), elsősorban Bartók vonósnégyeseit játsszák. 2001-től
vezényel rendszeresen, 2005-től saját vonószenekarát, a Camerata
Bellerive-ét is. A MÁV Szimfonikus Zenekar első vendégkarmestere.
— Abban a
megtiszteltetésben van most részem, hogy konzis korom egyik legkedvesebb
lemezének [Takács Kvartett/Bartók hat vonósnégyes] prímáriusával beszélgethetek.
Hogyan lettél kvartett-játékos?
— Tizenhét éves
voltam, konzervatóriumba jártam, mikor Ormay Gábor (aki később a Takács
Vonósnégyes brácsása lett) és Fejér András (aki jelenleg is a Takács Vonósnégyes
csellistája) megkeresett engem, hogy ha bekerülünk a Zeneakadémiára, lenne-e
kedvem kvartettezni velük Mihály András osztályában. Ez 1973-ban történt.
Amikor egy év múlva felvettek bennünket, az ő ötletük nyomán kezdtünk el
először vonóstriókat játszani. Ekkor még hiányzott a másodikhegedűs.
Nehéz volt jó másodikhegedűst találni. Aki tehetséges volt, az úgy
gondolta, hogy inkább elsőhegedűs szeretne lenni, vagy szólista.
Akkoriban minden hétvégén a Népstadion melletti füves pályán fociztam — többek
között Konrád Gyuri bácsi és Peterdi Pál is ott játszott — és ott találkoztam
Schranz Karcsiva. Megkérdeztem, lenne-e kedve kipróbálni a vonósnégyesezést.
Azóta is ő a Takács Kvartett második hegedűse…
— A
Zeneakadémián Halász Ferenc növendéke voltál.
— Fantasztikus
tanár és nagyon okos ember volt. Nem volt pódiumművész, de rengeteget
tudott a hegedülésről, technikailag és pszichésen egyaránt. Emberi
nagysága és szerénysége mutatkozik meg abban, hogy ismerte a saját határait.
Csak a középszerűek mondják magukról, hogy mindent tudnak. Többször volt
rá példa — és ezért a mai napig felnézek rá — hogy azt mondta egy darabra, hogy
egészen jól megy már, de menjek el Mihály Andráshoz vagy Kurtág Györgyhöz, mert
ők zeneileg még hozzá tudnak tenni.
— Mihály András
sem volt gyakorló zenész…
— Ő egészen
különleges élményt adott. Egykor csellista volt, de mikor hozzá jártam, már nem
koncertezett, azonban mind zeneileg, mind technikailag olyan fantasztikusan
komplett és színes módon mutatta be a zenedarabokat, hogy egy hatvan perces óra
végére egy teljesen „zöld”, ismeretlen Beethoven-vonósnégyestétel csodálatosan
megvilágítva állt előttünk. Gyönyörűen zongorázott. Nagy hangsúlyt
helyezett arra is, hogy hogyan hallgassuk egymást, egyáltalán, mit hallgassunk egymás
játékában, hogyan ássunk le egy darab mélyére. Mihály Andráshoz fogható színes,
mélyreható tanításban alig volt részem egész életemben.
— Az
életrajzodban Nathan Milsteint is a tanáraid között említed.
— Hozzá Zürichbe
mentem mesterkurzusokra. Egészen különleges élmény volt egy olyan
művésztől tanulni, aki „tegező viszonyban” volt a
hegedűvel, aki valóban játszott a hangszeren. Pontosan nem tudnám
szavakba önteni, hogy hogyan tanított, de ahogy visszaidézem az óráit, még most
is hallom azt a máshoz nem hasonlítható hangot és a játékmódot, ahogy ő
játszott a hegedűn. Nála nem a szavak voltak lényegesek, hanem az óráinak
a légköre, ahogy hozzá nyúlt a hangszerhez. Ez egész életre kiható élményt
adott.
— Mindig
hegedűművész szerettél volna lenni?
— Á, dehogy… Sok
minden akartam lenni, például mozdonyvezető. Egész véletlenül lettem
hegedűs. Nyolcéves voltam, mikor az általános iskolában bejött valaki az
osztályunkba és megkérdezte, ki akar itt hegedülni. Én pedig jelentkeztem…
Szüleim örültek a döntésemnek. Édesapámat ’56 után politikai okok miatt
börtönbe zárták és azt remélték a szüleim — és ez így is lett —, hogy ha
esetleg sikeres muzsikus leszek, akkor szabadabb ember válik belőlem, meg
tudok szabadulni a család megbélyegezettségétől. Nekem óriási motivációt
jelentett a hegedülésben, hogy az édesapám helyett legyek sikeres, akinek
közgazdász pályáját tették tönkre. Talán tudatalatti ösztönzés volt ez az
életemben, hogy a fiú valamiképpen kiteljesítse az apa kettétört pályáját.
— Ezt az
életcélt a Takács Kvartett prímáriusaként messzemenőkig teljesítetted…
— Mind a négyen
az első pillanattól éreztük, hogy van egy küldetésünk, hogy ebből
lesz valami. Halálosan komolyan vettük az egészet. Tudtuk, hogy egyikünk
sem akar szólista lenni, de zenekarban sem akartunk eltűnni.
— Azért az
sem maradt ki az életedből, hiszen a Fesztiválzenekarnak 1993-tól egy
ideig koncertmestere voltál, most pedig már egyre gyakrabban dirigálsz is.
— Nagyon
szeretek vezényelni. Ez úgy kezdődött 1989-ben Londonban, a Queen
Elisabeth Hallban Solti Györggyel egy Mozart-zongoranégyest
játszottunk. Az egyik próbán Solti megjegyezte, hogy nagyon jó karmester
lennék, mert világosak a mozdulataim és jó a testbeszédem. Akkor még nem
gondoltam, hogy valaha is vezényelni fogok. Ő volt az első, aki biztatott,
hogy próbáljam meg. A történet része az is, hogy Varga Tibor meghívott
Sionba kamarazenét tanítani, ami csak másfél óra vonatozásra van Genftől,
ahol jelenleg élek. (1997-től tanítok az ottani zeneakadémián.) 2002-ben
történt, hogy megkért arra, hogy vezényeljem az ő kamarazenekarát. Ekkor
volt az első karmesteri tevékenységem, amit nagyon megszerettem. Azóta
egyre többet vezényelek.
— Általában
zongoristák szoktak egy bizonyos idő eltelte után vezényelni is. Hegedűművészeknél
ritkább, hogy karmesteri pálcát vesznek a kezükbe.
— A
zongoristáknak van egy óriási előnyük: le tudják játszani a partitúrát,
harmóniailag is átlátják a műveket. A vonósjátékos-karmester viszont
ösztönösen érzi, hogy egy vonósnak mennyi időre van szüksége bizonyos
dolgok megvalósításához. Mi vonósok vízszintesen mozgunk, a karmesterek
többsége pedig általában lefelé üt, ami lemerevítheti a zenei folyamatokat.
Hegedűs lévén sok tanácsot tudok adni a vonósoknak. A legfontosabb azonban
az, hogy a karmester jó pszichológus legyen. Szeretettel kell közelíteni a
zenekar felé, azért, hogy mindenkiből a maximumot lehessen kihozni. Ehhez
jó muzsikusnak és érdekes egyéniségnek kell lenni. Kell, hogy kisugárzása
legyen a dirigensnek.
— Sikeresek és
elismertek voltatok Magyarországon és külföldön egyaránt. Miért döntöttetek
úgy, hogy elhagyjátok Magyarországot a ’80-as évek elején?
— 1982-ben
Magyarországon járt Koromzay Dénes, aki a híres Új Magyar Kvartettnek volt
brácsása. Ő a Colorado-i Egyetemnek volt professzora Boulderben, és meghívott
bennünket, hogy menjünk ki hozzá három hónapra tanulni.
— Tanulni?
Hiszen addigra már sorra nyertétek a vonósnégyes-versenyeket, a legnevesebb
hangversenytermekben léptetek fel és számtalan lemezfelvételt készítettetek…
— Ez igaz. De a
jó pap is holtig tanul. Úgy érzem, az igazi komoly muzsikus élete utolsó
pillanatáig képezi magát.1982 után a következő évben is meghívást kaptunk,
és akkor az egyetem felajánlott egy ún. „rezidens kvartett” állást, ami azt
jelentette, hogy évente mindössze 6-8 hangversenyt kellett adnunk és egy kicsit
tanítani, amiért rendszeres fizetést kaptunk, az év nagy részével pedig
szabadon gazdálkodhattunk. Ez óriási dolog volt számunkra. Magyarországon az
akkori politikai helyzetben bármikor elképzelhető volt, hogy nem mehetünk
többet külföldre, ami számunkra egyenlő lett volna a szakmai halállal.
Éppen ezért létkérdés volt, hogy a külföldi meghívásoknak eleget tehessünk. Mi
voltunk az első magyar kvartett, akik nem játszottunk zenekarban. Az
első pillanattól elhatároztuk, hogy nem követjük az általános sémát, hogy
itt-ott van egy biztonsági másodállásunk is. Számunkra csak a vonósnégyes
létezett. Teljes gőzzel erre koncentráltunk. Napi öt órát próbáltunk,
utána mindenki még egyénileg is gyakorolt, képeztük magunkat, megkértük kollégáinkat,
hogy hallgassanak meg bennünket, mondjanak véleményt a játékunkról. Elmentünk
az Amadeus Vonósnégyeshez, játszottunk Schiff Andrásnak, nagyon jó barátságba
kerültünk Alfred Brendellel. Próbáltunk mindig megújulni. Rájöttünk arra, hogy
nagyszerű zongoristák néha mélyebb dolgokra tudnak rámutatni, mint egy
vonós. Lehet, hogy nem ismerik belülről a műveket úgy, mint egy
kvartett-játékos, de nem vesznek el az ujjrendek, a vonásnemek rengetegében,
ezért nincsenek előítéleteik egy-egy vonósnégyessel kapcsolatban.
Visszatérve a colorado-i meghívásra, a Takács Vonósnégyes azóta is rezidens
vonósnégyese az egyetemnek.
— Hogyan tudsz
egy kvartettet vagy nagy zenekart összefogni?
— Egy
magyarázata van: szeretem a zenét. Mikor zenével foglalkozom, erősebbnek érzem
magam. Olyan érzés ez, mint a drogosnak lehet a kábítószer. A zene az én lételemem,
ez adja az életem értelmét. A többi — például egy kvartett vagy zenekar
irányítása — már jön magától. Számomra a zene egyfajta küldetéstudatot jelent.
— A Bartók-kvartettek
lemeze mellett a másik agyonhallgatott felvételem a régi Takács Vonósnégyessel
és Schiff Andrással Dohnányi c-moll zongorás kvintettjének (op.1) felvétele.
— Az a lemez
életem nagy büszkesége. Schiff Andrással már rövidnadrágos korunk óta
kamarázunk, még tizenéves korunkban találkoztunk egy Mozart-klubban. Andrásnak
köszönhetően találtunk rá erre a darabra, az ő ötlete volt, hogy
vegyük fel a Decca lemezcéggel. Schiff sokat kamarázott Végh Sándorral
(aki személyesen ismerte Dohnányit, mi több, ők játszottak is együtt), és
egy alkalommal elvittük neki megmutatni a darabot 1987-ben Prussia Cove-ba
(Cornwall, Nagy-Britannia), ahol Végh akkoriban mesterkurzusokat tartott. Végh
Sándor egykori Dohnányi-kamarapartnerként így voltaképpen első
kézből adott nekünk tanácsokat. Mihály András is rengeteget mesélt
Dohnányiról. Nagyon szeretem Dohnányi zenéjét, a hegedű-zongoraszonátáját
(op. 21) és a vonóstriót (op. 10) is játszottam.
Olvastam Weiner Leó
visszaemlékezéseit, aki az egyik legzseniálisabb muzsikusnak tartotta
Dohnányit, akivel valaha is találkozott. Memóriájával félelmetes módon mindent
lefényképezett. Weiner leír egy tanulságos történetet. Elvitte egyszer
Dohnányihoz frissiben elkészült Concertino zongorára és zenekarra című
kompozícióját (op. 15). Dohnányi átlapozta a kéziratot, majd gratulált a
darabhoz és egy kávéra invitálta a kertbe kollégáját. Weiner kicsit
sértődötten vette tudomásul, hogy Dohnányi semmi kommentárt nem
fűzött új művéhez, sőt, teljesen másról kezdett el beszélni.
Majd hirtelen — a kotta nélkül — a Concertinóra terelte a szót, és pontosan megjelölve
a kérdéses helyeket hangszerelési tanácsokat adott Weinernek. A hab a tortán,
hogy mikor visszamentek a házba, hogy megbeszéljék a kompozíciót, Dohnányi —
Weiner legnagyobb megrökönyödésére — kotta nélkül elkezdte játszani a darabot.
Mikor Weiner megkérdezte Dohnányitól, nincs-e szüksége a kottára, Dohnányi így
válaszolt: „Látom”.
Koromzay Dénes mesélte,
egyszer egy baráti összejövetelen a jelenlévők megkérték Dohnányit, hogy
improvizáljon. Kért egy témát, valamint hogy milyen stílusban kívánja a
hallgatóság hallani a rögtönzést. Koromzay számára akkor világosodott meg, hogy
a zsenialitásnak milyen foka lehetett, mikor egykoron Bach vagy Mozart rögtönzött.
Nem szokásom hallgatni a régi
felvételeinket, Dohnányi c-moll kvintettje az egyetlen kivétel, amit
időről-időre újra előveszek. Részben azért is, mert olyan
sok gyönyörű brácsaszóló van benne, és a Takács Kvartett egykori brácsása,
Ormay Gábor (aki 1995-ben rákban meghalt) csodálatosan játssza a III. tételbeli
brácsatémát. Az a titok abban a lemezben, hogy Schiff a stúdióban azt mondta. „Figyeljetek
ide, felejtsük el, hogy lemezstúdióban vagyunk. Most eljátsszuk
koncertszerűen a tételeket háromszor-négyszer. Kit érdekel, hogy
hibázunk-e vagy nem.” Örömzene volt a lemezfelvétel, mosolyogtunk a
felvétel közben. Biztos vagyok benne, hogy ez a felszabadultság hallható
is a lemezen.
— Kamarazene-tanárként
immár hosszú évek tapasztalata áll mögötted. Mit tartasz a legfontosabbnak,
amit minden tanítványodban tudatosítani szeretnél?
— A
kamarazenében nem az a lényeg, hogy a szólamok együtt legyenek, hanem az a
fő szempont, hogy egy hullámhosszra kerüljünk a darabbal. Ha ez — mint
legfontosabb előfeltétel — teljesült, akkor lehet csak cél a tökéletes
együtt-játék. Nagyon fontos, hogy tudjuk, mi történik a darabban. Meg kell
tanulni egymást hallgatni és egymást inspirálni. A hangszeres technika csak egy
eszköz. Ha igazán tehetséges valaki, akkor — bár gyakorolni természetesen kell
— a technika magától jön. A végcél nem a hibák elkerülése, hanem hogy egy
szintre kerüljünk a zenével. Leopold Mozart jut mindig eszembe, aki azt
mondja, hogy a zenélés célja emóciók kisugárzása. A közönségnek ugyanazt kell
éreznie, mint amit a muzsikusnak, de ehhez úgy kell játszani, hogy magunk is
meglegyünk érintve a zene által. A közönség tükre az előadónak. Ha
érzelemmentesen muzsikálunk, a közönség is érzelemmentes lesz, ha szívből
jövően, azt a közönség is úgy fogadja. Ezt próbálom a tanítványaimnak is
átadni.