ÉLMÉNNYEL JUTTATNI TUDÁSHOZ AZ EMBEREKET
Fürth Lívia interjúja Várbíró Judittal*
Juhász Frigyes zenekritikus, újságíró végakaratának megfelelően
özvegye, Juhász Frigyesné Könyves Ildikó 2003-ban egymillió forintos
alapítványt hozott létre elsősorban zenekritikusok, médiaszakemberek
kiemelkedő szakmai munkájának díjazására, támogatására. A díjat évente egy
alkalommal adják át. A Juhász Frigyes
Díj Alapítvány kuratóriuma – Albert Mária elnök, Feuer Mária, László
Zsuzsa, Kertész Iván, dr. Simon Noémi – a Juhász Frigyes-díjat 2004. végén
első ízben Várbiró Juditnak, a
Magyar Televízió főmunkatársának ítélte oda. A laudáció szerint Várbiró
Judit a magyar elektronikus sajtóban évtizedek óta a zenei ismeretterjesztés,
zenei szórakoztatás legkiválóbb személyisége. Az eddig elkészült Bartók filmek
közül az általa szerkesztett produkció (Gyökerek) aratta a legnagyobb hazai és
nemzetközi sikert.
— Gondolom,
gyermekkorában került kapcsolatba a zenével – hogyan?
— A Kosciuszko
Tádé utcai általános iskolába jártam, ahol Póczonyi Mária (aki Bárdos jobb keze
volt) kiváló kórust vezetett. 1965-ben a Szilágyi Erzsébet Leánygimnáziumban
érettségiztem. Itt egy átütő, számomra is meghatározó személyiség, Mohayné
Katanics Mária volt az énektanárunk, aki példaképem lett. Mária néni, Maresz,
ahogy a szakma is ismeri, azt mutatta meg, hogyan lehet ezt a hivatást
elkötelezetten, lelkiismeretesen, nagycsalád mellett is sikeresen, magas
színvonalon folytatni – hiszen négy fia volt, és egyetemi tanár férje is
elfoglalt ember volt. A „Szilágyi” — az egy paradicsom volt! Kodály, Szigeti
József, Bárdos Lajos, Karai József, Forrai Miklós szinte haza járt hozzánk. A
leánykar mellett volt egy kitűnő kamarakórus, egyszer egy évben máig
is összejövünk, énekelünk valahol. A Szilágyi trióval is ebben az időben
kezdtünk madrigálokat, Kodályt, Bartókot énekelni, s 1962-ben a Magyar
Televízió Ki Mit Tud? versenyén megnyertük a zsűri különdíját, ez sok
dicsőséget és fellépést hozott. Mérnök édesapám és apai nagyanyám
kitűnően zongorázott, pedig egyikük sem volt muzsikus, csak jó
polgári nevelést kaptak. Apám egy-egy este eljátszott egy operát, minden szólamot
elénekeltünk. Operába jártunk, koncertekre. Hétéves koromtól tanultam
zongorázni. Apám nekem köszönhette, hogy megszerette Bartókot, mivel korábban
nem értette, s az én tanulmányaim során velem együtt jutott el Kodály, Bartók
és kortársaik élvezetéig. 14 évesen jelentkeztem zongora szakra a Bartók Béla
Szakiskolába, de nem vettek fel. Rettenetes csalódás volt. Ma már tudom, hogy
olyan technikai gátlásaim voltak, melyektől nem tudtam átlépni egy újabb
fejlődési fokra. Ez furcsa módon akkor szűnt meg, mikor már nem volt
szükségem rá, hiszen nem lettem zongorista, azonban később is sokat
zongoráztam, mint kísérő, korrepetitor. Négy év múlva felvettek a
Zeneakadémia karvezetés szakára, Vásárhelyi Zoltán, Szőnyi Erzsébet,
Párkai István tanított. Jó évfolyam voltunk, mindenkiben volt valami plusz
ambíció, volt, aki fuvolázott, klarinétozott, zongorázott, énekelt, vagy
zeneszerzést tanult mellette. Mikor az Akadémián üres termekben gyakorolgattam,
néha bejöttek ének szakosok, megkértek, hogy nem kísérném-e őket az óra
előtt egy kicsit. Híre ment, hogy szívesen és használhatóan kísérek, és
végül becsaltak az énekórákra, amikor nem volt korrepetitoruk. Réti József
növendékeit kísértem rendszeresen, akitől mellette énekelni is tanultam,
majd a Kertész utcai zeneiskolában – mely egyúttal a Zeneakadémia
gyakorlóiskolája volt – korrepetitor-tanár lettem, melyre Szekeres Ferenc, a
gyakorló igazgatója kért fel. Az ő általa vezetett Madrigálkórusban
énekeltem 23 éven át; akkoriban szinte ez volt az egyetlen énekegyüttes, akik
az olasz, német, spanyol stb. madrigál, motetta repertoárt énekelték. Nagy
élményeket éltünk át a sok-sok turnén, melyet Európa szinte valamennyi
országába tettünk évente több alkalommal. A Kertész utcában sok felvételi
előtt álló énekszakos tanult az ottani énekmestereknél: Polgár Lászlónál,
Takács Kláránál, Forrai Zsuzsánál. Harmadéves koromtól több mint egy évtizeden
át korrepetitorkodtam mellettük.
— Már a főiskolán is valamilyen összetett, alkotó
munkában gondolkodtam, ezért beadtam a jelentkezésemet a Magyar Televízióba és
a Magyar Rádióba egyaránt. Úgy éreztem, hogy azt a tudást, amit ezen a
viszonylag általános, átfogó képzést nyújtó tanszakon meg lehet szerezni, szép
műsorok létrehozásával tudnám hasznosítani. A televíziózás korai
korszakában, 1970-ben kerültem oda. Az eltelt évtizedek alatt szinte
megszámlálhatatlanul sok műsort készítettem: koncertközvetítések,
operafilmek, stúdiófelvételek, portréműsorok, dokumentumfilmek,
ismeretterjesztő sorozatok – köztük az első: Mihály András
zeneszerző-karmesterrel készült éveken keresztül a TV Zenei Klubja címmel.
Vele dolgozni jó iskola volt. Fantasztikus tudását rendkívül közvetlen nyelven
tudta átadni a közönségnek, akkor jöttem rá, hogy egy alkotó ember másképp közelít
a zenéhez, a művek lényegét ragadja meg és úgy elemzi azokat. Mihály András
eltalálta azt a nyelvet, melynek segítségével a nézők könnyen megérthetik
egy- egy mű struktúráját, kifejező eszközeit és főként, hogy mit
üzen számunkra általa a szerző. Azt hiszem, tévés pályám első
szakaszában ez volt a leghatásosabb műsor. Akkor még nevelő eszköz
volt a televízió. Most is az lehetne, ha nem a nézettségi mutatók diktálnák a
műsorpolitikát, és nem a kereskedelmi csatornák talmi közönségsikerével
kellene felvenni a versenyt! Ami a közszolgálati televízió feladata: élményt és
művelődési lehetőséget nyújtani, ami szerintem minden
állampolgárnak elemi joga, ez tűnik el lassan a képernyőről.
— Másik sikeres
ismeretterjesztő sorozatát Vásáry Tamás zongoraművész-karmester
vezette.
— Igen, „ A zenén túl …” sorozat nagy meglepetés volt a
nézőknek. Vásáry Tamás különleges személyiség, aki mint igazi művész,
személyes szűrőjén át világította meg egy-egy zeneszerző emberi
és alkotói vonásait, és ezek összefüggéseit. Átélő képessége, valamint a
misztikus világszemléletet sem nélkülöző előadásai akkor, a 9O-es
évek közepén olyan mélyen érintették meg a közönséget, hogy szinte „mozgalommá”
vált a Zenén túl-i estékre járni a Zeneakadémiára, ahol sokszor éjjel l2-l-ig
áhítatosan ültek az emberek hónapról-hónapra egyre többen, hogy már be se
fértek! Természetesen a képernyő előtt is sokan követték ezeket a
műsorokat, ebből látszik, milyen nagy varázsló a zene és egy nagy
tehetségű előadó!
— Hosszú ideje
szerkesztője a Magyar Televízió Nemzetközi Karmesterversenyének.
— A televíziós karmesterverseny egy fantasztikus magyar
találmány volt, azóta már máshol is rendeznek ilyet a világban. A kamera egy
olyan folyamatot közvetít, melyet a közönség nem ismerhet, nem férkőzhet a
közelébe, azt, hogy mi történik a karmester és a zenekar között a művek
előadása során, hogyan irányítja a zenekart annak érdekében, hogy elérje
művészi elképzeléseit, ennek titkai megfoghatatlanok. Az az új helyzet,
hogy a kamera közvetíti a zene megteremtését, hogy ilyen közvetlenül belelát az
előadás folyamatába, ez reveláció volt a közönség számára. Ráadásul a
verseny műfaja is egy katalizáló tényező, az embereket mindig lázba
hozza a versengés szelleme, az összehasonlítás lehetősége, s az, ha
drukkolhat az ő választottjáért és mire tízszer eljátszottak egy nyitányt,
addigra pontosan tudja, hogy ki volt jó és melyik vacak – ezzel értővé,
beavatottá varázsolta a közönséget. A versenyt háromévenként rendezte a
Televízió 1974 óta, de elindítói csak három versenyt készítettek. Czigány
György 1985-ban szemelt ki a karmesterverseny szerkesztésére és ugyanakkor megbízott
a Zenei osztály vezetésével is. Óriási munkát jelentett (hiszen 1986-ban volt a
következő), egyszerre két ilyen nagy feladatnak megfelelni. Sajnos ezt az
igazán népszerű és fontos rendezvényt bizonytalan ideig halasztanunk kell,
ki tudja, mikor válik lehetővé a verseny folytatása. A 2001-ben esedékes
versenyt a MTV akkori gazdasági helyzete miatt csak egy évvel később,
2002-ben tudtuk megrendezni, és 2005-ben lett volna a következő...
— Melyik a kedvenc
televíziós műfaja?
— A portréfilm és a dokumentumfilm is szívügyem. A
portréműsorok intimitása, bensőségessége vonz. Első portréfilmem
Kadosa Pálról készült 1971-ben, Simó Sándor rendezte. Egyik legkedvesebb
találkozásom ebben a műfajban Ránki Dezső volt. Bár egy időben
voltunk diákok a Zeneakadémián, ismertük egymást régen, jónak volt mondható
emberi kapcsolatunk, mégis nehezen lehetett rávenni, hogy portrét készítsünk
róla. Ránki rendkívül zárkózott ember, érzékeny, nagyon vigyáz, hogy a külvilág
„zajai” ne okozzanak sérülést belső világában. Ezt figyelembe kellett
venni. Megígértem, hogy tapintatosak, és korrektek leszünk. Mikor beleegyezett,
azt kérte, hogy csak én legyek jelen, ezért a rendezői feladatot is én
végeztem, beszélgetőtársa Czigány György lett, akivel remekül egymásra
hangolódtak. /Czigány Gyuri is zongora szakon végzett a Zeneakadémián, s
hasonló érzékenységgel megáldott költő lélek/. Az operatőr, kivel
rendszeresen dolgozom Reich László volt, gyönyörűen, finoman, és nagyon
érzékenyen fogalmazza meg a képet, fél szóból is értjük egymást - igazi
alkotótárs. Azt hiszem, ez a portré igaz, hiteles, a néző számára is
élményszerű találkozást adott a csodálatos Ránki Dezsővel. Nagyon
szerettem a Lukács Ervinnel készített portréfilmet is, melyet Kecskés László
rendező kollegámmal együtt hoztunk létre. Ebben a mai világban a
választékos és érzékeny embereknek nagyon nehéz élni. Lukács Ervin is sokat
szenved a mai impulzusoktól, sértő, igazságtalan helyzetektől. Azt
hiszem, ez a portré némi elégtételt jelentett számára, melyben a világ
megismerhette őt, mint egy óriási műveltségű, átfogó tudású
művészt, aki ezt a zenekarnak, de a jövő nemzedékének is nagy
sikerrel átadni tudó nagy egyéniség (Kocsár Balázs, Hamar Zsolt, Kesselyák
Gergely, Héja Domokos és még sokan az ő irányításával értek karmesterré).
Dokumentumfilmet
készíteni az egyik legfontosabb feladat számomra. Számos dokumentumfilm közül a
Filharmóniai Társaságról készült alkotás fontos ügynek bizonyult, hiszen az
együttes 150. évfordulója apropóján (2003.) megismerhette a néző ezt a
csodálatos történetet, az Erkel Ferenc által alapításától a mai napig
működő egyesület történetét rengeteg dokumentummal bemutatva, akik az
állandó létbizonytalanságot félretéve napjainkban is megrendezik operai
hangversenyeiket.
Egyik legszebb
emlékem ezen a pályán, ahol oly sok tehetséges, lenyűgöző emberrel,
művésszel találkozunk: Fischer Annie. Több felvételének lehettem részese,
csodálhattam elmélyült játékát, azt a szinte alkotó zongorázást, ahogy ő
egy művet megfogalmazott, de tanúja lehettem híresen végletes
maximalizmusának is. Annie csak a tökéletes produkciót tudta elfogadni,
semmiféle kompromisszumba nem törődött bele, így koncertfelvételeinek egy
részét egy pici melléütés miatt letiltotta. Hosszú meggyőző
beszélgetések után, melyben az előadás értékét egy kis szeplővel szembeállítva
próbálta minden hasonló helyzetű kollega: lemezgyári zenei rendező,
rádiós zenei rendezők s mi is feloldani túlzott önkritikáját, mindaz, ami
a képernyőn megjelenhetett, ennek eredménye.
— Gyökerek címmel
készített egy Bartók Béla életéről szóló, háromszor egy órás dokumentumfilmet,
melynek Bartók és Kodály országában előbb-utóbb kötelező iskolai
anyaggá kellene válnia. Milyen emlékei, élményei vannak a munkáról, a forgatásokról?
— Régi adóssága volt kulturális életünknek, a televíziós
műfajnak egy, a Bartók életművet átfogó film elkészítése.
Próbálkozások voltak korábban, azonban a teljes életművet és a teljes
életet feldolgozó alkotás nem született. Évtizedek óta készülődtem szinte
a tudatom mélyén hogy ezt témát egyszer megvalósítsam. Egyszer csak úgy
éreztem, itt az idő! Megtaláltam Gaál István rendezőben azt a filmes
alkotót, akiben megvolt a Bartók filmhez szükséges alázat, beleélő
képesség és képi fantázia. Évekkel ezelőtt a tévé folyosóján
összefutottunk és megkérdeztem, hogy vállalkozna-e egy Bartók film
elkészítésére velem. Akkor elutasított, mert éppen indult Indiába egy hosszabb
időre oktatni az ottani filmfőiskolán. Évekkel később, amikor a
Vásáry sorozat felvételei folytak néha éjjel fél egyig a Zeneakadémián, újra
találkoztunk. Gratulált nekem, hogy milyen fantasztikus ez a sorozat, amit
Tamással létrehoztunk. Mondtam, hogy ne lelkendezzen, inkább gondolkozzon, hogy
a Bartók filmet meg tudná-e csinálni velem? – és otthagytam. Nem telt bele egy
hét, felhívott telefonon, találkoztunk, elmondtam az elképzelésemet, hogy
kizárólag eredeti dokumentumok felhasználásával tudom elképzelni a teljes
életművet átfogó filmet. Egyetértettünk. Megállapodtunk, hogy csak akkor
jöhet létre a film, ha a dokumentációból valóban összeállítható a pontos
életrajzi folyamat. Kialakult a film struktúrája: az egyik sík a szöveg, Bartók
levelei, írásai; hosszú próbafelvételek után Szakácsi Sándor lett Bartók
hangja. A másik folyamat a művek, a zenei részletek sora, a harmadik sík
pedig az a képi világ, ami hiteles, dokumentatív elemekből áll össze. Egy
év felkészüléssel gyűjtöttük az anyagot, végigolvastuk a létező
irodalmat, felkutattuk a dokumentációt, leveleket, fotókat, kottát,
műelemzéseket, elutaztunk motívumgyűjtő utakra Magyarországon
több megyébe, Erdélybe, Szlovákiába. Mindig előkerültek újabb és újabb
anyagok, antikváriumból olyan könyvek, mint egy pszichiáter személyleírása
Bartókról, vagy Agathe Fasset lírai könyve – aki ismerte Bartókot Amerikában –
innen származik az egyik fő motívum, a kenyérsütés. Öt évet töltöttünk
Bartókkal. Nekem óriási ajándék volt. Azt remélem, a közönségnek is. Ez a három
részes film azóta a HUNGAROTON-nál megjelent DVD-n, de VHS-en is kapható,
ugyanúgy, mint a Vásáry sorozat néhány része .
Nagyon fontosnak tartom a kortárs
zeneművek bemutatását is a képernyőn. Számos zeneszerzőről
készítettem portréfilmet – pl. Szokolay Sándor, Petrovics Emil, Durkó Zsolt,
Bozay Attila, Kocsár Miklós, Soproni József és mások – életművének, gondolatainak
bemutatására.
Mostanában egy új tevékenység is elindult
az életemben. A Holnap Kiadónál indítottunk egy sorozatot Mai magyar
zeneszerzők címmel, beszélgetések, írások, dokumentumok szólnak egy-egy alkotóról.
Nagy élvezettel gondozom, mint sorozatszerkesztő ezeket a köteteket . Az
első könyv, Beszélgetések Szöllősy Andrással jelent meg.
Teller Edéről készült Amerikában egy
filmfelvétel, amelyen Jandó Jenővel muzsikál, és beszél a zenével való
kapcsolatáról. Ez az anyag szerencsémre felhasználásra a kezembe került, én
készíthettem ebből egy kisfilmet, Duett címmel. Ez a fantasztikus tudós és
elragadó ember azt mondja 88 éves korában: „Talán a zenétől maradtam fiatal!”
Várbiró
Judit 1970-től közel négy évtizeden át volt óta a Magyar Televízió munkatársa;
2004 –től 2007. szeptemberi nyugdíjazásáig főmunkatárs a Kulturális
Igazgatóságon. Körülbelül másfélezer műsort készített. Számos műsorát
nívódíjban részesítette a Magyar Televízió. l998-ban Erkel díjjal, 2000-ben
Gundel Művészeti díjjal tüntették ki. Kiváló szaktudását jelenleg a
Művészetek Palotája tanácsadójaként és Videó stúdió szakértőjeként
kamatoztatja.
* A ZETA egykori főtitkárának az interjúja 2006-ban készült és
anyagtorlódás miatt nem jelent meg eddig. (A Szerk.)