Pécsiek Kodály Zoltán előtt
2007. november
8-án sokak támogatásával egy olyan elképzelésemet sikerült megvalósítanom, mely
Kodály Zoltán születésének 125., halálának 40. évében a kettős jubileum
országos ünnepsorozatához csatlakozva különleges főhajtással kívánt
tisztelegni Kodály Zoltán előtt.
Olyan műveltségi versenyt álmodtam
meg, mely rávilágíthat az egymástól tanulás lehetőségére, az összefogásban
elért eredmények örömére, a többgenerációs egymásba kapaszkodás előnyeinek
újrafelfedezésére. Célul tűztem ki az egyéni tehetségek megvillantását is.
Ezen elképzelések jegyében fogalmaztam meg a versenyszabályzatot.
Különösen fontosnak tartottam a fiatalokba
vetett hitemet megosztani: a míves értékek mélyen érintik a lelküket,
széleskörű tájékozottságuk hathatós odafigyeléssel mélyíthető. A
kíváncsiságukra alapozva kell őket kézenfogni, nagy türelemmel újabb és
újabb – a zenepedagógusnak önmaga érdeklődéséből fakadó – inspirációk
elé vezetni.
A példa maga a Mester élete volt. Mintaadó
életének tanulságos állomásai a verseny fejezeteivé váltak. Így Magyarországnak
a Kodályi éveket átfogó történelme a „boldog békeidőktől” a
Tanácsköztársaságon át a Világháborúkig és tovább. Tehetségének a magyar nép
szolgálatába állítása. Univerzális világszemlélete. A bukásokon való
felülemelkedései. Erkölcsi tartása. Istenbe vetett hite. A házastársi
hűsége. A nyelvekben való jártassága. A felfedezések megismerése, azoknak
a társtudományok szolgálatába állítása. A rendszeres testedzés, mint az
egészséges élet egyik alappillére.
A célom az volt, hogy a játék
résztvevőin keresztül az iskolatársak, a családtagok, a nem ének-zene
szakos kollégák és Pécs város figyelmét újra ráirányítsam Kodálynak az egész
embert formálni kívánó pedagógiájára. Hogy a Mester neve hallatán ne csupán a
szolmizációs hangok és a zenetagozatos iskolák asszociáljanak. Ezért vált a
verseny sokoldalú képzettséget feltételező műveltségi versennyé.
Elismerés illeti mindazon iskolákat, melyek vezetői bátorkodtak felkérni
tanítványaikat e nehezen előkészíthető versenyen való helytállásra, s
nem utolsó sorban az énektanárok munkáját, akik Kodály munkásságát és életét
alaposan ismerve előre tudhatták, hogy ezúttal nem csupán
zenetörténetről és muzsikálásról lesz szó.
Fontosnak tartottam, hogy a csapathoz az
úgynevezett botfülű zenekedvelők is bátran csatlakozhassanak, ahogy
nagy várakozással tekintettem a szülők vagy más felnőtt hozzátartozók
benevezési kedvének alakulását. Bizony nem volt könnyű a jólfelkészült,
ötletes, fürge gyerekcsapatba felnőtteket is becsalogatni.
Minden ötlet annyit ér, amennyi
megvalósulhat belőle. Kollégáim között sok önkéntes támogatót találtam. Ám
az összes résztvevő gyerekek díjazása, a Kodály-mű ihlette
rajzkiállítás anyagi terhei csakis szponzorok felkutatásával vált lehetségessé.
Sokan értetlenül ráncolták homlokukat: „Miért nem elég az első három
csapat jutalmazása, ahogy az más versenyeknél is szokás?” Hollós Máté volt az
első, aki azonnal értette a misszió lényegét. Ha minden gyerek más-más
Kodály muzsikát vihet haza, az cserekíváncsiságot kelthet. Az otthon hallgatott
zenéket óhatatlanul hallgatja a család. Akár a szomszéd? Elképzeltem, ahogy
valamelyik Kodály-opusz a család kedvencévé válik. Pécsett, a Kodály-Péczely
család kedves városában kezdetben a Mester tiszteletére, majd valami
megmagyarázhatatlan kedvből tömegek ihletett muzsikát hallgatnak. Miért is
ne? Naiv csodavárás? Egy alaposan előkészített ötlet megvalósulásának komoly
esélyei lehetnek.
Legkedvesebb versenybéli élményem a
tizenéves Molnár Kristófnak Kodályról a Pécs TV-nek adott riportja:
„- Kodály Zoltánnal kapcsolatban mi volt az a legérdekesebb
dolog, ami megfogott? – kérdezi a riporter.
- Az, hogy ennyi embernek népszerűsíteni tudta a
zenét, az énekoktatást az iskolákban még jobbra fejlesztette. Ez egymagában is
egy csoda, hogy ezt így meg tudta csinálni.
- Egyébként tetszik Kodály zenéje?
- Igen. - mosolyog - A Háry János szerintem nagyon jóra
sikerült. Az a kedvencem.”
A
zsűritagok felkutatásakor olyan személyiségeket kerestem, akik Kodállyal
lehetőleg személyes kapcsolatban álltak, munkásságát és koncepcióját
teljes egészében ismerik, a zene transzferhatásaiban rejlő
lehetőségekkel tisztában vannak, maguk is muzsikálnak, alaposan ismerik a
gyerekvilágot. Szemléletüket nem a hiányokra való erőteljes rámutatás,
hanem a tudás kibontása, a mintaadás, az erkölcsi tartás, a magasszintű
szakmai tudás és elhivatottság, sőt, a humor is jellemezi.
Kertész
Attiláné könyvtárpedagó-gus, aki kiváló gyerekkart vezetett egykor, nem csak a
zsűri munkájában vett részt, hanem rábízhattam a versenyanyag lektorálását
is. Páli Eszter doktor, a kiváló muzsikus kutatásaiból és praxisából is jól
ismeri a zenének a pszichére gyakorolt- és transzfer hatását. Tóth Ferenc
karnagynak a komlói gyerekkarral végigjárt munkásságát szerte a világon
ismerik. Lelket melengető megnyitó beszédét a Himnuszunk első
sorainak kézjeleivel zárta. Megható belső lelki muzsikálásra késztetve a
jelenlévők néma figyelmét. Könnybelábadt szemekkel gondolatban magamhoz
öleltem Márkot, egyik magát botfülűnek nevező tanítványomat, aki a
vizuális jeleket agyában hangzássá alakítva elsőnek állt fel az ülő
tömegben a helyéről. „Isten áldd meg
a magyart jókedvvel, bőséggel!”
Kodály Zoltán életművének
elismeréséül a város több oktatás-ügyekkel foglalkozó intézménye is
kötelességének tartotta, hogy a megnyitón megemlékezzen a Mesterről, és
felkészülésüket elismerve biztatgassák az izgatott csapatokat. A megnyitóbeszédeket
igen rövidre kértem, hogy a résztvevőket a zene hangjai vegyék
védőszárnyai alá. Olyan fiatal előadókat kértem fel néhány Epigramma
interpretálására, akik a családi muzsikálás örömét is ismerik. Szamosközi
Pétert azért kell közülük kiemelnem, mert ő nemcsak kitűnő
zongorajátékával, hanem a verseny idején folyamatosan kivetített, a pontozást
számláló saját készítésű programjával és annak biztoskezű kezelésével
is felhívta magára a figyelmet.
Külön szólnom kell a Jókai Mór Általános
Iskola csapatáról, hisz a hónapok óta együtt felkészülő gyerekeket
egyenként szétosztva a többi iskola csapatába kértem fel. Mivel a kérdéseket
magam állítottam össze, s eközben egy saját iskolai csapatot is felkészítettem,
ez a megoldás látszott jónak arra, hogy a tanítványaim minden gyanútól mentesen
vehessenek részt a játékon. Ők a verseny eleji sorsolásos csapatba kerülésben
egyeztek meg, mely egyben a Jókais tudás szétajándékozása volt. A csapattagok
tág érdeklődésű, gyorsan reagáló, logikus gondolkozású, több nyelvet
beszélő, térképolvasó zenekedvelők voltak, akik a
Kodály-zene-ihlette rajzkiállításra is szép kollekciót hoztak magukkal. A
kiállítás kiemelt meghívottai a fogyatékkal élők oktatásával-nevelésével
foglalkozó Pécsi Éltes Mátyás Iskolaközpont Fodor Ildikó vezette rajszakkörösei
voltak.
A kiállítás házigazdája a Pécsi
Zeneműhely volt, ahol kamasz fiatalok közel 10 éve foglalkoznak behatóan a
komolyzenének a lélekre gyakorolt hatásával, zenei formatannal,
mozgás-improvizációval, a zenének absztrakt formákba konvertált krétarajzolásával.
A több száz kép közül ez alkalomra Kodály Zoltán zenedarabjaira készült
alkotásokat válogattuk ki.
A játék kérdéseinek, prezentációjának
szerkesztését féléves munka előzte meg. A képanyag összeállításának
gerincét Eősze László: Kodály
Zoltán élete képekben és dokumentumokban (Zeneműkiadó Budapest, 1976,
1982.) című munkája adta. A zenebejátszások a Hungaroton Records Kft.
CD-iről történtek. A kodályi életmű feldolgozásához elsősorban
Eősze László: Kodály Zoltán életének krónikáját ajánlottuk (Editio Musica
Budapest, 2007.). A forgatókönyv utólag is érdekes olvasmánynak ígérkezik.
A verseny egyik különlegességeként a
hangszüret említhető. Ahogy a mellékelt kép felső részén is látszik,
a helyszínt annyi színű szolmizációs kártyák sokaságával díszítettük,
ahány csapat benevezett a játékba. A verseny közepén érkezett el az az
idő, amikor helyükről felpattanva adott időre annyi
csapatszínű hangkártyát kellett összeszedni, amennyit csak képesek voltak.
A közönség is besegíthetett, hisz a székük alatt, a fejük fölött is találhattak
szolmizációs jeleket. E megszerzett jelekből lehetett később értelmes
dallamot kirakni. A megszólaltatás sajnos az idő rövidsége miatt elmaradt.
A másik érdekesség a nagy izgalommal várt
csapatprezentációk levetítése volt. A legfeljebb 4 perces miniatűröket
„Kodály és baranyai kapcsolatai” témakörben szabadon választott témában kértük
előzetesen elkészíteni, mely anyag e dokumentáció mellékletében megtekinthetők.
A játék végén a zsűri az alábbiakat
hirdette ki:
— A legjobb prezentációt a Felső-vámház
Utcai Általános Iskola csapata készítette „Kodály és Pécs” címmel.
— A legmuzikálisabb címet a Belvárosi
Általános Iskola csapata bizonyult.
— A verseny legtöbb pontját a Mezőszél
Utcai Általános Iskola csapata érte el.
A támogatóknak
köszönhetően minden csapat bőséges zenecsomag ajándékkal térhetett
haza, melyben könyvek, lemezek és külön ez alkalomra tervezett
belépőjegyes koncertmeghívás volt. A felkészítő tanárok meghatva
vették át Kodály Zoltánné személyes ajándékát, a dedikált Kodály emlékkönyvet.
Kodály Zoltánné személyes kérésére 2008.
szeptemberére elkészült a Pécsi Kodály Zoltán Műveltségi Verseny teljes
dokumentációját és digitális anyagát tartalmazó kiadvány. Az egybeszerkesztett
anyagot a tanév elején kapja kézhez a Kodály Archívum.
Fleck
Erika, zenepedagógus