Alig van az énekelt zenének olyan területe, amelynek
előadásában annyi lenne a kérdőjel, mint a gregorián énekben. A
meglévő források alapján a szöveg és a hangmagasság többé – kevésbé
rekonstruálható, de az előadás egyéb tényezőiről (tempó, ritmus,
dinamika, stb.) igen kevés az információnk.
Az
előadóművészt persze a hiteles megszólaltatás izgatja. Milyen az
„igazi” gregorián? Hogyan szólalhatott meg ez az
ének 1000 évvel ezelőtt...?
Jómagam – lévén előadóművész – a
gregorián énekkel nem, mint tudományos kutató foglalkozom elsősorban,
hanem a gregorián megszólaltatójaként, a hangzó gregorián létrehozásán
fáradozok.
Gondolataim megfogalmazásához kórusokkal
és schólákkal való rendszeres gyakorlati munka több évtizedes tapasztalatai
vezettek, s emellett nem kis mértékben segítettek azok a megfigyelések,
amelyekre Béres György próbáin tettem szert.
A
gregorián igen kényes műfaj: vagy
szépen szól, (és akkor az egész embert magávalragadó, felemelő és
átalakító, páratlan erejű élmény) - vagy elviselhetetlen: tömény unalom,
őrült kínlódás! És – valljuk be - alig lehet jó előadásban hallani!
Ritkán szólal meg élő, meggyőző, magával ragadó és hiteles gregorián
ének!
Az
előadásmód (a „gregorián érzék”) kialakításához sok segítség, támpont kínálkozik.
Ilyenek pl. a műfajismeret, a szövegelemzés, a zenei elemzés, vagy a kottakép
(kódexek jelzései) tanulmányozása. Az anyagismeret (formulák beidegzése, több
száz darab éneklési tapasztalata) segíti a stílusismeret kialakulását, a nyelv
megtanulását. Tanulságos lehet még a – ritkán fellelhető – jó előadások, szépen
éneklő scholák hallgatása is.
Mi jellemzi a szép gregorián éneket, a jó
előadást?
Először nézzük, „milyen ne legyen”,
lássunk néhány „negatív szabályt”.
A merev ritmikusság, a darabosság, a túl
éles szögletek, a túlzott ellentétek, a hangok összerángatása, vagy a
dagasztott hang, a szervetlen és mértéktelen dinamika idegen e zenétől. A
túlzott vibrató, vagy a nyers hang, durva stílustalanság. Lehet az előadás
drámai, de nem lehet hisztérikus; a hangvétel intenzív, de nem operai, az előadásmód
bensőséges, de nem érzelgős. Az egzaltáltság, a túl kapkodó,
zaklatott, ideges, hadarós, vagy rapszodikus előadásmód távol áll a
gregoriántól, mint ahogy az álmatag, jellegtelen, szürke, unalmasan egysíkú,
élettelenül lassú, vontatott, vagy bátortalan előadás a „gregorián
halálát” jelenti, ezért feltétlenül kerülendő!
Milyen hát a jó előadás?
„Az
én Igéim pedig lélek és élet!”- olvassuk.
Mind a liturgia méltósága, mind a
művészi igény mértéktartást, egyensúlyra törekvést kíván.
A liturgikus ének egyszerre eleven,
örömteli, szárnyaló, (néha akár szenvedélyes is lehet), ugyanakkor
fegyelmezett, mértéktartó, esetenként meditatív.
Semmiképpen sem lassú, vontatott, unalmas,
vagy szomorú!
Lendületes, mégis belső béke és
nyugalom tölti el.
Eleven, hajlékony, ugyanakkor mértéktartó,
józanul, összeszedetten örvendező, áthatja egy érzelmi megragadottság, szent
extázis, a lélek „józan mámora”.
Helyesen tagolt és felépített: A jó
előadás mindig egyensúlyt jelent, egyensúlyát pl. folyamatosságnak és
tagoltságnak, organikus egységét részeknek és egésznek. Az egész egységébe, a
makrokozmoszba szervesen illeszkednek a kisebb zenei részek, a mikrokozmoszok.
Formailag tagolt kis egységek épülnek egy élő folyamatba az állandóan
hullámzó, és folyamatosan előre törekvő éneklés során.
Az előadásmód áradó, ugyanakkor
értelmes.
Felkészülés a betanításra
Az
első és legfontosabb teendőnk:
- A szöveg alapos ismerete és értése
Mert
igaz ugyan, hogy a gregorián ének a legmagasabbrendű zeneművészet, de
lényegét tekintve mégsem zeneművészet, hanem
liturgia, énekelt imádság, Isten Igéjének ünnepélyes megszólaltatása. Szöveg
és dallam sajátos egysége, ahol a teljes értékű zene a legalázatosabban
szolgálja és megtestesíti a Szót, az Igét, a Szentet. Az ének itt a szöveg
kimondásának sajátos módja. A zenei
tökéletesség nem öncélú, hanem szolgál, az Ige szolgálatában, az Ige uralma
alatt áll. Ezért az első és legfontosabb feladatunk mind nyelvtanilag,
mind tartalmilag a szöveg megismerése, átelmélkedése. Gyakorolni = meditari Mesterséget elsajátítani:
begyakorolni a szükséges mozdulatokat. Boldog, aki Isten törvényeibe, Isten szavaiba
„begyakorolja magát” – éjjel, nappal. (1. zsoltár) Az első századokban meditari azt jelentette: kívülről
megtanulni. Aki Isten Igéje szerint akar élni, annak azt el kell sajátítania, magában kell hordoznia. Így
fogja azt szeretni, így fog tudni abból, és aszerint élni.
Meg kell tanulni szeretni Isten Igéjét!
„Ízleljétek és lássátok, milyen jó (édes) az Úr”. (33. zs.) A meditáló
sajátjává teszi a szöveg tartalmát, úgy raktározva el, hogy miközben befogadja,
az ízét is kóstolgatja, mintegy a „szíve ínyével”. Megízleli és látja: az az
Isten, Aki ezekben a szavakban nyilatkoztatja ki önmagát, szerető és szeretetre
méltó Isten.
Az ének előkészítése össze kell
kapcsolódjék a szöveg biblikus forráskutatásával, az igehelyet körülvevő
történésfolyamatok elemzésével. Csak így érthető meg az egyes szövegek
egyedisége, sajátossága. Ezután meg kell tapasztalnunk, miként hangzik a
liturgikus szöveg a beszéd szintjén. A középkor szerzeteseiben nem fogalmak
rögzültek, hanem szavak, szövegek, igék a maguk összetéveszthetetlen
hangzásában.
A
gregorián éneklés legfontosabb kiindulópontja és feltétele hogy értsük a
szöveget, és benne éljünk az ima lelkületében. Csak így nyílnak meg azok a
mélységek, amelyekből hitelesen megszólaló gregorián éneklés forrásozhat.
Ezt követi: A kotta tanulmányozása
-
Zenei elemzés
Célszerű
az egészből haladni a részek értelmezése felé. Ajánlatos először
megkeresni a tétel legfontosabb belső zárlatát; az így kialakult nagy
szakaszok legfontosabb belső tagolópontjait. Így tovább haladva a
legkisebb részek felé feltárul a tétel cezúráinak belső rangsora.
A
hangbeli történésből megépített
tételnek, a zenei anyag megszervezésének elemzése, vizsgálata során
felismerjük, hogy egy zenei sor esetleg egy hangban összefoglalható. A hangok
sorát a főhangok rendezik el, melyekre „ráfűződnek”
mellékhangok. Feltárul a zenei történés (egy hang körülírása, átvezetése másik
főhangra, a főhangok rangsora, a melizmatika belső felépítése…)
Az elemzés során megfigyelhetünk, észrevehetünk formai megfeleléseket,
visszatéréseket. Mindez az előadásban megfelelő tagolást,
elrendeződést kell kapjon.
- A kódexek
előadási jelzései
A
kérdés: jelenthet–e segítséget a gregorián előadására nézve a kódexek
neuma jelrendszere...és ha igen, milyen támpontot, milyen segítséget ad? Vagy
csak fölösleges, mellőzendő krix–krax, és az előadásmód egyetlen
és megbízható támpontja a „tévedhetetlen” zenei ösztön? Lehet, hogy kóklerség
az egész jelzéskutatás, amit olyan óriási felkészültséggel végeznek, sokszor
egy egész életet rászánva tudósok és szerzetesek a gregorián ének
központjaiban?
A XX. század
harmincas éveiben Eugčne Cardine figyelt fel arra, hogy ugyanarra a dallamfordulatra
egy másik helyen ugyanaz a kódex más és más jeleket használ. De vajon miért épp
ezt a jelet írta ide a neumátor? Véletlenül? A neumák jelentésének
vizsgálatakor kiderült, hogy az alakváltozatok az episzéma használata; a neumák
tagolása; a jelentéshordozó betűk; minden esetben eltérő
előadásmódra utalnak.
A kutatók azt
látták, hogy a jelek sokszor értelmezik a szöveget.
A neumák lehetnek retorikai tagoló jelek,
máskor a szöveg jelentését, tartalmát, sőt sokszor az imádkozó
lelkiállapotát is jelzik. Nem véletlenül mondták a középkorban hogy: neuma =
pneuma (lélek) vagyis, hogy a neumák mintegy kifejezik a szöveg lelkét is.
Lássunk néhány példát:
Ř
Cantate Domino canticum novum! - „Énekeljetek az Úrnak új
éneket!” – énekeljük a Húsvét 5. vasárnapi mise introitusában:
De
vajon hogyan kell értelmeznünk és kimondanunk ezt a mondatot? Hiszen többféleképpen
mondhatjuk: - Énekeljetek az Úrnak új éneket”! - Énekeljetek az Úrnak új éneket”!
Nézzük, mit mondanak itt a neumák:
A Cantate szó első szótagján
levő epiphonus feladata, hogy elhárítsa a
túlzott
hangsúlyt e szótól.
Domino: Ha pes –sel
kezdődne, nyomatékot kapna, de itt épp az ellenkezője történik: A clivis mintegy nyomatéktalanítja a szót.
A
felhívás súlypontja így a mondat második fele felé tolódik.
A canticum szó végén a cephalicus késlelteti a novum – ot, hogy így még jobban kiemelhesse
immár a torculussal is
megerősítve: novum. Énekeljetek az Úrnak, de új éneket!
Ř
Ugyanezek a szavak
hangzanak el Húsvét 3. vasárnap communiójában: Cantate Domino! Cantate Domino,
benedicite nomen eius! Énekeljetek az Úrnak! Énekeljetek az Úrnak, és
áldjátok nevét!
Nézzük, itt mit találunk:
A Cantate szó
hangsúlyos szótagján minkét esetben egy lendületes fölszökkenés (pes rotundus), a végszótagon c(eleriter) – rel ellátott kurrens clivis, amely gyors összeköttetést
teremt a következő Domino
szóval.
Domino – első szótag (pes quadratus).
Tiszteletteljes, komoly szókezdet. Kiemelve énekeljük
tehát, szinte feszültséget teremtve, és biztosítva, hogy elegendő
hangzásbeli „ereje” és „tere” ellensúlyozza az utána következő, nagyobb
lezáró hangcsoportot.
Ř
Következő mondatunk
legyen a gregorián könyvek első tételének indító mondata: „Hozzád emelem
az én lelkemet”.
.
Amit
a neuma szerint a dirigens mozdulata kifejez, azt testesítik meg a szavak: Ad te levavi – „Hozzád emelem”.
Fölfelé!
– mondja a pes rotundus, s a hang
mindig egyre magasabbra tör. Előbb egy tágas kvart, majd lev – (emelést jelent) szótag vezet föl,
közben a következő szóhangsúly annyira megerősödik
jelentőségében és hangzásában (episzémás
virga), hogy szinte előkészíti a harmadik kvarttal történő nagy
föllendülést (animam).
A pes rotundus ehhez a magassághoz kevés
lenne. A hozzá toldott virga
intenzívebbé teszi az elért csúcspontot, időben is kiemelve, hallhatóvá
téve, mintegy a törekvés beteljesüléseként.
Ezt
a csúcshangot erősítő nyomatékot, tudatosan adjuk hozzá a peshez. Gyakoroljuk a levegőbe
rajzolva.
Mondjuk
a három szót egymás után. A te nem
erős, inkább hosszabban megénekelt, s a levavi szón keresztül az animam
felé, a jelentés fókusza, az emelkedés kulminációs pontja felé törekszik: Ad te levavi animam
animam: Ha az utolsó szótagon tractulus volna, megnyugvást hozna a 3. szó végén.
De
az animam szóban levő feszültség
nem oldódik, nem ülepszik le, hanem a lendület egy pillanatra koncentráltan
megtorpan, kiszélesedik pes rotundus
liquescenc + T(enéte), és továbbvezet a következő szóra (meam). Érezzük: itt valami fontos történik,
súlya van annak, amit kimondunk.
animam meam Mindent felajánlok! Fogadd az én életemet, az én
egész egzisztenciámat, mindent, ami az enyém, egész önmagamat.
Ř
Azt a mondatot: „Ez az
én testem, mely értetek adatik” mondhatjuk úgy: „Ez az én testem, mely értetek adatik”, vagy: „Ez az én testem, mely értetek adatik”, de úgy
is: „Ez az én testem, mely értetek adatik”
Vajon hogyan énekeljük a nagycsütörtöki communióban: Hoc corpus, quod pro vobis tradetur: Nézzük,
hogyan igazítanak el a neumák?
Első szón pes
quadratus: Kiemel, nyomatékoz.
Utána fürge kettős
clivis, amely akusztikusan megerősíti a hoc szó kiemelkedését. Ráadásul a celeriter kissé visszafogja a corpus
kezdő szótagjának kiejtését.
pro vobis: A pro szón torculus,
melynek lehajló kvartja különleges késleltető, előkészítő
hatású; majd két pes quadratus emeli
ki a vobis
kimondását.
A neumák tehát azt mondják: Ez az én testem, mely értetek adatik.
Ř Az „Illumina” – kezdetű
communióban énekeljük: et salvum me
fac...
Fennáll a veszélye, hogy az értelmezés súlypontja a me szóra „essen”.
A neumátor mintegy figyelmeztet ennek elkerülésére, s
ezért a pes – nek egy sajátos formáját
választja: a nem kurrens liquescens – pest.
A fölfelé irányuló vonást még egy kis hajlat, hurok is erősíti.
salvum
A hosszabb írásfolyamattal a szótagok tartama is arányos
kell legyen: et salvum me fac. Az
értelmező hangsúly így nem a torculussal
jelölt me szóra, hanem a salvumra kerül, segítve, hogy
esdeklő lelkülettel ejtsük ki a szavakat: Ments meg engem!
Sorolhatnánk
tovább a példákat, hogyan tagol, értelmez a neuma, vagy egy jel hirtelen
megjelenése hogyan utal egy másik darab bizonyos helyére, kitágítva és
elmélyítve az adott szó jelentését. Mindegyik példából kiderül, hogy egy mozgás
jelölésére több jel kínálkozik, s a neumátor gondos tudatossággal választja ki
a sok lehetőség közül azt, amire az adott helyen éppen szüksége van. Annak
a jelnek ott üzenete van. Szavak válnak így fontosakká, vagy kapnak más
jelentést, végszótagok válnak intenzívebbekké, vagy éppen tompábbakká,
érzékeltetve azt az előadásmódot, amelyik legjobban megfelel az Igét
kimondó szándékának, leginkább kifejezi azt a módot, ahogyan a Szó az
énekhangokon keresztül meg kell testesüljön.
A
neumaváltozatok gazdag tárháza tehát egy igen kifinomult és változatos
előadásmódra utal. A legrégibb kódexek jelei alapján egy művészibb,
hitelesebb, eredetibb előadásmódot közelíthetünk meg.
- De tudnunk kell: hiába éneklünk a jeleknek
megfelelően, ha hiányzik az a többlet, amitől élő és
magávalragadó előadás születhet. Nem az a jó előadás, amelyik a
jelzéseknek megfelel, hanem az, amelyik megérint. Csak a jó előadás
hitelesít!
- A karvezetőnek nem elég értenie a szöveget (mind
nyelvtanilag, mind tartalmilag), és ismernie a neumákat. Ismernie kell a zeneiség kívánalmait (pl. ne legyenek
nyersen, csúnyán megnyomott záróhangok stb.), és tudnia kell bánni a hangszerével, a kórussal: mitől lesz stílusos a hangvétel, hogyan lesz
homogén a hangzás és
tiszta az éneklés…).
- A
gregorián ének igen kényes, és rengeteg gyakorlást kíván. Egyszer egy egész életében
gregoriánt éneklő szerzetes bevallotta, hogy egy-egy tételt csaknem 1000-
szer elénekel, amíg mintegy magától megszületik a tétel tempója, természetes
módon elrendeződnek a hangok, a dallamegységek, helyükre kerülnek a
szavak, és mintegy megérik a már értett és kielemzett darab előadásmódja.
Csak ezen előkészület után állhatunk a kórus elé és
kezdődhet el a
Betanítás
A
gregorián egy sajátos nyelv, amit kórusunknak meg kell tanulnia.
Ezért
a próba elején, vagy a beéneklés részeként énekeljünk néhány
gregorián-szerű fordulatot, dallamidézetet, vagy egy-egy szót valamelyik
tételből, amellyel a nyelvet, a szótárt, általában az éneklésmódot
(legato, simaság, levegő áram folyamatossága, hangzókötések, hangszín
stb.) gyakoroljuk.
Érdemes
gregoriánt énekeltetni, mert az éneklés magasiskolája. Meghálálja a
törődést! Szinte „átöblíti” az éneklőszerveket, „balzsam a toroknak”
(és a léleknek);
Mivel „minden dallamszövés forrása és
mintaképe” (Szabolcsi B.), ezért itt lehet megtanulni a
dallamformálást, vagy pl. a legato éneklést.
Kórusunk
nevelését kezdjük könnyebb, rövidebb, „fülbemászóbb” tételekkel: pl. antifonák,
miseantifonák: (Introitus, communió;) ordinárium tételek, alleluia – dallamok,
himnuszok, önálló kompozíciók.
Hogyan
folyik a betanítás?
§
A kiválasztott tétel
megtanítását a szöveggel kezdjük. Hiszen a
gregoriánban
Isten Igéje szólal meg ünnepi öltözékben, ünnepélyes módon, énekhangon.
Az alap mindig a helyesen kiejtett és a szíven
átmelegített szó.
Nem
kezdhetünk hozzá egy tételhez úgy, hogy nem értjük a szöveget. A
gregorián ének ugyanis a szöveget mondja ki, a műfaj törvényei szerint
különbözően, zenei eszközökkel. Tisztában kell lennünk a grammatikai
szerkezettel. Elmaradhatatlan a szöveg hangsúlyainak megérzése is.
Nem tudunk semmilyen szöveget helyesen énekelni, ha előbb nem tudjuk jól
kimondani. Az előzetes kimondás útján gyakorolható be a helyes
hangsúlyozás és agogika. Újból és újból ki kell mondanunk a szavakat, és fülelnünk
saját hangunk csengésére. Jól hangzik most a szó; értelmes így a mondat; hinnék
annak, aki így szólna hozzám?
Először tehát a szóból, az Igéből indulunk ki.
Annak értő kimondását gyakoroljuk, tartalmát átelmélkedjük. A szöveg meditált
olvasása, kimondása során a szavak lassan megkapják jelentésüket, a
szívünkig jutnak, átforrósodnak, és személyessé válnak.
Már nem eléneklendő szöveg lesz, hanem személyes
mondanivalónkká vált, egyes szám első személyben megfogalmazott, hitelesen
kimondott és teljes érzelmi gazdagságában átélt igazság, vagy vallomás.
§
Ezután
kezdjük el a szavakat, mondatokat énekelve
kimondani,
imádkozni.
A megtanítás legjobb módszere: az előéneklés. Sokszor ismételve, keresve a
szavak hangzását, „terét”, az ima megszólalásának legtermészetesebb módját.
§
Jó gyakorlat a kvadrát
kottát letakarva, csak a neumák alapján
mondani
illetve énekeltetni a mondatrészeket,
mondatokat, az egész tételt.
§
A kidolgozás folyamán egyre inkább figyelnünk kell:
- a
megszólaltatás igazságára (a szöveget értő, az isteni üzenet tartalmát
szem előtt tartó, a az énekelt Ige jelentését érvényre juttató
előadásmód);
- a
megszólalás minőségére,
(homogenitás, hangszín, tisztaság, simán vezetett áradó legato…);
- és
zeneiségére. (Kis formai egységekből élő nagy egész, értelmes,
világosan kimondott, a folyamatosság és tagoltság egyensúlyát létrehozó,
mozgékony és előrehaladó előadásmód szülessen. Ne legyenek durva
zárlatok vagy kiböködött hangok a dallamokban.)
Fel
kell fedeztetnünk a zenei történés összefüggéseit, a szöveg és dallam
kapcsolatát. A részletekben élően, gazdagon kidolgozva, mégis
egyszerű, természetes, egységes egésszé álljon össze a darab.
§
Végül fontos, hogy
önmagunk is és az énekesek is egész
szívvel és
jelenléttel vegyünk részt az Ige kimondásában, éneklésében,
imádkozásában.
A gregorián ének, abból a szeretetből
születik, amely Istennek Krisztusban megtestesült szeretetére válaszol. A
Szentlélek az Igéhez vezet bennünket, s egy
olyan zenéhez, amely a szív felemelésének jegyében áll, és egyszerre
vonz két irányba:
felfelé: a
szív szárnyalni kezd (ez az irány a gregorián fő jellemzője); és befelé: az Igében való elmélyülés felé.
Így lesz a gregoriánt éneklő ember az Isten Igéjéhez
kapcsolódó emberré.