Hollós Máté: ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
SCHUBERT: A
KINTORNÁS
Amikor egy
alkotó puritánul, a magától értetődés egyszerűségével állítja elénk
művét, gyakorta az eszköztelen jelzőt alkalmazzuk rá. Schubert
Téli utazás ciklusának záródala is ilyennek mutatkozik. De mint minden
jelentős „eszköztelen” kompozíciónak, ennek is van két titka. Az egyik
megfejthetetlen: a költészet. A másik az, hogy a látszólag „sima
felület” igenis „erezett”, vagyis az eszköztelenség érzetének dacára
zeneszerzői eszközökben próbálhatjuk megragadni a költészet röptét
vezérlő szerkezet működését.
A címben szereplő kintornás alakjában
ne a mai turistacsalogató csillogó verkli jelmezes működtetőjét
képzeljük el, sőt, ne is a huszadik század elejének kapualjak alatt
kéregető verkliséét. Sokkal inkább a távolabbi múlt tekerőlantos
koldusát, akinek messzire hangzó ismertetőjele a hangszeréből
akarva-akaratlan előtoluló bourdon kvint. Ez vonul végig Schubert dalának
zongoraszólamán. Ó, de veszélyes eszköz! Milyen unalmassá, erőtlenné
dermedhet, ha nem válik költői művé a dal! Hát még hogy ki sem
mozdul a-mollból (különféle hangfajok számára szokás szerint transzponálták,
hogy megfelelő fekvésben énekelhessék, de az a-moll fakó üressége fejezi
ki leginkább a hangulatot).
A mű rugalmassága azzal
kezdődik, hogy 8 ütemes hangszeres bevezetést 2 + 3 + 3 taktusra oszt a
zeneszerző. S azzal, hogy a bourdon kvint első két megszólalását a
kvinthez illesztett előkével indítja. Naturálisan a tekerő kerekének
forgatásakor megszólaló zajocska utánzását halljuk ebben, de egyben az
éneklő lelkében honoló disszonanciát is megérezzük belőle. Az
első két kvintakkordon túl sohasem halljuk újra az előkét, ugyanis a
dal nem a hangszer hangjának illusztrációjául született, a lélek fájdalma pedig
a továbbiakban másban nyilvánul meg. Legfőképp a tonika és a domináns
akkordjának minduntalan visszatérő egybeesésében. A zongora
bevezetőjében azért is ismétli a 4. és a 7. ütemet, hogy nyomatékosítsa: erről
a marcangoló kettősségről, erről a tragikus
feszültségről szól zeneileg a dal. S nemcsak akkor szorítja lelkünket a
hangzás, amikor feloldatlanul mered ránk az összefényképezett első és
ötödik fok, hanem akkor is, amikor a feloldódni kívánó domináns szeptim alatt
bennragad a tonikai orgonapont.
„Túl a faluszélen áll egy kintornás” –
közli az első verssor (Tandori Dezső fordítását idézzük).
Deklamációja a beszéd egyszerűségével hat. Természetes lejtését hallgatva
észre sem vesszük, hogy a két ütem le- majd felugró kvarttal kezdődik,
vagyis lineárisan is megnyilvánul az ellentét, nemcsak a kontrasztáló funkciók
vertikális összeeresztésében. Az viszont nyomban kitűnik, hogy a Leiermann
(kintornás) szó gisz–h–e menetét hallottuk már: a zongora
bevezetőjének ismételt utolsó ütemében tehát a kintornást ismerhettük föl.
S ha ez közelkép, akkor nyomban kapunk egy kistotált is: a zongora
bevezetőjéből ismert első frázist, amely így a kintornás „egész
alakos fényképe”. A harmadik szövegsorban („Ott áll mezítláb a jégen, toporog”)
még mindig szelíd recitálást vélünk hallani, holott itt már „tobzódnak” az
ellentétek. 1. Az eddigi kvart leugrás helyett ugyanazon tonikai hangokkal
kvint felugrással indít. 2. Most nem az ütemkezdetek állnak dallamirányban
egymással szemben, hanem az ütempár első tagjában az első negyed
felugró és a harmadik negyed leugró kvintje (amelyek éppen a másutt egymásra
fényképezett tonika és domináns tartozékai). 3. A belső szólam révén itt
már nem azonos funkció tölt be egy ütemet: a páratlanban két negyednyi tonikát
egy negyednyi domináns követ, a párosban fordítva, a tonika a rövidebb, s a domináns
a második negyeden kissé sarabande-os lejtéssel ad ellentétes ritmikai impulzust.
A 3. és 4. sor után a zongora bevezetőjének második frázisa tölti ki azt
az időt, amelyben a szövegi közlés után gondolhatunk. S itt vesszük észre,
hogy ez a ritmusképlet sem új, hiszen a bevezető második frázisában
domináns-tonika rendben már előfordult.
Fontos ponthoz érkezünk. Az utolsó
verssort megismétli, eddig nem hallott dallammal. Ilyen nagy esemény ez a
skálamenet-melódia? Igen, mert elsóhajtva hangsúlyt ad az utolsó mondatnak:
„tányérjába árva garas se potyog”. S ennek nyomán nagyot sóhajthat a zongora
is. Csúcsponti hangig emelkedik, pontozott ritmussá feszül – nyomban súlytalan
és súlyos helyen is –, és négy ütemre bővül – igaz, a már sokszor hallott
zárlat ismétlésével.
Pontosan megismétlődik az ötsoros
struktúra a második versszakban. S ekkor következik, ami az eddigi mívességen
túl költészetbe emeli a dalt. Az 53. ütemtől a költő (Wilhelm
Müller) is vált: a leíró kívülállásból megszólítás révén belül helyezi
magát a képen. „Csodás öreg, beálljak-e tehozzád? / Dalaimat kísérné-e
kintornád?” A kíséret az előző ütemekből öröklődik. A
tonika és domináns közötti közös hang (e) válik az eddigi frázisokat
indított a helyett kezdőhanggá. Az 54. ütemben pedig először
történik meg, hogy az első negyeden szünet van az énekszólamban, így is
hangsúlyt adva a „beálljak-e tehozzád?” – nyersebben fordítva: „veled
tarthatnék?” – „ajánlkozásnak”, amellyel a költő/zeneköltő érzelmileg
azonosul a kintornással. S hogy az kísérné-e dalait, azt már nem lépésekben
emelkedő-ereszkedő dallamvonalban sóhajtja, hanem fel- és leugró
oktávban. A deklamációnak hangsúlyt ad itt is a nyújtott ritmus. S a
kicsendítő kérdés (kvintpárhuzamtól sem visszariadva) a domináns
alaphangján, a tonika kvintjén hagyja nyitva a dalt, amelyet a zongora a
megáradt érzelmet a patakmederbe visszavezetve nyugtat le a – nyughatatlan –
kettős akkordra. Amely ugyan itt – a dal és a ciklus zárásaképp –
feloldódik, de a tüske bennünk marad. Közvetlen zenetörténeti hatással
Mahlerig. Igazából mindaddig, amíg a (dal)költő a kintornás testvére
marad.
Örökre?