Lehotka
Gáborral beszélget 70. születésnapján Muth Ágota Gizella
Lehotka Gábor orgonaművész, tanár,
zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem immár volt
professzora,─ akinek neve
fogalommá vált a 20. század második felének magyar orgonaművészetében─ idén ünnepelte 70. születésnapját. E szép alkalomból beszélgetünk
váci szülőházában. Életének fő színtere a Zeneakadémia volt, amelyhez
több szállal kötődött: itt tanult, 33 évig tanított és sokat koncertezett
falai között. Idén búcsút mondott a tanári hivatásnak. Beszélgetésünk
főszereplője ezért rendhagyó módon, nem a művész, hanem a
tanár-tanítvány kapcsolat. Lehotka Gábor a tanítvány és művész-tanár vall
tanulóéveiről és pedagógiai ars poeticájáról.
─ A legtöbb művész
életében vannak a pályát meghatározó tanár egyéniségek. Az orgona, mint
különleges, szinte misztikus hangszer, talán a szokásostól eltérő, egyedi
tanítási-tanulási módszert is kíván. Milyen a jó orgonatanár, akit
tanulóéveiben példaképének választott?
─ Volt hangszeres tanáraimat két csoportra osztanám. Az
első csoportba azok tartoznak, akik orgonista tevékenységük mellett egyéb
zenei tevékenységet is folytattak. Így például Kisfaludy Pikéthy Tibor
zeneszerző és karnagy, Hammerschlag János zenetudós és zeneszerző,
Halász Kálmán, aki szintén zeneszerző is volt. Ezek a tanáraim mivel
zenészek voltak, az európai zene paradigmái szerint tanítottak. Hogy mik ezek a
paradigmák, azt most egy lélegzetvételre nem tudom elmondani, de minden zenész
igen pontosan tudja ─
ha nem tudja megfogalmazni, akkor érzi, hogy ki a zenész egy hangszeren és ki
„technikus”.
Nem
véletlen, hogy a zenekritikusok és általában a zenészek idegenkednek az
orgonazenétől, gyakran elhangzik az önvád is „én nem értek az orgonához”.
Pedig az orgona is hangszer, mint a többi és olyan mestere volt, mint Johann
Sebastian Bach. Akkor mi az oka annak, hogy a zenészek „nem értenek hozzá”.
Ennek okát az orgonistaság paradigmáiban kell keresni. Ezeket a paradigmákat
tanították azok a tanáraim, akik a második csoportba tartoznak. Nevüket ezúttal
nem közlöm, noha egyetlen tanáromat sem tagadom meg.
Az
orgonistaság egy állapot, melyet többek között a templomi zenélési gyakorlat is
sugall. Pl. elég sok pap és lelkész türelmetlen a zenével kapcsolatban. A mise
és istentisztelet ritkán ad lehetőséget arra, hogy a hívek teljes figyelme
mellett, Isten dicsőségére nagyszabású orgonamű elhangozzék. Viszont
a szertartás befejezése után elhangzó nagy mű az emberek távozása,
csoszogása, beszélgetése közepette szólal meg. Érdemes erre a célra szánt
műveket alaposan megtanulni? A kérdésre a választ az élet adja meg. Amikor
egy, elsősorban templomi orgonista koncertet ad, akár templomban, akár
koncertteremben, nem tud tisztán játszani, mert felületesen tanulta meg a darabokat.
A hanghibák, az ütemeken keresztül tartó „úszások” gyakori jelenségek. Ugyanis
a felületes tanulásból koncentrált eredmény nem születik. Mégis ezek az
orgonisták is szeretnének „jól játszani”, ezért időszakoktól függően
különböző mechanikus elveket dolgoznak ki a „jó orgonálás” érdekében.
Ilyen volt például tanulóéveimben, hogy „minden oktávlépést el kell
választani”, vagy pl. „minden szünet előtti hang megrövidül”, továbbá
„minden alkalmat meg kell ragadni manuálváltásra, regisztrálásra”. Volt olyan
tanárom, aki a kulcscsomójával ütötte a metronómszerű ritmust, mert „az egység
érdekében egy tételt egy tempóban kell játszani.” Manapság más kritériumai vannak
a „jó orgonálásnak”. Pl. „Minden hangot el kell választani”; „minden
Bach-művet az egység érdekében egy manuálon, egy regisztrálással kell
játszani”, stb.
Tehát
minden korszakban más és más mechanikus elveket valósítanak meg a „jó
orgonálás” érdekében, sokszor minden zenei igény nélkül és csodálkozunk, hogy a
zenészek kijelentik:”nem értenek az orgonához”.
Azt hiszem,
senki sem csodálkozhat azon, hogy az első csoportba tartozó tanáraim
voltak a példaképeim és aktív pedagógiai tevékenységem idején őket
követtem. Ettől függetlenül mindkét csoportba tartozó tanáraimnak hálás
vagyok, mert rajtuk keresztül elég biztosan tudtam mi a teendő, és mit
kell kerülni.
─ Az orgonista „magányos
művész”, aki általában szólókoncertet ad, de Lehotka Gábor gyakran
játszotta zenekari művek orgonaszólamát is. Jelent-e plusz feladatot,
amikor karmester dirigálása mellett kell játszani?
─ Ebben a témakörben kell
elmondanom Sándor Frigyes szerepét életemben. Orgonatanulmányaimat már
befejeztem, amikor a Filharmónia continuo feladat ellátására osztott be. A
zenekart Sándor Frigyes vezényelte és az első próbán kiderült, hogy a
„kulcscsomóval tanított ritmus” itt nem alkalmazható. Sándor Frigyes
megértően viselkedett és a próba után felajánlotta, hogy az előadásig
külön órákat ad, amit én örömmel elfogadtam. Egy héten keresztül az egész
műsort minden nap eldirigálta nekem úgy, hogy én szólózva játszottam a
szólamomat. Ekkor értettem meg, hogy a pontos ritmust nem a metronóm, illetve a
kulcscsomó ütése adja, hanem a zene belső mozgása, lüktetése. Igen hálás
vagyok Sándor Frigyesnek, akinek köszönhetem, hogy a későbbiek folyamán a
zenekarok engem hívtak meg az orgonaszólamok eljátszására, mert mint mondták,
nekem „jó ritmusom” van.
─ Zeneszerzőként
külföldön talán ismertebb, mint itthon ─ amerikai és francia kiadóknál
jelennek meg nyomtatásban művei, de lemezfelvétel már hazánkban is készült
saját kompozícióiból. A zeneszerzés tanulást is egész fiatalon kezdte Pikéthy
Tibor zeneszerzőnél, aki a váci nagytemplom karnagyaként is működött.
Hogyan emlékszik Pikéthyre és a kezdetekre?
─ Három zeneszerzés tanárom
volt: Pikéthy Tibor, Sugár Rezső és Szervánszky Endre. Az összhangzattant
Pikéthynél kezdtem tanulni, még szakiskolai tanulmányaim előtt, Siklós
Albert könyvéből tanultunk, a megoldott gyakorlatokat igen szigorúan
bírálta Pikéthy és közben mindig a zenéről, elsősorban Haydnról,
Mozartról, Beethovenről esett szó: zeneműveikről ─
melyeket a zongorán bemutatott ─ életrajzokról, zenei anekdotákról.
Rendszeresen ajándékozott könyveket is, ezt a szokását később is megtartotta.
Pl. 1960. július 17-i dátummal, a születésnapom előtt megajándékozott
Darvas Gábor: A zenekari muzsika műhelytitkai c. könyvével, amelyet ma is
rendszeresen használok.
Pikéthy
lakásába élmény volt belépni. Képzőművészeti alkotások, gyönyörű
bútorok díszítették az igen tágas és magas szobákat. Szeretett beszélni
képeiről (ő maga is tanult a Képzőművészeti
Főiskolán), nem véletlen, hogy megszerettem a festészetet. Már nyolcadik
általános iskolás koromban olyan akvarelleket festettem, melyeket rajztanárom
nyugdíjazásáig az iskolában tartott és mutogatta az utánam következő
generációknak. Az egyik festményemet ki is tettem lakásomba egy Pikéthy festmény
mellé. Látogatóim nem is hiszik el, hogy én festetem, csak amikor megnézik az
aláírást. Pikéthy rendszeresen kirándult, többször magával vitt. Emlékezetes az
a kirándulás, amit gyalogosan tettünk meg Kosdra. Itt lakott egy református
lelkész (a nevére már nem emlékszem), aki személyesen Albert Schweitzerrel
csónakázott a Genfi tavon. Tőle kaptam az első magyar nyelvű
könyvet Schweitzerről, a kórház létrehozásának első
lépéseiről. Pikéthy korrekt ember
volt. Kollegáiról csak jót mondott, de egy dolgot őszintén megvallott,
hogy nem érti a „Kék szakállú herceg vára” c. Bartók operát.
─ Ezután már a „hivatalos” tanulás következett, a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskolában, ahol az ismert zeneszerzőnél, Sugár
Rezsőnél tanult. Milyen embert és pedagógust ismert meg benne?
─ Sugár Rezső már iskolai
keretek között tanította a zeneszerzést, én azonban mint orgonista csak a
kötelező zeneszerzésre jártam, szerencsére a főtanszakosokkal együtt.
Az összhangzattant, formatant, ellenponttant, mint alapvető
zeneszerző- gyakorlatokat Sugár komolyan vette. Ezeket, mint volt
Kodály-növendék, örökségként adta tovább. Ezt bizonyítja a 2007-ben megjelent
Dalos Anna: „Forma, harmónia, ellenpont” c. könyve is, mely Kodály művészetébe
enged bepillantást. Sugárnak hitele volt szemünkben, hisz abban az időben
mutatták be Kossuth-díjas művét a „Hősi éneket”. A mű
bemutatóján Sugár tomboló sikert aratott és mi nagyon büszkék voltunk tanárunkra.
Sugár észrevette, hogy az örökségként magammal hozott Bartóktól való idegenkedésem
a művek nem ismeretéből fakad. Ezért kikötötte, hogy a félévben
legalább egy Bartók-művet meg kell hallgatnom és arról szóban be kell
számolnom, mert különben a tanév végén nem kapok jelest. Legközelebb a Rádióújságban
a „Cantata Profana” c. művet fedeztem fel, és azt a rádióban
meghallgattam. A szóbeli beszámoló alkalmával Sugár megjegyezte, hát pont ezzel
a nehéz művel kellett kezdeni Bartók megismerését! A jelest megkaptam és
Bartók műveinek megismerése napirendre került.
Tanulmányaim
igen nehéz feladatot róttak rám; délelőtt gimnázium, délután zeneórák,
éjjel tanulás. Ráadásul Vácról jártam be minden nap és a közlekedés bizony nem
olyan volt, mint ma. Ezért a tornaórákról, ha lehetett elkértem magam és készültem
a következő órára. Sugár észrevette, hogy néha-néha milyen fáradt vagyok
és kijelentette: Lehotka, ha ebben a félévben nem megy fel a Naszály tetejére,
és a kilátóból nem hoz egy fadarabot, akkor évvégén nem kap jelest. A feladatot
teljesítettem, a jelest megkaptam.
Sugár
Rezső becsületes, korrekt ember volt, nem rivalizált, kollégáiról is csak
jót mondott. Emlékét hálával őrzöm.
─ A Zeneakadémián nem kisebb személyiségtől, mint Szervánszky
Endrétől tanult zeneszerzést. Ez bizonyára egy életre szóló élményt
jelentett. Hogyan került éppen hozzá és milyen emlékeket őriz róla?
─ Szervánszky Endre a
százszázalékos becsületesség, segítőkészség, szakmai igényesség gyakorlati
megvalósítója volt. Nekem a Zeneakadémián is kötelező zeneszerzésre
kellett járnom a főtanszakos hallgatókkal. Egy zeneszerző szakos
hallgatót megkérdeztem, melyik tanárhoz menjek? „Mivel nem vagy zeneszerző
– válaszolta – és számodra az érvényesülés ezen a téren nem fontos, ezért
Szervánszky Endrénél jelentkezz.” Ez volt életem egyik legjobb szakmai-emberi
döntése. A szakmai tanulmányokat és gyakorlatokat – összhangzattan, ellenponttan, formatan – újra végigvettük, és közben stílustanulmányokat kellett
komponálnunk. Amikor megemlítettem, hogy ezeket én már Sugár Rezsőnél
elvégeztem megkért, hogy mutassam meg. Igen jelentős dicséretben
részesített és olyan új feladatokat adott, amiket a Szakiskolában nem kaptam.
Pl. kettős fúga Bach-stílusban, nagyrondó és szonáta Beethoven-stílusban.
Ez utóbbi olyan jól sikerült, hogy a visszatérést már nem is kellett megírnom.
Ehelyett viszont úgynevezett „egyéni stílusban” szvit-szerű
karaktertételeket kellett komponálnom. A következő tanévben Szervánszky
elválasztott a csoporttól és egyénileg foglalkozott velem. Felkészített a
zeneszerzés felvételi vizsgára, majd főtanszakos hallgató lettem.
Ma már
nyugodtam elmondhatom, hogy Szervánszky jelentős anyagi támogatásban is
részesített, ő fizette a diplomakoncertem költségeit, pl. a vonósnégyesem
szólamanyagának elkészítését. Szervánszkynak is óriási szakmai tekintélye volt
előttünk, mert ezekben az években mutatták be „Hat zenekari darab”-ját,
melyet Ferencsik János dirigált. A mű hatalmas sikert aratott. De ekkor
megjelentek a problémák. Zenéjét szocialista-ellenesnek bélyegezték és ez
jeladás volt az általános támadásra. A történetet nem folytatom, mert szomorú a
vége. Én azonban életem legfontosabb elhatározására jutottam: hasonló
helyzetben nem fogok százszázalékos becsületességgel harcolni a siserehad ellen
a magam igazáért, hanem odébb állok. Arany János bölcsessége hatékonyabbnak
bizonyult: „Ha egy úri lócsiszárral/ Találkoztam s bevert sárral:/ nem
pöröltem, – Félreálltam, letöröltem.” (Epilógus).
─ Hogyan fogalmazná meg
saját tanári ars poeticáját röviden, hiszen módszertan könyvében sokrétűen
kifejti az orgonatanítás és a művészképzés szakmai és emberi oldalait,
jellemzőit, buktatóit. Mi késztette a könyv megírására?
─ Az elmondottakból következik,
hogy milyen gyakorlatot és milyen elveket vettem át volt tanáraimtól. A
legfontosabb az európai zenekultúra talaján ─ kóruséneklés, kamarazene,
zenekari zene ─ kialakult paradigmarendszer, melynek törvényei vannak,
aki e törvényeket elsajátítja és betartja, az szabaddá válik a zenélés
területén. De hogyan lehet sok szöveg nélkül ezeket a törvényeket a hallgatókba
elültetni. Én a dirigálást választottam, melyben G. G. Neuhaus, Sz. Richter
tanárának „A zongorajáték művészete” c. könyve megerősített. A 29. oldalon
ez olvasható:„Beszélek egy kicsit arról,
hogyan foglalkozunk a ritmussal osztályomban. Hogy rossz-e vagy jó, nem tudom, de nem állom meg, hogy ne dirigáljak
(mintha zenekar volna előttem), amikor a tanítványnak a szükséges ritmust,
tempót, vagy az attól való eltérést, a ritartandót, accelerandót, rubatót stb.
akarom sugalmazni. Egyszerű mozdulattal – kézlendítéssel – néha jóval
többet meg lehet magyarázni, mint szavakkal. Ez pedig, nem mond ellent a zene
természetének, amelyben mindig érezhető a rejtett mozdulat, a gesztus (az
„izmok munkája”), a koreografikus jelleg.” Ezen kívül az óráimon rendszeresen
szó volt az egészséges életmódról, sportról, filozófiáról, majd a nyolcvanas
évek végétől a Bibliáról. Amikor tanár kollegáim növendékei aláírást
gyűjtöttek ellenem, mert a módszertan órán nem azt oktatom, amit ők
elvártak, akkor megírtam „Az orgonatanítás módszertana” c. könyvemet, melyben
az elmondottakról részletesen szó esik.
A két
irányzat valójában összeegyeztethetetlen, csak határterületen érintkeznek. A
zenei gyakorlat talaján létrejött paradigmarendszer a valóság törvényei + szabadság
modellt, az orgonistaság talaján létrejött paradigmarendszer pedig az ideológia+diktatúra
modellt adja. Szavakban a kettőt szeretik összekeverni.
A
képzőművészetről sem feledkeztem meg. A Zeneakadémia pincéjében
talált festményeket, szobrokat, bútorokat a Bach-teremben és előterében
kiállítottam. Az állandó kiállítás legalább arra hívja fel a hallgatók
figyelmét, hogy az orgonálás mellett, képzőművészet is van a világon.
─ „A tanár… azon fáradozik, hogy
idővel feleslegessé váljék tanítványai számára”─ említett módszertan könyvéből idéztem ezt a mondatát. Nemrég
Lehotka Gábor is elbúcsúzott a Zeneakadémiától, amely a tanulmányokat is
figyelembe véve csaknem 40 évig „otthona” volt. Mit tanácsol a mai orgonista növendékeknek útravalóként, hogy
harmonikus művész-ember váljék belőlük?
─ Végül elérkezett a 70.
születésnap, és az oktatást teljesen befejeztem. A Tanszéki értekezlet
tűzijátékkal díszített tortával búcsúztatott. A Rektor úrtól, tanár kollegáktól
szép ajándékokat kaptam. Az utolsó vizsgákon „végrendeletként” három, az
orgonával kapcsolatos bölcsességemmel búcsúztam: Az orgonának orgona hangja
van; Az orgonán csak orgonálni lehet;
Az
orgonazene csak annyit fejez ki, amennyit kifejez: Akinek van füle, az hallja,
akinek van értelme, érti.