Péter Miklós
A jövő művészeti- és zeneiskolái
A fővárosi XVI. Kerületi Rácz Aladár Zeneiskola jubileumi rendezvény
az iskola alapításának 40. évfordulóján
A |
megszokottól eltérő módon ünnepelte a
fővárosi XVI. Kerületi Rácz Aladár Zeneiskola fennállásának 40.
évfordulóját. Nem az elért eredményeket szedték csokorba és mutatták fel, hanem
a művészeti- és zeneiskolák jelenlegi problémáiról rendeztek konferenciát,
és bemutatták azokat a már meglévő és működő, valamint kialakítás
alatt álló módszereket, amelyeket szükségesnek tartanak a jövő művészeti-
és zeneiskoláinak működtetéséhez. Pedig lett volna bőven mivel
dicsekedni az elmúlt 40 év alatt elért eredményekből is: az országos
versenyeken sorra díjakat nyerő, majd a hivatásos zenei pályát választó
egykori növendékek hosszú során át a számtalan külföldi cserehangversenyig, a
névadó nagy cimbalomművész nyomán a cimbalomnak nem csak
népszerűsítéséig, de versenyek rendezéséig, vagy az új iskolaépülettől
és hangversenyteremtől a zenei stúdióig. (Utóbbiról azért még bőven
esett szó a jövőt illetően.) Természetesen mindezekre is történt
utalás, de az ünnepség lényege a „hol is tartunk?”, „merre visz az út tovább?”
és főleg a „hogyan tovább?” kérdésekre adandó válasz volt. Délelőtt
magas színvonalú előadások hangzottak el a minőségbiztosításról és
tanulságairól, a működtetésről, a tantervek megújításáról, valamint
az európai nemzetközi zenei szervezetekről és azok munkájában való
részvételünkről. Már az előadások közben, majd a délután folyamán az
iskola tizennyolc /!/ különféle együttesének bemutatói adtak példát arra,
hogyan lehet a zeneiskolai növendékeket már iskolai tanulmányaik során úgy és
arra nevelni, hogy tanulmányaik befejezése után is a zene bűvöletében
maradjanak, hogyan lehet őket felnőtt, dolgozó emberként is sok
örömet nyújtó amatőr együttesekben működtetni, akik azután
természetesen saját gyermekeiket is a zene tanulására és művelésére
buzdítják, így biztosítva az iskolák növendék-utánpótlását. Az ünnepet végül
Bogányi Gergely zongoraművész hangversenye „koronázta”, aki az új
hangversenyzongorát avatta fel nagyszerű műsorával, óriási közönségsikert
aratva.
Varga György, a jubiláló iskola igazgatója, aki az egész
napos rendezvényt kezdettől végig konferálta, kommentálta és irányította,
kérésünkre az előadásokat és a bemutatókat tervszerű felépítésben
értékelő-magyarázó „hozzászólásait” az alábbiakban foglalta össze,
kifejtve véleményét arról, hogy mi szükséges a jövő művészeti- és
zeneiskoláinak eredményes működéséhez. Először is: a művészeti
iskolák is tudomásul kell vegyék, hogy a világ változik körülöttünk, hogy a
verseny megjelent a művészetoktatásban is, és a továbbfejlődéshez
elengedhetetlen a különféle pályázatokon való részvétel, az önkormányzatok és a
civil szervezetek, alapítványok, sőt a vállalkozók támogatásának
elnyerése. Ugyanakkor feltétlenül szükséges az iskola növendékeinek és
főleg együtteseinek egyre önállóbb közösségekké való alakítása, hogy társadalmi
és közművelődési közösségekké, klubokká, egyesületekké váljanak,
megtartva kapcsolatukat a zeneiskolával. Versenyben vagyunk a gyermekekért,
mert manapság már annyiféle „csábítás” éri őket a külön órai
nyelvtanulástól a sportfoglalkozásokon át a legkülönbözőbb számítógépes
szórakoztató játékokig, hogy meg kell nyernünk a fiatalokat a zenetanulásnak.
Ha pedig ez már sikerült, akkor az a következő feladat, hogy meg is
tartsuk őket. Ennek egyik legjobb, ugyan hagyományos, de nem elég alaposan
felhasznált és kiépített eszköze a fentebb már említett, fokról-fokra közösséggé
formálódó együttesek létrehozása. Nagyon fontos, hogy a gyerekek számára öröm,
élvezet, ha úgy tetszik, szórakozás legyen a muzsikálás, ami az együttesekben
érhető el leginkább.
Van azonban egy olyan „új” jelenség,
nevezetesen az elektronika, a számítógép, aminek a használata a jövő
művészeti- és különösen zeneiskoláiban feltétlenül szükséges és
elengedhetetlen. A Rácz Aladár Zeneiskola e téren is igyekszik példát mutatni
és tapasztalatait megosztani az érdeklődő iskolákkal és tanárokkal.
Az iskolának saját „profi” stúdiója van, és több fiatal tanár szakemberré vált
a számítógép zenei nevelés terén történő felhasználásában. Erről
láthattak-hallhattak bemutatót a jubileumi műsorban a megjelentek, amihez
az iskola ezzel foglalkozó tanárai tájékoztatást is adtak az általuk kialakított
módszerekről. Valószínűleg mindenki számára meggyőző volt,
amikor két gitáros, vagy egy vonósnégyes a számítógépen megszólaló zenekari
kísérettel játszott, majd szintetizátorok biztosították a kíséretet, vagy
amikor egy improvizáló gyerek előtt a computeren azonnal megjelent a
hangzó anyag kottaképe. Tehát a számítógép biztosította a zongora- vagy
zenekari kíséretet, másrészt tudatosította a kottaképpel, hogy mit játszott a
hangszerén. És akkor még nem szóltunk az elektronika lehetséges és fontos szerepéről
a szolfézs és a zeneelmélet területén, amiben az iskola tanárai már szintén
jelentős eredményeket értek el. Már az maga, hogy a tanuló otthon is
zongora- vagy zenekari kísérettel gyakorolhat a hangszerén, ami ma már
mindennapos lehetőség, igen fontos elemévé válhat az elektronika zenei
nevelésben való használatának. Ma már minden gyerek ért a számítógép
használatához, és itt érünk vissza a zeneoktatás szórakoztató funkciójához:
sokkal jobb, ha saját aktív muzsikálását egészíti ki a számítógéppel „játszva”,
tehát a zenével „szórakozik”, mint ha a gépbe betáplált mindenféle, inkább
káros, mintsem nevelő hatású mechanikus játékokkal tölti az idejét. A
jövő művészeti- és zeneiskoláit minél előbb fel kell szerelni
számítógépekkel, szintetizátorokkal, és az egyre újabb elektronikus
eszközökkel. A Rácz Aladár Zeneiskola évek óta rendelkezik olyan stúdióval,
amely hivatásos színvonalú felvételeket és CD-ket készít, ma már bérmunkában
is. Remélhetőleg a következő években egyre több zeneiskola lesz képes
legalább a kezdő lépések megtételére e téren. A Rácz Aladár Zeneiskola
abban tud segítséget nyújtani ehhez, hogy a Metronóm Pedagógiai és Kulturális
Szolgáltató Közhasznú Társasággal közösen akkreditált tanfolyamokat szervez
zenetanárok részére. A tanfolyamok vezetői az iskola erre kiképzett és
szakosodott tanárai: a „Musica Futura” – számítógép a zeneoktatásban c.
tanfolyam egyik előadója Kovács Attila, aki kezdő és haladó fokon is
vezet tanfolyamot, magasabb szinten pedig a Sibelius kottaszerkesztő és az
Ear Master hallásfejlesztő szoftver használatát ismerteti. Weisz József
tanár pedig a CD szerkesztés, a régi lemezek és szalagok digitalizálása, és a
home és pro technikába való bevezetés témájú tanfolyam előadója. Szintén
akkreditált tanfolyamot vezet György Ákos tanár az improvizáció témájában. – Az
iskola a bécsi székhelyű TON 4 RECORDS cég magyar képviselője is. Ez
a cég CD-k internetes forgalmazását végzi mintegy 170 platformon, ahonnét a
zenei anyag letölthető vagy meghallgatható. Az iskola ezeket az eredményeket
hosszú évek céltudatos munkájával érte el Máról holnapra egy iskola sem valósíthat
meg mindent, de a zenei nevelésben a számítógép használatára mindenütt lehetőséget
kell biztosítani.
Ugyanakkor rendkívül fontos, éppen a
gyerekek sok irányból való „csábítása” miatt, hogy már egészen kis korukban
próbáljuk meg velük a zenét megszerettetni. A Rácz Aladár iskola tanárai az
önkormányzat támogatásával már az óvodákban is tartanak játékos zenei
foglalkozásokat, és ezek révén sikerül a gyerekeket és a szülőket a zenei
nevelés számára megnyerni. Ez is egyik fontos eleme az iskola
növendék-utánpótlásának.
Talán furcsán hangzik, de a
művészeti- és zeneiskolák vezetőinek fontos feladata, hogy „marketing”
- tevékenységet fejtsenek ki az iskola érdekében, és az is, hogy „menedzseljék”
az iskolát. A mai körülmények között erre feltétlenül szükség van:
elengedhetetlen a szponzorok és más támogatók felkutatása és bevonása az iskola
fenntartásának és működésének segítésébe. Az állami normatíva egyre inkább
csak a szorosan vett fenntartási költségeket fedezi, új hangszerek vásárlása,
az említett elektronikai eszközök beszerzése, egy esetleges külföldi
cserehangverseny lebonyolítása csak sikeres pályázat, vagy szponzori támogatás
mellett lehetséges. A fenntartó önkormányzatok tőlük telhetőleg
támogatják intézményeiket, így a művészeti- és zeneiskolákat is, de
lehetőségeik közismerten behatároltak. A Rácz Aladár Zeneiskola a 40 éves
jubileum alkalmából éppen ezért próbálta az itt már bevált módszerekre felhívni
a figyelmet, abban a reményben, hogy ezzel segítheti más iskolák
továbbfejlődését és sikerét.
Megköszönve Varga György igazgató úr
szíves tájékoztatását a Rácz Aladár Zeneiskola hasznos tapasztalatairól és
jövőt idéző kezdeményezéseikről és kísérleteikről, az
alábbiakban a délelőtti konferencián elhangzott előadások rövid
összefoglalását közöljük. Az első előadó dr. Szűcsné Hobaj Tünde, az OKM vezető-főtanácsosa
volt, aki szerint az alapfokú művészetoktatás jelentősége ma már
vitathatatlan a közoktatásban, annak szerves részévé vált. A társadalmi igényt
jól mutatja a növendéklétszám és az iskolák számának növekedése. Ez azonban
azzal is járt, hogy nem mindenütt sikerült megteremteni a megfelelő
feltételeket. Ezért került sor a közelmúltban – éppen a szakmai szervezetek és
intézmények javaslatára -, az országos minőségbiztosítás lebonyolítására.
Ennek fő célja az iskolák munkájának segítése, az értékek támogatása, a
megfelelő szakmai tájékoztatás, és természetesen az oktatás és nevelés
minőségének ellenőrzése volt. Az eredmény rendkívül jónak bizonyult:
643 iskolából 516 nyert kiváló minősítést. Az is kiderült azonban, hogy
szükséges jó néhány jogszabály és rendelkezés módosítása. A következő évek
nagy feladata lesz ennek megvalósítása. Ennek során fontos az adminisztratív
feladatok számának csökkentése, a fenntartó önkormányzatok feladatainak
pontosabb meghatározása, a szakértők szakmai felkészültségének és
feladatuknak részletesebb körülírása, és még néhány olyan változtatás, aminek
szükségességét a körülmények változása teszi szükségessé. Végül a 40. éves
fennállását ünneplő iskolának további sok sikert kívánt, és azt, hogy a
következő években is tartozzék az élenjáró és újító iskolák közé.
Ember
Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének elnöke
bevezetőjében a művészeti- és zeneiskolák működésének és
oktatási-nevelési eredményeinek társadalmi és oktatáspolitikai
jelentőségét méltatta. A további fejlődéshez azonban igen fontos
feladatnak nevezte annak tisztázását, milyen feladatai vannak ez iskolákkal
kapcsolatban az államnak, az önkormányzatoknak, az igazgatóknak és tanároknak,
valamint a szülőknek és a különböző társadalmi szervezeteknek,
alapítványoknak. Ma még nem egységes e téren a gyakorlat, ezért tisztázni kell
az alapelveket és meghozni a szükséges jogszabályokat. A közeljövőben a
Zenei Tanács is foglalkozni kíván a zenei nevelés helyzetével, és javaslatokat
kíván tenni a megfelelő jogszabályok meghozatalára. Megfelelő
jogszabály véleménye szerint az, amit nem kell évről-évre változtatni, és
amelynek nyomán csökken az adminisztrációs teher, ami jelenleg már sokszor a
tanítás rovására megy. Fontosnak nevezte a művészetoktatás területén is az
esélyegyenlőség megteremtését, elsősorban a szegényebb gyerekek vagy
a kisebb települések fokozott támogatásával. Végül hangsúlyozta az európai
kitekintés szükségességét éppen annak érdekében, hogy zeneoktatásunk továbbra
is tartozzék a nemzetközi élmezőnybe.
Homor
Istvánné művészetoktatási szakértő, a XV. Kerületi Hubay
Jenő Zeneiskola korábbi igazgatója arról adott tájékoztatást, hogy hol
tart a vezetésével és irányításával zajló munka, amelynek során átdolgozzák, és
újra fogalmazzák a zenei nevelés cél- és feladatrendszerét, követelményeit,
struktúráját, és kialakítják a művészeti- és zeneiskolák alap- és záróvizsgarendszerét.
A feladat nagyságrendjét jelzi, hogy 71 (hetvenegy!) zenei tantárgy tanulmányi-
és vizsgakövetelményeinek felülvizsgálatát végzik el, kiegészítve a jazz,
elektroakusztika és a népzene alap- és záróvizsgáinak követelményeivel. A 27/
1998. sz. OKM rendelet tartalmazza az alapfokú művészetoktatási
intézmények tantervi programját és szakmai követelményrendszerét. Most ennek a
felülvizsgálata és újrafogalmazása történik a legkiválóbb szakemberek bevonásával,
majd ennek alapján kerül sor a megfelelő jogszabályok módosítására. Ehhez
már figyelembe kell venni az Európai Unióban 2000-ben kialakított ún. kompetencia-alapú
oktatás követelményét, amelynek 2010-re kell általánossá válnia. A kompetencia
a szükséges ismeretek és azok alkalmazásának képessége, valamint az alkalmazáshoz
szükséges megfelelő motivációt biztosító attitűdök összessége.
Később ezek képezik az egész életen át való tanulás alapjait. A
művészetoktatás is a közoktatás része. Nem csak a kiemelkedő
tehetségeket képezi, hanem a művészeteket értő közönséget adó
jövő generációt is. Mindannyian tudjuk, hogy a zenei nevelés az egész
életre való felkészítés része. A zenei nevelés struktúrájának, követelményeinek
és vizsgarendszerének most zajló újrafogalmazása többek közt ezt a célt is
kívánja szolgálni. E hatalmas munka eredményéről természetesen részletes
tájékoztatást fogunk adni mind a Parlando
révén, mind on-line formában is.
A délelőtti konferencia utolsó
előadását Ásztai Csabáné, a
Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének elnökhelyettese, az
Európai Zeneiskolák Szövetsége (EMU) elnökségének tagja, a pomázi Teleki-Wattay
Művészeti Iskola igazgatója tartotta. „Nemzetközi kitekintés” című
előadásában világosan és áttekinthetően ismertette az európai
nemzetközi zenei intézményeket és szervezeteket. Bevezetőjében az
előadó hangsúlyozta, mennyire fontos tudnunk, hogy hol tart és merre halad
az európai zenei nevelés. Ugyanakkor tisztáznunk kell, hogy ehhez képest hol
tart a magyar zenei nevelés, képesek vagyunk-e lépést tartani a többi európai
ország zenei nevelésével, meg tudjuk-e őrizni eddigi nemzetközi
elismertségünket.
Az 1945-ben alapított UNESCO, az ENSZ
nevelési, tudományos és kulturális szervezetének jelenleg 191 ország a tagja,
köztük Magyarország 1948 óta. A mi területünket érintő két legfontosabb
állásfoglalása e szervezetnek az Emberi Jogok Egyetemes Deklarációja és a
Gyermekek Jogairól szóló konvenció.
A világ 71 országának 1000 zenei
szervezete alkotja a Nemzetközi Zenei Tanácsot, az IMC-t (International Music
Council), amely 1949 óta működik. 1972-ben alakult meg az EMC , az Európai
Zenei Tanács (European Music Council), amelynek 29 országból 75 szervezet a
tagja. Ebben Magyarországot a Magyar Zenei Tanács (HMC, Hungarian Music
Council) képviseli, amelynek 51 szervezete közül az egyik a Magyar Zeneiskolák
és Művészeti Iskolák Szövetsége (MZMSZ). Fontos európai zenei szervezet
még az 1953-ban létrejött Konzervatóriumok Európai Szövetsége, az AEC
(Association European of Consevatoires), amelynek munkájában 55 ország 248
zenei egyeteme és főiskolája vesz részt, köztük Magyarországról a Liszt
Ferenc Zenei Egyetem és az egri Eszterházy Károly Főiskola.
A mi szempontunkból az egyik
legfontosabb európai zenei szervezet az EMU, a Zeneiskolai Szövetségek Európai
Szövetsége (European Musicschool Union). A 26 tagországban 6000 zeneiskolát,
150000 zenepedagógust és 4 millió zeneiskolai tanulót összefogó szervezetnek
Magyarország részéről az MZMSZ 1989 óta tagja. Elnökségében Magyarországot
1995. és 1999. közt Nemes László képviselte, 2003 óta pedig Ásztai Csabáné, az
MZMSZ elnökhelyettese tagja az elnökségnek. Az EMU legfontosabb céljai:
védelmezni a zenei nevelés ügyét, elősegíteni az európai zeneiskolák
együttműködését és az információcserét, fejleszteni a nemzeti
szövetségeket, kapcsolatokat építeni a nemzetközi szervezetekkel (EU, UNESCO,
IMC, EMC, stb.) Az EMU tevékenységének főbb területei: ifjúsági zenei fesztiválok,
tanártovábbképzések, konferenciák (igazgatók, menedzserek), statisztikák,
kiadványok, és a minőségfejlesztés. Mint köztudott, 2007-ben Pécsett volt
Európai Ifjúsági Zenei Fesztivál, 2010-ben pedig az ausztriai Linzben kerül sor
a következőre.
Az EU művészetpolitikájának az
elmúlt években a legfontosabb, kiemelt témái az alábbiak voltak: 2007:
esélyegyenlőség, 2008: a kultúrák közötti párbeszéd, 2009-re pedig a
kreativitás és az innováció a legfontosabb feladat. A „Kreativitás – fejlesztés
a 21. században” volt a fő témája az Első Művészeti Nevelési
Világkonferenciának, amelyre 2006. március 6-9. közt került sor Lisszabonban.
Ennek útmutatója tartalmazza a 21. századi művészetoktatás céljait,
tisztázza az alapvető fogalmakat, kijelöli a követendő stratégiát és
a kutatások irányát, és még néhány további gyakorlati feladatot is megjelöl.
Az EMU eddigi sokoldalú eredményei
közül a legfontosabbak: a Weimari Deklaráció, a 2003-as Manifesztum, továbbá
kiadványok, modell-projektek és publikációk megjelentetése, illetve
összegyűjtése. A 2003-as Manifesztum többek közt hangsúlyozza a
zeneiskolák fontosságát és jelentőségét, a zene személyiségformáló erejét,
a zeneoktatás és zenetanulás jogának és lehetőségének biztosítását.
Aláírói közt olyan zenei nagyságok szerepelnek, mint Abbado, Ashkenazy, Berio,
Boulez, Dietrich Fischer-Dieskau, Era-Pekka Salonen.
Az EU révén 2007. és 2013. közt
jelentős pályázati összegek állnak rendelkezésre az európai zeneiskolák
részére. Így a Life Long Learning (tanulás az egész életen át) elnevezésű
program keretében 6.970.000.000 euró, a Youth Action (Ifjúsági aktivitás)
pályázat esetében 885 millió euró (7 évre), a Culture (Kultúra) címszó alatt pedig
csak 2009-re 35 millió euró a pályázatok keretében elnyerhető támogatás
teljes összege.
Az EMU újra meg újra áttekinti az
olyan alapvető problémákat, mint a zeneiskolák és az általános iskolák
kapcsolata, a korai zenei nevelés és mellette a felnőttkori képzés
helyzete, a klasszikus zene-, jazz-, pop-rock, népzene oktatásának arányai, és
magáévá tette a „Legyen a zene mindenkié” jelszavát (Music for All), egészen
2015-ig, mint fő feladatot. E téren fontos konkrét lépések történtek pl.
Norvégiában, ahol a 2007-2010. közti években a fő feladat a kreativitás
megvalósítása a zenei nevelésben (Creative Learning), vagy Nagy-Britanniában,
ahol a következő években általánossá kívánják tenni a zeneoktatást (Every
child a musician?), 8 országban integrált tanári módszereket vezettek be, és az
EMU nagy figyelemmel kíséri a magyarországi minősítési eljárást, a
minőségbiztosítás eredményeit.
A diákok számára igen fontos alapelv a
kompetencia alapú oktatás, a képesség- és készségfejlesztés az ismeretek mechanikus
átadása helyett. Ennek mérésére alakították ki a Program for Inernational
Student Assessment (PISA) programot, amely a tanulók fejlődését kívánja
nemzetközi szinten felmérni. Ennek eredményéről eddig 2000-ben, 2003-ban
és 2006-ban adtak ismertetést.
Magyarországnak a következő
időszakra az alábbi fontos célkitűzései vannak: Új Tudás Program, Új
Tudás – Műveltség mindenkinek, Nemzeti Tehetség Program,
Esélyegyenlőség, Hátrány-kompenzáció. A magyar zenei nevelés
továbbfejlődése érdekében alapvető kérdés, hogy mennyire leszünk
képesek e programokba bekapcsolódni, hogy azokat velünk vagy nélkülünk
valósítják-e meg. A 2008-ban megjelent ún. „Zöld könyv a magyar közoktatás
megújításáért” megfelelő keretet és lehetőséget biztosíthat a magyar
zenei nevelés számára is arra, hogy lépést tartson a 21. század követelményeivel,
feleljen meg azoknak az új kihívásoknak, amelyeket a változó világ és az
európai fejlődés hoz létre. Mi szükséges ahhoz, hogy erre képesek legyünk?
Csak címszavakban adhatunk erre választ: új típusú gondolkodás, nyitottság,
innováció, kreativitás, rugalmasság, gyorsaság, az internet és a számítógép
használata, továbbá az elengedhetetlen nyelvtudás. A jubiláló iskola példája
azt mutatja, hogy megvan a lehetőségünk arra, hogy lépést tartsunk az
európai fejlődéssel, és a magyar zenei nevelés továbbra is a nemzetközi
élmezőnybe tartozzék.
A jubileumi ünnepség a délelőtti
előadásokat követően – mint már említettük – a délután folyamán az
iskola együtteseinek bemutatójával és kiemelten az elektronikus eszközök és a
számítógép zenei nevelésben való felhasználásának ismertetésével folytatódott.
Megható pillanata volt az ünnepségnek, amikor Varga György igazgató köszöntötte
az iskola alapító igazgatóját, Takács Istvánnét, méltatva azt az odaadó munkát,
amivel a kezdeti nehézségeket leküzdve, lehetővé tette az iskola mai
eredményeinek elérését. A nagy sikerű jubileumot Bogányi Gergely
zongoraművész hangversenye zárta, aki játékával felavatta az iskola új
Schimmel koncertzongoráját, a közönség szűnni nem akaró
tetszésnyilvánítására tekintettel műsorát több ráadással megtoldva.