JELEN-KÉP*

 

dr. Losonczy Katalin**

 

Jelen és küldetés

 

M

ielőtt választott témánkra rátérnénk, szeretnénk röviden bemutatkozni, hiszen mindaz, amiről majd az alábbiakban szó lesz, szorosan összefügg a zeneiskola mindössze másfél évtizedes múltjával, elhelyezkedésével, a településsel, ahol működik. Budaörs egy kis sváb falu volt még a 20. század hetvenes éveiben, ahová a budapesti lakosok csak hétvégi telkeik művelésére jártak ki, de állandó letelepülésre nemigen gondoltak. Tulajdonképpen a nyolcvanas években indult fejlődésnek a város, majd igazi lendületet másfél évtizede vett, amikor egyre többen vállaltak munkát a kereskedelmi és ipari létesítményekben és a jó levegő, valamint a zöldövezet miatt igyekeztek ide is költözni. Mára Budaörs az ország egyik legfejlettebb városa lett, 26 ezer lakossal, folyamatos betelepüléssel, alacsony munkanélküliséggel, emelkedő gyereklétszámmal. Kistérségi központként komoly többletfeladatokat is fel kell vállalnia, ami kihat az erőforrások elosztására. Mi, akik itt élünk, remélhetjük, hogy a közel jövő a további épülés, a fejlődés, a megerősödés időszaka lesz a város életében.

          A zeneiskola 1992-ben lett önálló. Egy zavaros, állandó fluktuációval terhelt ötéves periódust követően az új iskolavezetés az iskola megtartó erejének növelését tűzte ki első és legfontosabb feladatának. A létszám 1997-ben (300 fő/év) az időközben létrejött alapítványi zeneiskola miatt 220-ra apadt. De azok, akik 1997 után iratkoztak be a Budaörsi Zeneiskolába, 2-3 éve érettségiztek. Évente 6-8 ilyen diákunk van, akik folyamatosan, 10-12 éven át folytatták hangszeres tanulmányaikat. Az iskola tanulóinak átlagéletkora 1997-ben 7 év volt, ma 12, és legalább 50-60 középiskolás (15-18) és 5-10 egyetemista tanítványunk van. (Elértük, hogy a képviselőtestület a 18 év alattiak térítési díját kiterjesztette 22. életévig, így a családok továbbra is állni tudják a költségeket). A tizenkét évfolyam elvégzése után többen kamarazenére iratkoznak be, vagy aktív tagjai az iskola hangszeres együtteseinek, illetve a városi zenekarnak. Arra is van példa, hogy új hangszert választanak!

          Tantestületünk stabil, a fiatal és az idősebb generáció aránya ideális és egyértelműen jól megvan egymással. A zeneiskola régen kinőtte önmagát, hirdetés nélkül várólistával dolgozik, magasan képzett tantestülettel, köztük több országosan ismert hangszeres művésszel, elméleti szakemberrel. 2005-ben felvettük az augsburgi születési, sokoldalú zenei tehetségét Salzburg városában kifejtő, rendkívüli szülőapa, LEOPOLD MOZART nevét. A névválasztásban az apa, a gyermekeit alázattal és hihetetlen ambícióval nevelő szülő példája volt a döntő, hiszen a zeneiskolába a szülő íratja gyermekét, és még ő felel az ifjú évek értékes eltöltésért is!!!

          Hogyan lehet elérni, hogyan próbáljuk meg mi elérni, hogy tanítványaink kötődjenek az iskolához és hozzánk, zenészekhez?

          Az iskola színvonalát elsősorban az határozza meg, hogy milyen a tantestülete. Ha egy zenetanár csak a szűkös havi fizetésért tanít, azonban hangszeres tudását nem tudja aktívan kamatoztatni, megfárad, elszürkül. Ezért nagyon fontos, hogy megbecsültségét minden módon tudassuk vele, szóban és igazságosan megítélt, nem eltitkolt anyagi juttatással, bármilyen szerény legyen is, és nem utolsósorban azzal, hogy alkalmat adunk a szereplésre és a külső felkérésekre elengedjük. Ha ő a saját szintjén is muzsikál, elégedetten, jókedvűen jön be tanítani, hangszeres tudása karbantartott. Ha elterjed az iskoláról, hogy aktív muzsikusok tanítanak benne, ez vonzó lesz azok számára, akik állást keresnek. Elterjed a híre, kik is dolgoznak a tantestületben! Tanáraink jó része aktív muzsikus, ambiciózus és szeretne eredményeket elérni tanári munkájában is.

          Ma már egyre fontosabb, hogy a zeneoktatás területén is olyan szakemberek tanítsanak, akik általános műveltségükben, nyelvtudásukban is partnerei a gyermekeknek. A magát képezni vágyó, naprakész ismeretekkel rendelkező tanár érdekes és példaadó felnőtt lesz tanítványaink számára. Miért fontos ez?

          A gyerekek egyedül vannak a hangszeres órákon, ez a hangszeres oktatásnak más oktatási formákhoz képest nagy előnye! Végeredményben – a szüleiken kívül – velünk töltik tanítványaink a legtöbb időt kettesben, sőt néha mi vagyunk az egyedüliek, ahol a diák a felnőttől teljes, csak neki szóló figyelmet kap! Hányszor halljuk, hogy zenetanárok arról beszélgetnek, mennyire vágyódnak a gyerekek a csendre, a meghittebb beszélgetésre, a komoly, figyelmes odafordulásra. Rudas Tamás, volt kollegánk, a Magyar Állami Operaház ütőművésze (akiről az ütőtermet elneveztük) mondta el egyszer, hogy tanítványa, a 13 éves ügyes kamasz lány rendszeresen kérte, hogy „ma csak beszélgessünk”. Tanár úr szava járása volt, „megvárom ”, és a tanítvány 8 éven át volt iskolánk növendéke, ma is aktívan zenél, egyetemi hallgatóként is.

          A szakmailag jól képzett tantestület önmagában még nem jó közösség. Arra, hogy azzá váljon, a kollegák kiválasztásánál gondolni kell. Ha a tanárok szívesen vannak egymás társaságában, szakmailag hasonló elvek mentén dolgoznak, és általában elfogadóak a közös célok vállalásában, lehet számítani rá, hogy az iskolavezetés terveit és célkitűzéseit a közösség pozitívan fogadja. Ugyanakkor az is nagyon lényeges, hogy a tantestület pontosan értse és lássa, mi is az a közösen elfogadott elv, amelynek mentén dolgozunk. A legértékesebb munkaerő az, aki maga is ötletgazdag és vállalkozó szellemű, nem arra vár, hogy feladatot kapjon, hanem maga tűzi ki azt és dolgozik érte. Az a vezető, aki mindig mindenben a saját ötleteit tartja csak fontosnak, elveszíti a többiek alkotó fantáziáját és kedvét, de ha utat enged és segíti a kollegák terveit, szinte magától látványos a fejlődés.

          Mit tehet az iskola, az iskola vezetése azért, hogy a művészeti iskola méltó megbecsülést vívjon ki a közösségben, településen, városban, régióban?

           Soha ne mondjon nemet, ha felkérés érkezik.

          Ahhoz, hogy igent tudjunk mondani, lennie kell felkészült együttesnek, növendékeknek, kamaracsoportoknak. Az igazgató vagy a helyettese akkor tud műsort javasolni, ha tudja, hogy miből válogathat. Ehhez pedig el kell menni a növendékhangversenyekre, és ott kell lenni a vizsgákon. Ez egy komoly feladat, időigényes, de nagyon érdekes, hasznos és nélkülözhetetlen ahhoz, hogy naprakészek legyünk a külvilág felé. A Leopold Mozart Zeneiskola évente legalább 20 külső felkérésnek tesz eleget, ilyen-olyan ünnepségek, városi rendezvények, nemzeti és nemzetiségi ünnepek, Zene Világnapja, Magyar Kultúra Napja, egyházi ünnepek, fesztiválok, idősek otthona, közismereti iskolai ünnepségek (nagyon fontos!), testvérvárosi programok „kiszolgálásának” formájában. Sokszor pár napos előrejelzésre kell készen állnunk. Honnan tudnánk, kit lehet felkérni, ha mi, vezetők, nem járnánk el a fent említett házi alkalmakra?

          A városban szóbeszéddé vált állandó jelenlétünk. Már mi jutunk először az önkormányzat eszébe, ha színvonalas műsorra van szüksége, nemcsak a tanítványok, a művésztanárok is!

          De nemcsak felkérésre készülünk, hanem igényes koncertekkel készülünk évfordulókra, ünnepekre, legyenek ezek zeneszerzők jeles évszámai, vagy akár az egyházi év eseményei, amely koncertekre a város is igényt tart (Ha szükséges, meghívott művészek, táncosok közreműködését is igénybe véve).

          Mára elértük azt, hogy a fúvószenekar szinte önállósult, saját költségvetéssel, de természetesen mi vagyunk a bázis. Az alkalmi vonós-kamarazenekar önálló nevet választva a város kamarazenekara lett, rendszeres megbízásoknak téve eleget.

          A zeneiskolák sorsát teljes mértékben meghatározza, hogy a település/város milyen anyagi helyzetben van. De vajon mibe kerülne, ha azok a gyerekek, akik most zeneiskolások, és akik közül általában egy sem igényli a nevelési tanácsadást, felzárkóztató oktatást, fejlesztő pedagógiát, iskolapszichológust, stb. mind felsorakozna az előbbiekért? Kiszámolta-e valaki, mennyivel takarékosabb a prevenció, mint a gyógyítás?

          A zenetanulás maga prevenció, minden értelemben.

          E sorok írója 2007-ben a Kodály év kapcsán a Nemzetközi Kodály Szimpoziumon Columbusban (Ohio – USA) előadást tartott Zenetanulás – prevenció címmel, melyben a fenti szempontokat bővebben és a Leopold Mozart Zeneiskola videó és Cd anyagával illusztrálva fejtette ki meggyőződését, melyhez messzemenően egyetértő hozzászólásokat kapott a világ minden tájáról érkezett résztvevőktől.

          A gyerekek akkor érzik jól magukat a világban, ha elfogadottak és sikeresek a szűkebb és tágabb környezetükben. Ha érzik, hogy társaik elismerését is sikerül kivívniuk hangszeres tudásukkal, szívesen gyakorolnak. A zenekari játék minden tanítványunknak óriási élmény, ennek híre eljut a legkisebbekhez is. Zenei táborainkból, ahol nemcsak a nagyobb együttesek, mint a fúvós vagy a vonószenekar, hanem a kamaracsoportok, így pl. a fuvolaegyüttes, ütőegyüttes, szaxofonkvartett, furulya-négyes, kamarakórus is részt vesznek, alig akarnak hazajönni a gyerekek. Sokszor emlegetik, miért nem zeneiskola van minden nap, az általános iskolai/gimnáziumi tanulás helyett. A nyári hazai zenei táborokba is egy évtizede járnak rendszeresen növendékeink (pl. Békés-Tarhos), 2004-től kezdődően pedig minden évben 2-3 jó hangszeres tudással bíró középiskolás korú tanítványunk kap részvételi lehetőséget a salzburgi Nemzetközi Jeunesses Szimfonikus Zenekari táborban, melynek költségeit 50%-ban az iskola alapítványa támogatja. A kiválasztásnál fontos szerepe van a német nyelvtudásnak, hiszen a tanítás nyelve a német. Ezzel végeredményben a gyerekek egyszerre zenei élményekben és német tudásban is gyarapodnak. Hatalmas motiváció, hogy egyszer kiválasztottak lehessenek!

          A zeneiskola nemcsak hangszeres versenyeken szerepelteti az arra alkalmas növendékeket, hanem a zenei műveltségi versenyekre is felkészíti őket. A 2006-ban a Magyar Zenei Tanács és a Bartók Rádió által rendezett Bartók versenyen I., a 2007-ben Serkenj fel, kegyes nép ! Kodály versenyen IV. helyezést értek el tanítványaink több mint hatvan csapat versenyében. 2007 óta felkészítjük a jelentkezőket az emelt szintű ének-zenei érettségire, melynek értéke a szélesebb zeneirodalmi, zenetörténeti tájékozottság megszerzése mellett egy jegyzett bizonyítvány birtoklása is! A munkaerőpiacon annak van több esélye, aki színesebb egyéniség és általános műveltsége gazdagabb, mondjuk ki bátran, aki több lábon áll!

          Az iskola nemcsak zenei központja a városnak, hanem a kamarateremben évente 4-5 alkalommal rendezett képzőművészeti kiállításaival találkozóhelye is az itt élő művészeknek. A hangversenyekkel egybekötött megnyitókon, ahol a művésztanárok mellett például a Szokolay család, Ádám fuvolaművész, Balázs zongoraművész és Aszalós Tünde volt, Keveházi Gyöngyi zongoraművész jelenlegi tanítványa, ifj. Szokolay Ádám is 2002 óta rendszeresen fellép. Az ilyen családias hangulatú koncertek után egy-egy szerény fogadással alkalmat teremtünk az annyira vágyott, oldott beszélgetésekre is. Az iskola szülői köre és hangverseny látogató közönsége munkánk hírvivője és ügyünk támogatója is egyben, melyre nagy szükségünk van.

          Legnagyobb problémánk, hogy nincs önálló épületünk! Mindössze 6 kicsi és 2 nagyobb tanterem a sajátunk, 15 tanterem közös az iskolával, iskolákkal, ahol hangszeres, elméleti óráinkat megtarthatjuk. Az örökös alkalmazkodás, az iskolai rendezvények miatti költözés nagy türelmet és megértést követel mind a kollegától, mind a szülőktől és tanítványainktól is. Az iskola infrastruktúrával kapcsolatos tervei papíron fél évtizede megfogalmazva ismerek az illetékes döntéshozók előtt. Egyre többen sürgetik a végleges megoldásként kialakítandó önálló épületet, ahol reményeink szerint lesz elegendő, jól felszerelt próbaterem a kamaracsoportok számára is, és méltó rendezvény és koncertterem 200 fő számára. A képzőművészek alig várják, hogy a művészeti iskola képzőművészeti tanszaka is meg- nyíljon, melyre a talajt már elkészítettük, az igény pedig egyértelműen jelen van a városban.

          Tanítványaink a zeneiskolában odaadó figyelemmel párosuló képzésben részesülnek, a szülők megítélése szerint. Sokan osztják meg velünk véleményüket, hogy míg gyermekük az iskolában magatartási zavarokkal küzd, és a pedagógusokkal, osztálytársakkal folyamatos konfliktusban van, velünk jól érzi magát, szereti az iskolát és a zenei órákat. Mit mond ez általánosságban? Azt, hogy tömegben, ordítozással és parancsszavakkal nem lehet gyerekeket nevelni. A személyes odafordulás, az egyszerre csak egy diáknak szóló figyelem nem nélkülözhető és nem hagyható ki a nevelés folyamán. A felnőttek életvitele alig hagy időt a türelmes szülő-gyerek kapcsolat ápolására. Ezekből a feladatokból tud átvállalni a zeneiskola, az elrontott helyzeteket orvosolhatja, sőt, segít megelőzni ezek kialakulását.

          Véleményem szerint az örök alapfeladat mellett ez a mai zenetanítás – zeneiskola új kihívása és küldetése.

 



*  A szerkesztőség várja a hasonló szellemű bemutatkozó írásokat.

** A szerző a budaörsi Leopold Mozart Zeneiskola igazgatója.