Kroó György kiadatlan publikációi I.
Romantikus szimfóniák*
A |
szimfónia
műfaj Beethoven kezében olyan emelkedetté, monumentálissá, a nagy tömegekhez,
sőt az emberiséghez szóló üzenet hordozójává vált, hogy a közönség és az
utókor, tehát a 19. század megítélésében azt a szerepet kezdte betölteni, ami
Händel korában az oratórium funkciója volt. Ha tudjuk, hogy Händel, és éppen az
oratórium-szerző Händel mennyire mintakép és csodálat tárgya volt
Beethoven szemében, a szimfónia műfaj esztétikai jellegének történeti
változása némileg a zeneszerző-egyéniségek oldaláról is megközelíthető.
Az, hogy Beethoven esetében mennyire meghatározó volt a kor, a francia
forradalom és a napóleoni háborúk történelmi légköre, Romain Rolland óta eléggé
közismert. A nyilvános koncertélet, a hangversenyterem reprezentatív
műfaja a szimfónia lett. Olyan megnyilatkozások letéteményese, amelyeket a
mai zenebarát egész a kora 20. századig, Mahler II. és VIII. szimfóniájáig
természetesnek tart a műfaj keretében. S ha már a század kicsengését
említettem, hadd hivatkozzam mindjárt a kezdetére is. 1829-30-ban komponálta
Mendelssohn a reformáció évfordulójára d-moll szimfóniáját. Az alkalom ihlette
egyrészt a Luther-korál, az „Erős vár nékünk az Isten” idézésére, másrészt
hittételszimbólum, az úgynevezett drezdai ámen formula citálására. Ha a szimfónia
lassú bevezetését és a finálét, a Luther korálra írott variációsort egymás
mellé helyezzük, felismerjük Mendelssohnnak azt a törekvését, hogy a szimfónia
záró szakaszában a kiinduló zenei gondolat- és hangulatkör beteljesülését éreztesse
meg.
A 19.
századi szimfónia mögött meghúzódó oratóriumtradíciók, a 18. századi barokkra,
vokális anyagokra, egyházi zenére, a korálra való hivatkozás
példázatszerűen nyilatkozik meg Mendelssohn eddig tárgyalt Reformáció
szimfóniájában. Jobban érezni Beethoven IX. szimfóniájának közvetítő és
mintaadó szerepét e d-moll szimfóniánál tíz évvel későbbi Lobgesang
esetében. Ez a mű három, ezúttal egybekomponált hangszeres tétel után két
szoprán, egy tenorszólista és vegyes kar közreműködésével voltaképpen
kantátatétellel fejeződik be, amelyet kórusfúga csendít ki. Hadd teszem
hozzá, hogy a szimfóniák hátteréből oly nyilvánvalóan
előtűnő, túlságosan nyílt utalás is szerepet játszhatott abban a
kompozíciók minősége mellett, hogy sem a Reformáció szimfónia, sem a
Lobgesang nem vált olyan állandó darabjává a 19. századi szimfónia-repertoárnak,
mint az Olasz és a Skót szimfónia.
Az
a-moll, ismert melléknevén a Skót szimfónia négy hangszeres tételből álló
ciklusrendjével a Luther szimfónia és a Kantáta szimfónia után látszólag
visszatérés a műfaj klasszikus hagyományaihoz. Valójában az új romantikus szimfóniatípus
egyik lehetőségének sikeres megvalósulása. A híd itt is Beethoven,
méghozzá a „Pastorale” szimfónia, amely egyrészt a tételek érzelmekre,
hangulatokra, zsánerekre utaló programfeliratainak lehetőségét, másrészt a
szünet nélküli tételkapcsolatot kínálta fel Mendelssohnnak, aki mindezzel élt
is. A kottában a tradicionális olasz nyelven jelöli a tételek tempókarakterét,
de elkészíti ennek bővebb, inkább hangulatokra utaló, programszerűbb
és német nyelvű változatát is, s úgy képzeli, hogy ezt műsorfüzet
formájában a szimfónia hallgatója az előadás alatt a kezébe kapja. Ezen
kívül előírja Mendelssohn, hogy szimfóniáját tételszünet nélkül kell
végigjátszani. A minőségileg új azonban nem a szimfóniának ez a két
vonása, hanem részben a tételek karaktere, például a scherzo folklorisztikus
beütése, mint skót úti élmények lecsapódása, részben a négytételes ciklus
keretbe foglalása. Valójában nem keretről van szó, hanem arról, hogy a
zeneszerző az előjátékban nyíltan megmutatja, hogy szimfóniájának
alaptémája egy szöveg nélküli, balladai hangvételű dal. Ez alakul át az
első tételben szonáta főtémává, ez tér vissza a tétel végén eredeti
formájában, majd megjelenik az utolsó tételben is, hogy végül belőle
szövődjék a szimfóniát kicsendítő győzelmi himnusz is. Az ilyen
dalszerű témát persze nem lehet beethoveni módon feldolgozni. Mendelssohn
szimfonikus technikája szükségszerűen alkalmazkodik a Lieder ohne Worte
anyaghoz. Motívumkombinációval, kontrapunktikus kapcsolatteremtéssel, zenei
asszociációval és a variálás eszközeivel él elsősorban.
Már
az eddigiekből is kiderült talán, hogy Beethoven a legfőbb útmutató a
19. századi szimfóniaszerzők számára. A kilenc szimfónia azonban valójában
kilenc típust képvisel. Míg Schumann számára a IV. és mondjuk a VII. volt lelkesítő,
Berliozt a III., a VI. és a IX. bizonyos ötletei ragadták meg. A IX. szimfónia
egyik nagy leleménye abból áll, hogy a finálé előtt Beethoven visszaidézi
az előző tételek egy-egy témáját, mintegy rekapitulálva újra
szembesíti azokkal hallgatóját. Berlioz alig tudott szabadulni ettől az
ötlettől. A Harold Itáliában című négytételes szimfonikus
művében az utolsó tétel témájával szembesül a műnek valamennyi az
előző tételekben elhangzott témája. Ez a témafelsorolás azonban nem
drámai ötlet, mint Beethovennél, hanem konstrukciós segédeszköz. Oly különböző
zsánereket állított ugyanis egymás mellé szimfónia tételként egy szólóbrácsa
következetes szerepeltetésével négy tételen át ötvözve a szimfónia műfajt
és a versenyművet, hogy a finálé előtt a tételek összetartozását
igazolandó volt szükség erre az összefoglalásra.
Berlioznál
egyébként ahány szimfónia, annyiféle típus, más az öttételes Fantasztikus
szimfónia, megint más a félig versenymű jellegű négytételes Harold
Itáliában, egész más a prológgal, nyitánnyal és operafináléval kombinált
legalább hét részes Rómeó és Júlia és ismét más a háromtételes, félig-meddig
szabadtéri zenének szánt, elsősorban katonazenekarra képzelt Gyász és
diadal szimfónia. A Beethoven IX. szimfóniájából merített téma-rekapituláció
ötlettől a szerző a Rómeó és Júliában sem tud szabadulni. A finálé
előtti visszatekintés helyett azonban itt az első tételt
megelőző, bocsánat a kifejezésért, étlapszerű funkcióba állítja
a mű eljövendő tételeinek markáns témáit. E hangszeres anticipációkat
az énekes-prológ szavai kötik össze.
Végül
Schumann műhelyébe tekintünk be. Első szimfóniáját a B-dúr
hangnemű, úgynevezett Tavasz szimfóniát Beethoven V. és VII.
szimfóniájának első tételének mintájára írta, abban az értelemben, hogy
ezekben a téma nem annyira melodikus alakzat, mint inkább egy-egy ritmusképlet,
amely valósággal osztinátószerűen járja át a szóban forgó tételeket
Schumann azonban nem lett volna lírikusabb alkat ,ha e ritmushoz nem hall hozzá
dalszöveget. A völgyben beköszöntött a tavasz – írja Schumann a B-dúr szimfónia
témája alá, hogy oldja a melódiával együtt túlságosan merev, képletszerű
téma hatását. Mendelssohn a Skót szimfóniában ugyanebből az anyagból
komponál a tétel elé lassú ünnepélyes bevezetést. Sőt a reprízt is ezzel a
még tovább fejlesztett introdukcióval kezdi, így a visszatérés apoteózis
jellegű lesz és az eredeti beethoveni ötlet, mely Händelből merített,
ezen a ponton végleg átváltozik a 19. századi szimfónia kellékévé.
* A Parlando Kroó György professzor úr írásával
emlékezünk Félix Mendelssohn-Bartholdy születésének 200. évfordulójára.