Lakos Ágnes
E |
gy pedagógiai
kiadvány, különösen egy hangszeriskola megalkotásakor a legfontosabb feladat,
hogy már a munka kezdete előtt világos legyen, milyen pedagógiai elvek
mentén kívánunk haladni, mik a reális célok és azokat hogyan érjük el. Talán
nem tűnik igazán szakmainak, de az én célom – ami a tanításomban is
vezérel –, hogy a zongoratanulás az első pillanattól kezdve örömet okozzon
a gyermeknek. Nem hamis illúzióban ringatni a növendéket – „Tanuljunk könnyen,
gyorsan zongorázni!” – hanem rávezetni a tanulót arra, hogy a zongoratanulás
szorgalmat és kitartást követel, de ez a munka örömmel végezhető és
sikerrel jár.
Ha egy mondatban kellene összefoglalni
zongoraiskolám lényegét, azt mondanám: a
régi mesterek nyomában! J. S.
Bach gyermekeit és számos tanítványát nem száraz technikai feladatokkal
tanította, hanem számukra kis mesterdarabokat komponált, ugyanezt az utat
követték a 18. századi zongoraiskolák is: didaktikus sorrendbe állítottak szép
előadási darabokat. A tanuló a zongorával való első találkozásától előadónak
érezhette magát. Pontosan ez volt az én célom is.
A fentiek érdekében végig az iskolában
a darabok nehézségi foka szinte csak észrevétlenül emelkedik, így a tanuló az
új követelményeket játékosan teljesítheti. Nem az lebeg folyton a szeme
előtt, mi mindent nem tud még, hanem annak örül, amit már birtokol. Ezért
az iskola minden harmadik fejezete – jóllehet új darabokat tartalmaz – az
„Ismétlés” címet viseli: állandó megpihenés a technikában, állandó új a zenei
kifejezésekben. Ezzel a kis didaktikai szünettel nemcsak a tanulási folyamat
lesz könnyebb, hanem a megszerzett tudás is elmélyül. Ezen kívül a növendék
repertoárja is növekszik, ami elősegíti a család, illetve a közönség
előtti első megszólalásokat is. (A darabok nagy száma ugyanakkor a
tanár munkáját is segíti, hiszen egyénre szabottan válogathat közöttük.)
A közös muzsikálás, a kamarazenélés
fontosságát már a zenetanulás kezdetén is hangsúlyozni kell. Így a
zongoraiskolában számos három- és négykezes mű található, amelyeket a
tanuló tanárával vagy akár egy másik – idősebb – növendékkel együtt adhat
elő. Ez nemcsak arra jó, hogy a növendék rögtön megtanul a saját játékán
kívül másra is figyelni, ez két ember közötti kapcsolatteremtés eszköze is. A
közös munka és élmény a tanárral való bizalmasabb és érzelemdúsabb kapcsolat
kialakulását is segíti.
A négy füzet zongoradarabjain
keresztül szerettem volna a megszokott zeneiskolai tananyagot kitágítani. A
régi nagymesterek mellett (Purcell, Bach, Händel, stb.) számos kevésbé ismert
szerző kitűnő művei segítik a szélesebb zenetörténeti
áttekintést. A legújabb stílusok megismerését pedig olyan komponisták segítik,
mint Bartók, Sibelius, Lutosławski és nem utolsósorban Orbán György, aki
mintegy nyolcvan darabot komponált kimondottan ennek az iskolának a számára. A
zenetörténetet keltik életre az illusztrációk is, megjelennek rajtuk az európai
zenetörténet legjelentősebb szerzői és zongorapedagógusai.
Minden füzet végén egy glosszárium
található, amelyet „Zenei kiskönyvtár”-nak neveztem el. Ebben a növendékek az
iskolában előforduló zeneszerzők rövid életrajzát találják, valamint
a zenei szakkifejezések magyarázatát. Ez a tanár munkáját is könnyíti. Ha a
növendék az idegen kifejezések egy részét megjegyzi, már nyert ügyünk van.
Ugyanakkor ez a glosszárium a tanulás későbbi éveiben mint egy kis lexikon
továbbra is használható.
A darabok végig a négy füzetben
kizárólag Urtext-állapotban jelentek meg, megszabadítva az utólagos hozzátoldásoktól
és magyarázatoktól. Így a növendék magával a zeneszerzővel, illetve a
szerző szándékával találkozhat, és a kezdet kezdetén megtanulhatja azt is,
hogy egy-egy darab előadásánál többféle jó megoldás is létezhet. Az
Urtext-elv csak egy esetben módosult: ujjrendet is adtam, ami egy iskolában természetes.
Ugyanakkor a közölt ujjrendek csak ajánlások. Hogy melyik ujjrend a legmegfelelőbb,
az a növendék életkorától és kezének felépítésétől függ. Már a tanulás
elején megtanulhatja a tanuló, hogy ugyanaz a darab a dinamika és a frazeálás
változtatása nyomán különböző ujjrendekkel is játszható – az ujjrend tehát
nem merev utasítás, hanem rugalmas eszköz.
A barátságos zongoraiskola első
kötetének fejezetei:
1.
Lássunk hozzá! Az első
fejezet nem azt a célt szolgálja, hogy végigtanítsuk, hanem csupán segítséget
nyújt egy hosszabb feladat elvégzéséhez. A tanítás kezdeti szakaszát a
billentyűzet megismerésére kell fordítani. Amikor a növendék a hangok,
illetve billentyűk neveit – a módosított hangok kivételével – ismeri és
felismeri a klaviatúrán, akkor kezdhetjük el a kottaolvasás, illetve –írás
megtanulását. Javasolom már a kezdetben a két kulcs együttes tanítását.
Az első fejezet
összefoglalást ad a kezdők tanításánál előforduló ritmus- és
ütemfajtákról. Ezek a későbbi fejezetek darabjaiban előforduló
ritmikai problémákra világítanak rá és a későbbiekben is
vissza-visszatérhetünk rá a ritmusgyakorlatok ismételgetésével. (A
kottaolvasási és ritmusgyakorlatokat számos, jól érthető rajz is segíti.)
A fejezet végén található
zongoragyakorlatok azt a célt szolgálják, hogy a kezdetek kezdetén a kis
kottaolvasási tudással már megszólalhasson a hangszer és a zongorista
alapmozdulatait gyakoroltathassuk.
2. Európai gyermekdalok. A zongorázást gyermek- és népdalok tanításával
kezdjük, mert ezeknek a kicsi daloknak a tagolása és ritmusa olyan
egyszerű, hogy erre a célra alkalmasabb és nemesebb anyagot nem
találhatunk. A fejezet nem csupán a magyar, hanem egy szélesebb spektrumú,
európai zenei anyagot tár a gyermek elé. Ez didaktikai szempontból is fontos,
hiszen a magyar népdalok páros metruma mellett a tanuló más népek zenéjének
jellegzetességeivel (háromnegyedes metrum, felütés, stb.) megismerkedik.
Fontos, hogy a gyerekekkel énekeltessük is a dalokat – szöveg híján hangnévvel
vagy költsünk hozzá egyszerű és tréfás szövegeket. A dalok címei pedig
inspirálóan hathatnak az előadásra. Javasolom a dalokat először még
nem a megadott ujjrenddel játszatni, hanem egész karból ejtegetve a harmadik,
majd a második ujjal megszólaltatni. A váltott kezekkel játszandó daraboknál a
jobb és bal kéz hangjait nem írtam külön sorba, hanem az m.d., illetve m.s.
jelzéssel láttam el a könnyebb olvashatóság kedvéért.
4. Legato – Staccato. A fejezet a két alapvető játékmód, a legato, illetve staccato begyakorlását segíti. A játékmódok először
külön-külön, majd egy darabon belül váltakozva fordulnak elő. Miután ez
egy kezdőnek nagyon nagy feladatot jelent, a pontos kivitelezés érdekében
eltekinthetünk még az árnyaltabb dinamikai megoldásoktól.
5. Kétkezes játék. A növendék itt találkozik először önálló
szólam mindkét kézben való megjelenésével. Fordítsunk gondot arra, hogy a
növendékek a darabot először külön kézzel tanulják meg.
7. Kettősfogás és tizenhatodok. Bár meglepően korainak tűnhet ezen
a fokon a kettősfogások bevezetése, de tapasztalataim szerint ez
megtehető. A dúsabb harmóniák megjelenése pedig változatos és izgalmas új
színeket jelent a hangzásban. A kettősfogás itt elsősorban tercekre
épül, de a kvint terjedelmét nem haladja meg.
A tizenhatodok
bevezetése a fürgébb játék megalapozását segíti. A két kéz szólamainak ritmusát
külön-külön tapsoljuk, vagy kopogjuk, mielőtt zongorán játszanánk.
8. Pontozott ritmus és átkötött hangok. A tanuló számára nem kis nehézséget okozó új
ritmusképletnek külön fejezetet szenteltem. Először olyan háromkezes
darabok segítségével tanulják meg a pontozott ritmust, ahol csak egy szólamra
kell figyelniük és a tanár szólamai adják meg az alaplüktetést. Különösen
fontos a „Korál” című darabnak az a változata, amelyben a növendék az alsó
szólamot szólaltatja meg.
Néhány darabnál szándékosan nem
közöltem dinamikai jeleket, a dinamika kialakítása külön feladatot jelenthet.
A barátságos zongoraiskola második kötetének
fejezetei:
10.
Alátevés és fölétevés, szinkópa. A skálajátékot, ami a zongoratechnika egyik alapvető eleme, többek
között a hüvelykujj mozgása és munkája határozza meg, ezért ez a fejezet az alátevés és fölétevés technikai kivitelezésével mint a skálázás előgyakorlatával
foglalkozik. Ez a technikai probléma a következő két fejezetben is
előfordul, hogy jól begyakorolható legyen a skála megjelenéséig. Az új
ritmikai elem, a szinkópa frissítően
hat a gyerek számára a nehezebb technikai környezetben.
11. Triola, kvintola, szextola. Újabb ritmikai feladatokat jelent ez a
fejezet. A tanulandó ritmusok szerkezetét nagyon könnyű etűdök teszik
világossá.
13. A skálajáték. A skálajáték elsajátítása technikai
szempontból elengedhetetlen és segít a zongoristának az egész klaviatúrát
uralnia. Ezen keresztül jobban megismerhetőek a hangnemek is és az azokhoz
kötődő zenei karakterek és hangulatok. Zongoraiskolámban a tanuló a
skálajátékkal rögtön kis darabokon keresztül ismerkedhet meg. Ez azonban nem
jelenti azt, hogy a skálázással külön a darabok megtanulása mellett ne foglalkozzunk.
A skálajáték ne csak ennek a fejezetnek a tanulását kísérje, hanem folytassuk
szisztematikusan a későbbiekben is. Először célszerű a kéz
alkatának megfelelően a technikailag legkönnyebb dúr-skálákkal foglalkozni
(D-dúr, A-dúr, E-dúr) és ezek után térjünk át a moll-hangsorok tanítására. A
leggyakrabban előforduló hangnemek skáláinak ujjrendjét gyakoroltassuk be.
Először külön kézzel gyakoroljuk mintegy két oktávon keresztül.
Föltétlenül játsszuk az eddig tanult különböző billentésmódokkal is (legato, staccato, stb.). A kötet végén
bemutatom a leggyakoribb hangnemek skáláinak ujjrendjét.
14. 3/8 és 6/8. Ez a fejezet megismerteti a tanulót a
nyolcad-alaplüktetésű ütemekkel, illetve zenével. Ugyanakkor a gyorsabb és
könnyedebb leggiero-játékmód
elsajátítását is elősegíti, bemutatva a táncos karakterű és scherzo-típusú zene sajátságait. Néhány
darabnál szándékosan nem jeleztem a tempót, illetve játékmódot, ennek a
meghatározása és ezen keresztül a darab karakterének kialakítása külön feladat lehet.
16. Akkordjáték. Az itt található darabok tanításánál
föltétlenül vegyük figyelembe, hogy az új elem, az akkord különböző
funkciókat tölt be. Vannak művek, ahol a jobb kéz dallamát kísérik,
másokban éppen fordítva; az il basso
cantabile-műben a jobb kéz akkordjaié a kísérő szerep. Néhány
darabban pedig mindkét kézben egyenlő súllyal jelentkeznek az akkordok.
17. Akkordfelbontás. Bőséges válogatást nyújt a fejezet
előadási darabokból és etűdökből, bemutatva az akkordfelbontás
leggyakrabban előforduló változatait.
A barátságos zongoraiskola harmadik kötetének
fejezetei:
19.
Dallam kísérettel. Milyen
csodálatosan szép és összetett feladat a zongoristáknak! Fordítsunk nagy gondot
a két kéz differenciált játékára. Nagy szerepe van az előre elképzelésnek:
énekhang vagy szólóhangszer és kíséret. A fejezet darabjait úgy válogattam
össze, hogy a „szólistának” mindkét kézben szerepe legyen.
20. Polifon játék. A polifónia tanítását nem lehet J. S. Bach
invencióival kezdeni. Az ebben a fejezetben található művek a polifon
gondolkodást és a polifon játékhoz szükséges technika elsajátítását segítik. A
szólamvezetést tekintve könnyű kétszólamú darabok a nehezebb és csak jóval
később elsajátítható bachi polifóniához szolgálnak előtanulmányul.
Rögtön az elején ismertessük a növendékkel a polifon szerkesztés elvét és
sajátságait (imitáció, fordítás, kánon, stb.). A szólamok egyenrangúságának
megértését szolgálja az is, ha az először külön kézzel megtanult darabot a
növendék a tanárral együtt gyakorolja oly módon, hogy mindkettőjük csak
egy-egy szólamot játszik. A fejezet végén található Fischer-fúga
négyszólamúsága élményt jelenthet a tanulónak, ugyanakkor az ő feladata
csupán a basszus-szólam eljátszása.
22. Két szólam egy kézben, kromatika. Ugyancsak nehéz feladat a gyerek számára egy
kézzel két szólamot megszólaltatni. Érdemes egy-egy kéz nehezebb részeit először
külön szólamokra bontani, illetve eljátszatni a növendékkel, hogy meghallja a
szólamok külön mozgását és annak logikáját, és csak utána egy kézzel gyakorolni.
Gyakran előfordul ezekben a művekben, hogy egy-egy szólamnak
orgonapontszerűen sokáig kitartott hangjai vannak. Külön figyeljünk
ezeknek a hangoknak a megszólaltatására és arra, hogy a növendék akkor is
hallja, illetve érezze ezeket a hangokat, amikor a zongorán ezek már elhalnak.
23. Pedálhasználat. A zongorajáték nélkülözhetetlen eszköze a
pedál, amelynek használata teljessé teszi a zongora hangzását. Ezért a pedál
használatának tanítását korán kell
kezdeni, hogy a növendéknek természetessé váljék használata, illetve a
segítségével elért hangzás. Rögtön az elején meg kell tanulnia, hogy az
érzékeny és szép pedálhasználat eléréséhez a fül állandó kontrollja szükséges.
Ismertessük meg a jobb-pedál használatának módjait: a/ utánnyomott pedál, b/
együttnyomott pedál, c/ előre nyomott pedál. A fejezet darabjainál
vezessük rá növendékeinket a tudatos választásra, illetve arra, hogy a
zeneszerző pontosan mit írt elő. Szándékosan többféle pedál-jelzést
használtam, részben a szerző eredeti jelzése nyomán, részben azért is,
hogy a növendék a többféle jelzési módot megismerhesse.
A következő, 24.
fejezetben a legtöbb műben szándékosan nem jeleztem a pedál használatát,
ennek kijelölése külön feladat lehet. Hasonlóan célszerű az
előző fejezetek már ismert előadási darabjainál utólagosan
megvizsgálni a pedál használatának lehetőségét.
25. Oktávok, szextek. Az oktávtechnika az egyszerűbb technikai
elemek közé tartozik ugyan, de a zongoratechnika egyetlen területén sem olyan
döntő az alkati adottság mint itt. A szext-fogásoknál a kisebb távolság
könnyebben biztosítja a kéz összefogottságát. Ezért a kisebb kezű
növendékek esetén ajánlatos a fejezetben található darabok sorrendjétől
eltekinteni és a szext-játék tanításával kezdeni.
26. Repetíció. Ügyeljünk a technikai szempontból kétféle
repetíció különböző megoldásaira. Egyrészt, amikor ismétlődő
hangközöket vagy akkordokat azonos ujjrenddel a kar segítségével, másrészt,
amikor ismétlődő, azonos hangokat ujjváltással játszunk.
A barátságos zongoraiskola negyedik kötetének
fejezetei
28.
Díszítések. E fejezetnek nem zenetörténeti áttekintés a célja, hanem a
leggyakrabban előforduló díszítések megismertetése és begyakorlása. Ennek
a megtanulása már ezen a fokon is lehetséges és szükséges, hogy ne rettentse el
a fiatal növendéket a nem ismert jelek sokasága. Ajánlatos a darabok
megtanulása először díszítés nélkül, hogy a növendék hallja az alapdallamot
és tudja, mi az, amit díszíteni kell. Ezért is hasznos a fejezet utolsó
darabja, ahol egy nagyon egyszerű példán keresztül könnyen megtanulja a
tanuló a díszítések improvizatív jellegét, azaz ugyanannak a dallamnak többféle
díszítési lehetőségét.
29. Régi táncok. A zenetörténeten átvonuló tánczene fontos
része a zenetanulásnak, hiszen a legnagyobb mesterek is rendszeresen
komponáltak tánczenét. Ez a fejezet a barokk kor legfontosabb táncait mutatja
be. Fontos megtanítani az egyes táncok karaktereit. Legyen pontos elképzelés a
táncok tempóiról, illetve hangsúlyviszonyairól. Ajánlatos megismertetni a
növendéket magukkal a táncokkal – függetlenül attól, hogy az adott darab keletkezésének
idején maga a tánc használatos volt vagy már nem – a táncolási szokásokkal és
azok társadalmi fontosságával. A következő, a 30. fejezet az eddig megismert
táncok közül bemutat 20. századi szerzők stilizált táncait is.
31. Váltakozó ütem, váltakozó tempó. Ez a fejezet szinte egészében 20. századi
zenével foglalkozik. Az aszimmetrikus ritmusok, a hangsúlyeltolódások természetessé
válhatnak a növendék számára, amennyiben ilyen korán megismertetjük velük. Azok
a darabok, amelyekben a szerző utasítása szerint jelentős tempóváltások
fordulnak elő, kiválóan alkalmasak arra, hogy a növendék megtanulja zenei
elképzeléseinek pontos betartását, az átélés, a fantázia, az érzelemgazdag
előadás megvalósítását, azaz a kotta életrekeltését.
32. Modern táncok. A 20. század könnyűzenei irányzatai
(jazz, tánczene, stb.) éppen olyan fontos szerepet töltöttek be, mint a régebbi
századok szórakoztató zenéi. Ezért ez a fejezet a régi korok táncaihoz képest
más közegben (jazz-klub, kávéház, táncparkett, stb.) megszólaló táncokat
vonultat fel.
34. Variációk. Feltétlenül ismertessük meg a növendéket a
fejezetben található kétféle variálási elvvel: a basszus-variáció (chaconne) és
a dallam-variáció lényegével. Törekedjünk arra, hogy a jó néhány technikai
problémán túl igényes és változatos zenei megoldásokat találjunk, mert ezek a
kis darabok nyithatnak utat a klasszikus variációk megértéséhez. Ügyesebb
növendékek megpróbálkozhatnak saját variációk készítésével is, például a
Händel-chaconne mintájára.
35. Szonatinák. Ne mulasszuk el a darabok tanításánál a
művek formai elemzését sem, mert ezek a kis művek csírájában mutatják
be a tétel fő-, mellék- és zárótémáját, ezért lehetőséget nyújtanak a
klasszikus szonáta-forma megismertetéséhez. Hasonló elemzésekre érdemesek
ugyanezen művek rondó-tételei is. A két különböző karakterű
zenei tétel összetartozását taníthatjuk, amikor már a növendék az egész művet,
mint egységet képes előadni.
— Amint már korábban hírt adtunk róla, 2006. áprilisában került a
zeneműboltokba Lakos Ágnes: „A
barátságos zongoraiskola” I-IV. kötete. Kérem, számoljon be, mi történt azóta!
— Hosszú éveken
keresztül dolgoztunk Orbán György zeneszerzővel és a Könemann
Zeneműkiadó munkatársával az új magyar zongoraiskolán. Elképzelhető
–, bár 35 évig mindvégig alapfokon tanító zongoratanár voltam, és emellett
kiadói munkát végeztem – hogy mennyire fontos volt számomra a kollégák
véleménye. Talán még fontosabb volt a gyerekeké. A gyerekeken a zongoraiskolát
már a megjelenés előtt tesztelhettük, hiszen tanítványaim már a
kéziratokból megismerhettek Orbán György számukra írt csodálatos zongoradarabjaival.
Megrendítő volt átélni, ahogyan a zenével ismerkedő gyermekek
életének részévé vált – Mozarttal, Bachhal és a többiekkel együtt – „az Orbán”.
Egyszerűen csak így.
Nagyon hálás vagyok azoknak a nagyra
becsült pedagógusoknak és művészeknek, akik átnézték, és szakmai
értékelésükkel segítették munkámat. Név szerint: Becht Erika, dr. Ábrahám
Mariann, Keveházi Györgyi, Falvai Sándor, Krause Annamária, dr. Batta András és
Kocsis Zoltán.
2006. májusában volt az első
bemutató az iskola megjelenése után Szentendrén, a Vujicsics Tihamér
Zeneiskolában, mivel ebben az iskolában tanítok már 26. éve. A kollégák
találkozhattak az új kiadvánnyal 2006. májusában Balassagyarmaton az Országos
Négykezes Fesztiválon, illetve Nyíregyházán, az Országos Zongoraversenyen is.
Bemutatót tartottam tanítványaimmal együtt Sopronban, Debrecenben, Vácott és
Budapesten. Nagy öröm számomra, hogy a határon túli magyar gyerekekhez is
eljutott a kotta, bemutató előtt állunk Érsekújváron és szerveződik
egy pozsonyi bemutató is. Reményeim szerint egy Nagyváradon is bemutatjuk.
Szintén örömmel töltött el, hogy 2007. júniusában egy akkreditált zongoratanári
továbbképzés keretén belül Tamásiban dr. Gallai Istvánné szaktanácsadó „Zenével
induljunk a szép, a jó és az igaz birodalmának meghódítására” címmel egy egész
hetet szentelt a zongoraiskola bemutatására.
— Az elmondottakból kiderül, hogy elégedett a zongoraiskola szakmai
fogadtatásával.
— Minden
várakozásomat fölülmúlt a kotta sikere. Olyan sok kolléga és gyermek számára
okoz örömöt, annyi pozitív visszajelzést kaptam, hogy most már biztosan tudom,
valóban nagy szükség volt rá. Különösen örülök annak, hogy nem kellett arról a
régi vágyamról lemondani, hogy egy olyan kotta szülessen, ami a zenetanuláson
kívül az illusztrációk segítségével zenetörténeti ismereteket is tanítson.
— A cím sok mindent kifejez. Miért ez a címe a zongoraiskolának?
— Fogalmazhatnánk úgy
is, hogy gyermekbarát zongoraiskola. Egy kisgyermek számára a hangszertanulás
-, bármilyen játékosan is fogunk hozzá - nagyon komoly munka. A gyerekek
általában minden munkát szívesen végeznek, aminek a célja örömöt ígér. Hiszem,
hogy a zongoratanulás az első pillanattól kezdve örömöt okozhat: öröm az
évszázadok óta egyik legnépszerűbb hangszernek és mestereinek
megismerésében, öröm a másikkal és a mások előtt való muzsikálásban. Ez a
kotta abban segít, hogy a tanulás örömforrás lehessen.
— Köszönöm a beszélgetést.
(Z. T.)
A barátságos zongoraiskola
lektorai így látták:
„A kotta átgondolt,
didaktikus felépítése, gazdag zenei tartalma, és valóban „barátságos”, impozáns
külseje mind a zongoratanár, mind a hangszert megismerni vágyó gyermek örömére
válik. Szerkezete világos,
áttekinthető, a pedagógus könnyen eligazodik a zenei, technikai célok szerint tagolt fejezetek között. . . A
darabok nagy száma, változatossága lehetővé teszi a tanár számára, hogy egyénre szabottan válogasson. . . Már a
kezdetektől a muzsikálás örömével szolgál a gyermek számára a sok (három-, ill.) négykezes, melyek nem
elhanyagolható zeneirodalmi ismereteket is
nyújtanak a nagy zeneszerzők darabjainak átiratai által. Orbán György
nagyszerű és változatos hangulatú darabjai a kortárs zenét is közel hozzák a játékoshoz.”
(H. Becht Erika, a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképző Intézet zongora-didaktika
tanára, gyakorlatvezető)
„A négy kötet
repertoárja rendkívül széles, nemzetközi skálán mozog. A bőséges darabválasztás
lehetővé teszi, hogy a tanár ne mindig ugyanazt a művet tanítsa
hasonló fokon lévő növendékeinek. Így maga a munka folyamata is
színesebbé, élvezetesebbé válik. . . Véleményem szerint egy ilyen tanulmányi
kötet kézbevétele színes szépségével elejét vehetné annak a lehetetlen
gyakorlatnak is, hogy a növendékek összefüggéstelen, fénymásolt, összevissza
gyűrt lapokból tanuljanak, miközben sokszor a szerző nevét sem
tudják.”
(Dr. Ábrahám Mariann, zongoraművész-tanár, az Európai
Zongoratanárok Szövetsége magyar szekciójának elnöke)
„A kiadvány egyik
fő értékének azt tartjuk, hogy rendkívül sokoldalúan közelít a
hangszerjátékhoz és a zenéhez. A felsorakoztatott művek a francia
clavecinistáktól napjaink zenéjéig terjednek, térben pedig egész Európát
átölelik. . . Meghatározó jelentőségű a zongoraiskolában Orbán György
zeneszerző részvétele, aki a legelső lépésektől páratlan
beleérző képességgel mindig a növendék technikai színvonalához alkalmazkodó
kis remekművekkel gazdagította a kiadványt. Biztosak vagyunk benne, ezek a
darabok a leendő kis zongoristák kedvenceivé válnak majd.”
(Falvai Sándor, egyetemi tanár, Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem és
Falvai Sándorné Keveházi Gyöngyi, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és
Előkészítő tanára)
„Három-, ill.
négykezes darabok sokaságával teszi a gyermek számára még gazdagabbá a zenei
élményt, s ezek nemcsak hagyományos „fönt a tanár, lent a gyermek zongorázik”-módon
jelentkeznek, hanem fordítva is – ez csak egy a sok jó és új ötlet közül,
amivel „szórakoztatóvá” válik a zenetanulás. . . Külön foglalkozik a gyerekek
által ismert és igényelt könnyűzenei világgal, s ezzel nagy lépést tesz a
sajnos meglévő zenei szakadék megszüntetése felé.”
(Bodokyné Krause Annamária, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem Tanárképző Intézete és a Graz-i Művészeti Egyetem tanára)
„Nagy örömmel vettem
kezembe Lakos Ágnes „A barátságos zongoraiskola” első négy kötetét. A kiadvány
méltán kaphatta a „barátságos” zeneiskola címet, hisz olyan kedvességgel,
szakértelemmel, barátsággal hozza közelebb a gyermekekhez a zenét, a
zeneirodalom alapismereteit, amely alapján e kiadvány minden bizonnyal mind a
gyermekek, mind pedig a tanárok kedvelt zongoraiskolájává válhat.
Meggyőződésem, hogy a mai gyermekeknek rendkívül nagy szükségük van a
zene közvetítésének ilyen nagyszerű, gazdag zenei tartalommal,
igényességgel, ritka empátiával és szakértelemmel szerkesztett példájára, amely
feltárja a gyermekek előtt a muzsika és muzsikálás örömének csodálatos
világát. Megfontolandónak tartom ezen tankönyv akár hivatalos tananyaggá való
nyilvánítását is.
(Kocsis Zoltán, zongoraművész, karmester)
„A Könemann Music
Budapest kiadónál megjelent, Lakos Ágnes által szerkesztett zongoraiskolát
olyan fontos kiadványnak tartom, ami méltó arra, hogy bekerüljön a zenét
tanítók és tanulók állandó, hivatalos tananyagai közé. Az új zongoraiskola metódusa,
didaktikája egy kiváló, gyakorló zongoratanár teljes pedagógiai élettapasztalatát
adja át tanárnak és diáknak egyaránt. A kiadvány élvezetes, „barátságos”, vonzó
a gyerekek számára, részben a benne foglalt zeneművek miatt, részben a
remek illusztrációk miatt. Ezt utóbbiak különösen étvágygerjesztővé teszik
a zongoraiskolát. Végül, de nem utolsósorban fontosnak tartom, hogy a
zongoraiskola egy jeles magyar zeneszerző, Orbán György erre a célra komponált
miniatűr műveit is tartalmazza. A kiadvány tanároknak, diákoknak
egyaránt fontos, sőt, jól használható a zenei felsőoktatás pedagógiai
stúdiumaiban is.
Mindezek alapján
javaslom, hogy a Könemann Music Budapest kiadó gondozásában, Lakos Ágnes szerkesztésében
megjelent „A barátságos zongoraiskola” kiadvány tankönyvnek nyilváníttassék, és
kerüljön be a zeneiskolák és egyéb zenei intézmények hivatalos tananyagába.”
(Dr. Batta András, zenetörténész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem rektora)