Évforduló,
nosztalgia és…
Matinékoncert
a Művészetek Palotájában
2009. január 25-én
vasárnap két alkalommal hangzott el a „Muzsikáló cimborák” címmel meghirdetett
program a Fesztiválszínházban, 11 és 15 órai kezdettel.
Az előre megadott műsor
értelmében a Tóth Aladár Zeneiskola Ifjúsági Zenekarát vezényli, zongorán
kísér, és a műsort vezeti: Vásáry Tamás.
„A Tóth Aladár Zeneiskola ebben a
tanévben ünnepli alapításának 105 éves évfordulóját. Ez alkalomból alakult meg
a Jubileumi Zenekar, melyben az elmúlt negyedszázad tehetséges fiataljai
zenélnek újból együtt.” – olvashattuk a szórólapon, melyet a terembe lépve
kaptunk kézhez. Tehát, valójában a Tóth Aladár Jubileumi Zenekart hallottuk,
melyben több olyan művész foglalt helyet, akiket más együttesekből,
zenekarokból ismerünk. A koncertmesteri tisztet Oláh Vilmos töltötte be, aki
kamaramuzsikusként az Auer Vonósnégyes tagja (csakúgy, mint a 2. hegedű
szólamvezetője, Berán Gábor, s a csellószólamé, Takács Ákos). Ők
valamennyien egykori növendékei a nagy múltú zeneiskolának, amelynek sikeres
jelenéről részletezően tájékoztat az említett szórólap – csakúgy,
mint azok a fiatalok, akik szólistaként szerepeltek.
A koncert címében szereplő
„cimborák”-hoz annyit, hogy volt a TV-nek egy Cimbora Zenekara, amelynek
állandó vezetőjéül 1994-ben Vásáry Tamást kérték fel. Erre emlékezett a
műsorvezetőként is méltán kedvelt művész, és öröm volt látni,
hogy milyen szeretettel közeledik a mindenkori fiatalokhoz, a régi cimborák
társaságát bővítő „új cimborák”-hoz.
A nézőtér legalább akkora élményt
nyújtott, mint a színpad: bűbájos apróságok özönlötték el, egy-egy
felnőttre nemritkán 2-3 is jutott belőlük. És mindennek a teteje:
hihetetlenül jól viselkedtek! Szándékosan nem a „fegyelmezetten” szót
használom, mert fegyelmezésre alig került sor, igaz, nem is nagyon lett volna
rá szükség. Nézték a színpadot, és figyeltek. Figyelték a bácsit, aki beszél
(visszaemlékezik, zenéről mesél, meginterjúvolja a szereplők
egyikét-másikát), nézték az „időutazó” bejátszásokat, és hallgatták a
felcsendülő darabokat. Ők még nem tudnak arról, hogy a „figyelmi grafikon”
milyen alakú, tehát, akkor sem nyüzsögtek, amikor már jogos lett volna a mocorgás.
Még a színpad-átrendezést is élményként élték meg!
Amikor felnőtt-koncerten a
hallgatók némelyike megfeledkezik arról, hogy koncertteremben van (zörög, vagy
akár félhangosan beszélget), neveletlenségét azzal magyarázzuk, hogy gépzenéhez
szokott, amit minden további nélkül lehet háttérzeneként hallgatni. Nos, ezek a
gyerkőcök legalább annyira korunk emberkéi, a nagyobbak valószínűleg
ügyesebben kezelik a távirányítót és a készülékeket, mint az idősebb
családtagok – és mégis, hihetetlenül érzékenyen reagáltak arra, hogy ott és
akkor minden „élőben” történt.
A műsor összeállítói,
természetesen, igyekeztek. Igyekeztek olyan zenéket keresni, amelyek
„gyerekeknek valók” – ezért lehetett a koncert nyitó műsorszáma Mozart:
Falusi muzsikusok című divertimentója. Itt az a mókás helyzet állt
elő, hogy meg kellett (meg lehetett) magyarázni a mozarti „humort”; azt a
viccet, hogy megkomponálta a hamisságot. A legkisebbek nem vették a poént,
ők a disszonanciákban is gyönyörködtek. Bizonyos szempontból, igazuk volt.
Hallhattunk egy tehetséges ifjú
zongoristát, Vida Mónikát, aki 13 éves korát meghazudtoló érettséggel
muzsikált, megismerhettünk egy „pálya-módosítót”, aki gyerekként klarinétosként
kezdte (s e hangszer játékosaként zeneakadémiai diplomát is szerzett), de igazi
sikerekhez huszonévesen énekesként jutott: Brickner Szabolcsot, s a 15 éves
zeneakadémiai növendéket, Szabó Ildikót, aki édesapja, Szabó Péter nyomdokába
lépett csellistaként.
Vásáry Tamás a színpadon közönségként
hallgatta figyelmesen Mendelssohn zongoramuzsikáját, zongorán kísérte Brickner
Szabolcsot, aki Schubert és Beethoven egy-egy dalát, valamint egy
Donizetti-áriát énekelt, majd karmesterként gondoskodott arról, hogy Szabó
Ildikónak méltó kíséret jusson Csajkovszkij rokokó-variációiban.
Koncert volt, ugyanakkor szinte a
klubfoglalkozás oldottságát is érezhettük. Jól adagoltan váltakozott a közelség
és a távolság a pódium és a nézőtér kapcsolatában. Oldott légkör alakult
ki, amikor például az énekes szavazásra bocsátotta a kérdést, olaszul vagy
magyar szöveggel énekelje az áriát. Ilyenkor lehetett látni: valóban „él” a
nézőtér! Mindenkinek volt elképzelése – és amikor felcsendült a muzsika,
ismét csend lett.
Ifjúsági koncertekről szinte
valamennyi vezető zenekar gondoskodik a fővárosban; törődnek a
közönség-utánpótlással. Nagy öröm, hogy vannak egyéb, alkalmi vállalkozások – s
nem lehetünk eléggé hálásak a Művészetek Palotájának, amiért a legkülönbözőbb
programokkal teszi lehetővé, hogy minden korosztály otthon érezze magát a
csodálatos épületben – és a művészetek világában.
Fittler
Katalin