A megfogantatástól a
felnőttkorig…
Az
50 éves PARLANDO
szülő-atyjával, Szatmári Lászlóval
beszélget
Laczó Zoltán
Laczó Zoltán: Kedves Szatmári tanár úr,
kedves Laci! A zenepedagógusok sokasága úgy ismer Téged, mint a Parlando c.
zenepedagógiai lap életre hívóját. Meg sem merem kérdezni, hegedűtanári
tevékenységed során hány növendéket neveltél muzsikusnak, hányan kerültek aztán
pályára, miközben zeneiskolát igazgattál, közösségeket szerveztél, zenekart
toboroztál, és zenekarokat vezettél. Mindezen tevékenységek közepette sok
esztendőn keresztül Te voltál a lap felelős szerkesztője. Miközben
magára a Parlando keletkezéstörténetére szeretnénk összpontosítani figyelmünket,
nem hagy nyugton a kíváncsiság, milyen történelmi és a Te személyeddel
kapcsolatos élettörténeti háttere lehet egy ilyen lap megszületésének. El
lehet-e vonatkoztatni a szubjektív emlékek felidézésétől?
Szatmári László: Kérdéseid már is számos,
ha csak nem számtalan emléket idéznek fel, s ezek, ha nem is szorosan a
Parlando-hoz, de az én személyes akkori – ki sem merem mondani –, több mint fél
évszázaddal ezelőtti – én-emhez, életemhez kötődnek.
LZ: Az ember nem tudja magát
kiszakítani a történelem sodrából. Ha visszaszámlálunk, akkor Te valóban a
jelenkor történelmének szemtanúja is lehettél.
SzL: Mint akkor minden fiatal
egyetemista, főiskolás, magam is tagja voltam az akkori ifjúsági
szervezetnek. 1956. október 23-án nagy DISZ-felvonulást rendeztek. Odasodródva
azon kaptam magam, hogy a Bem-térre értünk. Különös hangulata volt az egésznek,
az akkori kor politikai légkörétől merőben eltérő történésekre
került sor. Szemtanúként láthattam, amint a Sztálin-szobrot a talapzatáról
lehúzták, ledöntötték. Ebben az extatikusan felfokozott tömeghangulatban jött
velem szemben Erzsike, akivel már zenegimnazista korunk óta összekötöttek
bennünket a legbensőségesebb érzelmi szálak. Ő aztán az én egyéni
„történelmemnek” lett szerves és személyes és máig is „örökké tartó” része. Még
mielőtt belefeledkeznék privát életem csodáinak a megidézésébe, másról is
szívesen szólnék.
LZ: Éppen az iránt
érdeklődtem volna, hogy a felvonuláson részt vevő és forradalomtól
megérintett ifjú milyen szakmai készültséggel, háttérrel rendelkezett akkor.
SzL: A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola növendéke
voltam, s Rados Dezső tanár úr osztályában kaptam meg hegedű
művész-tanári diplomámat 1957-ben. Számos kiváló muzsikus távozott a
forradalom közepette és után külföldre. A földrengésszerű változások
ellenére is az itthon maradottakban – azért azok voltak többségben – munkált az
élni- és dolgozni-akarás. Így hívtak meg engem is az ÁHZ-ba (fiatalabb
olvasóknak: ez az Állami Hangverseny Zenekar rövidítése), ahol további muzsikus
életemre szóló élményt nyújtott, hogy Ferencsik János irányításával
hegedülhettem a vonós-karban.
LZ: Azt azért feltételezem,
hogy nem első sorban a zenekari játék inspirált arra, hogy
zenepedagógiával foglalkozz.
SzL: Való igaz, 1957.
szeptemberében neveztek ki a Fővárosi Zeneiskolai Szervezetben tanárnak.
Maga a tanári tevékenység, valamint az eszmei útravaló, amit Rados tanár úrtól
kaptam, voltak a meghatározó ösztönzők.
LZ: Ki volt a Zeneiskolai
Szervezet vezetője akkor?
SzL: Irsay Vera. Aki nemcsak jó vezetői adottságokkal rendelkezett,
hanem tanárnak, sőt, zenepedagógiai reformernek is jelentős volt.
Nyitott volt minden újdonságra. Tulajdonképpen az ő nyitottságának
köszönhettem, hogy tanári működésem első évében megnyertem bizalmát
és egyetértését.
LZ: Mihez, miben, s mivel?
SzL: Nem tagadom, már akkor
felébredt bennem az a törekvés, hogy először a főváros, majd az
ország zenetanárai számára adjunk önképzési lehetőséget a pedagógiai
gyakorlathoz szorosan kapcsolódó elméleti kérdések publikálásával. Azokban az
években – akkori és mai megítélésem szerint is – ennek nagy szükségét láttam.
Az eszköz, amivel ezt megvalósíthatónak véltem, egy zenepedagógiai lap
lehetett.
LZ: És egy éves tanítási
„múlttal”, ezzel az ötlettel már oda mertél menni Irsayhoz? Mit szólt?
SzL: Még én magam is
meglepődtem. Azonnal válaszolt: - „Jó az elgondolás! Hát csinálja meg!
Keresse meg Váczi Károly igazgató
helyettes urat, ő majd segít a kivitelezésben.”
LZ: Valld be ez több is volt,
meg kevesebb is, mint amit vártál.
SzL: Teljesen így van. Több,
mert Irsay minden ellenállás nélkül fejezte ki egyetértését. Kevesebb pedig azért
volt, mert azt reméltem, hogy több lesz az operatív segítség. Ám, Váczi
Károlytól kaptam egy olyan megbízólevelet, amellyel Budapest mind a kilenc
körzeti zeneiskoláját felkereshettem, kérve ehhez a munkához hozzájárulásukat,
egyben munkatársakat is kértem tőlük a lap létesítéséhez. Első sorban
szerzői-írói tevékenységhez toboroztam.
LZ: Akkor ezzel tulajdonképpen
már nyert ügyed volt.
SzL: Majdnem. Voltak azonban
akik azon nyugtalankodtak, hogy ki vállalja ezért a szakmai lapért a politikai
felelősséget. Végül, a budapesti igazgatók összehívásával és
állásfoglalásával sikerült őt megnyugtatnunk.
LZ: Ki számított ennél a
hivatali / politikai személynél garanciának?
SzL: Tulajdonképpen Irsay Vera
személye volt az „etalon”, aki a felelős szerkesztőséget vállalta. A
főszerkesztő én lettem. A szerkesztőbizottságba meghívtuk Dobszay Lászlót, Till Ottót, Péter Miklóst,
Demcsák Gézát. Munkatársakként vállaltak munkát Dr. Bárdos Kornél, Dénes László, Eőry Ede, Kutassi Margit, Rókay
Gabriella, Soltész Elekné (Erzsike ez évben lesz 94!).
LZ: Ezt az illusztris névsort
olvasva ráismerünk napjaink legnagyobb tekintélynek örvendő szakembereire,
néhányukra pedig szomorú szívvel gondolunk, hogy már nem lehetnek közöttünk.
Miként ma, úgy akkor is ők voltak azok, akik a legmagasabb mércével mért
minőséget garantálták a zenepedagógiai elvárásokban. Kíváncsiságomon nem
tudok úrrá lenni: mikor jelent meg az első szám?
SzL: 1959-ben, májusban vagy júniusban. A pontos megjelenés idejére most
nem emlékszem, de annyi bizonyos, hogy a tanév végéhez közeledve kezdtük a PARLANDO 1. számát terjeszteni. Ebben Dobszay, Irsay, Járdányi Pál, Till Ottó, jómagam voltunk az első szerzők.
LZ: Nagyon sok feltételnek
kellett teljesülnie ahhoz, hogy az első lépést megtegyétek?
SzL: Első helyen említem,
hogy mindenki önzetlenül, társadalmi munkában vett részt az újság
megalkotásában. Később is, még hosszú ideig!... Akkor még nem volt annyira
anyagias a világ. Mindenki tudása, lehetőségei legjavát kínálta fel és
adta. Ez vonatkozott olyan manuális tevékenységekre is, mint pl. a szövegek
legépelése, stencilezése (sokszorosítása), fűzése. És akkor még hátra volt
a terjesztés nem kis feladata. Személyesen vállaltak kollégák „postás”-munkát:
személyes kézbesítést minden fővárosi zeneiskolának.
LZ: Kár, hogy a vidék nem
részesedhetett ebből a nagyszerű kezdeményezésből.
SzL: Ez csak néhány hónapig
maradt így. Ugyanis hamar eljutott a lap a maga kezdetleges kivitelezettségében
a vidéki zeneiskolákhoz is. Azonnal jöttek a levelek a vidéki kollégáktól, hogy
ők is szeretnének részesedni a lap nyújtotta szellemi nyereségből.
Ennél a pontnál jött segítségünkre a Magyar
Zeneművészek Szakszervezete, úgy is, mint stabil anyagi támogató –
azóta is!!! Ők biztosították a működtetés és terjesztés (csomagolás,
postázás) feltételeit. Egyúttal így és ekkor vált a Parlando országos lappá. A
szakszervezeti kapcsolatoknak volt köszönhető, hogy a nyomdai munkákat az Építők Szakszervezete vállalta be
költségtérítés nélkül. Rotaprint eljárással készültek még ezek a számok. Az
előállításba, terjesztésbe hónapok múlva – hogy egészen pontos legyek,
1961-ben – bekapcsolódott a Zeneműkiadó
is, s innentől kezdve lett a lap postai terjesztés tárgyává. .
LZ: Feltételezem, nem voltak
gondjaid azzal, milyen profilt kapjon a lap.
SzL: Valóban nem, hisz’ a
felsorolt kiválóságok személye maga is meghatározta a „főcsapás” irányát,
amelyek szorosan kapcsolódtak az illető történelmi kor zenepedagógiai
felvetéseihez. Legaktuálisabbnak az 1963-ban érlelődött zeneiskolai
tantervi reform látszott. Az elvi irányok kijelölésében jelentős
segítséget jelentett a már említetteken kívül Bárdos Lajos, Bónis Ferenc, Breuer János, Földes Imre, Hernádi Lajos,
Kalmár Márton, Szőnyi Erzsébet, Tornyos György, Ujfalussy József részvétele.
Nem kell külön hangsúlyoznom, hogy minden egyes személyiség valamilyen
szakterületet képviselt. Így aztán egyre szélesebbe vált az a szakmai paletta,
amely a különböző területeken működő – hangszeres, elmélet,
szolfézs, alkalmasint még iskolai ének-zene – tanárok sokasága számára
jelentett komoly szakmai segítséget.
LZ: Voltak-e külföldi
szerzők, akik hozzájárultak írásaik közléséhez, vagy egyenesen a Parlando
számára küldtek írás(oka)t.
SzL: Elsőként és első
helyen említeném Paul Michel
professzort, a budapesti Zeneakadémia testvérintézményének, a weimari „Franz Liszt Hochschule für Musik”
zenepszichológia - zenepedagógia professzorának már 1961-ben megjelent írását
(Liszt, a zenepedagógus), Jacobson
angol szerző írását az érzelmi nevelésről.
LZ: Később meg már alig
lehetett „megzabolázni” a külföldi írások beáramlását, aminek egészen magától
értődő oka volt. A magyar zenepedagógia történetének sorsfordító
eseményeként tekinthetjük talán az 1964-ben Budapesten megrendezett 7.
ISME konferenciát, amely számunkra ablak volt a világra, de a világnak is
ablak volt ahhoz, hogy a külföldiek is betekintést nyerjenek a magyar
zenepedagógia akkor már egyre markánsabb arcéllel rendelkező eredményeibe,
műhelytitkaiba. Kodályt ekkor
választották a nemzetközi társaság díszelnökévé,
s ekkortól indult el zenepedagógiánk és nagyköveteinek karrierje a világban.
SzL: Való tény. Utalásaidat
igazolja, hogy az ISME legfontosabb eseményeinek, előadásainak anyagát
három nyelven – németül, oroszul, s természetesen, magyarul – jelentethettük
meg. Volt ISME különszámunk! A konferencia után még sokáig adták a lap
törzsanyagát az ISME konferencián elhangzott különböző témájú és
különböző nemzetiségű előadások.
Ma sokan tételezik fel, hogy a kor ideológiai, politikai nyomásának
következtében el voltunk szigetelve az akkor hőn sóvárgott nyugati
kultúrától, zenepedagógia eredményeitől. Az ISME maga is ennek az
elszigeteltségnek az ellenében hatott. De köszönhettük a nyitottságot olyan
felvilágosult szellemiségű vezetőknek, mint amilyen a több nyelven
beszélő, nagy műveltségű zenepolitikus személyiség, a Magyar Zeneszerzők Szövetségének
titkára: Szávai Magda volt.
A lap korábbi komolyságát megőrizve jelentősen fokozta a
küllem változatosságát a konferencia szereplőiről, eseményeiről
készült sok fotó. Bármennyire is auditív beállítottságúvá válik a
szak-zenész, de a vizualitás is hozzájárul a publikációk iránti érdeklődés
felkeltéséhez.
LZ: A fotók valóban
dokumentálni tudnak sok olyan tényt, amit az írás nem tud megjeleníteni.
Ilyenek voltak például azok a beszámolók, amelyeket az Országos Zenepedagógus Szakosztály kétévenkénti
közgyűléseiről adott közre a Parlando, szinte
jegyzőkönyvszerű pontossággal és részletességgel. Ugyanebbe a körbe
tartoznak azonban a háromévenként megrendezett Országos Győri Zenei Nevelési Konferenciákról szóló tudósítások.
SzL: Köszönöm, hogy erről
említést tettél. Nem lennénk ugyanis igazságosak, ha megfeledkeznénk az
Országos Zenepedagógus Szakosztályról, amely a Zeneművész Szakszervezeten
belül szerveződött, s vált szervezeti kovásszá a magyar zenepedagógiai
életben. Már csak azért sem, mert a Szakosztály és a Parlando szoros szövetségben
kezdett működni. Főképpen a zeneiskolai és a szakképzést folytató
zenei intézmények (konzik, főiskolák) tanárainak – a későbbiekben
igazgatóinak – részvétele járult hozzá az aktivitás növeléséhez. Továbbá, a
Szakosztály vezetőségének és a Parlando szerkesztőbizottságának a
tagjai közötti gyakori egybeesés is segítette ezt a szakmailag teljesen
indokolt és gyümölcsöző szövetséget.
LZ: Talán nem eltúlzott a
véleményem, ha megkockáztatom, hogy ezt a szimbiózist Sándor Frigyes tanár úr szimbolikus alakja, személyisége
testesítette meg.
SzL: Alig van zenepedagógiai
szakmai, zenepedagógiai szervezeti / szervezési és zenei
előadóművészi terület, amelynek kapcsán szó nélkül mehetnénk el „Frici bácsi” személyisége mellett. A
Bartók konzervatórium megszervezése (1948-49), hegedűiskolája, kamarazene
tanítása – amelynek eredményeként ma is élvezhetjük a Liszt Ferenc
Kamarazenekar játékát –, a Máté passió 50 éves hallgatás utáni, húzás nélküli,
korhűséghez közelítő budapesti (zeneakadémiai) előadása, az
elsők közötti debreceni Kortárs
Magyar Zene tanfolyamai kereteinek megadása, gondozása, s nem kevésbé a
Parlando eszmei, szellemi frisseségén való őrködés –, mind-mind Frici
bácsi életművéhez, s a mi magyar zenepedagógia-történetünkhöz tartozik.
LZ: Mivel én ezidőben már
a Szakosztály megválasztott tikára voltam (1972-től), gondolhatod, milyen
megtiszteltetés és öröm lehetett Frici bácsi mellett dolgozni. Azonban az én
szubjektív örömöm eltörpül az 1968-ban
életbe lépő tanácstörvény
jelentősége mellett, amely átalakította a zeneiskolák szervezeti
struktúráját.
SzL: Az addig ismert budapesti
kilenc zeneiskolai körzetet a törvény a közben kialakított kerületi tanácsokhoz
rendelte. Csupán annyi változást hozott ez a törvény az én szakmai, irányítási
életemben, hogy a korábbi 4-es körzethez tartozó zeneiskola igazgatását a továbbiakban a XIX. kerületi, kispesti zeneiskolában
folytattam. Mikor, ha nem a korai negyvenes éveiben vállalja magára a
legtöbb szakmai feladatot az ember?
LZ: Mit is tehettél ezekben az
években? Fogadjunk, hogy az igazgatás mellett szükséged volt a tanításban
kifejthető szenvedélyed elvezetésére. Próbáld sorolni a helyeket, ahol
hegedűsök sokaságával szerettetted meg zenét, a zenélést!
SzL: A fogadást megnyerted.
Valóban nem volt elég az igazgatás, nem volt elég a XIX. ker. saját
zeneiskolámban a hegedűtanítás. Kijártam Csepelre, tanítottam a
Textilipari Dolgozók Szakszervezetének zeneiskolájában (akkor még voltak olyan
szakszervezetek, amelyeknek még ilyen igényeik is voltak), de hogy ne „ragadjak
meg” Pesten, Győrbe is jártam tanítani az ottani Konzervatóriumba.
Emellett aztán valóban soknak kezdett tűnni a Parlando
szerkesztéséből rám háruló munka, hisz’ ez együtt járt a cikkek
begyűjtésével, a lektorálással, a nyomdai előkészítéssel, a korrektúrával,
s mindez a felelős szerkesztő tényleges felelősségével társult.
LZ: Mindezt, persze, segítség
nélkül, már ami a Parlando-t
illeti?
SzL: Hát igen. A
hegedűtanításba nem fér bele a külső segítség, ám a Parlando szerkesztésébe – igen. 1971-től kitűnő, az ügy
iránt elkötelezett, agilis segítőt kaptam Zelinka Tamás személyében.
LZ: Némi időd
felszabadulhatott. Talán több futotta a családra, szeretett feleségedre, Erzsikédre, aki közben a VIII. ker.
Zeneiskolában lett megbecsült tanár, majd igazgató, és nem kevésbé leánykádra: Évikére, aki jelenleg a VIII. ker.
Józsefvárosi Zeneiskola igazgató-helyettese.
SzL: Logikus feltételezésnek látszik, amit mondtál. A családi kör
bővítési kényszere azonban része volt életprogramomnak, mégpedig a szakmai
területre is kiterjesztve. 1970-től megszerveztem és azóta három és fél
évtizeden keresztül vezettem a VIII. és XIX. ker. zeneiskolák egyesített tanári
zenekarát. Szakmai sikereink minőségi jelzőjeként vélem, hogy
koncertjeinket a budapesti Vigadóban, a Fészek Művészklubban, sőt, a
Zeneakadémia Kistermében is szívesen fogadták a kerületi színterek mellett.
LZ: Közel két évtizede, 1990
januárjában adtad át teljesen a „kormányrudat” Zelinka Tamásnak, aki azóta is a
lap felelős szerkesztője. Ő az irántad való és kiérdemelt
tisztelettel emlékezik meg minden számban, amikor is az impresszumokban Téged
alapító felelős főszerkesztőként tűntet fel. Hogyan látod
ma a lap helyét, helyzetét, milyennek tartod az arculatát?
SzL: A tudós szakmai cikkek
váltak egy időben dominálóvá. Ez amilyen erénye volt a lapnak, annyira
csökkentette is az érdeklődést az „átlag olvasó” zenetanárok körében. A ló
túlsó felének látszott lenni, hogy a Parlando megpróbált hiánypótló szerepet
játszani, amikor kihalt a Magyar
Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége gondozásában életre hívott
Metronom c. újság, a maga sok apró
és aktuális, főleg szervezeti, szervezési témájú írásával. Meg kell
jegyeznem, hogy egyáltalán nem könnyű az egészséges egyensúlyt megteremteni
a középső virágkorhoz (1965-1985) képest ma limitált terjedelmi keretben
(akkor havi megjelenésű volt a lap, azóta pedig nemcsak az évi hat
megjelenés, hanem az újólag A5-ös formátum is önkorlátozásra int).
LZ: A Szakosztályt már rég
felváltotta a Zenetanárok Társasága
(1990). A tagsági díjban benne foglaltatott, s ma is bennfoglaltatik a Parlando
megküldése a tagoknak. Csökken a taglétszám, még jobban az előfizetés!
SzL: Az idő haladtával
forradalmi változásokat élünk át a nyomtatott kommunikáció terén. Életünk
részévé vált az internet. Külön
becses ajándéka életünknek, a lap létezésének létfeltétele, hogy a Magyar Zeneművészek és
Táncművészek Szakszervezete ma is a sajátjának érzi a lapot, s nemcsak
erkölcsi támogatást nyújt, hanem finanszírozza is a teljes kiadás jelentős
hányadát. Ennek része a közelmúlt írásainak, s az időben egyre korábbi
időszakokra kiterjedően megjelent cikkeknek a digitalizálása. A „digi”-Parlando
nagy közszeretetnek örvend. A
honlap látogatóinak a száma évente eléri a 110
ezer „’kattintást’. Mindez díjtalanul! Talán
nem kell részletesebben indokolni az
előfizetések csökkenésének az okát.
LZ: Gondolom, felemelő jó
érzés számodra lapozgatni a régebbi és mai Parlando számokat. Hisz’ a
megfogantatástól az érett felnőtté válásig hű és gondos atyja voltál
egy olyan lapnak, amely ritkaságszámba megy a magyar kulturális lapok
kiadásának, fenntartásának, létezésének a történetében a maga folyamatos
félévszázados korával. Amely kultúrpolitikatörténet, zenepedagógia történet,
hírmondó, tudomány, forrás mindazoknak, akiknek a munkájához, életéhez,
tudományos felkészüléséhez elengedhetetlen, továbbá ötletadó forrás a PARLANDO.
Köszönjük a fenntartónak, a Magyar
Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének, személyesen is
főtitkárának, Dr. Gyimesi Lászlónak
a PARLANDO c. zenepedagógiai, szakmai lap iránti elkötelezettségét, és
támogatását.
A Zenetanárok Társasága
öröméül szolgál, hogy a lap szerkesztésében szerepe lehet annak a szerkesztőbizottságnak, amelynek a
segítségét a Parlando igénybe vette, s amelyet a Választmány eddig is delegált.
Kívánjuk Zelinka Tamásnak, a lap
jelenlegi felelős szerkesztőjének, hogy töretlen lendülettel vigye
tovább a lángot.
Köszönjük Szatmári László tanár úrnak, köszönjük Neked, drága Laci, hogy életed, munkásságod jelentős részét ennek a szolgálatnak az oltárán áldoztad, kincset hagyva az utókornak. Kívánnám, hogy minél többen tudják ezt a kincset a magukévá tenni, megőrizni példaként, s gyarapítani a jövő számára.