KREATÍV ZONGORATANULÁS (II/2 rész)
A három kötetes zongoraiskola, tartalmát tekintve a Pécsi Martyn Ferenc Művészeti Szabadiskola programjának „zongoranézetű summázata”, - az iskola jelenlegi igazgatójának megfogalmazása szerint. A teljes anyag nem csak kottákat tartalmaz, ahogy ezt a zongoraiskoláknál megszoktuk. Az első két kötet lényegében kottakönyv, a harmadik pedig a kottagyűjtemény. Mindhárom kötet két kisebb egységből áll, ily módon lényegében hat kis kötetről van szó.
Gyerekkorom óta egy olyan zongoraiskoláról álmodtam, amelyben a
megtanulásra váró darabok nem sűrűn, szigorú sorrendben követik
egymást, minden magyarázat, vagy kapcsolat nélkül. Egyszer kezembe került egy
olyan kiadvány, ahol az egyes fejezetek között korabeli színes festmények
pihentették a szemet és hagytak lélegzetvételnyi szünetet. Nagyon szerettem ezt
a kötetet, jó volt kézbe venni, tanulni, zongorázni a darabokat és nézni a szép
képeket.
Amikor elkezdtem zongorát tanítani, akkor is sok minden érdekelt és azt
láttam, hogy ha zongorázás közben tanítványaimmal a világ dolgairól is beszélünk,
sokkal jobban érdekli őket a tanulás. Kíváncsian keresik az
összefüggéseket a dolgok között, - mert a természet, a tudományok és művészetek
egy közös gyökérre épülnek, - s így jobban megértik a soron lévő zenei
szakanyagot, ami a gyakorlás értelmét és fontosságát is hangsúlyozza. Így a
gyakorlás nem mechanikus ismételgetés és végrehajtás, hanem folyamatos
létrehozás, ami már nem olyan fárasztó. Lényeges, hogy a gyakorlás az életük
részévé váljon, és olyan legyen, mint a napsütés. Ha ez a munka a gyerekek
számára örömöt jelent, és ha állandóan jelen van a felfedezés öröme is, akkor
ez egy biztosítéka lehet a zenével, művészetekkel való hosszabb távú
kapcsolatnak is, ami pozitív módon hat vissza. Ettől kezdve állandóan
bevittem különböző albumokat, könyveket, lexikont az órára és kezdtem
összeállítani mi mindenre, lehet szükség. Elkészítettem egy „Tudnivalók” füzetet,
amit a tanítványaimnak mindig leírtam, de egyre több lett az anyag és egyre
bonyolultabb.
1968-tól, Lantos Ferenccel való találkozásom óta, a sok beszélgetés még
jobban megerősített ezekben a gondolatokban, és még inkább kialakította bennem
azt az igényt, hogy a különböző területek közös alapjait keressem, és a
zenével ne elszigetelten, csak önmagában foglalkozzam. A hosszú évek alatt
közben összeállítottuk iskolánk szakmai programját, ami ma már a tanárok és
növendékek számára teljesen természetes gyakorlat.
Ilyen előzmények után nyilvánvalóvá vált, hogy a kottakönyvek
szakanyagát az interdiszciplináris hangsúlyok köré rendezzem a nyitottabb, átfogóbb
gondolkodás kialakításának és a világ egységben látásának érdekében. Ezáltal a
zene, a zenetanulás fontosabb szerepet kaphat a gyerekek életében, és bármilyen
pályára kerülnek, az átfogó szemlélet segít a kreatív gondolkodás és magatartás
kialakításában, mert ez az élet minden területén szükséges. Olaszországi
utazásaink során lenyűgöző élményként tapasztaltam, hogy azok a
csodálatos épületek milyen módon hozhatók kapcsolatba zenei szerkezetekkel,
versekkel, festményekkel vagy akár egy virággal, vagy egy lepkével…
„A természet nagy elvekre van építve. A természet nem épít külön
elveket egy fának, egy bokornak, egy virágnak, egy embernek. Minden egy közös,
nagy alapelvre épül, úgyhogy végeredményben mindegy, mit tanulmányozunk, ha
elég értelmesek vagyunk ahhoz, hogy az élet alapelveit, szerkezetét megértsük.”
– írja Szent –Györgyi Albert a magyar orvos-biokémikus.
Tehát a közös alapelveket tartjuk a legfontosabbnak, mert ez kapcsolja
össze a különbözőségeket. – Ez természetesen nem csak a szakmai kérdésekre
érvényes.
Ugyanakkor a különböző művészeti ágak nyelvként
kezelhetők. Ilyen értelemben, a zenét is, mint nyelvet kell tanítani, a
nyelvnek beszélt, írott, olvasott formáját egyaránt. A nyelvi elemek minden
területen megtalálhatók, viszont sajátosak, mert ezek különböztetik meg
egymástól az egyes területeket.
A zenei elemek használata a zenére jellemző, a vizuális
elemekből rajzok, festmények születhetnek és így tovább…
Nézzük meg, hogy a szakmai tananyag szempontjából melyek az élet minden
területén jelen lévő, összekapcsoló szerkezeti elvek, és melyek a sajátos
nyelvi elemek, amelyek viszont megkülönböztetik a különböző nyelvi
területeket egymástól. Szerkezeti elvek: ellentét, ritmus, arány, szimmetria,
aszimmetria, párhuzam, ismétlés, visszatérés, stb.
A zenei nyelvi elemek: hangok – a hangzó világ elemének elsősorban
a hangot tekinthetjük, mivel a zene és a körülöttünk lévő akusztikus
környezet is a hangra vezethető vissza. Lényeges azonban, hogy mindezt
viszonylagosnak tekintsük, adott esetben a hangon belüli kisebb részeket
(felhangok) is nevezhetjük elemnek, vagy több hangból álló zenei egységek, vagy
még nagyobb részek elemként is működhetnek.
Az első zongoraóráktól kezdve lényeges ezekről a dolgokról
beszélni, példákat keresni az életből, például mindjárt az ellentétre, és
az elemekből való építettségre, majd hangokat létrehozni mindenféle
lehetséges módon, különböző kis hangszereken, és a zongorán. Fontos
megfigyelni az egyes hangszereket, megkeresni a hangok megszólaltatásának
lehetőségeit, fontos megfigyelni a létrehozott hangokat, amelyeket
összehasonlítva egymással, hamarosan kiderül, hogy itt például az ellentét
milyen módon szerepel: erős-halk, hosszú-rövid, magas-mély, szól-nem szól,
különböző hangszínek…. stb. Ezeket a feladatokat mindenki meg tudja
csinálni, tehát egyenlő eséllyel indulnak. Ugyanakkor játék közben a tanár
azonnal észreveszi, hogy melyik növendéknél mire kell jobban figyelni, mit kell
javítani.
Ezáltal rögtön elkezdődnek az apró nyelvi gyakorlatok, az
improvizációk, vagyis a nyelv „beszélt” formái. Tehát a hangok létrehozásának
különféle lehetőségei improvizációkban szólaltathatók meg a különböző
kis hangszereken, és a zongorán. A megszólaltatott hangokat meghallva
fejlődik ki a gyerekekben a hallás készsége, ami elengedhetetlen feltétele
a zenélésnek. Mindenki a saját hangjaival, a saját önálló gondolatait
közölheti, természetesen a megfelelő tartalom alapján. Itt szó sincs
teljes szabadságról, mindent meghatározott kiindulópontok és szempontok
vezetnek. Ahogy a szabad beszéd is, az érthetőség érdekében meghatározott
törvények szerint működik.
Az első kötetben „Az ismerkedés és játék a hangokkal egyszerű
hangszerek használatával és a zongorán”, valamint a „Zongora improvizációk”
című fejezetek tartalmazzák ezeket az első feladatsorokat.”
Tapasztalatom szerint a gyerekek boldogan jönnek az órákra, és rögtön csinálni
szeretnének valamit, játszani szeretnének a hangszeren. Ezt az alkotóvágyat, a
teremtő gondolkodást nem szabad bennük letörni, és az első
improvizációs feladatok kimondottan alkalmasak arra, hogy a gyerekek birtokba
vehessék a hangszereket és meghallják saját hangjaikat, kitaláljanak különböző
izgalmas dolgokat. Közben szinte észrevétlenül tanulják meg a helyes ülést,
kéztartást, ujjtartást, a kar-, kéz- és ujjtornák fontosságát, amit hazamenve
otthon a könyv alapján többször is felidézhetnek, és végig próbálhatnak. A
technikai gyakorlatok első pillanattól való jelenléte igen fontos, mert megalapozzák
a minőségi zenei megszólaltatást és a hiteles zenélést. Az első
improvizációs gyakorlatok rögtön párbeszéd formájában, négykezes- vagy akár
hatkezes játék közben is megszólaltathatók. Az egymásra figyelés, az egymásra
reagálás, az egymástól tanulás, az együtt csinálás mindig nagy örömöt jelent.
A kottában szép színes képek
láthatók az elemekből való építkezés néhány példájára, az ellentétre pedig
egy nappali és egy éjszakai felvétel a római Szent Péter Bazilikáról, a
Kiengesztelődés útjáról közelítve. Rómát több helyen is felidézem, és ez
át meg átível a gondolataimon. Azt hiszem, ennek üzenete, eszmeisége és értéke,
mindenkinek erőt adva, segít feladatainak megoldásában. Egy szép és
tanulságos Weöres Sándor vers is hozzájárul az emberi tartás kialakításához, az
ellentét ürügyén.
A zenei elemekkel végzett gyakorlatokkal egyidejűleg a vizuális
nyelvi elemekre épített feladatok kapcsolhatók. Itt is lényeges, hogy mindenki
tud foltot, pontot, vonalat rajzolni, tehát ebben az esetben is egyenlő
eséllyel indul. A gyerekek nem csak a hangokkal, hanem minden más módon szeretnek
játszani, természetesen itt is fontos a játékszabályok betartása. Sokszor a
rajzokon keresztül jutnak közelebb a zenei megoldásokhoz, tehát a többirányú
munkára fordított idő mindig megtérül. Példaként és szemléltetésként
gyerekrajzok és gyerekkompozíciók is bekerültek a kötetekbe, jelezve, hogy a
gyerekek számára természetes ez a munka, és mindegyik a maga szintjén meg tudja
oldani ezeket a feladatokat.
Az első két kötetben (a négy kis-kötetben) az ellentét után, a
fent vázolt módon sorra kerülnek a további szerkezeti elvek: ritmus, arány,
szimmetria, aszimmetria, párhuzam, ismétlés, visszatérés. Az egyes fejezetek az
értelmezésekkel, analógiákkal, zongoradarabokkal, zenei példákkal, elméleti
tudnivalókkal, improvizációs és kompozíciós feladatokkal, vizuális
feladatokkal, gyerekmunkákkal, a témakörhöz kapcsolódó zenei- irodalmi-
képzőművészeti- és építészeti példákkal járják körbe az adott témakört.
Közben lépésről lépésre, egyre többet lehet megtudni a
zongorázásról, a hangok helyéről a zongorán, majd a vonalrendszerben, a
ritmusokról, kottaolvasásról, kottaírásról, technikai problémákról,
improvizációs és kompozíciós feladatokról, analógiákról és mindezekről
kapcsolataikban: a látott hang elképzelése, meghallása és megfelelő
mozgással történő megszólaltatása mind-mind folyamatosan megoldásra váró
feladatok. A ritmusra vonatkozó alapvető tudnivalókhoz és a gyakorlatokhoz
mindig vissza-vissza lehet térni, nem kell mereven, egymás után venni az
anyagot. Egyébként is több fejezet kezdődik egészen könnyű kis darabokkal,
ezeket is lehet egyidejűleg tanítani. A kreatív tanárok biztos tudják,
melyik növendéküknél mi legyen a következő lépés.
A első kis zongoradarabok felépítése a 3. ujjal történő
játékból indul, egyszerre tudatosítva a violin- és basszuskulcsokat. Ezeket a
hangismétléses gyakorlatokat, a lépések darabjai követik: 2-3-, majd 2-3-4.
ujjakkal. Ezután az ugrások, és a kettősfogások 1-5. ujjakkal, zárják ezt
a részt. Mindegyik gyakorlat improvizációkban és kompozícióírás formájában is
feldolgozható.
Az egész anyagban, több helyen Sári József négykezes darabjai teszik
érdekessé az anyagot, szorosan kapcsolódva az éppen tárgyalt zenei problémákhoz.
A módosítójelek megismerése után néhány népdalfeldolgozás következik, melyeknek
tanulása során ezeket a módosítójeleket a gyakorlatban is lehet alkalmazni.
Egyébként, bizonyos témaköröket megerősítve, még néhányszor előtűnik
egy-egy népdal, amelyeknek megismerése, és egyáltalában a népdalkincs
megőrzése mindannyiunk számára nagyon fontos.
A hangközök tárgyalását Esztényi Szabolcs és Király Csaba
különböző hangközökre épített kompozíciói követik. Találhatók köztük 2- 4-
és 6-kezes darabok is. Aki Esztényi Szabolcs „Prim, oktáv” zongoradarabjait jól
megtanulja, tájékozott lesz a zongorán az oktávjátékban. „Harangok” című
hatkezes kis darabja pedig lehetőséget nyújt mindegyik zongoristának, hogy
bár egy-egy hangot és annak oktávjait játsszák, mégis izgalmas harangozás legyen
hallható, mert mindegyikük más metrumban (5/8, 4/8, 3/4) rakja fel a saját
„egy” hangját. Király Csaba hangközökre épített miniatűrjei a zongora
teljes hangterjedelmére íródtak, különböző tempók, különböző
karakterek és dinamikák, szellemes megfogalmazások, nem megszokott címekkel,
például: „Fanyar libikóka kisszekundokkal”, „Kvart a barátom”, vagy „Sóhajok
kvartokkal”…
Amikor Pécsett a kottabemutatót tartottuk, iskolánk egyik növendéke
éppen a „Kvart a barátom” című kis darabot mutatta be, és utána rögtön
játszott egy improvizációt is, jelezve, hogy a kvart valóban a barátja. A
bemutatón nem az én tanítványaim szerepeltek, és meglepetés volt számomra,
milyen kreatív módon álltak hozzá a kompozíciókhoz, sok fantáziával,
bátorsággal, a darabokhoz kapcsolódtak improvizációkkal, saját kompozíciókkal,
vagy rajzokkal. Karácsony ünnepére a gyerekek válogathatnak a karácsonyi
énekfeldolgozások közül, gazdagabbá téve ezáltal az ünnepet.
Fontosnak tartottam alapvető szolmizációs ismeretekre is kitérni,
mivel a szolmizálás sok zenei vonatkozást segít. Nem tartom helyesnek, hogy
általában csak ének és szolfézs órákon szolmizálnak a gyerekek, hangszeres
órákon pedig többnyire nincs erről szó. A pentachordok fejezet a dúr-, a
moll-, az 1:2 modell- és az 1:3 modell pentachordokkal foglalkozik, melyekhez
ujjgyakorlatok, népdalok, gyerekkompozíciók és kis darabok társulnak. A
pentachordokból született négyféle hármashangzatra is készültek kis
zongoradarabok. A felhangjátékok után következik a pentaton témaköre,
népdalokkal és Binder Károly egyszerű jazz hangzású improvizációs
feladataival.
A jazz zene iránti érdeklődésemet még 1979-ben Gonda János
keltette fel, aki mindig is nagyon fontosnak tartotta a jazz zenepedagógiai
jelenlétét, és máig sokat tett ennek érdekében. A zongoraiskolába került jazz-feladatokat
az egyes zenei problémákhoz kapcsolva tárgyaltam, jelezve a kétféle zenei anyag
közös alapjait. Három keleti pentaton hangsor zárja az első kötetet.
Az egyes témák között Lantos Ferenc: „Hangzások” sorozatának némely
darabját láthatjuk, melyek megfelelő értelmezés után megszólaltathatók.
A második kötet tartalmazza a többi szerkezeti elvet, a fent említett
módon.
A szimmetria témaköréhez kapcsolódva Esztényi Szabolcs sorozata játszik
a hagyománnyal. Király Csaba transzlációs szimmetriára írt munkáiból pedig
egyet meglepetésként, a pécsi bemutatón oboán, hegedűn és zongorán
játszott három tanár, jelezve, hogy át lehet lépni másik hangszerre is,
anélkül, hogy sértenénk a szerző gondolatát.
Érdekes és fontos üzenete lehet a hangnégyzeteknek, számnégyzeteknek és
betűnégyzeteknek. Érdemes velük foglalkozni, megfejteni titkukat és
megőrzésre továbbadni.
Néhány fontos tudnivalót olvashatunk a különböző zenei fogalmakról
majd a gyakorlásról. A dúr és moll hangsorok, a modális hangsorok, a skálajáték,
a hármas-, négyeshangzatok és zeneelméleti tudnivalók közben sor kerül a régi
stílus-improvizációkra is. A kvintkör – színkör jelenléte ismét kapcsolatot
jelez.
Bárdos Lajos: Bach nyitó-kadenciái (Parlando, 1978. szeptember) c.
írása mindenkinek felhívta figyelmét a zenében oly gyakran előforduló harmóniasorra,
a II-V-I fokok egymás- után következésére. Erre példaként egy egyszerű
Schubert: Ländlert választottam, melyben nyomon követhető a II-V-I
harmóniák egymásutánja, mint nyitókadencia, szekvencia és zárlat is. Az
aláhelyezett harmóniaváz segít az improvizációkban, ami egyúttal
stílusgyakorlat is. Ehhez a témához természetesen kapcsolódnak a II-V-I
harmóniák a jazzben, dúrban, mollban, Binder Károly magyarázó kis zongora
darabjaival. Ha valaki ezeket valóban megtanulja minden hangnemben, dúrban,
mollban, és improvizációkban, kompozíciókban gyakorolja, akkor óriási jártasságot
szerez. Próbáljuk ki!
Az említett harmóniasor a blues-ra is jellemző, ebbe is
betekintést nyerhetünk Binder Károly tanításán, zongora kompozícióin keresztül
.Ezt azért tartom nagyon fontosnak, mert ezeket a darabokat tanulva, a jazz
nyelvezetét ismerjük meg, kreatív módon feldolgozva, és nem standard-ek mechanikus
gyakorlásáról van szó. Természetes, hogy bizonyos idő után a standard-ek
is kaphatnak fontos szerepet.
A variáció témaköre zárja a kötetet, ami az eddigiek variációit, a
szerkezet-variációkat és a variációs formát is tartalmazza.
Ahogy ebben az írásban sem tértem ki részletesen mindenre, úgy fontos
hangsúlyoznom, hogy a zongoraiskola egyik témaköre sem lezárt, egyik sem
tartalmaz minden ismeretet. Mint ahogy az életben sem kapunk készen semmit,
mindenért meg kell küzdenünk, úgy itt is erőfeszítéseket kell tennünk, és
az elindított gondolatokat meg kell tanulnunk kiegészíteni, bővíteni és
kreatívan értelmezni. „A diót az Úristen adja, de fel nem töri” – mondja Goethe
(de nekünk kell feltörni!).
A harmadik kötet a kottagyűjtemény, ennek az anyagát, a zongoristáknál
szokásos vizsga sorrendbe állítottam össze: etűd, Bach, szonatina,
szonáta, és különböző stílusú művek követik egymást. Itt is található
könnyebb és nehezebb zongoramű is. Néhány esetben, a darabokhoz
kapcsolható improvizációk megkönnyítése érdekében a harmóniaváz is szerepel.
A kortárs zenei anyagról egy kicsit bővebben szeretnék írni, mert
mindegyik kompozíciónak nagyon örültem, és mindegyiket külön-külön nagyon szeretem.
Sári József: Sul Tasto 12 darabból álló zongora sorozata sokféle módon
kelti fel a tanulók kíváncsiságát. A címek rendkívül találóak, és tanítványaim
nagy örömmel készültek ezekkel az izgalmas karakterű „kis-nagy
művekkel”, melyekben mindig található valami nem várt fordulat, ami
megoldásra vár, és amitől olyan izgalmas és kerek az egész. Két zongorára,
diák és tanár számára írt „Vetter Michel” kíséretével látogatóba jön a hét
minden napján című művében pedig nagyon szellemes módon derül ki,
hogy a hét nap alatt a diák mennyit fejlődik az „etűdszerű”
játékban, napról napra más, és nehezebb feladatokat old meg, és az utolsó nap
már szinte „egyenrangú” a két zongora zenei anyaga.
Szabó Dániel és Szabó Gabriella azok a volt tanítványaim, akik 17 évig
tanultak nálam. A hosszú évek alatt kialakult bennünk egy közös gondolkodás, és
nagyon örülök, hogy kompozícióikkal ők is jelen lehetnek. Gabi „Repetició”
című zongora kompozícióját még 19 évesen írta 1998-ban, és a pécsi
bemutatón, már, mint tanár, improvizációkkal bőven kiegészítve játszotta a
leírt darabot, rendkívül szuggesztív módon egy hatalmas mű kerekedett
belőle. Dani: „Kvart-esszencia kvint kísérettel” és „Scherzo” című
kompozícióin már érezhetők azok a stílusjegyek, amelyek sajátosan rá jellemzők.
A pécsi bemutatón, nagy élményt jelentő játékával őt is hallhattuk
Esztényi Szabolcs kompozícióban kissé közelebb kerülünk a napjaink
zenéjének írásmódjához, szinte általa tanítva értjük meg az új
lejegyzésmódokat. Ez a kötetekben szereplő, de itt most nem említett
zongora darabjaira is jellemző. A pécsi bemutatón a „Tengerszem” című
művét hallottuk az egyik kis növendéktől, nagyon hiteles előadásban.
„Csengés-bongás (négy kézre)”, „Lépegető létrával (’ószeres blues’) (négy
kézre)”, és „Az órásmesternél kezdőknek, hat kézre” című munkáival a
közös játék öröméhez járul hozzá. Az órásmesternél egyszer csak felcsendül a
Big Ben hangja.
Dubrovay László: „3 darab felhangokra” című zongoradarabjai elé
tettem Lantos Ferenc: „Horgász holdfényben” című akvarelljét, egy kicsit
illusztratív módon utalva az ezüstösen csillogó felhangokra, amelyek jól megszólaltatva
csodálatos módon varázsolják elő a felhangok gyönyörű szólamát.
Király Csaba két zongora kompozíciója szerepel ebben a kötetben, „A jó
és a rossz harca”, ami mindennapos küzdelmeinket juttatja eszünkbe. A darabot
állva kell játszani, és ki-ki megfogalmazhatja magának, mit nevezhet itt jónak
és mit rossznak. „Forgó gyémánt” hatkezese pedig valóban gyémánt. Csaba
darabjainak is nagyon örültem, érdekes módon mindegyikből az a szeretet,
lelkesedés és jókedv sugárzik, ahogyan kompozícióit készítette.
Binder Károly: „Hét kis gyermekdarab”-jában különböző
nehézségűeket találunk, meseszerű címekkel. Az első kettő
az Ikrek számára készült: „Luca darabja A csiga és a fűszál”, „Panna
darabja Az aludni készülő tücsök éneke”. Mindkettő zeneileg
megrajzolja a történést. Már egész kis gyerekek is örömmel tanulják. A többi is
sok szép harmóniát és izgalmas ritmusokat tartalmaz, néhol improvizációs
feladattal is kiegészítve. Zongorázva sokkal jobban kiderül szépségük…
Az egyes fejezeteket Lantos
Ferenc színes festményeinek reprodukciói tagolják. A Szózat és a Himnusz zárja
a kötetet.
Összefoglalva: Miben különbözik ez a zongoraiskola a többitől, mit
tartalmaz?
Elsősorban az interdiszciplináris megközelítésmód, amelyben a
vertikális összefüggések mellett -melyek a zene egyre mélyülő alapismereteit
tartalmazzák- komoly hangsúlyt kap a horizontális összefüggések rendszere, ezek
viszont a különböző vertikális mélységszinteknek megfelelő
kapcsolatrendszereket próbálják megközelíteni.
Az improvizáció oktatásának kérdése, ami szerintem még egyik
zongoraiskolában sem volt így jelen, annak ellenére, hogy az improvizálás,
kompozíció írás a kreatív magatartásnak és zenélésnek egyik leghatékonyabb
eszköze. A zongoradarabokhoz kapcsolódó improvizációk és kompozíciók
szempontjainak rendszere, zenei és vizuális példákkal.
Az improvizációs és kompozíciós feladatokhoz kapcsolható
zongoraművek kottái, példaként, a legegyszerűbb gyerekdaraboktól,
népdaloktól, a különféle stílusokon keresztül a kortárs művekig
megtalálhatók, zenei elméleti tudnivalókkal és technikai gyakorlatokkal
kiegészítve.
Az alapvető jazz ismeretek jelenléte, hangsúlyozva a közös zenei
alapokat.
Tanítványaim munkái (kompozíciók, rajzok) bizonyításként, hogy minden
gyerek képes ilyen feladatok megoldására.
Egy zongoraiskolán belül megtalálható kétkezes-, négykezes-, hatkezes-,
kétzongorás darabok.
Ez a zongoraiskola nem azért lett ilyen, hogy különbözzön a
többitől, hanem azért, mert az interdiszciplinaritásra épülő
alapállást következetesen vittem végig, és ez lett belőle.
A ZongorÁlom kottakönyv fontosságát hangsúlyozzák a vezető zenész,
képzőművész, matematikus professzorok ajánlásai, melyek közül 6 az
egyes köteteket indítja.
Ajánlásokat írt: Ábrahám Mariann Weiner- és Apáczai Csere János díjas
zongoraművész-tanár az Európai Zongoratanárok (EPTA) magyar szekciójának
elnöke, Binder Károly Erkel-díjas zongoraművész, zeneszerző,
Gyöngyössy Zoltán Liszt-díjas fuvolaművész, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem tanára, Nagy Dénes matematikus-kutatóprofesszor
(Melbourne, Ausztrália), Sári József zeneszerző, Kossuth- és
Bartók-Pásztory díjas Érdemes művész, a Széchenyi Irodalmi és
Művészeti Akadémia rendes tagja, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
egyetemi tanára, Szabó Dániel jazz zongoraművész, Szöllősi-Nagy
András tudományos igazgató (UNESCO, Párizs, Franciaország), Tilles Béla
képzőművész, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek
Szövetsége Interdiszciplináris Szakosztálya vezetője
Végezetül, szeretnék sok köszönetet mondani Mindazoknak, akik
valamilyen formában hozzájárultak a kötetekhez és a ZongorÁlom megjelenéséhez.